ladan rakennusta...

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ei muuttunut tuolla nokan säädöllä paremmaksi joten käänsin nokan pian tuon jälkeen takaisin.

talven jälkeen ei ole ihmeempiä tapahtunut mitä nyt renkaat vaihtunu ja kerran kerennyt kyljelläänkin käymään. pienillä vaurioilla, etulokari, pari lommoa muualla korissa. takavanne solmussa ja edestä tukivarsi antautu, tuli rengas taaksepäin useemman sentin. nyt sitten aloittelin pajottamaan taas talvikuntoon, etupäästä alusta purettuna kokonaan, uus alatukivarsi ja polyuretaanipuslat samalla. toinenkin alatukivarsi on taipunu taaksepäin en tiiä yhtään missä mutta aika heikkoo tavaraa tuntuvat olevan. no mieluummin noita vaihtelee kun runkopalkkeja tai aisoja oikoo... :roll: pitää hommata vielä toinenkin ehjä alatukivarsi, sen jälkeen osien maalaus ja niputus. sitten takapään kimppuun, sinne siis myös uudet puslat...

ajatuksena päässä käynyt myös tuon 1600:sen alakerran kunnostus ja modifiointi tähän, siis remmikoneen männät, veivien kiillotus ja tasapainotus, dekin höyläys jne...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

alusta kasattuna uusilla heloilla nyt ympäri auton. imuilman kulkua ja sitäkautta lämpötilaa muuttelin reijittämällä tuon vänkärinpuolen lampunpeitepellin ja tein muovista "väliseinää" jakamaan konetilaa. ennen kun käytännössä kaikki keulasta tullut ilma kulki syylarin läpi, nyt putsareille ohjataan raikkaampaa ilmaa tuotakautta.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Lisää päivitystä, ohjausmuutoksia kokeillaan; kääntövarret vaihtui lyhennettyihin. Johan alkoi pyörät kääntymään. 8)
Samalla leikkelin levyn takaa jarrukilven pois, herkistelin ja maalasin satulan ja kasasin jarrut uusilla ferodon paloilla. Tuo "kootut teokset" -alusta vaihtui myös Bilsteinin keltasinisiin ralli-iskareihin, saa nähdä onko tuossa mitään eroa edelliseen... :lol:

Sytkäkin vaihtui vihdoin kärjettömään, boksille tein alumiinipellistä tuollaisen telineen. Töpselit kävin rapsimassa jostakin samaranpaskasta purkaamolta ja johdot vetelin tämän kaavion mukaan. hienosti toimii, TO DO -listalle jäi vielä sytkäennakoiden mulkkaus kohdalleen, tuostakin jakajasta pitää keskipakoliike rajoittaa.

Vaihdekepin siirto niinikään työnalla ja versio 1 valmistunee loppuviikosta. Tarpeina vähän putkea, Escortin vaihdevivuston niveliä ja yksi raidetanko.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Hyvä homma, onko miten tehty varret ?
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja START »

otitko varresta pätkän vaan välistä vai muutitko suoremmaks?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Nuo on joku aikoinaan muka jigissä hitsannut, lyhennetty ja suorempaan hitsattu. Mahdollisesti Numppamotorsportin peruja? Vastakkain vertasin niin huomasin etteivät ole aivan prikulleen symmetriset, toinen näyttää olevan hieman suorempi kun toinen. :roll: No kun alkuperäiset otin pois ja vertasin niitäkin niin ei nekään kyllä ihan samanlaiset ole että ei varmaan tuo jonkun millin heitto juuri vaikuta... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja START »

oon määkin kahessa eri jigissä parit hitsannut, eikä se sitä takaa että ovat symmetriset.. jos haluaa hifistellä niin pillillä kuumaks ja kääntää kohilleen. mut kun kovaa ajaa niin ei sitä ehdi huomaamaan jos ne pyörät ei ihan symmetrisesti käänny molempiin suuntiin :lol:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

samaa mieltä.

onko muuten kukaan onnistunu tekemään jakajan sisään ruuvisäätöä max-ennakolle? en vielä ole niin tarkkaan kerennyt tutustua jakajan sisuksiin että olisko tuonne semmosen ruuvisäätöisen stopparin rakentaminen mahdollista...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Siinäpä nyt tää mun keppisysteemi:

Kuva

Tätä muutosta ei voi kuin kehua, ihmeen vähän tällaisia keppiratkaisuja näkee, Baltian foorumeilla pari yksittäistä, venäjällä jo enemmän... Kaikenlaisia taivutus- ja jatkovirityksiä kyllä löytyy... :roll:

Vaihteet löytyy just sieltä mistä pitääkin, tarkasti ja täsmällisesti. Liikeet lyhyet ja napakat, kakkosen ja nelosen väli nupinpäästä noin 15 senttiä. Alkuperäisessä kepissähän on vielä kumihela juuressa joka aiheuttaa turhaa joustoa. Itsellä kun vielä saan rattia ~ 5 senttiä taaksepäin niin on paras... 8) Pakkilukkoa en vielä poistanut, on sillä tiettyjä etujakin. Pakin saa päälle yhdellä kädellä painamalla keltaisesta tangosta. Käsijarrukahvaa taivutin vasemmalle mutta silti jäi aika ahtaaseen väliin, kuitenkin käytettävissä. Pitää miettiä sille parempaa paikkaa... Korokepalkki lattiassa alumiinia, keppi itsessään raidetanko, nuppi nailonia ja loput osat ja nivelet etuvetoisen vaihdevivustosta.

Sytkäennakoita tarkastellessa tulikin pikku yllätys, eihän tää nostakaan kun kierroksilla 20 astetta lisää perusennakkoon... :shock: Kannen alta paljastuikin sitten syy, keskipakoliike oli jo hitsaamalla rajoitettu ja lisäksi kärkipöytä hitsattu kiinni ettei liiku itsekseen. Alipainekello kun puuttuu kyljestä. No passaa tää mulle... 8) Elikkä nyt perusennakko 10 ja maksimi 30, siitä voi lähteä tarvittaessa ajamalla hiplaamaan...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

[quote="pvdriver ketjussa: "Osaostoksia""]Rautakaupasta kävin hakemassa 9 sentin pätkän 90mm alumiinipyörötankoa. Veikkauksia mitä tuosta voisi jääratakilpuriin tulla? [/quote]
Ja tässäpä valmiina:
Kuva
Jatketta tuli lopulta 78mm. Tuon kuvan jälkeen laskin vielä rattiakselia pari milliä alemmas (ja rattia suorempaan), siis ratin päässä vaikutus 2-3 senttiä, ja ajoasento on nyt todella hyvä, ratti on enemmän sylissä, ei tarvitse kurkotella ja keppi on luonnollisella paikalla. Ohjauskin tuntuu kevyemmältä kun vääntöön saa voimaa... Miinuksena että ohjaamoon kulkeminen vaatii notkeutta... :lol:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Wau, todella hyvin toteutettu, sekä vaihdekepin että ratin siirto!

Hassua sinänsä, eilen yöllä pohdiskelin erilaisia vaihtoehtoja vaihdekepin siirtämiseen lähemmäs. Mielessä kävi jotain tuon sinun tekemäsi suuntaista, olen kai joskus nähnyt jossain kuvan vastaavanlaisesta. Tai sitten olen ennustaja-eukko :lol: Mieleen tuli vain se, että miten mahtaa kestää käyttöä? Toki varmasti toimii kun sitä kokeilee, mutta entäs kun laittaa päivittäiseen käyttöön tai ralli-ajoon? Sivuttaisliikkeen nivel ei liene kovin leveä, olisihan se tökerön näköinen muuten.

Mikäs tuo käsijarrun juurella oleva namiska on, kun en pikaisella selailulla sen merkitystä löytänyt?

Todella vaikuttava kilpuri muuten, onnittelen!
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Sivuttaisliikehän on ainoa joka oikeastaan jollaintavalla rasittaa systeemiä. Taempi nivel 30 milliä leveä, etummainen 40 mm, muoviholkitettuja molemmat. Saa nyt nähdä, tuskin tuolla ajolla kerkeää noita loppuun kuluttamaan. Jos hi-tech kestävää halutaan kannattaa varmaan kääntyä alumiinin, cnc-koneistuksen ja neulalaakereiden puoleen. Eniten olisin huolissani kuitenkin tuosta kepinnysästä joka menee laatikkoon, se kun on heikoin paikka jo alkuperäiselläkin kepillä ilman yhtään niveltä.

Käsijarrun vierellä olevalla katkaisijalla ei ole tällähetkellä mitään käyttöä mutta ajattelin siirtää flektin kytkimen kojelaudasta sinne, nyt kun vöissä kiinni on turha kurotella kauemmas...

Ainiin, volttimittarin paikalle asensin digitaalinäyttöisen lämpömittarin joka on huomattavasti alkuperäistä näkyvämpi, sisältää myös punaisen warning-valon lämpöjen noustessa yli 100 asteen. Volttimittari nyt on aika tarpeeton mutta hansikaslokeron paikalla olisi kyllä sillekkin tilaa...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Arvelinkin että olit ajatellut asiaa. Tosin asiaa vielä sen verran kiusaten, että eihän laatikon oma vaihdekeppi panttaa vaihde päällä vastaan? Ikäänkuin roikottaisi kättä ajaessa vaihdekepin päällä. Tiedän erään henkilön, jonka pakusta oli vaihdelaatikko uusittu kolmesti kun äijä tuppas pitämään kättä aina vaihdekepillä...
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja START »

eihän se sitä painata jos ei ole mitään ylimäärästä "keskitys" jousta tai vastaavaa mikä väännättäis sitä keppiä.
eikä tollaseen keppiin mitään valtavia voimia kohdistu, ei siinä ne nivelet koville joudu
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: ladan rakennusta...

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Ei muuta kun mukavia kilometrejä, toivottavasti kestää!
Vastaa Viestiin