Sivu 21/30

Re: Wartburg

Lähetetty: 24.6.2012 11:19
Kirjoittaja Pavlovits
Olisiko tässä kysymys samasta asiasta kuin siinä venäläisessä keksijä-insinööri Popovissa?

Re: Wartburg

Lähetetty: 24.6.2012 13:41
Kirjoittaja Kara
dart -66 kirjoitti:Saattanut olla Eisenachin väellä suunniteltuna oma nelitahtimoottori, mutta se moottori, jolla Warren nelitahtinen tuotantomalli tehtiin, oli kyllä VW:n 1,3 litrainen. Yhden tälläisen olen Suomessa nähnyt ja jossain arkistojen kätkässä on myös TM, jossa on esittely.
Mikä vuosi oli kyseessä? Itse kävin tehtaalla 1992.

Re: Wartburg

Lähetetty: 24.6.2012 16:27
Kirjoittaja Toveri Sladimir
1992 Ei Eisenachissa ainakaan Wartburgeja valmistettu, jotain Opeleita ehkä. 1988 vaihtui nokalle VW-tekniikka. Muutamia proto-yksilöitä tuli Renaultin koneella.

Re: Wartburg

Lähetetty: 24.6.2012 16:50
Kirjoittaja Warreossi
Taisi olla 1984 kun DDR teki sopimuksen VW-moottorien valmistamisesta.Niitä tehtiin omassa tehtaassa,jonka tuotantolaitteet tulivat myös lännestä.DDR toimitti vastakauppa sopimuksen mukaan valmiita moottoreita VW:lle.Länsi-Saksa tuotti myös monia muita tuotteita DDR:ssä,halvempien kustannusten takia.
Ehkä tuossa Warressa,jossa myös samainen moottori on,hämää erilainen venttiilikoppa joka on DDR:n omaa tuotantoa IFA teksteineen.
Eisenachissa suunniteltiin lähes kaikkia mahdollisia moottorityyppejä Wartburgiin,alkaen Wankel-moottoreista.Nämä kuitenkin jäivät prototyyppien asteelle.70-luvulla tosin tehtiin yksi Renaultin moottoriin perustuva yksilö (Wartburg 1300) valmiiksi asti,josta on jopa esite olemassa.Tuotantoon tämä ei ikinä päätynyt.

Re: Wartburg

Lähetetty: 24.6.2012 17:11
Kirjoittaja Kara
Warreossi kirjoitti:Taisi olla 1984 kun DDR teki sopimuksen VW-moottorien valmistamisesta.Niitä tehtiin omassa tehtaassa,jonka tuotantolaitteet tulivat myös lännestä.DDR toimitti vastakauppa sopimuksen mukaan valmiita moottoreita VW:lle.Länsi-Saksa tuotti myös monia muita tuotteita DDR:ssä,halvempien kustannusten takia.
Ehkä tuossa Warressa,jossa myös samainen moottori on,hämää erilainen venttiilikoppa joka on DDR:n omaa tuotantoa IFA teksteineen.
Eisenachissa suunniteltiin lähes kaikkia mahdollisia moottorityyppejä Wartburgiin,alkaen Wankel-moottoreista.Nämä kuitenkin jäivät prototyyppien asteelle.70-luvulla tosin tehtiin yksi Renaultin moottoriin perustuva yksilö (Wartburg 1300) valmiiksi asti,josta on jopa esite olemassa.Tuotantoon tämä ei ikinä päätynyt.
Uskon että näin Wartburg-museossa juuri tuon mainitsemasi moottorin, jota siis esiteltiin eisennachlaisten omana luomuksena. Eipä ollut aihetta epäillä sen alkuperää.
Muistaakseni siellä oli esillä myös Wankel-moottoriin liittyvää aineistoa kuten myös Wartburgin urheiluautomalli. Museo sijaitsi vanhassa autotehtaassa ja oli jollakin tavoin "vaiheessa".

Re: Wartburg

Lähetetty: 24.6.2012 17:39
Kirjoittaja samarai
Kyseessä varmaankin tämä paikka:
http://www.ipernity.com/doc/30077/album/199806

siinähän niitä on Warren koneita moneen lähtöön: 8)

Kuva

Re: Wartburg

Lähetetty: 24.6.2012 18:29
Kirjoittaja Kara
samarai kirjoitti:Kyseessä varmaankin tämä paikka:
http://www.ipernity.com/doc/30077/album/199806

siinähän niitä on Warren koneita moneen lähtöön: 8)

Kuva
Sama paikka. Nähtävästi tilat on saatu kuntoon ja näyttelyt järjestykseen. :)

Re: Wartburg

Lähetetty: 25.6.2012 9:19
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Wartburgia käsittelevissä kirjoissa näkyy nokalla Rellun jakohihnallinen moottori, joka tuli uutuutena 19-malliin. Kysymyksessä siis aika 80-luvun puolivälin jälkeen.

Re: Wartburg

Lähetetty: 25.6.2012 20:10
Kirjoittaja samarai
Saksan Warre-wikipediasta löytyi myös Warre 355 protyyppi vuodelta 1968 Renaultin 1,4 koneella. Auto on nähtävillä Dresdenin liikennemuseossa.

Kuva

Lisäksi tuolta eo. asiaan liittyen:

1960-luvun alussa AWE alkoi kehittää 4-tahtimoottoria, mutta niin Saksan sosialistinen yhtenäisyyspuolue SED (kommunistit+sosialidemokraatit) kuin keskuskomitean politbyroo ei sitä hyväksynyt. Vuonna 1972 moottori olisi ollut valmis mutta keskusjohtoisesta taloudesta ja SEV-liitosta johtuen se ei tullut käyttöön. Kyseessä oli Wartburg moottori AWE 1600 (työnimi 400), nelisylinterinen 1,6L, 82hv, se olisi käynyt pienillä muutoksilla 353 malliin.

Lisäksi tuossa oli jotain siitä, että moottorisopimus Volkswagen AG:n kanssa oli alunperin DDR:n lakien vastainen. 8)

http://de.wikipedia.org/wiki/Wartburg_(Pkw) <-tuo viimeinen sulku linkissä jää jostain syystä aina "kylmäksi".

Re: Wartburg

Lähetetty: 29.6.2012 9:19
Kirjoittaja dart -66
.

Re: IFA ja Warre

Lähetetty: 14.8.2012 20:08
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Kara kirjoitti:IFA tuotti ensin henkilöautoja, mutta painopiste siirrettiin jo 50-luvulla raskaampien jakeluautojen ja kuorma-autojen suuntaan. Palatessani pari päivää sitten lomamatkalta Saksasta ajoin entisen DDR:n kautta. Moottoritietyömaalla oli käytössä yhä vielä IFA-merkkisiä ajoneuvoja.
IFA vastasi koko Saksan Demokraattisen Tasavallan (Itä-Saksa) autonvalmistuksesta. Autojen nimet on sitten eri asia. Saman kaavan mukaan toimi GAZ Neuvostoliitossa (ja toiminee edelleen Venäjällä). Kuormurit ja maasturit olivat/ovat GAZ-merkkisiä, henkilöautot olivat hyvin tuntemamme Pobeda ensin ja sitten Volga, limusiinit ensin ZIM ja sitten Tshaika.

IFA niminen kansainvälinen yritys (tai yritysten yhteenliittymä?) oli olemassa jo ennen toista maailman sotaa, mutta autoja niissä ei kai valmistettu. Paineasioita ainakin ja lentokoneen moottoreita. Nimen keskimmäinen kirjain kuuluu tähän jälkimmäiseen tuotteeseen, eli kyseessä oli Focker. Muiden kirjaimien taustaa en muista. Itä-saksa antoi noille kirjaimille toiset merkitykset.

Re: Wartburg

Lähetetty: 15.8.2012 9:27
Kirjoittaja Toveri Sladimir
90 ainakin, riittiköhön niitä vielä 91? Valmistettu ne oli 1988.

Re: Wartburg

Lähetetty: 13.9.2012 20:19
Kirjoittaja Pavlovits
Tämä on ainakin minusta se kaunein Warre:
http://www.youtube.com/watch?v=y5LhLwtX ... re=related

Re: Wartburg

Lähetetty: 14.9.2012 7:27
Kirjoittaja Zapsky
Jos ei kaunein, niin komein!

Re: Wartburg

Lähetetty: 15.9.2012 22:35
Kirjoittaja pvdriver
^ juu ei se pyttykohtainen yksikköpuolarakenne ole ihan uusi keksintö...