Sivu 22/30

Re: Wartburg

Lähetetty: 25.11.2012 16:56
Kirjoittaja Warre-Team
Kuva

Motor -lehden koeajo vuodelta 1967: http://www.warreteam.com/Motor_1967.htm

Re: Wartburg

Lähetetty: 25.11.2012 16:59
Kirjoittaja Pavlovits
Muistankohan väärin, mutta minun Warressa eivät etupenkin selkänojat kaatuneet kuten tuon jutun kuvassa.

Re: Wartburg

Lähetetty: 26.11.2012 17:16
Kirjoittaja ff8728
Minulla muistaakseni oli warre jossa selkänojat kaatui, olisko ollut de luxe mallia..

Re: Wartburg

Lähetetty: 19.12.2012 3:15
Kirjoittaja Lada-Mies
Juurikin näin, Standard -mallissa selkänoja ei kippaa kuten DeLuxe -mallissa. Lisäksi taisi olla myös mittariston, ratin yms. suhteen pieniä eroja, kunnes muovikeulan myötä(?) nuo DeLuxe -varusteet tuli ihan vakiovarusteeksi ja varsinainen Deluxe hävisi valikoimasta.

Re: Wartburg

Lähetetty: 2.8.2013 19:25
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Löysin tällaisen kirjan verkkokaupasta. Tällainen kirja pitää varmaankin löytyä jokaisen Wartburg harrastajan hansikaslokerosta??

Juha Järvinen: Muotoiltu ideologia, "Automuotoilu poliittisen järjestelmän välineenä DDR:ssä 1949–1990", ISBN: 978-952-60-4776-8 v.2012

"Kirja tarkastelee miten marxilais-leniniläisen aatemaailman pohjalta toimineen DDR:n valtakoneiston ohjaava rooli toteutui henkilöautomuotoilun lopputuloksissa. Keskipisteessä on Wartburg 353-auto, jonka muotoilua Juha Järvinen on analysoinut muotoilun tutkimuksessa aiemmin hyödyntämättä jääneen itäsaksalaisen arkistoaineiston avulla".


http://www.taik.fi/kirjakauppa/product_ ... cts_id=259

Re: Wartburg

Lähetetty: 3.8.2013 2:20
Kirjoittaja samarai
Tuossa on tästä väitöstutkimukseen perustuvasta kirjasta kerrottu vähän enemmän:

http://www.aalto.fi/fi/current/news/vie ... 12-12-002/

"Wartburg ei ollut pelkästään henkilöauto, se oli mobiili, sosialistinen elämyskone. Sen oli määrä liikuttaa kansalaisia uusissa, sosialistisen elämäntavan ympärille rakennetuissa ympäristöissä, jotka olivat välivaihe siirryttäessä kohti kirkkaampaa, kommunistista tulevaisuutta."

8)

Re: Wartburg

Lähetetty: 13.8.2013 13:45
Kirjoittaja Warre-Team
Tässä viestiketjussa on HS:n juttu väitöskirjasta (sivun keskivaiheilla):

http://www.warreteam.com/forum/viewtopi ... =6&t=10035

Re: Wartburg

Lähetetty: 13.8.2013 14:17
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Haiskahtaa hieman halpaanmenolta tai halvalla panemiselta tuo muotoilujuttu.

Warren muotoilun takana on ilmiselvästi kaksi seikkaa:
- käytännöllisyys, siis suuri sisätila ulkomittoihin verrattuna
- valmistusystävällinen ja peltiä säästävä muotoilu, yksinkertaiset koripeltipuristimet, joiden muottien käyttöikä suuri

Itä-Saksassa vallitsi muuten krooninen teräspula, mistä syystä peltiä oli pihittävä (siksi Trabikin oli "pahvia").

Itä-Saksassa kehitettiin erään lajin taiteeksi kaksoiskieli, jossa aivan muista syistä tehdyt päätökset tms. selitettiin milloin työkansan, teknikoiden, insinöörien ja politrukkien aikaansaannoksiksi, milloin SED:n nerouden hedelmiksi ja milloin Neuvostoliiton isoveliopetuksiksi. Nyt on taidettu lukea liikaa näitä bolsuloruja.

viel Erfolg

SvS

Re: Wartburg

Lähetetty: 13.8.2013 16:48
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Sdelano puhuu asiaa. En minäkään uskonut tuota yliampuvaa tarinaa kun olen kuullut yhtä ja toista DDR:stä.

Niin, heidän tuotteissa näkyy nimenomaan yksinkertaisuus ja materiaalien säästäminen, kuten tuossa minun voileipägrillissä. Ruuvitkin on korvattu alumiininiiteillä.

Vastaväitteljä olisi kai voinut vähän kovistella Järvistä hänen tulkinnoistaan.

Re: Wartburg

Lähetetty: 13.8.2013 23:52
Kirjoittaja samarai
Itselle kiinnitti huomiota tuo tohtori Järvisen väite Hesarin jutussa, että DDR:n sosialistinen talousjärjestelmä lisäsi ihmisten luovuutta. Kyllähän se varmasti lisäsi nk. "köyhien patenttien" luovuutta materiaalin puutteessa ym., mutta eri asia lisäsikö se luovuutta teollisten autojen suunnittelussa, kehittämisessä yms.? Ja onhan niitä yksinkertaisella designilla autoja tehty muuallakin.

Esim. hiljattain edesmennyt Werner Lang -Trabantin luoja (auto, jota hän ei olisi halunnut edes suunnitella) oli loppuun asti katkera, että DDR tukahdutti hänen luovuutensa vielä Trabantin kehittämisessäkin.

http://www.bild.de/regional/chemnitz/sa ... .bild.html

Huomionarvoinen myös Wartburg-autojen tuotannon jakaantuminen.

Vuonna 1975 Wartburg-autojen kokonaistuotanto 54050 kpl jakaantui seuraavasti: 34250 vientiin, 8941 väestölle, 7300 Genexille (valuuttakauppa) 556 sijoituksen harjoittamiseen? ja 3003 valtion elimille. Eli vain n. kuudennes tuotannosta meni väestölle.

Auton hinta 17000-21000 markkaa, joten uuden Warren jonotukseen oli mahdollisuus hyvätuloisilla sosialismin rakentajilla


http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_D ... ehrsmittel

Re: Wartburg

Lähetetty: 14.8.2013 8:23
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Moin!

Olin aikanaan, jo ennen muurin murtumista, jonkin verran tekemisissä itäsaksalaisten kanssa, mm. Itä-Saksan lähetystön kauppapoliittisen osaston, ulkomaankauppayhtiö Transportmaschinen Export-Importin sekä itäsaksalaisten ajoneuvonvalmistajien ja niiden alihankkijoiden kanssa. Melkoisesti tuli luetuksi myös itäsaksalaista ajoneuvoalan lehdistöä ja kirjallisuutta.

Tapa oli, että julkisissa esiintymisissä ja julkaisuissa jokseenkin jokainen uutuus uudesta mopon kaasuttimesta alkaen julistettiin tehdyksi ”sosialistisen kilpailun” ansiosta, kommunistipuolueen juuri alkavan puoluekokouksen kunniaksi tai muusta sen kaltaisesta syystä.

En ikinä tavannut yhtä ainutta saksalaista, joka olisi näitä loruja todesta ottanut, saati kahden kesken niistä puhunut. Heitä hävetti moinen touhu.
Sen sijaan lukemattomat suomalaiset ottivat kyseiset kirjoitukset täydestä nimellisarvostaan ja ylikin.

En ole taiteen tohtori Juha Järvisen väitöskirjaa nähnytkään, mutta jos Järvinen ei ole ymmärtänyt kaikkialla itäblokissa vallinnutta kielenkäyttöä ja sen pakkotaustaa, voin vain valittaa.

Sinällään itäsaksalaisessa suunnittelussa oli paljon hyviä puolia, tuotteiden käyttöarvon ja –iän, helpon huollettavuuden korostaminen jne, mikä johti siihen, että monet tuotteet olivat laadullisesti erinomaisia.

SvS

Re: Wartburg

Lähetetty: 14.8.2013 8:51
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Helposti käy kai niin, että jos historiaa kirjoittaa vain yhdestä näkökulmasta, niin aikakausi saattaa yksipuolistua ja historia vääristyä. Asioita pitäisi osata katsoa monesta eri näkökulmasta ja sitten koota niistä jokin näkökanta.

Aika hassulta kuulostaa että joku ulkomaalainen kirjoittaa Itä-Saksan asioista ja tilanteesta koskaan käymättä edes koko valtiossa? Onkohan hän edes haastatellut ketään Itä-Saksalaista?

Kohta Neuvostoliittokin muistetaan "työläisten paratiisina", jossa kaikilla oli hyvä olla, ja lihaa, elintarvikkeita ja appelssiineja oli riittävästi kaikille. :?:

Re: Wartburg

Lähetetty: 14.8.2013 11:21
Kirjoittaja Warreossi
Kannataisi varmaankin ensin lukea väitöskirja ja arvostella sitä vasta sen jälkeen..

Re: Wartburg

Lähetetty: 14.8.2013 12:13
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Ei taida maksaa vaivaa. Onhan noi tiivistelmät jo luettu.

Re: Wartburg

Lähetetty: 14.8.2013 12:58
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Moin!

Linkissä eräs esimerkki lehtijutusta, joka alkaa poliittisella uskontunnustuksella, mistä sitten päästään varsinaiseen asiaan.

http://www.die-besten.de/wartburg/tests ... spo974.htm

Kyse on Illustrierter Motorsport-lehden numerosta 9/74, siis ajalta, jolloin "DDR" täytti 25 vuotta.

Wartburg 353W:n (W = Weiterentwicklung, edelleenkehitetty) esittely alkaa:

In allen Betrieben der DDR wetteifern die
Werktätigen aus Anlaß des bevorste-
henden Jahrestages unserer Republik um hö-
here Leistungen in der Produktion, so auch
im VEB Automobilwerk Eisenach. Neben zahl-
reichen internen Maßnahmen zu höherer Pro-
duktivität haben die Eisenacher Automobil-
bauer eine Reihe von Verbesserungen am
Wartburg 353 vorgesehen, die sie nun zur
Leipziger Herbstmesse gleichermaßen als
eines ihrer Geburtstagsgeschenke der Öffent-
lichkeit vorstellten.


Suomeksi jotakuinkin:

Kaikissa Itä-Saksan yrityksissä työkansa kilvoittelee yhä kohoavasta tuotannosta tasavaltamme tulossa olevan vuosipäivän vuoksi, niin myös kansanomassa Eisenachin Automobiiliverstaassa. Lukuisten tuottavuutta parantavien toimien lisäksi ovat Eisenachin autonrakentajat tehneet Wartburg 353:een joukon parannuksia, jotka julkistetaan Leipzigin syysmessuilla syntymäpäivälahjana tasavallallemme .

menestystä

SvS