Sivu 25/34
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 6.8.2014 1:32
Kirjoittaja samarai
Egyptin Lada-tehdas on palanut maan tasalle maanantaina.
http://itar-tass.com/proisshestviya/1359575
Sammutustöihin osallistui 40 palokuntaa ja kahdeksan armeijan helikopteria joiden kapasiteetti 35 tonnia vettä/kopteri. Tulipaloa ei pystytty kuitenkaan sammuttamaan vaan koko tehdas 90 000m² rakennuksineen paloivat. Ainoastaan pystyttiin estämään palon leviäminen viereisiin yrityksiin El Asherin teollisuusalueella. Tehdas vihittiin käyttöön 21.2.2006 ja siellä oli myös Suzukin ja Kian kokoonpanoa. Palon syy on vielä selvittämättä.
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 7.8.2014 10:13
Kirjoittaja KSE 1995
Egyptin Lada-tehdas on palanut maan tasalle maanantaina.
Mistä nyt sitten saa uuden takaveto-Ladan?
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 7.8.2014 22:32
Kirjoittaja samarai
Tuossa uutisessa oli kyllä maininta, että takaveto-Ladojen tuontannon luopumisesta olisi päätetty jo muutama kuukausi sitten ja tarkoitus oli käynnistää Grantan tuotanto. Eli ei tällä palolla siihen tainnut olla vaikutusta. Tehdas ilmeisesti jälleenrakennetaan ja voihan se tp. vieläkin palata tuotantoon jos kysyntää kerran on.
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 18.10.2014 1:13
Kirjoittaja samarai
Mielenkiintoinen filmi Neuvosto-Eestistä vuodelta 1980 - teemana Tallinnan autonkuljetus.
http://arhiiv.err.ee/vaata/24-tunni-reportaaz
Filmissä seurataan aloina mm. taksia, leivänjakelua, konttikuljetusta, maansiirtoa, bussiliikennettä, tienrakennusta ja kuljettajien koulutusta. Lisäksi jakeluautojen ja bussien yms. (TAR) valmistusta Tartossa, SovTransavto esittely ja Estonia-formula.
Silmään filmissä osui erikoinen GMC Pepsi-jakeluauto:
Selvisi tutkimalla, että niitä tuli Tallinnaan Mustamäelle (Tallinna Limonaadi tehas) v. 1978 2kpl, kun siellä alettiin valmistaa Pepsiä tulevaa Olympiaregattaa silmällä pitäen.
Kyseisiä GMC-autoja tuli myös muihin Neuvostoliiton panimoihin jotka valmistivat Pepsiä. Legenda kertoo, että neuvostoöljyjen takia niistä hajosivat järjestään koneet muutaman vuoden sisällä ja niitä korvattiin Zil MMZ 130 V8- moottoreilla. Autot jäivät kuitenkin varaosien puutteessa lopulta seisomaan, koska USA oli asettanut Neuvostoliiton boikottiin Afganistaniin tunkeutumisen takia.
Ensimmäinen Pepsi-tehdas avattiin Neuvostoliitossa v.1974.
Tallinnan tehtaan etiketti:

Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 19.10.2014 11:03
Kirjoittaja mush
Hauska pätkä.
Mielenkiintoinen nippelitieto, että jo tuonaikaisella bussikalustolla siellä ajettiin jopa yli miljoona kilometriä peruskorjausten välillä.
Neuvostoliitossahan ei tosiaan laitettu välttämättä uutta tilalle kun joku ajoneuvo oli "loppuun ajettu", vaan siihen erikoistuneet tehtaat purkivat ne osiin ja tekivät niille täysremontin.
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 19.10.2014 20:42
Kirjoittaja samarai
Neuvosto-Eestissä toimi neljä varsinaista "autoremonttitehdasta", jotka suorittivat autojen "kapitaalremontteja". Peruskorjatut autot saivat myös uuden tyyppikilven.
Suurin niistä oli tuo filmissäkin esillä ollut "Tartu Autode Remondi Katsetehas" (TAR) Tartossa. Sillähän oli runsaasti myös omaa tuotantoa GAZin alustalle.
http://kodu.pri.ee/ta/?
Tallinnassa oli "Tallinna Autode Remondi Katsetehas" (TARK), vanhalta nimeltään "Sirp ja Vasar". Sillä oli kaksi yksikköä nro 1 Hobujaama kadulla ja nro 2 Lasnamäellä. Lisäksi Estonia-formulat tehtiin Hobujaaman tehtaalla.
Estonia-8/Tartu-1 tehtiin ainoana Tarton tehtaalla, mikä myytiin Suomesta joku vuosi sitten Moskovaan keräilijälle.
Vuonna 1959 Koeruun Järvamaalle perustettiin TARK 1:n aliyksikkö "Koeru Autoremonditehas n:ro 2" (ART-2), mikä kunnosti lähinnä Pobedoita, Volgia, Moskvitseja, UAZeja ja RAFeja.
http://autoremonditehas.blogspot.fi/201 ... u-art.html
Neljäs oli "Otepää Autoremonditehas nr 4", jossa tehtiin peruskorjauksia mm. koko Baltian alueen MAZeihin.
Lisäksi oli lukuisia pienempiä "remonttiyksiköitä", jotka olivat erikoistuneet tiettyjen komponenttien peruskorjaukseen mutta tekivät myös laajempiakin peruskorjauksia. Peruskorjaustehtaita oli myös moottoripyörille, traktoreille, trollikoille jne.
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 26.12.2014 0:14
Kirjoittaja samarai
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 26.12.2014 19:55
Kirjoittaja Laabani
Eilen iltasella Yle Teema esitti ohjelman, "jouluksi kotiin", joka vilisi kaikenlaisia Ladoja. Oli siellä muitakin, mutta "häiritsevän" paljon Ladoja.
http://areena.yle.fi/tv/451797
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 27.12.2014 2:10
Kirjoittaja samarai
^^ Kiitos! Tuon elokuvan olen nähnyt joskus aikaisemmin TV:stä ja katsoin sen nyt uudestaan. Itseä hyvin koskettava ja tuo muistoja mieleen, omalla isälläni oli aikoinaan hyvin vastaava lähtö tästä ilmasta keuhkokuumeen jälkitautiin. Elettiin tasakattoisten okt:jen rakennusaikaa ja Ladat olivat tulleet ryminällä työväestön kulkupeleiksi. Ja usko sosialismiin oli silloin kova, siitä se suurelta osaltaan johtui, että niitä "häiritsevän paljon oli", hankintahinnan lisäksi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jouluksi_k ... elokuva%29
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
AVTOVAZ 2014
https://www.youtube.com/watch?v=6OhY8hIwoA4
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 29.12.2014 0:34
Kirjoittaja Yogi
"Jouluksi kotiin" oli varsin hyvä pläjäys, katsoin sen kanssa hetki sitten. Ladoja oli varsin runsaasti, työväen teemaan tietysti sopien. Taustan runsaasta autokattauksesta en bongannut sitten mitään muuta itäkalustoa, mosseja olis luullut näkyneen edes taustalla.
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 29.12.2014 1:42
Kirjoittaja samarai
Tuo oli kyllä hyvä huomio. Elokuva on tehty 1974, joten kyllä silloin ainakin Eliteä vielä olisi pitänyt bongata, rakennustyömaan parkkipaikkaa siinä ei tosin oikein näytetty. Työväentalon parkissa oli vain pelkkiä Ladoja, siinä oli kyllä mielestäni selvä "etikettivirhe".

Aarne Saarinenkin taisi vielä 70-luvun vaihteissa ajella Elitellä, no tosin silloin ei vielä Ladoja ollut myynnissä. Aarne Saarinen oli kaikinpuolin hieno mies jota arvostin suuresti.
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 31.12.2014 20:02
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Luzarin uusi jäähdytintehdas avattiin Pietarissa v.2011 ja näkymät olivat silloin hyvät. Jonkinmoinen reportaasi avajaisista. Jotain tässä on koomista.
http://survincity.com/2013/10/loser-doe ... e-luzar-2/
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 31.12.2014 20:44
Kirjoittaja samarai
Näkyy olevan ukrainalainen tehdas alunpitäen (Luhanskin autonjäähdytintehdas) ja v. 2003 aloittanut lähinnä AvtoZazin toimittajana ja v. 2011 avannut toisen tuotantolaitoksen Petterburiin. Vieläköhän tuo Luhanskin tehdas on olemassa?
http://www.luzar.ru/about/history/
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 31.12.2014 21:45
Kirjoittaja Jouska
Kiitokset tiedoista. Vähän off topic, mutta mulla on yhdet Luzarin jäähdytinletkut Samaraan. Ovatko laatukamaa? Vai murentuvatko ensimmäisen talven jälkeen?
Re: Mainoksia, videoita, lehtijuttuja ja kaikkea hassuttelua
Lähetetty: 2.7.2015 0:44
Kirjoittaja larpanderi