Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Poistin jäät,ihmeellinen natina katon kautta poistui.Tänää yksi iäkäs nainen ajoi risteyksessä kuljettajan puolimmaisen lampun lasin rikki.Oikeastaan lasi on heijastinprismojen kohdalla ehjä ainoastaan halkeama kulkee lasin alareunan alakautta ja siitä vilkun reunan läheltä ylös.Mitenkähän katsastusmies tuohon suhtautuu saisko silikonilla tiivistettyä vai pitäisikö vaihtaa lasi joka maksaa 14,9€?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Pakoputki katkesi ennen katalysaattoria.Aika möreät äänet.Korjaus maksoi Walkerilla 45€.Likeö vuotanut jo pitempään kun tyhjäkäyntikin tasottui?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jaska HKI kirjoitti:Pakoputki katkesi ennen katalysaattoria.Aika möreät äänet.Korjaus maksoi Walkerilla 45€.Likeö vuotanut jo pitempään kun tyhjäkäyntikin tasottui?
Ei se tyhjäkäynti vielä tuohon tasoittunut.Tarkistin ruiskun kumisen haitariputken kun itse kumissa ei näytä olevan 22 vuoden jälkeen mitään vikaa.Kiristin kaikki mahdolliset klemmarit joihin lattapääruuvimeisselillä ylsin ja kas kummaa kone alkoi käydä tasaista 900 r/min tyhjäkäyntiä.Katsoin etulampun lasin vaihtoa.Keulan yhdyspellissä on ruuveilla löysättävät klipsut joilla lampun ylreunaa voi raottaa siten että koko helahoidon saa nostettua ulkokautta pois.Itse lasi on taas vaidettavissa kun sekin on klipsuilla kiinni.Lamppuremontin hinnaksi tulee se 14,9€.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Auto omistuksessa 2 vuotta.Tulpan johto vaihdettu 1kpl,tulppia ei katsottu kahteen vuoteen,öljyt vaihdettu kerran vuodessa,öljyä ei kulu.Ajettu ehkä 30 000km.Auton ikä kesällä 22 vuotta ja vielä hitsaamaton.Kestotesti jatkuu....
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tänään havaitsin takapyöräkaaressa vian joka vaatii korjausta ennen katsastusta.Pyöräkaaressa oleva massaustulpan ympäristö oli niin ruostunut että se irtosi.Luultavasti korjaan sen näin.Suurennan reiän siistiksi.Leikkaan pellinpalan jonka asennan reiän sisäpuolelle.Keskeltä tuettuna sen pystyy kiinnittämään reunoistaan pop-niiteillä,tuki pois ja massaa päälle.Näihin budjettiautoihin ei kannata paljon sijoittaa :lol: .Kaikki ylimääräinen minkä sijoittaa autoon on itseltä pois.Jos haluaisi oikein hifistellä niin pellinpalaan laittaisi reiän johon asentaisi tuon massaustulpan :lol:
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Itse en kyllä korjaisi noin jos autolla vielä on tarkoitus ajaa useampi vuosi niinkuin oletan sinulla olevan. Ihmetyttää monesti miksi porukka jotka ajaa vanhoilla autoilla kitsastelevat korjauskuluissa. Silloinhan sitä korjausrahaa pitäisi olla yllinkyllin kun on ostanut vanhan halvan yli 20-vuotiaan auton. Tämä on siis järkevää vain jos auto on vielä kohtalaisessa kunnossa niinkuin olen käsittänyt Jaskan auton olevan. Itsellä olis tarkoituksena ensi kesänä hitsauttaa pieni reikä takalokarissa ja sen jälkeen ruostesuojauttaa auto kunnolla. Mutta jokainen tyylillään.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jaska HKI kirjoitti:ja vielä hitsaamaton...
Jaska HKI kirjoitti:oli niin ruostunut että se irtosi.Luultavasti korjaan...pop-niiteillä
Siis tuo hitsaamattomuus on tärkein asia autossa, siksi kaikki (aiemmatkin) hitsaamiset on jätetty tekemättä. Massalla peittää paljon...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jokari »

pressa kirjoitti: Siis tuo hitsaamattomuus on tärkein asia autossa, siksi kaikki (aiemmatkin) hitsaamiset on jätetty tekemättä. Massalla peittää paljon...
Tätä onkin hyvä mietiskellä 10-vuotiaan satakympin takaiskaritorneja jo toista kertaa harsiessa...laatu maksaa vai mitä Jaska. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos se niin tupakka-askin kokoinen paikka häiritsee,niin siitä vaan.Niittaamallahan ne rautatiesillat ja Eiffeltornit tehtiin 100 vuotta sitten ja ovat yhä käytössä.Itse osaan hitsata mutta kun ei ole hitsauskonetta ja sekin firma jossa on verstas on melkein yhtä tulityöaluetta vaan.Jos tuo tupakka-askin kokoinen paikka maksaa 50-100€ niin eipä maksa vaivaa.Onhan minulla vasemman lokasuojan kaari korjattu pyörötangolla ja lasikuitumassalla lähes kaksi vuotta ja siinä se kököttää kuin P@sk@ Junttilan talon seinässä.Olisinhan voinut siihenkin ostaa uuden lokasuojan ja maalauttaa sen mutta mitä hiton järkeä tehdä vanhasta autosta uutta.Autossa on jopa naarmuja,mutta kenempä lähes 22 vuotta vanhassa autossa ei olisi? Poika ajaa 30 vuotta vanhalla DX Corollalla jossa siinäkin näkyy ajan patina,toinen poika ajaa 23 vuotta vanhalla Nissan Micralla 100km matkaa päivittäin(maksoi 500€ kaksin renkain).Ketä tämä haittaa?
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Eipä tuo minua haittaa. Kerroin vaan oman näkemykseni.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Yhdenkään auton iskarintorneja ei ole koskaan tarvinnut hitsata.On ollut sellaisia Laatumerkkejä kuin Renault,Wartburg,Ford,VW,Fiat ym.......
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

pressa kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti:ja vielä hitsaamaton...
Jaska HKI kirjoitti:oli niin ruostunut että se irtosi.Luultavasti korjaan...pop-niiteillä
Siis tuo hitsaamattomuus on tärkein asia autossa, siksi kaikki (aiemmatkin) hitsaamiset on jätetty tekemättä. Massalla peittää paljon...
Jos epäilet että pohja on pop-niiteillä kiinni niin tervetuloa koputtelemaan.Olen korjannut nuorempana pellistä ovien alareunoja kun kanttikoneelle tein sabluunat.Jopa katsastusmies kehui niitä!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tukin reikään muovipussin,joka estää moskan menon lokasuojan väliin.Keväämmällä täytyy imuroida ja tuulettaa väli ennenkuin alkaa korjaus hommiin.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Löysin töistä parikymmentä vuotta vanhan kiilahihnan 9,5X950 mm.Tuotemerkki Semperit,teki muuten renkaitakin.Otin sen talteen,uusi hihna maksaa 6,5€ joten sekin raha säästyi.Kiristin vielä hiukan kiilahihnaa.Audissa itse hihnan kiristys tapahtuu 22mm:n avaimella jota kääntämällä mutterissa oleva hammastus siirtää laturia sivusuunnassa.Vastaava hammastus on tukiraudan sisäpuolella ja ei muuta kuin 13mm:n kiristysmutteri kiinni.
Imuroin auton sisältä,sekä jäähdyttimen kennon ulkopinnan pölynimurilla.Jäähdytin on aika suuri ja syytä ollakin jos Saksan autopaanalla mennään kaasu pohjassa 195km:n huippunopeutta.Itse kenno on alumiinirivoilla joten ne eivät ruostu toisin kuin Toyotissa joissa puolet lamelleista on lähteneet tuulen mukana jo 16 vuotiaana.Tarkistin jäähdytysnesteen,lisäsin hiukan ohjaustehostimen vihreää nestettä,täytin pissapojan ja tarkistin öljymäärän.
Sumuvalojan kehys oli katkennut (törmäys lumivalliin?),korjasin sen muoviliuskalla.Tarkistin puolan suurjänniteliitoksen,sieltä löytyi töhnää jonka putsasin karhunkielellä ja laitoin ruosteen irroitinta.Imuroin myös välikaukalon sulakeboxin luota.Välikaukalon suojalipassa on aukko josta roskia pääsee välikaukaloon.Sen voisi korjata vaikka hyttysvarkolla.
Kesärenkaat aluvanteilla on ajettu loppuun.Jemmassa olisi Aurora talvirenkaat jossa huonot nastat (nastat pois ja ajaisi yhden kesän?).Taka vilkunlasissa oli reikä joka tuli kun eräs pappa ajoi puskuriin.Korjasin sen kuumaliimalla ettei vesi pääsisi reiästä sisään.Myös puskurin ja lampun väliin jäi lommo sisäänpäin.Yritin oikoa sitä puupalalla ja vasaralla,ilman tulosta niin luovuin yrityksestä.
Kuljettajan oven vaijeri katkesi yli vuosi sitten.Korjasin sen vetämällä vaijerin kuoren irti ja laittamalla vaijerin lankaan pari muovirenkulaa,josta vetää.Katsastus hyväksyi sen kuten minäkin.Liipaisin on tallella.
Ilmanpoistoaukosta peräkontissa on yksi kolmesta läpästä repsollaan.Yritin laitaa sitä takaisin mutta se olisi merkinnyt myös poistoaukon kehyksien irroittamista joten luovuin ajatuksesta.
Etupenkit istuinosaltaan on tosi likaiset,pitäneekö tuo 200 000km ajettuna ollenkaan paikaansa kun niissä myyntiautoissa Audi 80:n penkit on paljon siistimmät kuin omani vaikka 400 000km ajettu.
Lasikuitupaikka rautatankoineen vasemmassa etulokasuojassa on alkanut kuplia hieman joten panin sen päälle maalia.
Tuulilasinpyyhkijät joutuu vaihtamaan kun toinen jäi jäähän kiini kun käynnistin pyyhkijän moottorin.Pyyhkijän varren pää alkoi raapa appain puolimmaista lasia joten jouduin taivuttamaan sen päätä ylöspäin ja näkökentää jää pienemmäksi .
Konehuone on tosi likainen.Aion pestä sen painepesurilla keväällä.Ehkä virranjakaja ja puola kannattaisi peittää.......näilläeväillä mennään.
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Jaska HKI kirjoitti: Imuroin auton sisältä,sekä jäähdyttimen kennon ulkopinnan pölynimurilla.Jäähdytin on aika suuri ja syytä ollakin jos Saksan autopaanalla mennään kaasu pohjassa 195km:n huippunopeutta.Itse kenno on alumiinirivoilla joten ne eivät ruostu toisin kuin Toyotissa joissa puolet lamelleista on lähteneet tuulen mukana jo 16 vuotiaana.Tarkistin jäähdytysnesteen,lisäsin hiukan ohjaustehostimen vihreää nestettä,täytin pissapojan ja tarkistin öljymäärän.
Rautaiset rivat "pilleissä" Toyotan syylärissä :? laitahan kuvaa tai kokeile magneetilla... Ja eiköhän ne jo 80-luvun vehkeestä saa hieman hilseilläkkin nm. vaihdettu on juuri siksi, kun tuli sellainen "läpivirtaus" malli, kun puhalteli kovemmin :D vaan oli sillä ajettukin enemmän, kuin audillasi :wink: Mistähän johtune, että näitä alumiinikennoja muovipäädyillä on romuliikkeen kontit täynnä...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Vastaa Viestiin