Sivu 26/30

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 11.7.2011 1:35
Kirjoittaja Evreka
Evreka kirjoitti:Carinan mittariin tulee 100km päivittäin, nyt tuli remonttia kun vaihdoin vetonivelen suojakumin. Muuten riittää kun bensaa ostaa tankkiin. Oliskohan tuohon tullut 30tkm omia ajoja.
Aikaa taas vierähtänyt ja carina jatkaa edelleen. Huoltoakin olen tehny, kaasarin purin ja puhdistin perusteellisesti. Ennakoivana huoltona huolsin jarrusatuloiden liukutapit ja vaihdoin palat, sekä kierot jarrulevyt. Loppui tärinä jarrutuksessa. Seuraava isompi huolto on jakopään hihna. Tuli myös laitettua keskuslukitukseen kauko-ohjaus. Pitäspä nuo 12tkm mukana pyörineet öljynkuratkin uusia.
Ajelut jatkuu :arrow:

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 12.7.2011 12:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
norsunnussimalla -86 MB 200D:llä ajettu 10 tkm ilman vikoja ja ilman mitään huoltoa tehoa ja varusteita ei sitten juuri olekaan, mutta ketterä auto kokoisekseen.

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 12.7.2011 18:14
Kirjoittaja jonir
Käyttöautona anopilta ostettu Renault Megane Classic 1,4 16v -00. Ajettu nyt melko tarkkaan 250 000, anopilla auto on ollut noin yksivuotiaasta saakka. Siis auton ikä, ei anopin. Hän on huollattanut auton säännöllisesti ja muutenkin pitänyt kohtalaisen hyvää huolta, joskin vähän naismainen ote on ollut eli ei pahemmin mitään ennaltaehkäisevää tarkastelua mutta säännöllinen huolto ja nättiä ajoa. Itselläni näyttäisi tulevan mittariin melkoisen tarkkaan 20 000 km vuodessa.

Minun omistuksessani on korjattu tuuletuspuhaltimen kontaktihäiriö (meinasi mennä korjatessa koko tuuletin paskaksi kun hiilen kiinnikkeet murtuivat, mutta sainpa patentoitua eikä ole sen jälkeen kiukutellut) sekä satunnaisia käynnistymisongelmia tuottanut kampiakselin asentoanturin liitin. Lisäksi vaihdoin alapallonivelen, kun katsastussetä kauniisti pyysi. Muuten ei ole tarvittu kuin bensaa tankkiin ja kovaa ajoa. Eikä sitä bensaakaan kovin paljon, sekalaisessa ajossa kulutus alkaa kutosella ja maantieajossa jopa vitosella. Eihän tuo mikään raketti ole, mutta kyllä sillä ehtii kun ajoissa lähtee. Pohjassa on pientä pintaruostetta, mutta ei mitään läheskään huolestuttavaa. Voisi joskus hioa, maalata ja massata nuo alkavatkin niin ei tarvitse senkään puolesta jännittää. Toivoisin tuolla vielä useamman vuoden ajavani ihan tyytyväisenä muutenkin pienillä korjailuilla. Ainoana mustana pilvenä taivaanrannassa on takajousitus, joka on toteutettu tilaa säästävillä mutta ah-niin-korjausystävällisillä vääntövarsilla, joten jousen katketessa on ilmeisesti kannattavampaa vaihtaa koko taka-akselisto...

Ihan mukava ajella ikäisekseen ja hintaisekseen ranskikseksi. Kulkee suoraan, melutaso on kohtuullinen ja etenkin tavaratila on todella yllättävän tilava. Kyseessä on siis porrasperämalli. Takapenkit saa helposti nurin ja sen jälkeen mahtuu kyytiin vaikka viikon talvivaelluskamat kahdelta hengeltä, sisältäen sukset, ahkiot ja aivan helvetisti muuta roinaa. Kokeiltu on ;) Tämän halvempia kilometrejä en kyllä varmaan saisi edes Ladalla kun sain vielä auton tuttavahintaan lähes puoli-ilmaiseksi. Itse asiassa sillä hinnalla ei saa edes hääviä Ladaa.

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 13.7.2011 12:03
Kirjoittaja mush
Transportterille tulee meillä suurimmat kilometrit. tutkiskelin tuossa "huoltokirjaa" puolen miljoonan täyttymisen kunniaksi. Auto tuli meille heinäkuussa 2007, jolloin mittarilukema oli 387790, nyt tuli kesälomareissulla täyteen 500k, tämänhetkisen saldon ollessa 501425.

Eihän tuota volkkarin maamoottoriksikin haukuttua 2,4D vitosta näköjään ajamalla rikki saa, kunhan huoltaa silloin tällöin.

Öljyjen+filtterien vaihdoista 9 merkintää minun ajalta. Lisäksi vaihdettu:
-termostaatti + lämpöanturi (mittariston sekoilun vuoksi joka paljastui mittariston kosketushäiriöksi)
-kiilahihnat
-uudet kesärenkaat
-jarrupaineensäädin
-jakopää
-suutinputket
-vetonivelen suojakumi
-yläpallot
-uusi akku
(lisäksi pakoputkea päivitetty uusilla osilla, joista ei ole merkintää)

Laskeskelin että reilu tonni on mennyt osiin (ja jakopään vaihtotyöhön), eli aika halvalla on päästy yli 110tkm, kun kulutuskaan ei ole kuin sen 7-8l dieseliä/100km, niin eihän tuo paha ole.

Eikä tuo nyt helpolla ole päässyt, täysiä kuormia tämän tästä ja nyt vielä lomilla ollut tuo koppi perässä. Saksassa asti tuolla on käyty joitakin kertoja, eikä menty laivalla sinne asti, vaan Tallinnasta ajaen.

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 10.8.2011 15:15
Kirjoittaja zapper
Kolme autoa on minun nimissäni: Chrysler Voyager 3.3 -00, Citroen Xantia 2.0 automatic -95 ja Lada 1200L -88. Kesäloman alettua katsastin Xantian ja laitoin liikennekäytöstä poistoon. Chrysler on tarkoitettu enemmän emännän käyttöön, mutta aika paljon itsekin sillä kesän aikaan olen ajanut. Ladan ostin 19.7. ja olen silläkin pöristellyt jo noin 800 km.

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 14.8.2011 7:50
Kirjoittaja Jusu
Isän ostamaa kadetinkippanaa olen nyt koeajanut parisen viikkoa, tutkinut ja hutkinut ja huoltanut siihen kuntoon että ukonkalso saapi sitten huristaa mänemään ilman hätäpäivää ja kuura-aamua. :idea:
Ihan tolkun perseensiirtoväline, hyvä ajaa, heleppo korjata ja halpoja osia. Ja kun sattu tuommoseks vanhaks ooppeliks vielä keskimääräistä ehjempi yksilö niin eiköhän se jokusia vuosia kasassa pysy jossei papparainen ihte sitä särje.
Kaiken kaikkiaan kiva kippo paitti että käy pensalla.

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 14.8.2011 11:40
Kirjoittaja virtain
Tämä kesä on mennyt pääasiassa ajellessa -77 mallisella Pontiac Trans Amilla...Samanlainen kuin elokuvassa Smokey And The Bandit 8) ...Kiva auto,voimaakin löytyy ihan sopivasti :lol:

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 4.9.2011 9:43
Kirjoittaja Mikojan
Jusu kirjoitti:Isän ostamaa kadetinkippanaa olen nyt koeajanut parisen viikkoa...

Kaiken kaikkiaan kiva kippo paitti että käy pensalla.
Reilu vuosi ajeltu Astrankippanalla, johon huhtikuun lopussa asennutin maakaasulaitteet. Rakkine on vielä sen verran vähän ajettu, että oletan saavani ainakin laitteiden hinnan säästettyä takaisin puoliintuneiden polttoainekulujen kautta, semminkin kun käyttövoimaveroa ei toistaiseksi mene, vaan autoa kohdellaan bensa-autona verotuksessa. Toimii hyvin, ja koko homman ainoa miinus on kaasupullon lohkaisema tila tavarasäiliössä. Pullo vetää 80 litraa, mikä tekee kiloina noin 13 kg, sillä ajelee ajotavasta riippuen vähän 300 km molemmin puolin.

t. Mikko

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 11.9.2011 10:21
Kirjoittaja JohnDoe
Harrasteautoja löytyy VW kupla ja useampi Talbot 1510 ja Solara. Käyttöautoina VW Passat syncro TDI ja Eurosamara.

Kupla ollut omistuksessa jo 10 vuotta, ja hyvin on kesäautona palvellut. Tekniikka yksinkertaista huoltaa ja varaosiakin vielä saa hyvin. Tosin vähällä ajolla mitään suurempaa huoltoa ei ole tarvinnut tehdäkään, lähinnä katkojan kärkien vaihtoa ja jarrujen herkistelyä.

Talboteja tullut harrastettua myös yhtä kauan, ja on mainettaan paljon parempi auto. Vaimo tosin haukkuu rumaksi. Varaosia nykyään huonosti saatavilla, ja tiettyjen osien hankintaan paras tapa on ostaa tai jopa hakea ilmaiseksi kokonainen auto ja purkaa osiksi. Hyvää Talbotissa on halpa vakuutus, suht luotettava ja helppohuoltoinen tekniikka ja ikäisekseen hyvä ajettavuus. Huonoa todella heikot vetoakselit, heikohko äänieristys ja erittäin karkeakäyntinen ja äänekäs moottori. Vanhemmissa malleissa sitten tietysti vielä lisäksi kuuluisa hämmennettävä Simcan vaihdelaatikko.

VW Passatissa hyvää on ajettavuus ja suureksi autoksi erittäin pieni kulutus, pääsee matka-ajossa alle viidellä litralla dieseliä satasella. Huonoa nelivetoautolle aivan liian pieni maavara.

Eurosamarasta aletaan vasta hankkimaan kokemuksia, alkutuntuma hyvin positiivinen.

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 12.9.2011 10:24
Kirjoittaja THI-900
Tuossa on nyt tullu toukokuun lopusta tähän päivään suhattua TDI mallisella G3lla 20tkm. Auton ostin pohjoissaksan Oldenburgista Hussein nimiseltä autokauppiaalta ja eihän se ihan niinku Strömsössä menny... Hintaa oli 760€ ja autossa oli uusi akku (joskin 55ah, joka on ihan riittämätön talvisiin olosuhteisiin). Autovero oli 136€ ja rekkauskatsastuksesta meni läpi laakista.

Kaikenkaikkiaan kun kaista alun pikkuvioista on selvitty, laite on kyllä kiva kokonaisuus. Varsinkin nyt kun ajaa työmatkaa 200km/päivä, niin hyvät penkit ja pieni kulutus ovat huippujuttuja. Tämä menee normaalilla jalalla siihen 4l/100km, mutta pihistelin tuossa yhden 400km reissun 3,4l/100km (keskinopeus 88km/h).

Mutta jotta asiat eivät olisi niin helppoja niin matkalla itäblokin kautta kotiin hajosi startti, puhallin ja takapyöränlaakeri. Myös ohjaustehostimen pumpun kiinnitysjalka repesi irti lohkosta.... Lisäksi Prahassa lyötiin lasi sisään varastettiin kaks levyä kaljaa ja takki...

Kun suomessa sitten pääsi tutkiskelemaan autoa tarkemmin, niin ihan hyvä laite se oli. Ihan hyvin huollettukin. Kaikki hihnat oli huippukuntoisia, edessä oli uudet jarrut, iskarit oli kaikki katsastuksessa yli 80% arvoiset jne. Jotain kuluvia osia olen joutunut vaihtamaan. Jarruletku, etulaakeri, takalaakerit, lamppuja jne.

Mutta kaikenkaikkiaan halpaa ajoa ja 90hv/210Nm tarjoo tommoselle kipolle tosi kivat kyydit. Vielä kun sais lohkiksen paikalleen, niin oltais valmiina talveen :)

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 12.9.2011 16:58
Kirjoittaja 1500i
THI-900 kirjoitti: iskarit oli kaikki katsastuksessa yli 80% arvoiset jne. Jotain kuluvia osia olen joutunut vaihtamaan. Jarruletku, etulaakeri, takalaakerit, lamppuja jne.
On muuten joitain iskareita kehuttu hyviksi vaikka käytännössä ei ole mitään virkaa. Kun varresta ottaa irtaallaan ollessa kiinni israri mäjähtää alas :lol: Tämä siis ihan itse nähtyä ja samaa olen kuullut muiltakin katsastuksessa kehutuista iskareista jotka on vaihdettu ihan turvallisuuden takia uusiin vaikka olivatkin "erinomaiset" testin mukaan. En tarkoita, että tuossa tapauksessa olisi välttämättä näin, mutta en juuri anna arvoa tuolle testille.
Paljonko sillä on kokonaisuudessaan ajettu, kun pitää pyöränlaakereita vaihtaa? :wink:
Merkki/maa kohtaisen vinoilun jätän tällä kertaa pois.

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 12.9.2011 20:04
Kirjoittaja Jokari
Volkkarithan syö noita takapyöränlaakereita kuin mummo juustoa. Älä kysy miksi ne kuluu silmissä, en tiedä.

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 12.9.2011 23:28
Kirjoittaja THI-900
390tkm on mittarissa ja kyllä tässä on ihan oikeastikin hyvät iskarit. Mukavan napakan tuntuinen on ajaa. Viimeinenkin ikävä ääni talttui etulaakerin vaihdoilla, joka on näissä vähän suurempi homma kun takapotkun etulaakerin vaihto ;)

Takalaakerit on todella kaikkien etuvetovaggien heikko paikka tai ainakin niiden mitä mulla on ollu. En ole lukenut onko Pöyhöseltä hajonnut vielä yhtään, mutta varmana veikkauksena voi sanoa että ennemmn tai myöhemmin Piiassa on lakruremppaa tiedos.

Onneksi semmoinen vaihtuu tuntiin jos rumpu irtoaa sulassa sovussa. Kyseinen konstruktiohan on esitelty Audissa 70 luvun lopulla, kyseessä kiristettävä kartiolaakeri, joka on ihan naurettavan pieni. Ehkä suurin syy miksi näitä menee on siinä, että laakerin mukana toimittava rasva ei ainakaan mulla oo ikinä ollu edes 25% siitä mitä sinne oikeesti pitää laittaa....

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 13.9.2011 13:42
Kirjoittaja Jokari
Veikkaisin että noidenkin laakereiden elinikää pystyy jatkamaan neljällä simppelillä asialla:

1) Valitse laadukas laakerimerkki
2) Käytä kunnollista synteettistä (litiumkompleksi)rasvaa jossa esim. EP-lisäaineistus, ei sitä halvinta koiranpaskalta näyttävää litiumrasvaa, kestossa on ihan järkyttävä ero ensimmäisen hyväksi
3) Kaikkein tärkeimpänä PAKKAA laakerit rasvalla, pelkästään rullien ulkokehälle rasvan levittäminen on sama kuin ei laittaisi rasvaa ollenkaan
4) Kiristä oikein, pieni välys parempi kuin ei välystä lainkaan, tää tuntuu olevan Volkkarimiehille hyvin vaikeasti tajuttava asia

Re: Millä autolla ajat? Kerro kokemuksistasi. :)

Lähetetty: 13.9.2011 16:33
Kirjoittaja THI-900
Jokari kirjoitti:Veikkaisin että noidenkin laakereiden elinikää pystyy jatkamaan neljällä simppelillä asialla:

1) Valitse laadukas laakerimerkki
2) Käytä kunnollista synteettistä (litiumkompleksi)rasvaa jossa esim. EP-lisäaineistus, ei sitä halvinta koiranpaskalta näyttävää litiumrasvaa, kestossa on ihan järkyttävä ero ensimmäisen hyväksi
3) Kaikkein tärkeimpänä PAKKAA laakerit rasvalla, pelkästään rullien ulkokehälle rasvan levittäminen on sama kuin ei laittaisi rasvaa ollenkaan
4) Kiristä oikein, pieni välys parempi kuin ei välystä lainkaan, tää tuntuu olevan Volkkarimiehille hyvin vaikeasti tajuttava asia
Oikein! Kuitenkin pitää silti muistaa, että SKF:nkin saa romuksi, jos unohtaa kunnollisen voitelut.