Sivu 21/48

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 30.9.2010 20:07
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ja muistetaan alavesiletkua irrotettaessa mielellään suojata Laturi. Tuppaa aina sinne vähän roiskahtamaan olkoonkin syyläri tyhjennetty vaikka alakulmassa olevasta propusta. Ja tietenkin se paisari otetaan ensin irti kumipannastaan. Eihän sitä sen muoviputkea edes muuten pääse pyörittelemään siinä liitoksessaan.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 6:46
Kirjoittaja lada.h.s
Tutkailin syyläriä ja se on ehkä mahdollista korjata itse. Juottamalla.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 7:24
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Juottaminen on mahdollista. Mutta, Mutta...

Eipä ole ihan helppo homma. Ai että se koritina juoksee mukavasti ihan mihin sitä itseään huvittaa.

Ehdottoman tärkeää on hapettaa korjattava kohta kunnolla eli tarvitaan Happoa. Voihan se homma onnistua vaikkei happoa olisikaan, mutta kunnolla hapetettuna homma on helpompaa ja tinattavasta kohdasta voi edes tulla tiiviskin.

Juotimme naapurin kanssa yhden revenneen ylävesiletkusauman. 85% suolahappoa suoraan putkesta Tehtaalta, Koritinapatukka, hitsipilli ja minä vain katselin. Olipa naapuri ennenkin juottanut auton osia, mutta kyllä se vain tuhertamiselta näytti. Tinapisarat vain juoksivat mihin niitä huvitti. No, onnistui se lopulta.

Mutta kannattaa sitä kokeilla. Sittenpähän sen homman voi oppiakin eli ei mahdoton projekti.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 9:57
Kirjoittaja lada.h.s
Voisihan sitä tietysti jäähdytinkorjaamoltakin kysyä. Kysyminenhän ei tunnetusti maksa mitään!

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 10:11
Kirjoittaja Pavlovits
Kyllä se isä-Pavel tuommoiset hommat juottamalla hoiteli.
Suolahappoa sai apteekista ja johonkin lasi-tai posliiniastiaan laitettiin happoa ja sinkkipellin palasia ja annettiin kihistä. Tällä vahvanhajuisella liemellä sitten käsiteltiin juotettavat kohdat.
Ei näyttänyt sivusta katsoen kummoiseltakaan hommalta.
En tiedä mikä virka tuolla sinkillä oli, mutta ehdottomasti sen se vaati.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 10:22
Kirjoittaja mush
Joskus on tullut juotettua mitä ihmeellisimpiä asioita (ml. syyläreitä) ihan tavan rullatinalla missä on juoksute sisällä. Kunnon putsaus, vähän juotospastaa pintaan ja kaasuliekillä lämmittelee, niin ihan hyvin se menee, eikä ole edes kovin sotkuista.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 12:08
Kirjoittaja pvdriver
no onhan noita tullu juotettua, joskus koritinalla viimesimäksi tavan rullajuotostinalla ja kaasupolttimella. Nimenomaan revenneitä tai haljenneita letkulähtöjä ja päitä vaan ihan irtipoikki olevaa letkulähtöä ei vielä ole tullut kokeiltua, en tiedä miten onnistuu, kestosta puhumattakaan...

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 12:33
Kirjoittaja lada.h.s
Eihän se tässäkään tapauksessa ole irti poikki, vaan hieman revennyt toisesta reunasta.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 12:41
Kirjoittaja pvdriver
ai no sitten ei muutaku tinaamaan

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 17:41
Kirjoittaja pressa
iso "vasarakolvi" joku 200wattinen on hyvä. Ensin juotettava alue kirkkaaksi hiekkapaperilla, kolvilla kohde kuumaksi, sitten jotain 3mm juoksutteelista tinaa, edetään koko putkilähdön ympäri hitaalla nopeudella (eli sitä mukaa kun tina tarttuu ja juotos "leviää" kohteeseen.) happo ei ole mitenkään pakollista kunhan puhdistuksen tekee hyvin, myös kynttilää voi käyttää apujuoksutteena. Parashan on aina jos syyläri on irrallaan pöydällä siten että juotettava kohta on ylöspäin, silloin ei alareunassa tarvitse pelätä että jääkö riittävästi vai tippuuko...

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 18:02
Kirjoittaja pvdriver
luonnollisestihan syylari on aina käsissä, ei siitä muuten tuu mitään.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 1.10.2010 22:43
Kirjoittaja pressa
Joskus aikoinaan "pienenä poikana" muistan kun traktorilla ajettiin paikallisen kyläsepän pihaan ja alavesiletkusta osa nesteistä sankoon, yläletku irti ja sinnepäin kaasupillillä korjasi. Letku ja nesteet takaisin ja heinän ajoon takaisin. Aikaa meni sen verran että muu heinäväki oli ehtinyt kahvit juomaan rauhassa ja osan seipäistä kerätä pinolle. En toki muista/tiedä oliko zetorin yläletkun lähtö jotenkin helppo korjattava.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 2.10.2010 17:59
Kirjoittaja Pavlovits
Näinhän se toimi. Ei tarvittu ajanvarauksia eikä solmiokaulaisia työnjohtajia.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 2.10.2010 18:30
Kirjoittaja pressa
Juu, ja millähän niitä aikoja olisi varannut kun ei ollut edes lankapuhelinta (nuoremmille tiedoksi että sellainen keksintö oli käytössä ennen känykkää). Höyry kun alkoi traktorista nousta niin pelti auki ja katsottiin että mistä ja mikä vuotaa. Laskuojasta vettä mukaan ja kärryt jätettiin pellolle ja kohti pajaa. Muistini mukaan kerran pysähdyttiin ja vettä kaadettiin syyläriin lisää.
Nykyäänhän olisi ensin soitettu kännykällä korjaamolle, keskus olisi vastannut ja yhdistänyt työnjohdolle. Työnjohto olisi kertonut että kahdenviikon kuluttua olisi ensimmäinen aika että voidaan katsoa mikä vikana (sehän ei riitä jos asiakas sanoo mikä on), ja samaan "hengenvetoon" toteaa ettei silloin kyllä ehdi sitä korjaamaan mutta siihen varataan sitten uusi aika...

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 2.10.2010 20:01
Kirjoittaja ff8728
Ennen oli noita "nyrkkipajoja", ja ne pajahenkilöt tekivät melkein mitä halusivat...Nyt kun ajattelee niin kuitenkin huonohkoilla vehkeillä. Hattua noille sepille pitää nostaa...