Jokari kirjoitti:
Miten väität että esim seuraavat olisi voitu välttää huoltamalla?
- Orkkis vesipumpussa laakerit aivan väljät
- Kardaanin ristit ja tukilaakerin kumi väljinä
- Jakoketju venynyt, ylälaahain palasina ja metalliin asti kulunut kiristyskenkä
- Sulakerasiassa ryssän tekemä kylmäjuotos, toinen pitkä ei pelannut
- Orkkissyyläri vaihdettu ja sitä seurannut syyläri kesti noin 6 vuotta ja rupesi vuotamaan kuin seula
- Kytkinlevystä kulunut niitinkannatkin pois, olisko pitäny ajaa vähemmän? No tämä nyt on joka autossa kuluva osa.
- Edessä jarrumäntä jumissa
- Takana jarrusylinteri vuotaa nesteet pihalle
1) vesipumpun hihna kiristetty liian kireälle
2) alustan kumien kuntoa ei ole tarkkailtu huolto-ohjelman mukaisesti ja tarvittaessa uusittu
3) säännöllinen ketjun kireyden säätö on laiminlyöty
4) ilmeisesti käytetty länsimaisia väärän tyyppisiä sulakkeita (vertaa orkkis sulaketta ja tarviketta niin huomaat eron)
5) syyläri voi hajota monesta kohtaa, mutta esim. vesiletkujen kunnon tarkkailun laiminlyönti (kuten myös moottorin tukikumien) voi aiheuttaa jäähdyttimen letkuliitoksen repeämisen. näihin ongelmiin vaikuttaa myös jäähdytysnesteen vaihdon laiminlyönti
6) niin, kytkin kuluu käytössä kaikissa autoissa
7) jarrunesteitä ei ole vaihdettu säännöllisesti, kumien kuntoa ei ole tarkistettu huollossa
8) kuten edellisessä kohdassa
säännöllisellä, oikealla ohjeiden mukaisella huollolla mitään ongelmia ei olis ollut
länsimaisessa autossa (merkistä riippuen) viat voisi johtua vaikka
1) vesipumpun materiaalivahvuudet ja laakerien rakenne
2) huolto-ohjelmaan ei ole sisällytetty kyseisten osien tarkastuksia, ne on tarkoitus vaihtaa sitten kun hajoaa
3) ketjussa on hieno automaattisäätö, mikä ei ole aina toiminut, koska hydrauliikka ei edes hyvillä öljyillä aina pysty riittävään toimintavarmuuteen, huonot materiaalit myös syynä
4) alkuperäiset ajovalot on kelvottomat ja niitä on tarvinnut parannella joka on aiheuttanut ylikuumenemista sähköosissa
5) syyläri on rakenteeltaan heikko, sen liitosten ja letkujen kunnon tarkkailu ei kuulu huoltoon, ne uusitaan silloin kun vuotaa
6) niin, kytkin kuluu käytössä kaikissa autoissa
7) jarruja ei ole tehty toimimaan suomalaisissa olosuhteissa, on paljon liukuja ja niveliä ja likaa kerääviä koloja, lisäksi abs antureita, kaikki nämä vioittuu talven suolakeleissä, niitä ei ole tehty käyttöä kestämään.
8) kuten edellisessä kohdassa