1500 Combi DeLuxe case closed
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
21013
Nyppäsin sitten vetarit pihalle eikä laakereissa tuntuvaa vikaa ollut. Laitoin kuitenkin paikalleen irrallisesta akselista rassaamani toiset vetarit laakereineen. Jollotukset ja rahinat eivät muuttunut miksikään joten kai se möykkä tulee perämurikasta tai jostain muualta. Perässä näkyi kyllä olevan öljyä kun vetoakselin reiästä sinne kuikuilin. Voisihan nekin toki vaihtaa joskus, jossain on muistaakseni pari putelia peräöljyä.
Tietääpähän nyt ainakin ettei takapyörät ole nyrjähtämässä kesken kaiken.
Takajarrut ovat hyvässä kunnossa, rummut lähti heleposti irti ja epäkeskosäädötkin pyörii.
Tietääpähän nyt ainakin ettei takapyörät ole nyrjähtämässä kesken kaiken.
Takajarrut ovat hyvässä kunnossa, rummut lähti heleposti irti ja epäkeskosäädötkin pyörii.
21013
Kytkinnestettä näkyi taas huvenneen, mutta työsylinteristä se ei ollut vuotanut joten loin sitten silmäyksen kytkinpedaalin seutuville ja sieltähän tuota on maton alle tihkunut.
Rassasin sylinterin autosta mäelle, tosin putken liitosnippa ei suostunut aukeamaan joten piti irroitella värkki putkineen päivineen.
Täytyy huomenna hakea uudet kumit siihen ja kasata takaisin.
Vaihdoin toimivan turvavyönkin sen lukkiutumattoman tilalle, kelasta näkyi puretun hitoille kaikki lukituksen himmelit.
Rassasin sylinterin autosta mäelle, tosin putken liitosnippa ei suostunut aukeamaan joten piti irroitella värkki putkineen päivineen.
Täytyy huomenna hakea uudet kumit siihen ja kasata takaisin.
Vaihdoin toimivan turvavyönkin sen lukkiutumattoman tilalle, kelasta näkyi puretun hitoille kaikki lukituksen himmelit.
21013
Joka päivä jotakin.
Eilen kasasin sen kytkinsylinterin autoon, jospas nyt taukoaisi se vuotamasta.
Siinä touhutessa murentui lohkolämmittimen vastuksesta johto. Eipä ole sitäkään tarvittu ja jos nyt tälläkään värkillä raaskin ensi talvena ajaa, niin täytyy siihen mennessä etsiskellä vastus. Töpslookin rassasin samantien pois puskurin alta.
Vaihtamani turvavyön totesin hieman alkuperäistä lyhyemmäksi, riittää kuitenkin ruhoni ympäri. Kuinka sitten piisaisi jos autoa ajaisi joku jonka täytyisi siirtää istuinta eteen.
Jonkun verran on ollut haistettavissa bensiinin käryä viime aikoina ja tänään laskeskelin että polttoaineenkulutus tuntuisi jotenkin lisääntyneen. Totesin katokseeni jääneen oikean takapyörän kohdalle bensanhajuisen läiskän ja sormillehan sitä tuli kun tunnustelin tankin alla olevaa kumitulppaa loskan seasta.
Rassasin tankin oitis irti ja montun pohjalla lainehtikin pari senttiä menovettä, joka pakeni maahan kun nykäisin tankin aluskumin irti pohjasta.
Pelastin tankista siellä olleen muutaman bensalitran ja rupesin etsiskelemään vuotoa. Pohjasta löytyi hävyttömän pieni reikä vasta kun painoin tankkiin paineilmaa niin että se poksahti melkein palloksi.
Hain 2107:sta tankin ja pölyjä putsailtuani aloin tunkea sitä paikalleen. Eihän se tahtonut sinne sopia, koska tankin aluskumi oli bensiinin vaikutuksesta turvonnut noin sata prosenttia joka suuntaan ja tankki jäi liian korkealle, eikä panta ylettynyt kiinni. Hain kuivan kumin tankin alle ja ruuvasin hinkin kiinni.
Tietenkään en tullut tarkistaneeksi tankin anturin toimintaa mitenkään etukäteen ja rikkihän se sitten olikin, joten se piti vielä vaihtaa vanhasta tankista.
Onnistui kuitenkin paikallaan autossa.
Tankin ollessa irti paukautin puskurinpään alapuolelle joskus tulleen pienen lutun suoraksi ja rassasin peruutusvalon irti että sain ruuvatuksi lasin pilalle ruostuneet ruuvit irti ja vaihdetuksi ehjät tilalle.
Mitähän timpraamista huomenna ilmenee...
Eilen kasasin sen kytkinsylinterin autoon, jospas nyt taukoaisi se vuotamasta.
Siinä touhutessa murentui lohkolämmittimen vastuksesta johto. Eipä ole sitäkään tarvittu ja jos nyt tälläkään värkillä raaskin ensi talvena ajaa, niin täytyy siihen mennessä etsiskellä vastus. Töpslookin rassasin samantien pois puskurin alta.
Vaihtamani turvavyön totesin hieman alkuperäistä lyhyemmäksi, riittää kuitenkin ruhoni ympäri. Kuinka sitten piisaisi jos autoa ajaisi joku jonka täytyisi siirtää istuinta eteen.
Jonkun verran on ollut haistettavissa bensiinin käryä viime aikoina ja tänään laskeskelin että polttoaineenkulutus tuntuisi jotenkin lisääntyneen. Totesin katokseeni jääneen oikean takapyörän kohdalle bensanhajuisen läiskän ja sormillehan sitä tuli kun tunnustelin tankin alla olevaa kumitulppaa loskan seasta.

Rassasin tankin oitis irti ja montun pohjalla lainehtikin pari senttiä menovettä, joka pakeni maahan kun nykäisin tankin aluskumin irti pohjasta.
Pelastin tankista siellä olleen muutaman bensalitran ja rupesin etsiskelemään vuotoa. Pohjasta löytyi hävyttömän pieni reikä vasta kun painoin tankkiin paineilmaa niin että se poksahti melkein palloksi.
Hain 2107:sta tankin ja pölyjä putsailtuani aloin tunkea sitä paikalleen. Eihän se tahtonut sinne sopia, koska tankin aluskumi oli bensiinin vaikutuksesta turvonnut noin sata prosenttia joka suuntaan ja tankki jäi liian korkealle, eikä panta ylettynyt kiinni. Hain kuivan kumin tankin alle ja ruuvasin hinkin kiinni.
Tietenkään en tullut tarkistaneeksi tankin anturin toimintaa mitenkään etukäteen ja rikkihän se sitten olikin, joten se piti vielä vaihtaa vanhasta tankista.

Tankin ollessa irti paukautin puskurinpään alapuolelle joskus tulleen pienen lutun suoraksi ja rassasin peruutusvalon irti että sain ruuvatuksi lasin pilalle ruostuneet ruuvit irti ja vaihdetuksi ehjät tilalle.
Mitähän timpraamista huomenna ilmenee...
Re: 1500 Combi DeLuxe 1700cc & 1200 Luxus
Mitähän nuo Jusunkin tekemät asentelut maksaisivat deltassa. Ilmeisesti kohtuullisen huolellista työtä Jusukin tekee, kun omaansa rassaaa...
warre 353w sedan,
No ei uskalla etes ajatella...ff8728 kirjoitti:Mitähän nuo Jusunkin tekemät asentelut maksaisivat deltassa.

Puolivillaisimman nyrkkipajankin taksat lie sitä sorttia että korjuuttamatta jäisi nämä romut jos olisi siitä kiinni. Saati jos pitäisi vielä joka vaivaan lähteä osia jostain kyselemään, on sentään vielä toistaiseksi tämän oman romuttamon tarjonta aika hyvin riittänyt.

21013
Kittasin pakoputken liitosta hieman kun se tuntui puhaltavan välistä.
Toisesta umpiosta on heijastinpinta hieman hilseillyt, joten kävin lainaamassa kombista molemmat umpiot.
Muuta vikaa en nyt äkkiseltään keksi, joten jospas tuota vaikka ensi viikolla joku päivä kehtaisi konttuurilla esitellä.
Vakuutusyhtiössä oli ollut taas vaihteeksi jotain hämminkiä joten vakuutuslasku tuli vasta eilen eräpäivänään. Tosin vuosimaksussakin oli ainakin satanen liikaa joten soitin yhtiöön ja käskin laskea vakuutuksen uudelleen ja siirrätin samalla kaukomaille karanneesta korollastani jääneet bonukset siihen.
Olen nyt rällännyt tankattuani yli kolmesataa kilometriä eikä valo ole vielä syttynyt, täytyy huomenna käydä tankkaamassa joten saan lasketuksi, minkälaisiin lukemiin kulutus kulminoituu nyt kun menovedet eivät mene enää maahan.
Toisesta umpiosta on heijastinpinta hieman hilseillyt, joten kävin lainaamassa kombista molemmat umpiot.
Muuta vikaa en nyt äkkiseltään keksi, joten jospas tuota vaikka ensi viikolla joku päivä kehtaisi konttuurilla esitellä.

Vakuutusyhtiössä oli ollut taas vaihteeksi jotain hämminkiä joten vakuutuslasku tuli vasta eilen eräpäivänään. Tosin vuosimaksussakin oli ainakin satanen liikaa joten soitin yhtiöön ja käskin laskea vakuutuksen uudelleen ja siirrätin samalla kaukomaille karanneesta korollastani jääneet bonukset siihen.
Olen nyt rällännyt tankattuani yli kolmesataa kilometriä eikä valo ole vielä syttynyt, täytyy huomenna käydä tankkaamassa joten saan lasketuksi, minkälaisiin lukemiin kulutus kulminoituu nyt kun menovedet eivät mene enää maahan.

Viimeksi muokannut Jusu, 4.1.2009 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013 katsastusta
Kittailin eilen sitä pakoputkea vielä vähän lisää, on kyllä melkoisen hapero esitys, lienee alkuperäistä romua vuodelta 1989...
Tänä aamuna tuumasin sitten sitä katsastusta lähteä suorittamaan, mutta äänimerkki ei nyt rattia tölviessä konsertoinutkaan. Ratin alla oleva metalliliuska ei nimittäin tahtonut tähän erikoisrattiin oikein ylettyä ja kun koetin venyttää sitä likemmäksi, se irtosi kokonaan. Vedin sitten uuden piuhan kajuuttaan ja tälläsin painonapin kojetauluun.
Konttorilla piti ensin mättää tiskille kaikkiaan 69 euroa, jonka jälkeen jonottelin reilun puolisen tuntia katsellen niitä ruttuturpia, kun ne haki rivistä tatsunia ja ooppelia ja muita vekottimia. Mieleni kirkastui kun Ladaa kohti marssi sama itsekin aikoinaan Ladalla ajanut mies, joka katsasti kompiakin viime vuonna.
"No tuohan tänne joku kunnon autojakin... näitä pitäis pistää talteen... ihanko totta on kaikki mittarissa..."
Eipä tuosta sitten vikaa esiin saatu, jarruletkujen perään suositteli katseltavan, ei niitä nyt kuitenkaan ruvennut vaihdattamaan, kun olivat vielä oikeinpäinkin tällä kertaa.
Uusi ote kouraan je terve menoa.
Tänä aamuna tuumasin sitten sitä katsastusta lähteä suorittamaan, mutta äänimerkki ei nyt rattia tölviessä konsertoinutkaan. Ratin alla oleva metalliliuska ei nimittäin tahtonut tähän erikoisrattiin oikein ylettyä ja kun koetin venyttää sitä likemmäksi, se irtosi kokonaan. Vedin sitten uuden piuhan kajuuttaan ja tälläsin painonapin kojetauluun.
Konttorilla piti ensin mättää tiskille kaikkiaan 69 euroa, jonka jälkeen jonottelin reilun puolisen tuntia katsellen niitä ruttuturpia, kun ne haki rivistä tatsunia ja ooppelia ja muita vekottimia. Mieleni kirkastui kun Ladaa kohti marssi sama itsekin aikoinaan Ladalla ajanut mies, joka katsasti kompiakin viime vuonna.
"No tuohan tänne joku kunnon autojakin... näitä pitäis pistää talteen... ihanko totta on kaikki mittarissa..."
Eipä tuosta sitten vikaa esiin saatu, jarruletkujen perään suositteli katseltavan, ei niitä nyt kuitenkaan ruvennut vaihdattamaan, kun olivat vielä oikeinpäinkin tällä kertaa.
Uusi ote kouraan je terve menoa.

21023 herätystä
Nappiskombi on uneksinut tuolla kuusen juurella taas pari kuukautta joten revin sen välillä käyntiin. Kytkimen työsylinteri hirtti taas kiinni kun kytkimen painoi pohjaan, piti antaa sille hieman vasaraa. Täytyy joskus purkaa ja putsata se ja vaihtaa sinnekin uusi gummi.
Hain aamupäivällä uuden käsijarruvaijerin ja vaihdoin sen siihen. Vanhasta vaijerista tuli ruostejauhoa, varsinkin oikeanpuoleisesta päästä. Tarkistin samalla takajarrut, sylinterit eivät olleetkaan nyt jumittuneet juuri lainkaan.
Täytyy kohta lainata kompista nuo kesärenkaat nappikseen jossei tässä tule takatalvi, tai jos ottais sitten tuon kompinkin liikenteeseen niin sitten voisi valita auton kelin mukaan.
Hain aamupäivällä uuden käsijarruvaijerin ja vaihdoin sen siihen. Vanhasta vaijerista tuli ruostejauhoa, varsinkin oikeanpuoleisesta päästä. Tarkistin samalla takajarrut, sylinterit eivät olleetkaan nyt jumittuneet juuri lainkaan.
Täytyy kohta lainata kompista nuo kesärenkaat nappikseen jossei tässä tule takatalvi, tai jos ottais sitten tuon kompinkin liikenteeseen niin sitten voisi valita auton kelin mukaan.

Kesärajoitusten takia on kaahattava jo toistasataa ja kyllästyin heti alkuun noiden korealaisten talvirenkaiden korviavihlovaan ulinaan joten vaihdoin nappikseen kesärenkaat kombista. Siihen taas tyrkkäsin tilalle ne nappiksen mukana tulleet ryssän lisut.
Ajoin pienen lenkin ja nyt kuuluu selvästi kaikki muut jurinat ja suhinat kun renkaat ei enää jollota.
Ajoin pienen lenkin ja nyt kuuluu selvästi kaikki muut jurinat ja suhinat kun renkaat ei enää jollota.

21013 vilikunmulukku
Nappiksen vilkun kanki jäykistyi jotenkin eikä se liikkunut ylöspäin sen vertaa että oikeanpuoleinen vilkku olisi kytkeytynyt. Pyörittelin sitä vilkunpalautuksen kehää eikä siinä ollut vikaa, se toimi kyllä oikein ja palauttaisi vilkunkin jos ratti vain pyörittäisi sitä.
Ilmeisesti siinä vipua eri asennoissaan pitävässä vimpaimessa on jotain paskaa välissä sillä rusikoidessani vipstaakia se rapsahteli melkoisesti ja tökki välillä toiseenkin suuntaan.
Tuumasin sitten että helevettiäkös sen kanssa pelaa ja hain 2107:sta ehjän viiksipakan, nyt olisi ehjä torvenkosketinkin jos ratti osuisi siihenkään.
Tulipahan vilkaistua mittaristonkin taakse, pakan topslöökit kun olivat siellä. Vedin toisen johtokimpun nyt rattitolpan yläpuolelta, toisen sidoin taas sivuun ettei ruhjoudu ristiniveleen. Ratin muovitkin istuu paremmin kun alapuolella ei kanita kahta nippua.
Ilmeisesti siinä vipua eri asennoissaan pitävässä vimpaimessa on jotain paskaa välissä sillä rusikoidessani vipstaakia se rapsahteli melkoisesti ja tökki välillä toiseenkin suuntaan.
Tuumasin sitten että helevettiäkös sen kanssa pelaa ja hain 2107:sta ehjän viiksipakan, nyt olisi ehjä torvenkosketinkin jos ratti osuisi siihenkään.
Tulipahan vilkaistua mittaristonkin taakse, pakan topslöökit kun olivat siellä. Vedin toisen johtokimpun nyt rattitolpan yläpuolelta, toisen sidoin taas sivuun ettei ruhjoudu ristiniveleen. Ratin muovitkin istuu paremmin kun alapuolella ei kanita kahta nippua.
21013
Takaluukun tiivisteen kiinnityskynnet olivat ruostuneet enimmäkseen helevettiin joten tiiviste irtosi sijoiltaan aina kun luukun avasi. Hain kumikaupasta uutta tiivistettä. Kun ostin kombiin pari vuotta sitten tiivistettä, se maksoi noin kuusi euroa, nyt meni yksitoista euroa, vaikka tässä oli vain noin puoli metriä enemmän.
Lukon vastakappaletta piti vähän vääntää ylöspäin, että kansi menee hyvin kiinni, muuten piti paiskoa kohtuuttomasti.
Lukon vastakappaletta piti vähän vääntää ylöspäin, että kansi menee hyvin kiinni, muuten piti paiskoa kohtuuttomasti.
Re: 1500 Combi DeLuxe 1700cc & 1200 Luxus
Pakko kai tähänkin on jotain kommentoitava, ettei nyt aivan yksikseen tarvitse kirjoitella!
Asiallista huoltoa/rakentelua jo kolmattakymmentä sivua, hyvä.
Olis mukava "katastaa" tämä auto joskus ohan livenä, katellaan eksynkö vielä jokukerta Jämsän seudun paikalliskokoontumisiin??
Asiallista huoltoa/rakentelua jo kolmattakymmentä sivua, hyvä.
Olis mukava "katastaa" tämä auto joskus ohan livenä, katellaan eksynkö vielä jokukerta Jämsän seudun paikalliskokoontumisiin??
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Re: 1500 Combi DeLuxe 1700cc & 1200 Luxus
Jämsään vaan, kokeillaan nyt tuota maanantai-iltaa 28.4.
warre 353w sedan,
Asiallista?köhmä kirjoitti:Asiallista huoltoa/rakentelua jo kolmattakymmentä sivua, hyvä.

Tähän nappikseen on nyt sentään tullut paneuduttua vähän perusteellisemmin, kun aihio on näinkin hyvä, eikä vehje onneksi vaadi peltitöitä. Tietty vielä parempi vaihtoehto olisi myydä auto törkyhintaan johonkin oikeasti hyvään kotiin.

Kompi taasen on tullut kötöstettyä jo siihen pisteeseen ettei siitä ole minun jäljiltäni kuin kattiloiksi. Se pensselimaalaus oli viimeinen tilkka.

Tämän kuun ma rallaan vielä nappiksella, sitten on heräteltävä kompi baanalle kun se on ensi kuun aikana katsasteltavakin.
Jarruttaessa kuului viheltelyä jonka paikansin tulevan edestä vasemmalta. Vilkaisin etujarruun ja jonkun verran nihkeästi tuntuu liikkuvan sisempi mäntä, eli juuri siitä sylinteristä josta on korva rikki. Jos saisin jostain uuden kyseisen sylinterin niin saisi molemmat ongelmat korjattua. Puhdistin palat mutta viheltely jatkui joten viheltäköön.
Eturenkaat ovat näköjään kuluneet vituix. Olen nyt pari viikkoa roiloottanut niillä menemään ja sisäreunoissa on enää pari milliä. Auraukset lienevät siis päin persettä.
Eipä tullut tuotakaan mieleen tarkistaa kun punkasin kompista nuo hyvät kesärattaat alle, sillä talvirenkaissa ei tuommoista ilmiötä näkynyt. Niillä ei tosin tullut ajettua niin kovin lujaa kun meteli oli niin helvetillinen.
Täytyy oikoa auraukset montulla nollaan ja suksia myöhemmin rengaskaupoille.
Eturenkaat ovat näköjään kuluneet vituix. Olen nyt pari viikkoa roiloottanut niillä menemään ja sisäreunoissa on enää pari milliä. Auraukset lienevät siis päin persettä.

Eipä tullut tuotakaan mieleen tarkistaa kun punkasin kompista nuo hyvät kesärattaat alle, sillä talvirenkaissa ei tuommoista ilmiötä näkynyt. Niillä ei tosin tullut ajettua niin kovin lujaa kun meteli oli niin helvetillinen.
Täytyy oikoa auraukset montulla nollaan ja suksia myöhemmin rengaskaupoille.