
1500 Combi DeLuxe case closed
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: 1500 Combi DeLuxe 1700cc & 1200 Luxus
Valkoinen on aika vaikea väri paikata, niitä sen sävyjä on niin tuhottomasti. Joskus itse yrittänyt mustalla sävyttää paikkamaalia tummemmaksi johonkin "myyntiautoon". Ei se nyt kyllä ainakaan itseä haittaa, jos käyttöautossa on jossain paikassa vähän eri sävyä, kun ei ole juuri muutenkaan paikat missään muuallakaan vimpan päälle.
Jos se jotain haittaa niin korjatkoon sitte.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
On se nyt jo siistimmän näköinen kun auto vähän likaantui...
Kompiin vaihdoin aamulla sen startin, näkeepähän sitten, tökkikö siinä lämpimänä käynnistettäessä se startti vai koko moottori...
Nappiksen lataus tahtoi edelleen pätkiä joten vaihdoin laturiin ensin toisen säätimen. Tuntui taas pelaavan, mutta kun lähdin sitten töihin, niin matkalla se lakkasi taas lataamasta. Eikä herännyt enää millään konstilla eloon, joten hain tauolla kotoa toisen laturin ja vaihdoin sen äsken rasvamontussa paikoilleen että pääsin kotiin. Olisihan sillä lataamattakin varmaan päässyt jos olisi ajanut ilman valoja...
Kompiin vaihdoin aamulla sen startin, näkeepähän sitten, tökkikö siinä lämpimänä käynnistettäessä se startti vai koko moottori...
Nappiksen lataus tahtoi edelleen pätkiä joten vaihdoin laturiin ensin toisen säätimen. Tuntui taas pelaavan, mutta kun lähdin sitten töihin, niin matkalla se lakkasi taas lataamasta. Eikä herännyt enää millään konstilla eloon, joten hain tauolla kotoa toisen laturin ja vaihdoin sen äsken rasvamontussa paikoilleen että pääsin kotiin. Olisihan sillä lataamattakin varmaan päässyt jos olisi ajanut ilman valoja...
Peseskelin tuota kompinreuhkaa vähän, tosin paska ei tunnu liuottimellakaan irtoavan kun on päässyt jämähtämään...
Helmoja lääsiessä havaitsin maalin läpi tunkenutta ruostetta ja kolautin sitten harjalla pienen reiän siihen. Jospas tuohon vielä joku kaunis päivä paikan narauttaisi tai joutaahan tuo olla kevääseenkin, tämän vuoden hitsauskiintiö alkaa olla täysi.
Helmoja lääsiessä havaitsin maalin läpi tunkenutta ruostetta ja kolautin sitten harjalla pienen reiän siihen. Jospas tuohon vielä joku kaunis päivä paikan narauttaisi tai joutaahan tuo olla kevääseenkin, tämän vuoden hitsauskiintiö alkaa olla täysi.
21023
Olipahan sen verran kekkeätä keliä että paukautin siihen kompinreuhkan helmaan sen pikkupaikan.
Reikä ilmaantui kun kolautin ruostetäplää pesuharjalla. Kokeilin rassata taltalla ja tongilla sitä isommaksi mutta sain aikaan vain noin kottaraisenmentävän reiän. Rälläkällä narautin siihen sitten kymmenkunta senttiä leveän kolon alareunaa myöten jotta oli varmaan ehjää peltiä esillä.
Helmakotelon pohjan on joku muu jo hitsannut kuntoon joten lattia on alapuolelta ehjä, mutta helmakotelon sisäreuna oli ruostunut hieman puhki ja pystyvahvike oli hapertunut ja taltalla sohimalla pystyi nostelemaan lattiamattoa.
Enpä ruvennut lattiaa kuitenkaan sisäpuolelta sen enempiä tutkimaan vaan nuohosin ja imuroin helmakotelosta hiekkaa ja ruostetta pois ja hitsasin reiän kiinni. Helmalistan kiinnitysreiän vieressä oli vielä nuppineulanpään mentävä ruostereikä joka ei rassaamalla suurentunut joten täytin senkin hitsaamalla siihen pisteitä ympärille ja lopulta umpeen. Mustaa helmamassaa röplyyttelin päälle.
Tuo nykyinen startti veivaa hieman hartaammin kuin se edellinen mutta tämä ei kuitenkaan kuumana jumiudu, joten vika oli sitten siinä. Purin sen edellisen kappaleiksi mutta mitään rakenteellista vikaa sieltä ei löytynyt joten läjitin kamppeen entiselleen puhdisteltuani sen ja kyllä se käynnistyskaapeleillä sohatessa ainakin pyöritti niin että laite pakeni pitkin lattioita. Jonkun verran moottoriöljyä sinne oli norunut kun moottorin takastefa vuotaa ja vauhtipyörä sinkoaa sitä pitkin kytkinkoteloa.
Reikä ilmaantui kun kolautin ruostetäplää pesuharjalla. Kokeilin rassata taltalla ja tongilla sitä isommaksi mutta sain aikaan vain noin kottaraisenmentävän reiän. Rälläkällä narautin siihen sitten kymmenkunta senttiä leveän kolon alareunaa myöten jotta oli varmaan ehjää peltiä esillä.
Helmakotelon pohjan on joku muu jo hitsannut kuntoon joten lattia on alapuolelta ehjä, mutta helmakotelon sisäreuna oli ruostunut hieman puhki ja pystyvahvike oli hapertunut ja taltalla sohimalla pystyi nostelemaan lattiamattoa.
Enpä ruvennut lattiaa kuitenkaan sisäpuolelta sen enempiä tutkimaan vaan nuohosin ja imuroin helmakotelosta hiekkaa ja ruostetta pois ja hitsasin reiän kiinni. Helmalistan kiinnitysreiän vieressä oli vielä nuppineulanpään mentävä ruostereikä joka ei rassaamalla suurentunut joten täytin senkin hitsaamalla siihen pisteitä ympärille ja lopulta umpeen. Mustaa helmamassaa röplyyttelin päälle.
Tuo nykyinen startti veivaa hieman hartaammin kuin se edellinen mutta tämä ei kuitenkaan kuumana jumiudu, joten vika oli sitten siinä. Purin sen edellisen kappaleiksi mutta mitään rakenteellista vikaa sieltä ei löytynyt joten läjitin kamppeen entiselleen puhdisteltuani sen ja kyllä se käynnistyskaapeleillä sohatessa ainakin pyöritti niin että laite pakeni pitkin lattioita. Jonkun verran moottoriöljyä sinne oli norunut kun moottorin takastefa vuotaa ja vauhtipyörä sinkoaa sitä pitkin kytkinkoteloa.
21023
Vaihdoin kompinreuhkaan lasinpyyhkijän moottorin sen entisen laiskanlaisesti veivaavan tilalle. Se pakkasi jo pysähtymäänkin kesken matkan jos lasi sattui pyyhkiessä kovin kuivahtamaan.
Hieman hankala oli nakkisormin pyöritellä moottorin akselin pikkumutteri ja ne kiinnitysruuvit siellä kaukalossa paikallaan. Homma olisi huomattavasti helpompi, jos koko vivuston moottoreineen repisi irti autosta, mutta en nyt viitsinyt alkaa sen vuoksi vasaroimaan pyyhkijän varsia pois paikoiltaan.
Nyt pyyhkijät huitovat hieman joutuisampaan eivätkä väsähdä heti kun lasi kuivahtaa.
Hieman hankala oli nakkisormin pyöritellä moottorin akselin pikkumutteri ja ne kiinnitysruuvit siellä kaukalossa paikallaan. Homma olisi huomattavasti helpompi, jos koko vivuston moottoreineen repisi irti autosta, mutta en nyt viitsinyt alkaa sen vuoksi vasaroimaan pyyhkijän varsia pois paikoiltaan.
Nyt pyyhkijät huitovat hieman joutuisampaan eivätkä väsähdä heti kun lasi kuivahtaa.
Peseskelin taas kompiakin, taidan laittaa jo talviunille mokoman katiskan. Takastefasta noruu melkoisesti öljyä, tirinä kuuluu ja käry käy joka pysähdyksen jälkeen, kun pakoputken päälle valuu. Tarttis tehrä jotain kuten ehkä vaihtaa mokoma paskamoottori ehjempään...
Nappiksen sudin tuolta käyntiin, eipä tuo ollut reilun kolmen viikon pysähdyksestä yhtään millään. Jospas pikkulohkollakin kerkiäisi nyt kun talvinopeusrajoitukset levisivät jo tännekin ja joku prosentti autoilijoista ajelee sitä kahdeksaakymppiä keräämässä jonoja.
Nappiksen sudin tuolta käyntiin, eipä tuo ollut reilun kolmen viikon pysähdyksestä yhtään millään. Jospas pikkulohkollakin kerkiäisi nyt kun talvinopeusrajoitukset levisivät jo tännekin ja joku prosentti autoilijoista ajelee sitä kahdeksaakymppiä keräämässä jonoja.
Viimeksi muokannut Jusu, 3.11.2008 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013
Nappiksen vasemmasta etupyörästä kuuluu kolahtelua, tunkkailin sitä ilmaan ja ravistelin hieman. Kolina saattaa tulla yläpallonivelestä. Tosin kottero kolisi jo katsastuksen aikaan, eikä siitä tullut mitään sanomista, mikä ei kyllä tarkoita että auto olisi kuitenkaan ehjä...
Jarrukin laahasi taas jonkun verran, sisempi sylinteri jumi jo keväällä hieman ja sehän siellä nahnii edelleen. Irrottelin palat, otin männän suojakumin pois, rasvailin ja pyörittelin sekä pumppailin mäntää edestakaisin. Hieman paremmin toimii nyt, tosin olisi vaihdettava muutenkin koko satula kun tuosta sisemmästä sylinteristä on ylempi tapinkorvakin hieman murtunut.
Simpukassakin on vähän väljää, täytyy kiristellä joskus vähemmäksi.
Vaihdoin kotteroon formulingin sen 07:n ruorin tilalle, tulipahan taas tilaa ihmisapinalle. Äänimerkki ei taaskaan toimi ennenkuin virittelen painonapin, siihen asti saa riittää ratin takana istuva äänekäs torvi...
Tarvitsisi varmaan tunkea jotain räsymattoja lattiat täyteen kun kaikki äänieristeet on joskus viskottu menemään. Katiska on melkoisen meluisa ja kunhan joskus laitan ne korealaiset talvirenkaat niin meteli nousee potenssiin kymmenen.
Ei kompissakaan ole enää niitä lattiamaton alla olleita turpeita mutta se kangasmatto on sinänsä jo äänieriste verrattuna tähän nappiksen kumiriekaleeseen.
Jarrukin laahasi taas jonkun verran, sisempi sylinteri jumi jo keväällä hieman ja sehän siellä nahnii edelleen. Irrottelin palat, otin männän suojakumin pois, rasvailin ja pyörittelin sekä pumppailin mäntää edestakaisin. Hieman paremmin toimii nyt, tosin olisi vaihdettava muutenkin koko satula kun tuosta sisemmästä sylinteristä on ylempi tapinkorvakin hieman murtunut.
Simpukassakin on vähän väljää, täytyy kiristellä joskus vähemmäksi.
Vaihdoin kotteroon formulingin sen 07:n ruorin tilalle, tulipahan taas tilaa ihmisapinalle. Äänimerkki ei taaskaan toimi ennenkuin virittelen painonapin, siihen asti saa riittää ratin takana istuva äänekäs torvi...
Tarvitsisi varmaan tunkea jotain räsymattoja lattiat täyteen kun kaikki äänieristeet on joskus viskottu menemään. Katiska on melkoisen meluisa ja kunhan joskus laitan ne korealaiset talvirenkaat niin meteli nousee potenssiin kymmenen.
Ei kompissakaan ole enää niitä lattiamaton alla olleita turpeita mutta se kangasmatto on sinänsä jo äänieriste verrattuna tähän nappiksen kumiriekaleeseen.
Onpa sittenkin pitänyt vielä töytyyttää kompinreuhkalla menemään, lainasin pappaladan isäpapalle, kun sen afrikanvientimallin kottikärrystä alkoi taas loota kilkattaa ja piti saada sille varaosien etsintään joku perseensiirtoväline. Näkyypähä tuo Ladallakin päässeen, eipä tosin ollut valinnanvaraakaan.
Kippasin eilen kompin koneeseen taas litran verran lisää mineraalikuraa tielle valutettavaksi kun alkoi kurvaillessa öljynpaineet nollaantua. Ruopio joutaisi jo telakalle, jos siitä taas vaihteeksi vipuaisi moottorin irti, johan se on siellä parisen vuotta yhtäkyytiä mylvinytkin. Katselisi sitten joskus kannattaako mokomaa yrittää ensinkään tiivistellä vai tunkisiko sinne aksteekista ehjemmän kattilan...
Kippasin eilen kompin koneeseen taas litran verran lisää mineraalikuraa tielle valutettavaksi kun alkoi kurvaillessa öljynpaineet nollaantua. Ruopio joutaisi jo telakalle, jos siitä taas vaihteeksi vipuaisi moottorin irti, johan se on siellä parisen vuotta yhtäkyytiä mylvinytkin. Katselisi sitten joskus kannattaako mokomaa yrittää ensinkään tiivistellä vai tunkisiko sinne aksteekista ehjemmän kattilan...
Sain isäukon kottikärryn taas kuntoon ja nappiksen takaisin. Jospas tuo kompinreuhka nyt jo viimein joutaisi seisomaan. Täytyy huuhtaista sitä hieman ja tutkia samalla, mistä se vuotaa repsikan jalkatilaan sateella vettä, ettei vallan tulvi talven aikana.
Nappikseen veivasin taas ne ulisevat talvirenkaat. Herkistelin samalla oikeanpuoleisesta etujarrustakin sisemmän sylinterin männän, sekin oli hieman jumissa. Ei sentään yhtä kovasti kuin vasemmalla.
Nappikseen veivasin taas ne ulisevat talvirenkaat. Herkistelin samalla oikeanpuoleisesta etujarrustakin sisemmän sylinterin männän, sekin oli hieman jumissa. Ei sentään yhtä kovasti kuin vasemmalla.
Kompinreuhka on nyt poistettu toistaiseksi liikenteestä, täytyy vielä rivuutella se tuosta johonkin sivummalle.
Nappikselle tein katokseen tilaa niin ei tarvitse pakkasaamuina raaputella ikkunoita.
Vaihdoin siihen vielä vilkkureleenkin kun siinä alkuperäisessä on sellainen víttumainen viive että kesti pari sekuntia ennenkuin se alkaa kytkemisen jälkeen raksuttaa.
Tungin sinne kanttilampun releen. Siinä oli tosin yksi liitin enemmän ja aikani pähkäiltyäni sain sen kytketyksi niin että se toimii oikein. Ylimääräiseksi jäävään liittimeen piti laittaa erillinen maajohto. Piti vielä jatkaa releen muitakin johtoja sillä ne eivät ylettyneet ulos mittariston aukosta ja molemmat käteni eivät taas tahtoneet sopia aukosta sisään, joten en saanut niitä kiinnitettyä releeseen kojetaulun sisässä.
Nyt vilkutus alkaa heti kun vivusta veivaa ja naksutus on tasaisempaakin kuin sillä vanhalla pötkylällä.
Nuo nappiksen aurinkolipat on kerrassaan surkeita tekeleitä. Kuskinpuoleinen valui kaiken aikaa alas, lisäksi se toisen pään muovitappi hyppii jatkuvasti irti peilinvarren kourusta. Kiristin sitä kiristysruuvia, mutta nyt se hirttää kiinni ja lippa vääntyy tuhannen vihtakselle jos sitä yrittää kääntää. Onneksi aurinkolasit on keksitty.
Täytyy joskus raplata aksteekista irti se katon lippahässäkkä ja ruuvata se tuohon. Kompiinhan tein vastaavan tuunauksen jo ajat sitten. Saa samalla paremman taustapeilinkin.
Nappikselle tein katokseen tilaa niin ei tarvitse pakkasaamuina raaputella ikkunoita.
Vaihdoin siihen vielä vilkkureleenkin kun siinä alkuperäisessä on sellainen víttumainen viive että kesti pari sekuntia ennenkuin se alkaa kytkemisen jälkeen raksuttaa.
Tungin sinne kanttilampun releen. Siinä oli tosin yksi liitin enemmän ja aikani pähkäiltyäni sain sen kytketyksi niin että se toimii oikein. Ylimääräiseksi jäävään liittimeen piti laittaa erillinen maajohto. Piti vielä jatkaa releen muitakin johtoja sillä ne eivät ylettyneet ulos mittariston aukosta ja molemmat käteni eivät taas tahtoneet sopia aukosta sisään, joten en saanut niitä kiinnitettyä releeseen kojetaulun sisässä.
Nyt vilkutus alkaa heti kun vivusta veivaa ja naksutus on tasaisempaakin kuin sillä vanhalla pötkylällä.
Nuo nappiksen aurinkolipat on kerrassaan surkeita tekeleitä. Kuskinpuoleinen valui kaiken aikaa alas, lisäksi se toisen pään muovitappi hyppii jatkuvasti irti peilinvarren kourusta. Kiristin sitä kiristysruuvia, mutta nyt se hirttää kiinni ja lippa vääntyy tuhannen vihtakselle jos sitä yrittää kääntää. Onneksi aurinkolasit on keksitty.
Täytyy joskus raplata aksteekista irti se katon lippahässäkkä ja ruuvata se tuohon. Kompiinhan tein vastaavan tuunauksen jo ajat sitten. Saa samalla paremman taustapeilinkin.
Askartelin taasen nappikseen sähköjohtoja, laitoin äänimerkille taas nappulan että torvi voi soittaa tarvittaessa torvea...
Näpertelin lisäksi ajovaloautomatiikan, ajovalot syttyvät kun sytytysvirta on kytkettynä ja latausvalo sammuksissa. Eli kun auto käy ja lataa.
Kompin lattialle oli taas vuotanut vettä, lie norunut tuulilasin oikeasta alanurkasta. Nuohosin tiivisteen välistä ulkopuolelta likaa josko se vesi valuisi sieltä sitten ulkopuolelle.
Näpertelin lisäksi ajovaloautomatiikan, ajovalot syttyvät kun sytytysvirta on kytkettynä ja latausvalo sammuksissa. Eli kun auto käy ja lataa.
Kompin lattialle oli taas vuotanut vettä, lie norunut tuulilasin oikeasta alanurkasta. Nuohosin tiivisteen välistä ulkopuolelta likaa josko se vesi valuisi sieltä sitten ulkopuolelle.
Lisää sähköjohtoja... Tällä kertaa takakonttiin, kun kytkin vetokoukun pistorasian toimimaan. Ruuvasin nappikseen nimittäin vetokoukun ettei aina tarvitse olla lainaamassa jostain autoa jos pitää jotain nykäistä. Koukun sain 2107 raadosta.
Kompin lattiamattoa raotin hieman, että sain sanomalehden sivuja tupatuksi alle vettä imuroimaan. On sitä näköjään vieläkin vuotanut, vääntelin tuulilasin tiivistettä jos se siitä asettuisi.
Kompin lattiamattoa raotin hieman, että sain sanomalehden sivuja tupatuksi alle vettä imuroimaan. On sitä näköjään vieläkin vuotanut, vääntelin tuulilasin tiivistettä jos se siitä asettuisi.
21023
Rassasin kombista etulattiamaton irti kuivumaan, kun siihen on imeytynyt hieman vettä. Sitä oli valunut kojetaulun alla keskikonsoliin asti ja sen alla olevan ilmanjakomuovin päälle. Radionpaskakin lie kastunut. Laitoin lattialle lämppärin pöhisemään, soikoon siellä nyt pari tuntia niin kottero kuivahtanee hieman. Matto saa kuivaa tallissa vaikka puoli vuotta.
Lattia on melko ruosteinen ja oikeanpuoleisen helmakotelon sisäreuna on ruostunut irti lattiasta kuten aiemmin helmaa paikkoessa huomasin. Täytyy katsoa viitsisikö tuota keväämmällä vaikka hitsata tai paljonko sillä nyt on väliäkään, lattia ja helma ovat kuitenkin ulospäin ehjät.
Lattia on melko ruosteinen ja oikeanpuoleisen helmakotelon sisäreuna on ruostunut irti lattiasta kuten aiemmin helmaa paikkoessa huomasin. Täytyy katsoa viitsisikö tuota keväämmällä vaikka hitsata tai paljonko sillä nyt on väliäkään, lattia ja helma ovat kuitenkin ulospäin ehjät.
21023
Lattia se vain lainehtii. Luuttusin vedet helevettiin, sudin kotteron käyntiin ja katoksen alle.
Kuivattelin ikkunan ylänurkkaa kuumailmapuhaltimella ja teippasin tiivisteenreunan toistaiseksi ilmastointiteipillä piiloon. Eipä nyt ole keliä ruveta sen enempää tursaamaan. Täytyy paneutua asiaan myöhemmin, jos saisi ruopion joskus johonkin kuivaan paikkaan, niin voisi vääntää akkunan irti aukostaan ja katsoa mitä sille voisi tehdä. Jotain liisteriä väliin ja takaisin...
Repsikan jalkatilan seinissä roikkuvat loputkin äänieristeenretaleet viskoin menemään, kun olivat senpäiväisesti murentuneet. Täytyy tupata jotain tilalle jos ja kun tuota sitten koettaa taas kasata entiselleen. Pistin taas lämppärin pöhisemään että lattia kuivahtaisi ennenkuin tulee pakkasta.
Kuivattelin ikkunan ylänurkkaa kuumailmapuhaltimella ja teippasin tiivisteenreunan toistaiseksi ilmastointiteipillä piiloon. Eipä nyt ole keliä ruveta sen enempää tursaamaan. Täytyy paneutua asiaan myöhemmin, jos saisi ruopion joskus johonkin kuivaan paikkaan, niin voisi vääntää akkunan irti aukostaan ja katsoa mitä sille voisi tehdä. Jotain liisteriä väliin ja takaisin...
Repsikan jalkatilan seinissä roikkuvat loputkin äänieristeenretaleet viskoin menemään, kun olivat senpäiväisesti murentuneet. Täytyy tupata jotain tilalle jos ja kun tuota sitten koettaa taas kasata entiselleen. Pistin taas lämppärin pöhisemään että lattia kuivahtaisi ennenkuin tulee pakkasta.
Re: 1500 Combi DeLuxe & 1200 Luxus
Toisaalta pakkasten tultua kaikki jäätynyt vesi elikkäs jää olisi helpompi poistaa kerralla vex!?!
Aika hankalia juttuja noin vuotohommat, varsinkaan jos ei heti huomaa..
Aika hankalia juttuja noin vuotohommat, varsinkaan jos ei heti huomaa..
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...