Sivu 22/48
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 5.10.2010 15:43
Kirjoittaja tinuri
Tuossa kun tänään lähti viisi kotteroa paaliin, niin silmiin sattui yksi Ladan syyläri. Tarkempaa kuntoa en tarkastanut, mutta jos muistan oikein tämä oli isän 1200 S mallista. Tarkastelen tarkemmin huomenna, että jos kiinnostaa laita privaviestiä.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 5.10.2010 17:52
Kirjoittaja lada.h.s
Alkaa tympimään tämän auton moottorin aikas finaalikunto. Öljyä palaa, ja käyntihäiriöitä piisaa. Ja olisi myös aikamoinen halu tehdä kunnon
moottoriremonttia!
Pakosarjakin hajosi lopullisesti. Siitä katkesi kaikki pinnapultit -> vaihtoon.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 6.10.2010 15:18
Kirjoittaja lada.h.s
Sovin koulussa että äSSä lähtee moottoriremonttiin sinne ensiviikolla! Tiistaina alkaa remontointi!
Maanantai iltana viedään auto jo koululle.
Paljonko maksaa Venäjällä männänrengassarja? Motonetisssä näkyi maksavan vajaa 30e.
Pitäisi saada männänrengassarja ensiviikoksi!
YVtä tulemaan jos jollain on 1300CC moottoriin tällainen sarja!
Sylinterin mitat: 79/66
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 7.10.2010 16:54
Kirjoittaja lada.h.s
Vietiin töissä päivänä koulussa Ford Transitin rikkinäistä myllyä hulilla ( pumppukärryllä ) roskalavalle.
Kun oltiin päästy hallin ovelle, tökkäsi huli kynnykseen ja koko mylly heitti voltin ja lensi kuormalavalta asvaltille!
Siitä meni öljypohja ruttuun ja valurautainen koneenkorva halkesi irti sekä loput jäähdytysnesteet ja öljyt valuivat asvaltille.
Kyllä taas nauratti!!!! Luokkalaiseni sanoi että kuskataanko Ladankin moottoria sitten hulilla? Sanoin että ei varmasti!
Tälle jutulle onkin sitten koulussa naurettu vedet silmissä joka päivä!
Kuinka paljon on tarvetta sisäänajolle moottoriremontin jälkeen kun vaihdettu on: venttiilinohjurin kumit, männänrenkaat ja sylinterit hoonattu?
Ja mitä öljyä kannattaisi käyttää sisäänajossa? Mineraalia vai synteettistä?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 7.10.2010 19:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eikös se JäteÖljy parhaiten herkistele turhaan rassatun koneen taas ajokuntoon. Ainakin kun on TakaPotkuRomuista kyse.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 7.10.2010 19:50
Kirjoittaja 'aatee'
Mineraali paskaa sisään käytttää lämpimäksi ja voi taas vaihtaa mineraali litkut ja suodattimen ja sitten 1000km ainakin rauhakseen, isoilla vaihteilla vedätyksiä, moottorijarrutuksia ei kovia kierroksia eikä pitkiä matkoja heti.
Googleta löytyy hyviä ohjeita.
Kannattaa varmaan samantien ostaa uudet ylikoko männätkin ja porauttaa kun ei ole hirveän kalliita?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 7.10.2010 20:24
Kirjoittaja lada.h.s
'aatee' kirjoitti:Kannattaa varmaan samantien ostaa uudet ylikoko männätkin ja porauttaa kun ei ole hirveän kalliita?
Ei ole niin väljä että tarvitsisi.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eikös se JäteÖljy parhaiten herkistele turhaan rassatun koneen taas ajokuntoon. Ainakin kun on TakaPotkuRomuista kyse.

Miksi turhaan tuhota vastakorjattu kone jollain jäteöljyllä?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 7.10.2010 23:42
Kirjoittaja pvdriver
ei maha ne uuvet m-renkaat välittää siitä öljystä samoilla vanahoilla laakereillahan oot kasaamassa... Eläkä ala turhaan metästää venäjänrenkaita, motonetin renkaat on mahleja ja ainakin sopivia, ei tarvi tuskastella niien kanssa. Laitahan liuskatkin uusiksi, saattaahan savutuksen nuinki saaha vähenee vaan kun kuitenkin joudut pois nostaa ja aukoo... Eihän ne männät maksakkaan vaan se poruutus, jonkun kympin reikä jos ei suhteilla pääse halvemmalla... Mitenpä tommosta oikeen laajasti sisäänajamaan tai muuten vedättelemään ennenku ladakerhon ratapäivänä kesällä 2011, kilvetön ku on...
Jäähään oottelemmaan rapporttia, kysele vaan lissää jos tuloo mieleen...
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 8.10.2010 6:34
Kirjoittaja lada.h.s
Raportti tulee ja oikeen kuvien kanssa.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.10.2010 8:00
Kirjoittaja lada.h.s
Raportin tulo ja koko remontti viivästyy todennäköisesti viikolle 43. Maasturistamme on jarrupääsylinteri paskana, joten jarruttomalla autolla
on melko riskialtista hinata toista autoa. Tai trailerillahan tuo oli tarkoitus viedä.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.10.2010 8:42
Kirjoittaja pvdriver
eääh, vejä köyven perässä ei kait siinä pitkä matka oo... Tai vie pelekkä moottori sen irrotteloo kotitallissaki tosi pikaseen ku vaan hommaa kavereita nostamaan...
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.10.2010 9:02
Kirjoittaja lada.h.s
Jos se auto hinattaisi niin se pitäisi hinata pahimpana ruuhka-aikana keskustan läpi. Koska enää viiden jälkeen ei koululla ole portit auki.
Keskustan läpi ruuhka-aikana auton hinaaminen, ei ole kovin rentoutouttavaa.
Irroittaisihan sen pelkän moottorinkin mutta tarkoitus oli tehdä koululla siihen autoon vähän muutakin.
Esim hioa pohjasta ruosteita pois ja laittaa massaa päälle ja ym.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.10.2010 14:07
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Varo vaan ettei karkaa rassaaminen käsistä kun koko vekotin koululle menee.
Tai niin kai näissä usein on tarkoituskin käydä. Mutta joka touhu lisää työtä ainakin kaksinkertaiseksi alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.10.2010 14:49
Kirjoittaja lada.h.s
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Varo vaan ettei karkaa rassaaminen käsistä kun koko vekotin koululle menee.
Tai niin kai näissä usein on tarkoituskin käydä. Mutta joka touhu lisää työtä ainakin kaksinkertaiseksi alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna.
Tämähän on se sinun käsityksesi asiasta.
En ole kyllä edelleenkään tätä asiaa itse käytännössä havainnut, vaikka niitten "tekemisen puutteessa tehtyjen fiksailujen vaaroista" on ennenkin
varoiteltu.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 10.10.2010 15:39
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eikös noita remontoitavia kohteita tähänkin kerry kokoajan lisää? Vai oliko heti alussa tiedossa kaikki tarvittavat remontit? Jos tätä viestiketjua seuraa niin huomaa, että joko korjattavia kohteita etsitään tai sitten niitä ilmenee kun tekee joitain muita remontteja.
Meinaatko että kun alat pohjasta massoja hiomaan, niin sieltä ei löydy mitään uutta mielenkiintoista, jonka kimppuun on käytävä? Ja kun näiden kimppuun käydään niin voiko sattua siinä samassa ilmenemään taas jotain muuta?
En minä sitä meinaa ettei autoja kuntoon pitäsi laittaa, mutta omat kokemukseni alkuinnostuksista ovat sellaiset, että kun ei ole tarkkaa suunnitelmaa mitä tehdään, niin käsiin leviää ja reisille menee. Ja tällöin Työ vie Miestä eikä Mies Työtä.
Ehkä olen tässä suhteessa poikkeus vai mitäs muut sanotte.