Sivu 25/33

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 29.8.2008 12:30
Kirjoittaja markku
Katsos muillakin proplem , olen myös alkanut miettiä onko tässä mitään järkeä laittaa tuhansia euroja arvottomaan lataan kiinni josta kukaan ei maksa ikinä kuin vitosen (5) :?

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 29.8.2008 23:20
Kirjoittaja Jokari
Voi vitulla päähän sanon minä.

Sen verran vilkaisin ropposta että sain pahimmat kakomiset häviämään bensafiltterin vaihdolla ja puhaltamalla paineilmaa tyhjäkäyntisuuttimen reiästä.
Toi bensapinta täytyy kattoa joskus mutta viimeksi kun katoin niin se oli ok. Weberissä se mitataan kohon pohjasta tiivisteeseen...

Okei nyt kaikki toimii about niinkuin ennenkin, mut sit rupesin ihmettelemään putkesta pöllyävää valkoista savua. Kurkkaus paisariin paljasti sen mitä nyt voi odottaakin; kuplaa senkun pukkaa eikä ihan vähääkään. Ihmekkös happiarvot oli 7-8 % kun kävin mittauttamassa päästöjä. Ykköspytyssä 1 bar vähemmän puristuksia kuin muualla eli saattaa sielläpäin olla...

Nyt täytyy sitten ottaa tuo kirottu ruisku käyttöön, josta ei tiedä käynnistyykö koko paska ollenkaan.
Sen takia olen pitänyt kahta romua että toisen lahotessa voi ajella tilapäisesti toisella mut nyt käsissä on kaksi täyttä paskaa, joilla ei tee yhtään mitään.

Nyt otan olutta ja kunnolla, v*tuttaa niin perkeleesti.

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 30.8.2008 16:23
Kirjoittaja Jokari
Noniin peli on nyt aivan selvä. Syylärissä pirusti valkoista vaahtoa ja öljytikussa näkyy kivoja pikku kuplia. Jätin ropposen talliin hautumaan, täytyy jostain löytää se asia nimeltä motivaatio...

Otin ruutan tallista, pirusti sai sahata ennenkuin käynnistyi. Ajossa meinaa kuolla ihan täysin kun torppaa kaasun pohjaan.
Valokytkin on kuollut ihan itsekseen, ei meinaa pysyä takavalot eikä ajovalot päällä.

Ei yhtään jännitä lähteä illalla töihin.

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 31.8.2008 13:04
Kirjoittaja Jokari
Tänä aamuna lähti ainakin käyntiin, ihmeellistä kyllä :shock: Katellaan miten jatkossa. Perkeleen elektroniikkahirvitykset...

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 31.8.2008 13:05
Kirjoittaja köhmä
Koitahhan pärjäillä niiden ongelmien kanssa.

Tuskin siinä ruiskussa nyt mitään sen ihmeellisempää on vialla.

Meinaan vaan, että kysyppä neuvoa asiaan joltain "konkarilta" täältä tai muualta, jos ei itsellä taidot riitä.

Kannattaa ainakin ensiksi mitata kaikki anturit läpi ja tsekata muutenkin ihan perus arvot / säädöt kohdalleen.

Tsemppiä liikenteeseen...

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 3.9.2008 21:16
Kirjoittaja Jokari
Nyt on streetkilleristä rykäisty kansi mäkeen ja kuten voi arvata niin mitään häkellyttävää ei löytynyt.
Tosin joku haalea juova meni nelospytyn liekkirenkaasta takapään pieneen vesikanavaan, joten siinä saattaa hyvinkin olla syy kuplimiseen.

Nyt on kanavat kohdisteltu kannesta niin hyvin kuin osasin ja huomenna vaihtelen venttiilinvarsien kumit. Loppuviikosta roippeet kasaan, jäähdytysjärjestelmän huuhtelu puhdistusaineella ja ostinpa testiin stp:n moottorinpuhdistusainetta, tulee pari öljynvaihtoa mut eipä sillä väliä, vaihdettava ne on joka tapauksessa.

Ruisku pirulainen takkuaa edelleen, mut nyt lainasin testiin pari osaa, jäähdytysnesteen lämpöanturin ja mappianturin. Lämpöanturi ei tunnu olevan mittausten perusteella rikki, mut kun vaihdoin mapin, niin johan rupes lyyti kirjoittamaan
Normilähtö märällä; mitäs ihmettä kun vetää tyhjää näin helposti, kakkosta tupaan ja vielä vetää sutia niin ettei mitään tolkkua .Tehoa tuntui tulevan ihan älyttömästi lisää ja kaasuunvastaavuus parani selvästi. Täytyy huomenna vielä testailla täyskaasuvetoja ja kattoa nykiikö enää.
Tyhjäkäynti tosin ontui vieläkin kylmänä, mut väliäkö sillä jos vaan lähtee kylmänä kunnolla käyntiin. Se jää taas nähtäväksi.
Pirullisia tällaiset viat jotka ei ilmene läheskään aina...

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 8.9.2008 21:48
Kirjoittaja Jokari
Noniin kansi toimitettu koneistamoon; tilasin otettavaksi 0,20 mm lastun sekä kaikkien venttiili-istukoiden koneistus uusille venttiileille. Lisäksi laittelen uudet venavarren kumit sekä keinut, ei jää paljon vanhaa taas :lol:
Nokassa on jonkun verran kulumaa, mut saa välttää toistaiseksi. Tai sitten kasailen vanhoilla keinuilla kunnes saan uuden nokan, katotaan nyt.

Eilen ja tänään pällistelin ruuttaa kun ei meinannut lähteä taaskaan kylmänä käyntiin. Ensinnäkin imu- ja pakosarjan pultit olivat jäätävän löysällä. Näiden kiristys ei tietenkään vaikuttanut mihinkään.
Vikakoodeihin oli tallentunut parissa päivässä 13 & 15 eli lambdaa ja jäähdytysnesteen lämpöä on herjannut; uusi Saranan lämpöanturi ei kai toimine toisessa päässä niinkuin sen pitäisi joten laittelin alkuperäisen ja toimivan takaisin.

Toi lambdan koodi kyllä ihmetyttää. Tosin ei sen kylmäkäynnistykseen pitäisi vaikuttaa millään lailla.
Täytynee varmaan lambdakin sitten vaihdella varoilta vielä...

Muuten tuli taas tutkittua kaikki perkeleen anturit huolto-ohjeen mukaisesti mut mitään selvää vikaa ei löydy. Voi helvetti sentään...

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 9.9.2008 2:42
Kirjoittaja audiq
Jenkki-GM:ssä lambda tulee mukaan aikaisintaan 120sek jälkeen. Niin luultavasti tuossakin.
Ja ei muissakaan järjestelmissä lambda-anturi voi vaikuttaa käynnistykseen.
Lämpötila-anturista lähtisin itse liikkeelle.

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 9.9.2008 10:33
Kirjoittaja Jokari
Niin siis lämpöantureita on ollut kiinni jo kolme; alkuperäinen sekä toimivasta ruutasta lainattu ja myös uusi GM-Saranan anturi joka näyttää arvoiltaan vastaavan alkuperäistä ja sopii samaan liittimeen. Kaikilla näillä on kylmäkäynnistys kangerrellut satunnaisesti joten en jaksa uskoa että vika on siinä.

Nyt kun kävin koittamassa tulille, niin ei mitään ongelmia eikä tyhjäkäyntikään hakannut kuin mieletön käynnistyksen jälkeen. Käsittämätöntä...

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 9.9.2008 13:56
Kirjoittaja audiq
Jokari kirjoitti:Niin siis lämpöantureita on ollut kiinni jo kolme...
Jaa, en lukenut sen pidemmälle. Jenkeillähän on oma ohjelmansa ja välikaapeli tietokoneelle, millä pystyy anturiarvot ja muut tarkistamaan. Näyttää sitä tietoa, mitä ECM saa.
Mullakin sellaiset on, vaikka en ole vielä niitä kokeillut. En tiedä, löytyisikö Ladan ruiskuun sopivaa ohjelmaa.
Olisi ainakin kätevä apu vikadiagnoosia tehdessä.

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 10.9.2008 23:20
Kirjoittaja Jokari
Rojektit eteni taas tänään hyvää vauhtia :lol:

Kansi odotteli koneistamolla valmiina, 0,15 mm lastu otettiin ja venttiili-istukat ja uudet venttiilit oli asiallisesti koneistettu. 85 € kustansi eli ei kalliimmasta päästä todellakaan.

Mikä parasta; kansi oli KIERO! Ensin oli otettu 0,10 mm mut ei riittänyt, viis satkua vielä pois niin tuli suoraa. Hyvä että tuli käytettyä koneistamolla, eikä ruvennut turaamaan mitään köyhät patentit-osastoa joka olisi hyvällä säkällä kestänyt 100 tai 1000 km :lol:

No ei muutakuin venttiilit kiinni kanteen, pahvi koneeseen ja kansi kiinni.

Laitoin vielä vanhat keinut kiinni, uuden nenäkepin kanssa sitten uudet keinuttimet niin eivät turhaan kulu vituiksi koska tuo vanha nokka on mitä on jo näillä kilsoilla.

Huomenna toivottavasti jo savut koneesta :lol:

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 11.9.2008 21:53
Kirjoittaja Jokari
Hihhei se toimii. Tietenkin ensi startilla perinteinen 180 asteen temppu, mut jakajaa pyörittämällä heräsi henkiin.
Kädetin venttiilien säädön alkuun ja kilkatus oli melkoinen. Noh uusintakierroksen jälkeen kilinä ja kolina olikin jo sitä mitä ennenkin.
Uusi 91 C termari näyttää nostavan lämpöjä hieman enemmän mitä vanha termari. Tosin kannen anturista mitattuna lämmöt on ihan OK. Muulla niin väliä, mutta lämpeneminen oli todella hidasta vanhalla termarilla vaikka lopulta sisällä sai saunoa.

Venttiilikopassa ja öljykorkissa oli sen verran vanhaa majoneesia, että pistin öljyjen sekaan STP:n Engine Flushit, 15 min käyttelyä ja mustat kurat pihalle. Huuhteluöljyiksi heitin orkkismiesten suosimat 10W-30 Delvacit ja M-Filterin halppissuodattimen, muuten jätän nuo suomalaiset hirvitykset hyllyyn.

Täytyy huomenna pyöritellä enemmän, mut voin kyllä sanoa että kanavien kohdistelua ei ole todellakaan järkevä tehdä pelkästään, vaan jonkun muun rempan yhteydessä jos silloinkaan.
Ainakaan meikäläisen persdyno ei havaitse mitään muutosta entiseen, vaikka imupuolelta puuttuu nyt ne jäätävät 5 mm portaat virtauksen suuntaan eikä kanavat enää ole täynnä niitä kauheita valupurseita :lol:

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 12.9.2008 21:13
Kirjoittaja Jokari
Ja taas on näperrelty. Puhdistin jäähdytysjärjestelmän ja pistin uudet vedet sisään. Termostaatit meinaa vaan tuottaa harmaita hiuksia, uusi 91 C termari meinaa keittää koneen ja toinen uusi 80 C jätättää lämmöt vasemmalle kenolleen, tosin kannen anturista mitattuna valehtelee lämmöiksi 80 C termarilla suoraan ajon jälkeen noin 90 C eli jätän tämän kiinni.

Tolla 91 C termarilla mittasin kannesta lähes 110 C lämmöt suoraan ajon jälkeen eli pelkillä vesillä meinaa jo kiehahtaa. Mitähän virkaa tällaisilla termareilla edes on?

Jostain koneen syövereistä nousee vielä vanhoja glykolin/vedenjämiä kun valkosta mämmiä kertyy öljykorkkiin ja huohottimen letkuun. Sinänsä huvittavaa että tälläiset selvät kansipahvin oireet ilmestyy heti rempan jälkeen, taas itse remppaan johtanee syyt olivat hyvin vähäisiä ellei jopa olemattomia :lol:

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 12.9.2008 21:35
Kirjoittaja markku
Tiedäthän :? :? en haluaisi maalata :evil: seinälle mutta tuo vaalea mömmö niissä ei kuulosta ihan hyvältä ....... jos olisi minun niin tuurillana kone olisi jo kilahtanut .laita kaasu pohjaan vaan "niinkuin eräs toinenkin uudella koneella :lol: ".

Re: 1700i -97 & 1500S -90

Lähetetty: 12.9.2008 21:38
Kirjoittaja Jokari
Hähhäh no ei maalailla vielä piruja seinille... :lol: Mut tosiaan kuplaa ei enää työnnä syyläriin eikä mitään muitakaan oireita ole. Kannessakaan ei ollut mitään halkeamia tai muita vastaavia, se tuli katottua tarkkaan.
Et sinällään en vielä oo huolissaan tosta vähäisestä valkoisesta liemestä.