Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Johan on ihme :shock: Ovatko nämä Saranat jotenkin kolariherkkiä vai mistähän johtuu että Välipalassa tavallinen pakollinen liikennevakuutus on noin 60e/vuosi korkeampi kuin IIZIssä eli 21074 1600SL?

Onhan tuo Sarana vähän painavampi, mutta siinä on taas pienempi moottori.

Tällainen on tilanne. Otin tästä selvää vain sen takia, että pohdiskelen kumpaa käyttäisin. VäliPala tulee tietenkin talveksi, mutta harkitsen tuota vaihtoaikaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kohta lähtee VäliPala liikenteeseen.

Netin kautta näitä vaihdoksia teen ja bonusten siirrot suoraan palvelupyyntönä vakuutusyhtiöön.

Saas nähdä mitä Samsara keksii. Näiden kanssa on ollut ja jo kaikkea. Josko tuo jonkin aikaa antaisi rullutella. Eihän tuo mikään pommi ole kuitenkaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

DaDiiiiii! Sitten taas aloitetaan vääntö. Liekö niin ettei KivaSamara ole minua varten.

Ensimmäistä päivää ajossa. Ja jo hyytyi Tikkamäelle. Kurvasin Sairaalallepäin ja sammui. Ei käynnistynyt liikkeessä vaihteella. Eikä yritäkään startilla.

Rassasin kaikkia mahdollisia liittimiä. Kampparitunnistin, ruiskut ja mitä kaikkea. Ei tulosta. Jäähtyneenäkään ei käynnistynyt.

Onneksi on tullut tutustuttua LadaVeljiin. Musikalle SuurKiitos hinausavusta ja ei tarvinut odotella kuin 10min.

Ja minä kun niin olin siinä uskossa, että tällä huristellaan talvi mukavasti. Nyt sitten aletaan opetella GM -Samaran vikakoodilukua. Onneksi olen ne ohjeet tuolla nähnyt. En kyllä ole tutustunut niihin vielä. Siinä sitä on taas puhdetta.

Moottori kyllä pyörii ihan hyvin, joten kovin isoa mekaanista vikaa ei luulisi olevan. Myös startti on moitteeton. Polttoainetta on ja pumppu pelaa.

Savotta jatkuu. On tämäkin harraste ja varsinkin kun käyttiksenä näillä leikkii.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Ettei vain olisi se johto joka tulee siihan akun plusnavalle löyhälle. Siitä kun loppu kontakti, niin veto loppuu juuri kuvaallasi tavalla. Se on se vähän ylimääräisen näköinen johto...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitos vinkistä THI-900. Ne ylimääräiset johdot siinä eivät muuten ole mitenkään kovin kummoisesti kiinni. Minäkun niitä olen pitänyt mankan tai jonkun muun vekottimen johtoina. Siitähän tämä tarkastus aloitetaan.

Ja tuo GM -monipisteruiskun vikakoodinluku väläytti minulle yhden jutun!

Minullahan oli NEITIn yksipisteruiskun kanssa ongelmana se kummallinen koodi 4lyhyttä - 4lyhyttä ja tämä 3kertaa. Tuossa monipisteruiskussa onkin nuo Kymmenet ja Ykköset samanpituisia. Eli oliko 1-pisteruskussakin tuo koodin vilkutus aivan oikein eli se halusi alunperin sanoa 44 = Laiha seos. Luulin 1-pisteruiskuvikakoodin tulevan aina Pitkä = 10 ja Lyhyt = 1. Ehkei näin ollutkaan.

Ei kun huomenissa räpeltämään ensin akunjohtoja ja lukemaan moiset koodit.

Ai niin ja samalla tietysti hajosi kuljettajan ikkunan kampi. Pikkuvikoja. Onhan noita tuolla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Sen verran oli heti pakko räpeltää että kokeilin tuon johdinjutun. Ei ollut ainakaan niistä kiinni. Elleivät sitten ole katki jostain alempaa.

No, jätetään sentään huomiseen tarkempi tutkimus.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hemmetti kun pyrkii tämä harmittamaan. Onkohan se otettava IIZI käyttöön jos joutuu vaikka Venäjältä hakea ison läjän osia. Onneksi ei ole mahdoton homma.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja samarai »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Polttoainetta on ja pumppu pelaa.
Tuo osui jostain syystä jotenkin pahasti omaan silmään. Tuleeko polttoainetta koneelle asti? Milloin bensaputsari on vaihdettu?
Tietysti jos kipinän puuttuminen on todettu, on kommentti aiheeton.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ensin luetaan vikakoodit. Jos niistä ei mitään selviä, niin aletaan tekemään noita mekaanisia tarkastuksia. Erikoista vaan, että lopahti käynti yht'äkkiä ja kuin seinään.

Mistään aiemmista remonteista minulla ei ole juurikaan tietoa. Jotain ihme kilometrilukemia sinne konehuoneeseen on sotkettu ja päivämääriä, mutta niistä nyt ei tiedä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ja eiku ihmettelemään :shock:

Kipinä tulee. Tarkastettu kylläkin vain yhdestä tulpasta eli 1. Mutta luulottelen, että tässä on yhtenäinen puolapaketti toisin kuin 1 -pisteruiskussa eli jos yhdelle tulee niin tulee muillekin.

Vikakoodeja ei ole. Tosin kyllä eilen irrotin sen kengän kun tarkastin ne + johdotukset. Voiko olla niin, että kun auto ei sen jälkeen ole käynnistynyt, niin vikakoodeja ei tule vaikka vikoja olisikin?

Polttoainpuoli kai seuraavaksi olisi tarkastettava. Mistä on helpoin tarkastaa että polttoainesyöttö toimii?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Polttoaineen jakotukin päässä on schraderventtiili (samantapainen kuin renkaissakin). Kun pumppu käy, pitäisi jakotukissa olla noin 300 kPa paine (n. 3 kp/cm2), joten venttiilineulaa painettaessa sieltä suhahtaa bensiiniä selvästi.

Pumppu käy virran kytkemisen jälkeen noin 15 sekuntia, mikä nostaa paineen. Paine pysyy (ainakin ehjässä systeemissä) hyvän aikaa, joten bensiinipaineen ehtii hyvin tarkastaa.

Sen venttiilin suojahatun alla ei ole painetta, joten sen voi huoletta irrottaa.

***

Jos moottori sammui kuin veitsellä leikaten, ei kyse ehkä ole polttoainepulasta, joka tyypillisesti johtaa nykimiseen tms. ennen sammumista.

***

Nokka-akselin käyttöhihnan (hammashihnan) katkeaminen johtaa sammumiseen kuvaamallasi tavalla.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Kipinä tulee. Tarkastettu kylläkin vain yhdestä tulpasta eli 1. Mutta luulottelen, että tässä on yhtenäinen puolapaketti toisin kuin 1 -pisteruiskussa eli jos yhdelle tulee niin tulee muillekin.
Mun mielestä tässäkin puolat pareina, mutta niitä ei vain voi fyysisesti erottaa. Eli itse kattosin sen 2. tulpankin, mutta käviskai se kahdellakin jotenkin. Tai ainakin paukkuis.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Se Nokan hammashihna minullekin tuli mieleen. Sitähän siellä räpellettiin. Vaikka on uudehko hihna niin mistä sitä tietää. No, onneksi se on helppo tarkastaa.

Ehken on kokeiltava vielä muitakin tulppia.

Siis polttoaineen Jakokiskossa on se musta venttiilinhatun näköinen vasemmassa päässä. Täältäkö alta löytyy tuo Sdelanon mainitsema Venttiili? Ei kai se toisella puolella voikaan olla kun sinne näyttäisivät polttoainelinjat tulevan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kuten arvoisa Toveri Sdelano tuolla laittoi jälleen kerran erittäin asiantuntevasti:

Syy äkkipysähdykseen jokojJakohihnan katkeaminen tai sen pomppaaminen pois päältä. Kurkkasin vain sen verran, että huomasin hihnan olevan pois paikoiltaan. Siis pikkuvikoja.

Onneksi näin. Saadaan Lulla ajoon melko pian taas.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tulipa sitten taas yksi Jakopää laiteltua.

Remmihän siellä oli niin nätisti irtipoikki ettei paremmin olisi voinut olla. Piti muuten tajuta sen rikoontumismahdollisuus jo edellisessä kasaamisessa. Väärä oli muistikuva siitä, että sen olin vaihtanut. Se oli SÄMPY, johon sen silloin vaihdoin.

Alkaa nyt sujua tuo homma. Meinasin jättää homman vaiheeseen ja jatkaa kun haen Venäjältä remmit. Mutta tuollahan nurkassa lojuikin yksi hammashihna ja vieläpä juuri sopiva eli aikoinaan tähän ostettu. Silti meinasin vain purkaa ja jättää odottamaan laturihihnan hakua, mutta jotenkin pälkähti mieleen kuvatus siitä että olin sanonut Denisille: Minun Samaaru Naada ja näyttänyt laturiremmiä. Ja siellähän se jo takakontissa oli odottamassa.

Tein nyt sitten kunnon merkin Trikkeri/Laturinhihnapyörään jakomerkin kohdalle. Edelleen korostan, että kun lopulta laturinhihnapyörä on paikallaan, niin kampiakselin merkkiä ei näe millään mistään.Tai kunnon ja kunnon merkki, mutta kyllä se nyt näkyy. On käsittämätöntä, että siinä ei valmiiksi merkkiä ole. Pitäisi lukita vauhtipyörä näissä toimissa. Vauhtipyörä, joka on kaikkien hemmetin ilmanputsarihässäköiden alla. Siitä Tuhkaluukusta sen voisi tehdä, mutta pura nyt sitten mahtava muovimäärä siitä päältä ensin pois.

Saa tuossa aina oman aikansa tuhnaantumaan. Puolisentoista tuntia ja vähän päälle. No, harjoiteltuhan oli ja oikein vaikeimman kautta silloin SÄMPYn kanssa. Tuo taisi nyt olla 4 purku ja laitto, joten alkaa siis sujua.

Sitten käyntiin ennen kuin laitoin renkaan takaisin ja kaikki suojukset paikoilleen. Ei lähde millään. Tai siltä vaikutti. Mitä ihmettä! Jo meinasin Vhithuuntua pahemman kerran mutta pörähtihän se sitten vihdoin. Ja alkoi käydä ihan hyvin.

Kävin sen verran ajelemassa vaihtelevaa ajoa, että olisi se jako, jakohihna tai jotain muuta pettänyt, jos se ihan pärssiilleen olisi mennyt.

Nyt en viskaa IIZIä vielä lepoon heti. Samaroista kun ei ikinä tiedä. Ainakaan minun Saranoistani.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin