Sivu 22/78
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 21.11.2008 8:49
Kirjoittaja AI
Tiistaina huomasin että lämmityslaitteen raana tiputtelee hieman jäähdytysnestettä. Ensi viikon tiistaina pääsee lämpimään talliin tekemään muuta remonttia niin vaihtaa senkin sitten samalla. Toivottavasti kestää vielä sinne saakka. Kyllähän tuon töissäkin saisi tallissa vaihdettua mutta 14-tuntisen työpäivän lisäksi ei oikein hirveästi kiinnosta alkaa sitä vaihtamaan. Nyt vapaapäivänä on 7 astetta pakkasta, ei myöskään suuresti kiinnosta tuolla pihalla alkaa sitä vaihtamaan.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 24.11.2008 10:36
Kirjoittaja AI
Lauantaina kävin korjauttamassa tuon vuotaneen talvirenkaan. Vanne vuoti venttiilin juuresta, korjattu vaihtamalla paremmalle vanteelle. Meni takuuseen. Hyvä takuu kun korvasi vaikka vika oli omassa vanteessa, parempi vanne toki oli oma. En vielä vääntänyt alle kun huomenna saman pyörän laakerin menen vaihtamaan niin vaihtuu sitten rengaskin samalla.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 25.11.2008 13:31
Kirjoittaja AI
Etupyörän laakeri vaihdettu, apusimpukkaa kiristetty, vasemman etujarrun sylintereitä herkistetty, lämmityslaitteen raana vaihdettu, takalokarin reikä paikattu ja rekisterikilven valon toinen lamppu vaihdettu. Taka-akselin kardaanin puolen stefa jäi vaihtamatta kun ei mistään osaa löytynytkään vaikka sellainen kaapissa piti olla. Pitää jostain tuo stefa hommata ja vaihtaa myöhemmin. Öljyä perään ei tarvinnut lisätä kun viimeksi lisätytkin meinasivat kusta jaloille kun propun avasi, eli vuoto on vielä melko vähäistä. Vaihdelaatikkoon meni noin desi öljyä. Onpa tuo keraaminen lämmityslaitteen raana julmetun jäykkä, mahtaako ajan myötä herkistyä? Jää joku päivä kahva käteen kun nupista lämpöä vääntää! Nyt on myös talvirenkaat kaikki samanlaisia kun korjattu rengas vaihtui samalla kun piti rengas muutenkin laakerinvaihtoa varten irrottaa.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 30.11.2008 9:54
Kirjoittaja AI
Eilen Lahdesta kirpputorilta löysin hienot renkaat 1970 Ladaa varten. Pinnoitetut
Michelinin 70-luvun kuviolla ja 155/80 kokoiset. Maksoivat peräti kymmenen euroa neljän kappaleen satsi. Pintaa on reilusti, ehkä joku 8 mm. Iästä ei ole oikein mitään tietoa, pieniä murtumia kumeissa kyllä on mutta ei niin pahoja kuin noissa nyt alla olevissa eturenkaissa. Kaksi näistä oli Samaran vanteilla ja kaksi takavedon sisärenkaallisilla vanteilla, tubeless-venttiileillä tosin. Täytyy jostain hommata vanteet joihin käy pölykapselit ja laittaa nämä renkaat niille.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 5.12.2008 22:11
Kirjoittaja markku
AI .. mikä muokkauskielto ???????
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 5.12.2008 22:22
Kirjoittaja BA3
AI kirjoitti:Eilen Lahdesta kirpputorilta löysin hienot renkaat 1970 Ladaa varten. Pinnoitetut
Michelinin 70-luvun kuviolla ja 155/80 kokoiset. Maksoivat peräti kymmenen euroa neljän kappaleen satsi. Pintaa on reilusti, ehkä joku 8 mm. Iästä ei ole oikein mitään tietoa, pieniä murtumia kumeissa kyllä on mutta ei niin pahoja kuin noissa nyt alla olevissa eturenkaissa. Kaksi näistä oli Samaran vanteilla ja kaksi takavedon sisärenkaallisilla vanteilla, tubeless-venttiileillä tosin. Täytyy jostain hommata vanteet joihin käy pölykapselit ja laittaa nämä renkaat niille.
Ja on muuten varmaan todella liikenne turvalliset nuo todella vanhat renkaat , kumi on kovaa kuin kivi ja ei MITÄÄN pitoa...

Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 9.12.2008 14:14
Kirjoittaja AI
BA3 kirjoitti:Ja on muuten varmaan todella liikenne turvalliset nuo todella vanhat renkaat
No sikshän mä ne ostinkin! Ja eikä niissä mitään 8 mm pintaa ole, mittasin niissä 6 mm olevan. Näyttää vaan niin syviltä urat noin pienissä renkaissa.
KATSASTUS
Lähetetty: 9.12.2008 14:25
Kirjoittaja AI
Tänään vapaapäivänä kerkesin viimeinkin katsastuskonttorille 1971 Ladan kanssa. Kelpasihan se taas mutta korjauskehotus tuli, akun kiinnitys puutteellinen. Keväällä kun startin vaihdoin niin kiinnitysrauta jäi laittamatta paikoilleen enkä sitä näköjään muistanut enää ollenkaan, sieltähän se autotallin nurkasta löytyi. Nyt laitoin sen samantien paikoilleen, kuukausi olisi ollut aikaa korjata mutta olisi varmaan unohtunut taas kuitenkin. Tuosta tuli rekisteröintitodistukseen (vai mikä sen rekisteriotteen uusi nimi nyt onkaan) merkintä, kytät jos tarkistaa niin läväyttävät vielä sakot jos olisi korjaamatta määräajan jälkeen. Samalla huomautti taka-akselin tiivisteen tihkumisesta sekä vasemman puoleisesta jarrulevystä, viime vuonna katsastusmies olisi hylännyt levyn ellei jarrujen heitto olisi ollut 0 %. Sikamaiset 51 euroa maksoi lysti mutta onneksi ei taas vuoteen tarvitse katsastaa.
Tuo akun kiinnitysrauta on kyllä niin huonossa kunnossa ettei sillä kovin suurta merkitystä taida olla. Äkkipysähdyksessä akku kyllä lähtee lentoon kun rauta pettää. Pitänee hommata jostain uusi.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 9.12.2008 17:58
Kirjoittaja samarai
Säästit kuitenkin taas pakokaasumittauksen hinnan.
Tarkastetaanko muuten niitä mitenkään, edes muodollisesti?
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 12.12.2008 20:05
Kirjoittaja AI
samarai kirjoitti:Tarkastetaanko muuten niitä mitenkään, edes muodollisesti?
Eivät ole olleet sauhuista kiinnostuneita. Muistaakseni joku pykälä merkittävästä ympäristöhaitasta taisi kuitenkin olla olemassa mutta melkoinen sauhutus moiseen täytyy varmaan olla että puuttuvat.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 17.12.2008 17:19
Kirjoittaja AI
Maanantaiaamuna huomasin kaupan seinää vasten että vasen ajovalo on pimeä. Tänä aamuna töissä sisällä lämpimässä tallissa vaihdoin lampun. Uuden lampun (General Electric) sisäkalut, tai ainakin liitin oli hieman vinoon lätkäisty, jäi liitin jotenkin hassun näköiseen asentoon. Muuta lamppua kun ei mukana ollut niin oli tämä sinne laitettava. Seinää vasten katsottuna molemmat valot ovat yhtä korkealla ja valokuvio samanlainen.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 20.12.2008 20:25
Kirjoittaja AI
Tänään muistin kääntää ilmanputsarin talviasentoon. Eipä tuossa mitään jäätymisoireita tms. ole ollut mutta tulipahan siirrettyä kun aamuyöstä niin talviselta keli vaikutti. Ilmansuodatin alkaa olemaan aika huonossa kunnossa, sellaisen olisin Motonetista ostanut kun etupyörän laakeria ostin mutta siellä ei sellaisia ollut eikä ole muistanut muualtakaan sellaista käydä etsimässä.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 22.12.2008 23:44
Kirjoittaja THI-900
Eikö ilmanputsari oo talvella turhaa hifistelyä?
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 5.1.2009 13:55
Kirjoittaja AI
Perjantai-iltana saunaa lämmittäessä laitoin 1970 Ladan käymään. Tällä kertaa latasin akun päivän aikana täyteen ja sain sen jopa suosiolla käyntiin. Samalla kokeilin kirpputorilta 12 eurolla ostamaani Sony mp3/cd-autostereota kun Ladaan kesällä ISO-liittimen paikoilleen ähersin. Hyvin toimi.
1971 Lada on hieman heikonlaisesti pyörittänyt moottoria nyt kun on ollut pakkasia. Käymään on kuitenkin lähtenyt ja lämpimänä pyörittää ihan hyvin. Äsken kun kotiin tulin niin tarkistin laturin hihnan kireyden, aika löysällä tuntui olevan, ropelista kun kääntää niin luistaa. Laitoin akun lataukseen, keskiviikkoaamuna ajan Ladan töissä lämpimään talliin jossa kiristän sitten hihnan, eihän tuolla pakkasessa viitsi kylmiä työkaluja käsitellä...
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 6.1.2009 13:47
Kirjoittaja AI
Kiristelinkin tuon laturinhihnan tuossa pihassa kun joku oli päättänyt kääntää lämpöhanaa suuremmalle. Pirun ahtaaseen paikkaan on tuokin laturi laitettu, hankala kiristää kun akku oli paikoillaan. Samalla tarkastin combista hihnan joka oli ihan tarpeeksi kireällä. Outo juttu kun combissa tuo laturi on jotenkin väljemmän oloisessa välissä vaikka pitäisi olla ihan samalla tavalla.