Sivu 22/29

Re: Madallus

Lähetetty: 19.9.2013 0:37
Kirjoittaja joumään
Joo no täytyy tutkailla vaikka huomenissa noita ohjauksen osia kun pääsee monttua käyttämään. Niiden " ohjausvarsien" vai mitkä nimeltään ovatkaan ( ne siis jotka ovat ohjaussimpukassa ja apusimpukassa kiinni ) lyhentäminen voisi kyllä olla myös yksi vaihtoehto. Sitä tuolla jokunen sivu taaemmas jo mietinkin/kyselin. Niissä olisi ihan hyvin varaa lyhentää, en vaan ole varma millaiseksi ohjaus tuollaisella toimenpiteellä muuttuisi... Ja joo ei tuohon ohjauspuoleen mitään itsemurhapatentteja ole tulossa, pelko pois kanssa autoilijat.

Kellään kokemusta miten tuosta ohjaussimpukasta saa sen ohjausvarren irti? Sehän on jollain isolla (30-32mm?) mutterilla kiinni. Sen kun saa irti niin tarvitseeko jonkinnäköistä ulosvetäjää tms. että sen saa irti?

EDIT: Itse itseleni vastaten, ei tuo lyhentäminen oikeen onnistu kun sitten nuo pallonivelten mutterit yms. ottaa käännettäessä runkoon kiinni. Täytyy tuota uniball systeemiä ruveta sitten harkitsemaan. Tuollaisia http://www.jatek.fi/auto-osat/product/1423 ajattelin käyttää, luulisi olevan ihan käypäisiä tuohon hommaan? Tuota vaan mietin, että pitäisikö hommata tuollaiset 14mm reiällä olevat vai 16mm, kun tuossahan on alunperin se kartiokiinnitys ja sehän on tosiaan 14mm kierteellä, mutta se kartio on ohuimmastakin kohtaa tuota 14mm isompi. Onko kenelläkään tieto noista ohjausvarsien reikien koosta (siitä kapeammasta päästä), että saisiko siihen 16mm halkaisijalla oleva pultinkin menemään? Koska tuo 14mm saattaa kuitenkin olla vähän väljä tuohon reikään? Tai no saahan sitä kartioreikää porattuakin 16mm varmaankin niin ainakin menisi tuollanen isommallakin reiällä oleva.

Re: Madallus

Lähetetty: 19.9.2013 19:52
Kirjoittaja START
joumään kirjoitti:
Kellään kokemusta miten tuosta ohjaussimpukasta saa sen ohjausvarren irti? Sehän on jollain isolla (30-32mm?) mutterilla kiinni. Sen kun saa irti niin tarvitseeko jonkinnäköistä ulosvetäjää tms. että sen saa irti?
saattaa olla muuten aika kovassa. ulosvetäjää ja lämpöä luultavamminkin
ota nyt mielummin se 16mm ja poraat sopivan reijän, ihan kauheen väljä reikä sen ei tarvis olla.
ja melko suurella todennäkösyydellä jos vaihdat niitten tankojen paikkoja ristiin niin pyörien kääntyvyys heikkenee merkittävästi. jos navan päästä 30mm lyhennetty varsi tekee auton ohjaus tuntumasta lähinnä mikroautoa muistuttavan ja raidetangonpäitten suojakumeista viikon välein vaihdettavat, niin todennäkösesti se toimii myös toisinkin päin samassa suhteessa

Re: Madallus

Lähetetty: 20.9.2013 1:23
Kirjoittaja joumään
Ajattelin tuosta lyhentämisestä luopua ainakin toistaiseksi kun se ei loppujen lopuksi ole ihan niin simppeliä mitä voisi luulla. Taidan tyytyä noihin uniballeihin ja laittaa ne siis vaan noiden sisempien raidetankojen päiden tilalle niiden normaaleille paikoille. Ne ovat kuitenkin vaan n. 20mm korkuiset ja nuo pallonivelet ovat yli tuplasti "korkemmat", eli noilla uniballeilla ei pitäisi niin kauheasti kolista maahan.

Re: Madallus

Lähetetty: 20.9.2013 7:37
Kirjoittaja pressa
Eilen illalla olin juuri koulutuksessa, siellä puhuttiin kulmien muuttumisesta kun nivelen korkeus muuttuu? Ja muutosta tapahtuu erilailla jouston eri asennoissa, mutta eipä ne varmaan tuon auton ajotuntumassa tunnu...

Re: Madallus

Lähetetty: 20.9.2013 13:25
Kirjoittaja joumään
Niin ei tuossa taida olla niin paljon joustoliikettä että ne kulmat mitenkään paljokaan muuuttuisi. Siellä on kaikki muutenkin niin vinksallaan että ei siitä nyt ainakaan paljoakaan voi huonontua.
Muuttui tuo ohjaus kyllä aika paljon kevyemmäksi kun vaihtoi nuo kaikki raidetankojen päät uusiin. Ainoa asia mikä ihmetytti oli se, että vaikka säädin ne raidetangot saman mittaisiksi kuin ne vanhat niin silti renkaat harottivat minne sattuu ja auto veteli todella paljon oikealle. Nuo kulmat on nyt säädetty perstuntumalla ja nyt auto menee ainakin suurinpiirtein suoraan.
Täytyy tuon uniball projektin jälkeen kyllä käydä säädättämässä ne oikein jossain kunnolla, täytyy löytää kylläkin joku paikka mihin tuolla pääsee ajamaan ja mikä suostuu säätämään kulmat tuohon härveliin.

Re: Madallus

Lähetetty: 20.9.2013 22:28
Kirjoittaja START
jos auraus kulmien säätö riittää niin otat kaverin ja kaksi saman pitusta linjaria. merkkaat molempiin kaksi merkkiä muutaman kymmenen sentin päähän toisistaan. sit painat ne rengasta vasten ja mittaat merkkien kohalta auton edestä harituksen, ja säädät heiton nollille.

Re: Madallus

Lähetetty: 21.9.2013 14:18
Kirjoittaja joumään
Juu auraukset tuossa eniten vituillaan on. Täytyypä tuota kikkaa kokeilla.

Re: Madallus

Lähetetty: 16.11.2013 19:14
Kirjoittaja Jöönas
Minkäslaista "settiä" porukka suosittelee ladaan talveksi että sais vähä madallettua, kun ei oikein kiinnostas laikka alustaa tehä kun on aikamoinen pomppukeppi.

Re: Madallus

Lähetetty: 16.11.2013 19:22
Kirjoittaja veli samara
aiheesta tarinoitu 22 sivua, ja olemassa toinenkin topic samasta aiheesta. Venäjältä saa montaa eri sarjaa. -30mm, -40mm, -50mm, -70mm, -90mm ja -120mm. Itse ajanut talvella -90mm sarjalla, muuten hyvä mutta yli 10cm lumi kerrokset aiheuttaa hieman ongelmia.

Re: Madallus

Lähetetty: 16.11.2013 20:40
Kirjoittaja Jöönas
Juu minkähänlaisista firmoista sais noita settejä vai pitääkö jostaa kysellä yksityisiltä venäjän puolelta siis.

Re: Madallus

Lähetetty: 16.11.2013 20:51
Kirjoittaja veli samara
toktornivako tuo niitä venäjältä. Yhteys häneen tai osto ilmoitus foorumillakin toimii myös hyvin.

Re: Madallus

Lähetetty: 17.11.2013 9:19
Kirjoittaja pressa
Ja kun firmoista puhutaan niin www.mansemotors.fi on erään kerholaisen pitämä firma joka on keskittynyt Ladan osiin.

Re: Madallus

Lähetetty: 17.11.2013 10:03
Kirjoittaja veli samara
Niin ja saikohan motonetistäkin madallusjousia, muihin merkkeihin kyllä löytyy. Tai pätkimällä saabin ja mesen jousista, saa ladaan sopivat jouset.

Re: Madallus

Lähetetty: 22.11.2013 9:32
Kirjoittaja joumään
Ja ihan yhtälailla siitä autosta saa pomppukepin ihan niillä tehdasvalmisteisilla alustasarjoilla. Etupäässä tulee pohjaanlyöntikumit aika nopeasti vastaan.

Re: Madallus

Lähetetty: 6.12.2013 0:46
Kirjoittaja joumään
Pystyisikö joku mittaamaan noiden Ladan etuiskareiden rungon halkaisijan ja noiden 900 Saabin myös. Kiitos jo etukäteen.