Sivu 27/78

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 10.11.2009 13:18
Kirjoittaja AI
Kyllä noi em. pikkujutut joku toinen katsastusmies olisi päästänyt läpi. Apusimpukassa on väljää todella vähän, reiät ovat pieniä ja toisarvoisissa paikoissa. Mutta korjataan ja käytetään uudelleen näytillä. Apusimpukaksi onkin jo valmiiksi hankittuna kuulalaakeroitu malli. Pohjaa koputellessa katsastusmies katseli takakontin pohjaa ja kysyi onko tuo sisäpuolelta paikattu, minä siihen että on. Pikkaisen kopautti mutta ei katsonut kontin sisään. Pellillä se on kyllä paikattu mutta ei hitsamalla vaan liimaamalla jollain kumimaisella mömmöllä, edellisen omistajan paikkaus.

Tänään reissusta tullessa päätin vaihtaa öljyt, viime viikolla nuo tuli jo ostettua. Samaa Teboil Gold S mitä ennenkin. Ja tietysti suodatinkin vaihtui. Noin 300 kilometriä vajaa 10.000 km tuli noilla edellisillä öljyillä ajettua eikä kertaakaan tarvinnut lisätä. Ja jäteöljyä ei tälläkään kertaa tullut vaan öljyt käytetään combissa pois.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 12.11.2009 7:40
Kirjoittaja AI
Eilen vaihdoin tuon jarruvalon lampun. Ihme kyllä tuosta kaksilankaisesta polttimosta oli juuri jarruvalon lanka palanut poikki, yleensähän se valon lanka ensin palaa kun enemmän päällä on. En ainakaan itse muista että koskaan noin päin olisi palanut. Olin varautunut siihen että lampun kanta on hapettunut ja saa tapella että saa toimimaan mutta hyvä näin että pelkällä polttimon vaihdolla selvisi.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 13.11.2009 13:22
Kirjoittaja AI
Laiskanoloisesti startti pyöritti kun pakkasta oli vajaa kolme astetta, eli hihnan kiristyksellä ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Mittailin latausjännitettä kun tulin reissusta, 14,9 V oli akun navoilta mitattuna tyhjäkäynnillä valojen kanssa että ilman. Sammutettuna jännite oli mittarin mukaan 12,3 V. Jotenkin latausjännitettä epäilin kun näyttäisi että tuossa "Sika Säkissä-Ladassa" olisi valot kirkkaammat. Ei kai vajaa kaksi vuotta vanha akku voi alkaa jo lopussa olemaan? Vai onkohan startissa jotain hämärää ettei se kylmänä kunnolla pyöritä, jotenkin en siihen usko. Täytyy varmaan kokeilla ottaa akku sisään ja lämpimällä akulla kokeilla, jos pyörittää hyvin niin startti ainakin on kunnossa. Onneksi on kuitenkin veivi olemassa jos ei ollenkaan pyöritä...

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 13.11.2009 19:40
Kirjoittaja pikku-maukka
jos se lataa noin kovilla jännitteillä niin kehtaisin melkein väittää että, akussa on vikaa, kun sehän lataa sitäkovemmalla jännitteellä mitä tyhjenpi akku ja täyden akunjänte on enemmän kun 12,3 volttia.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 13.11.2009 20:43
Kirjoittaja Jokari
Latausjännite on OK jos ei nouse kierroksilla yhtään tuosta ylemmäs, akku pysyy talvella hyvin latingissa kun latausjännite on lähempänä 15V kuin 14V.
Täyteen varautuneen 12V lyijyakun nimellisjännite on 12,6-12,7V, 12,3V on selvästi alivarautunut akku.

Ja silloin kun auto käy, akulla ei ole mitään merkitystä valojen kirkkauteen koska laturi antaa tarvittavan käyttöjännitteen auton komponenteille. Akulla ei ole siinä yhteydessä yhtään mitään tehtävää muutakuin latautua.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 15.11.2009 9:29
Kirjoittaja AI
Jokari kirjoitti:Ja silloin kun auto käy, akulla ei ole mitään merkitystä valojen kirkkauteen koska laturi antaa tarvittavan käyttöjännitteen auton komponenteille.
Tämänpä vuoksi latausjännitettä epäilinkin!

Eilen aamuna klo 2.30 kun lähtöä tein oli noin 6 astetta pakkasta (illalla 10) ja todella huonosti pyöräytti mutta käymään lähti. Töissä sitten kurkkasin akun sisälle, kennot olivat paljaat. Päivällä hain akkuvettä ja sitä meni melkein litra akun sisälle (puolisen desiä meni ohi). Jospa se nyt tuosta tokenisi ettei nyt vajaa kaksi vuotta vanhaa akkua tarvitse uuteen vaihtaa. Pitänee muistaa jatkossa vähän udeammin tarkistaa. Ostin samalla akkuvettä kaksi pulloa että voi lisätä tuohon combinkin akkuun.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 16.11.2009 7:46
Kirjoittaja AI
Tänään 16.11. tulee kuluneeksi 38 vuotta siitä kun Lada 1971 on ensirekisteröity!

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 19.11.2009 13:23
Kirjoittaja AI
Viime yönä satoi reilummin vettä. Aamulla katsoin hanskalokeroon, siellä ollut sanomalehti oli aivan märkä, vielä eilen se oli aivan kuiva. Ei ymmärrä mistä vesi sinne tulee. Kaikki äänenvaimennustoppaukset ovat täysin kuivat. Pitää kai letkulla kastella sieltä täältä ja käydä kurkkimassa hanskalokeroon jos vaikka vuotokohta löytyisi.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 19.11.2009 15:36
Kirjoittaja Jusu
Katolta valuva vesi pääsee jostain yläreunasta tiivisteen alle ja valuu tiivisteen välissä alanurkkiin josta sitten vuotaa sisälle. Tiivisteen allakin on varmasti reikiä jos sellainen oli jo tiivisteen ulkopuolellekin ruostunut.

Kompinreuhkassakin piti tursottaa silikonia tiivisteen alle koko ikkunanympäryksen matkalta ennenkuin taukosi vuotamasta.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 19.11.2009 22:09
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Silikonia minäkin olen laittanut. Miten on, onko kuitenkin varottava Kosteasisätilasilikonia, jossa on homatorjunta-aineena etikkaa. Siis tarkoitan tätä yleisellä tasolla. Jos on kyse jo ruostuneista osista, niin silloin kai ei niin väliä ole.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 19.11.2009 22:11
Kirjoittaja Jokari
Vessasilikoni vessaan tai kylppäriin tapauksesta riippumatta. Siellä ne on hyviä, siis nuo etikalta käryävät. Tuulilasin yms. tiivistyksiin on omat silikonityyppinsä eikä ne maksa sen enempää kuin se vessasilikonikaan.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 20.11.2009 12:37
Kirjoittaja AI
Tänä aamuna käytin Ladaa korjaamolla jossa nuo kaksi reikää paikattiin ja apusimpukka vaihdettiin kuulalaakeroituun. Sitten suoraan katsastuskonttorille jossa sitten uusi rekisteröintitodistus (-otehan se ei enää ole) tulostettiin jälitarkastuksen jälkeen. Koko homma kustansi 76 € josta korjaamo reilun tunnin työstä 50 € ja A-katsastus vajaan kymmenen minuutin "työstä" 26 €. Katsastusmies koputti varapyöräkoteloon uuden reiän joka oli varmaan neljä kertaa suurempi kuin nuo hylkäyksen aiheuttaneet kaksi reikää yhteensä, meinasi että tuon nyt voisi jossain vaiheessa paikata...

Tuntuu tuo kuulalaakeroitu apusimpukka kevyempi olevan kuin alkuperäinen. Täytynee tilailla jossain vaiheessa lisää ja vaihtaa muihinkin sitä mukaa kun kuluvat.

Hansikaslokeroon ei ole nyt vettä tullut vaikka vettä sataakin, näkyy vaativan kunnon kaatosateen ennenkuin vuotaa.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 29.11.2009 10:49
Kirjoittaja AI
Perjantaina vaihdoin eteenkin nuo korealaiset Aurorat. Jusu pelotteli niiden vonkuvan satasen vauhdissa. Neljässäkympissä nuo pitää kauheata jurinaa, viidessäkympissä ihan normaalia ääntä. Yhdeksänkympin kohdalla ne alkaa pitää ihmeellistä, ei kovin kovaäänistä jollotusta joka loppuu kun mittari menee satasen kohdalle, 110 suurin nopeus jota tuli ajettua. Mahtaakohan tuohon jälkimmäiseen osana liittyä sekin että toisesta eturenkaasta puuttuu kymmenisen nastaa joista noin viisi peräkkäin sisäreunasta? Nyt vielä pitää odottaa että tulee talvi että pääsee keräämään kokemuksia talviajostakin. Ainakin eteenpäin pääsi tuon viikon talven aikana kun ne olivat vain takana.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 7.12.2009 12:33
Kirjoittaja AI
Viime viikolla epäilin jarrujen olevan takapainoiset kun niin herkästi alkoi märät takajarrut jyristämään. Tänään sitten tie oli jäässä ja pääsi varmistamaan asian, kevyellä jarrutuksella todellakin takajarrut lukkiutuvat ensin, rattia kääntämällä tarjoaa kylkeä edelle. Vähän reilummalla jarrutuksella kampeaa oikealle ja reilummin poljinta painaessa menee kaikki renkaat lukkoon. Olisi pitänyt uusia satuloita joissa uudet palat asentaessa uskoa ettei ne palat siellä liikkumaan mahdu. Pitää nyt sitten palat irrottaa ja smirkelöidä vähän pois.

WEBER

Lähetetty: 11.12.2009 13:42
Kirjoittaja AI
Tuli jonkinlaisessa mielenhäiriössä hommattua tällainen:
Kuva
Eli Weber 32 DGR -kaasutin. Keväällä tämä viritellään 1970-Ladan nokalle. Saapa nähdä kuinka toimii, paketin kyljessä on tarra jossa sen luvataan käyvän 1,2 ja 1,3 litraisiin vuodesta 1974 lähtien! Tarra on liimattu Englannissa jossa Ladan myynti on alkanut vasta em. vuonna, kai se vanhemmassakin toimii... Myyjän mukaan kaasutin on ollut käytössä kaksi vuotta ja sen jälkeen sisätiloissa laatikossa muutaman vuoden. Mitä sitten muutama vuosi tarkoittaa, englanninkielinen ohje on painettu vuonna 1992. Tuon hinnalla olisi ainakin muutama vuosi sitten saanut pari uutta nytkyttävää ryssänkaasutinta.