Wartburg

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Olisiko tässä kysymys samasta asiasta kuin siinä venäläisessä keksijä-insinööri Popovissa?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Kara

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Kara »

dart -66 kirjoitti:Saattanut olla Eisenachin väellä suunniteltuna oma nelitahtimoottori, mutta se moottori, jolla Warren nelitahtinen tuotantomalli tehtiin, oli kyllä VW:n 1,3 litrainen. Yhden tälläisen olen Suomessa nähnyt ja jossain arkistojen kätkässä on myös TM, jossa on esittely.
Mikä vuosi oli kyseessä? Itse kävin tehtaalla 1992.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

1992 Ei Eisenachissa ainakaan Wartburgeja valmistettu, jotain Opeleita ehkä. 1988 vaihtui nokalle VW-tekniikka. Muutamia proto-yksilöitä tuli Renaultin koneella.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Taisi olla 1984 kun DDR teki sopimuksen VW-moottorien valmistamisesta.Niitä tehtiin omassa tehtaassa,jonka tuotantolaitteet tulivat myös lännestä.DDR toimitti vastakauppa sopimuksen mukaan valmiita moottoreita VW:lle.Länsi-Saksa tuotti myös monia muita tuotteita DDR:ssä,halvempien kustannusten takia.
Ehkä tuossa Warressa,jossa myös samainen moottori on,hämää erilainen venttiilikoppa joka on DDR:n omaa tuotantoa IFA teksteineen.
Eisenachissa suunniteltiin lähes kaikkia mahdollisia moottorityyppejä Wartburgiin,alkaen Wankel-moottoreista.Nämä kuitenkin jäivät prototyyppien asteelle.70-luvulla tosin tehtiin yksi Renaultin moottoriin perustuva yksilö (Wartburg 1300) valmiiksi asti,josta on jopa esite olemassa.Tuotantoon tämä ei ikinä päätynyt.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Kara

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Kara »

Warreossi kirjoitti:Taisi olla 1984 kun DDR teki sopimuksen VW-moottorien valmistamisesta.Niitä tehtiin omassa tehtaassa,jonka tuotantolaitteet tulivat myös lännestä.DDR toimitti vastakauppa sopimuksen mukaan valmiita moottoreita VW:lle.Länsi-Saksa tuotti myös monia muita tuotteita DDR:ssä,halvempien kustannusten takia.
Ehkä tuossa Warressa,jossa myös samainen moottori on,hämää erilainen venttiilikoppa joka on DDR:n omaa tuotantoa IFA teksteineen.
Eisenachissa suunniteltiin lähes kaikkia mahdollisia moottorityyppejä Wartburgiin,alkaen Wankel-moottoreista.Nämä kuitenkin jäivät prototyyppien asteelle.70-luvulla tosin tehtiin yksi Renaultin moottoriin perustuva yksilö (Wartburg 1300) valmiiksi asti,josta on jopa esite olemassa.Tuotantoon tämä ei ikinä päätynyt.
Uskon että näin Wartburg-museossa juuri tuon mainitsemasi moottorin, jota siis esiteltiin eisennachlaisten omana luomuksena. Eipä ollut aihetta epäillä sen alkuperää.
Muistaakseni siellä oli esillä myös Wankel-moottoriin liittyvää aineistoa kuten myös Wartburgin urheiluautomalli. Museo sijaitsi vanhassa autotehtaassa ja oli jollakin tavoin "vaiheessa".
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyseessä varmaankin tämä paikka:
http://www.ipernity.com/doc/30077/album/199806

siinähän niitä on Warren koneita moneen lähtöön: 8)

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Kara

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Kara »

samarai kirjoitti:Kyseessä varmaankin tämä paikka:
http://www.ipernity.com/doc/30077/album/199806

siinähän niitä on Warren koneita moneen lähtöön: 8)

Kuva
Sama paikka. Nähtävästi tilat on saatu kuntoon ja näyttelyt järjestykseen. :)
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Wartburgia käsittelevissä kirjoissa näkyy nokalla Rellun jakohihnallinen moottori, joka tuli uutuutena 19-malliin. Kysymyksessä siis aika 80-luvun puolivälin jälkeen.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja samarai »

Saksan Warre-wikipediasta löytyi myös Warre 355 protyyppi vuodelta 1968 Renaultin 1,4 koneella. Auto on nähtävillä Dresdenin liikennemuseossa.

Kuva

Lisäksi tuolta eo. asiaan liittyen:

1960-luvun alussa AWE alkoi kehittää 4-tahtimoottoria, mutta niin Saksan sosialistinen yhtenäisyyspuolue SED (kommunistit+sosialidemokraatit) kuin keskuskomitean politbyroo ei sitä hyväksynyt. Vuonna 1972 moottori olisi ollut valmis mutta keskusjohtoisesta taloudesta ja SEV-liitosta johtuen se ei tullut käyttöön. Kyseessä oli Wartburg moottori AWE 1600 (työnimi 400), nelisylinterinen 1,6L, 82hv, se olisi käynyt pienillä muutoksilla 353 malliin.

Lisäksi tuossa oli jotain siitä, että moottorisopimus Volkswagen AG:n kanssa oli alunperin DDR:n lakien vastainen. 8)

http://de.wikipedia.org/wiki/Wartburg_(Pkw) <-tuo viimeinen sulku linkissä jää jostain syystä aina "kylmäksi".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
dart -66

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja dart -66 »

.
Viimeksi muokannut dart -66, 30.3.2017 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1684
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: IFA ja Warre

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kara kirjoitti:IFA tuotti ensin henkilöautoja, mutta painopiste siirrettiin jo 50-luvulla raskaampien jakeluautojen ja kuorma-autojen suuntaan. Palatessani pari päivää sitten lomamatkalta Saksasta ajoin entisen DDR:n kautta. Moottoritietyömaalla oli käytössä yhä vielä IFA-merkkisiä ajoneuvoja.
IFA vastasi koko Saksan Demokraattisen Tasavallan (Itä-Saksa) autonvalmistuksesta. Autojen nimet on sitten eri asia. Saman kaavan mukaan toimi GAZ Neuvostoliitossa (ja toiminee edelleen Venäjällä). Kuormurit ja maasturit olivat/ovat GAZ-merkkisiä, henkilöautot olivat hyvin tuntemamme Pobeda ensin ja sitten Volga, limusiinit ensin ZIM ja sitten Tshaika.

IFA niminen kansainvälinen yritys (tai yritysten yhteenliittymä?) oli olemassa jo ennen toista maailman sotaa, mutta autoja niissä ei kai valmistettu. Paineasioita ainakin ja lentokoneen moottoreita. Nimen keskimmäinen kirjain kuuluu tähän jälkimmäiseen tuotteeseen, eli kyseessä oli Focker. Muiden kirjaimien taustaa en muista. Itä-saksa antoi noille kirjaimille toiset merkitykset.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

90 ainakin, riittiköhön niitä vielä 91? Valmistettu ne oli 1988.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tämä on ainakin minusta se kaunein Warre:
http://www.youtube.com/watch?v=y5LhLwtX ... re=related
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Jos ei kaunein, niin komein!
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Wartburg

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

^ juu ei se pyttykohtainen yksikköpuolarakenne ole ihan uusi keksintö...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Vastaa Viestiin