Sivu 27/39
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 24.9.2010 13:14
Kirjoittaja LaDurak
Onko laulajana M.A.Numminen?
Itseään asiassa kuultuna paikallisessa rav. Jokelassa kertoi MA, että ollessaan konsertoimassa näitä liedejä järjestäjä katkaisi sähköt, jotta esitys loppuisi. Paikka oli Itävallassa tai jossain sielläpäin.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 24.9.2010 15:06
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mauri Antero on toki tehnyt tunnetuksi useiden Romantiikanajan säveltäjien Lied -tyyppisiä lauluja armoitettuna aisaparinaan yleensä Pedro Hietanen. Ja Mauri Anteron tulkintaan en pääse vaikka opettelisin lopun elämäni.
Tässä tapauksessa FortePianoa soittaa Christoph Pregardien ja Tenorina hääri Andreas Staier (ei koko ajan vääri).
Ei onnistunut tuolla minun pikkupaketillani nauhotus. Kierrätyksestä sen haalin pari vuotta sitten. Soittaa hyvin ja kopio kasetilta kasetille, mutta ei voi äänittää CDltä kasetille. Ei onnistunut myöskään ToivoElmerin CD/Radio/Kasettinauhurilla. Äänitystaso jäi niin alhaiseksi että kuului lähes pelkkää suhinaa ja alta kuului Halloween II -levyn kamaa. Ei siis elokuva Halloween vaan 80-luvun juoksutustiluliluhevi.
Saamari. Täytyy turvautua Kuusaal olevaan aikoinaan järjettömän kallisseen kasettidekkiin. No, sillä sitten syntyy ja voi miksatakin. Seuraavaksi tietysti tuon mankan kasettipuoli pettää. Eli saattaa olla SamaranLaulu ainoa kuunneltavissa oleva. Koitan vielä vähän kamppailla tutkainta vastaan.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 26.9.2010 14:58
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nyt on sitten taas kynttilää kun peräytetään. Onhan tuo hankaletta pimeissä, ahtaissa ja sumuisissa paikoissa kun lasit vielä ovat märät, huuruiset tai jopa kevyessä jäässä.
Peruutusvalokytkinhän se vikana oli. Ostin eilen Venäjältä uuden. Aiemminhan viime kevättalvena edellinen kytkin poltteli sulakkeita oikosulkunsa takia. Vaihdoin silloin SÄMPY -vainaasta tämän kytkimen.
Vanhemmissa Samaroissa kytkimen kanta on leveämpi eli sitä osaa on enemmän mihin avain tulee. Uusissa tämä on kapea. Molemmat ovat 22mm. Hankaluutena on se, ettei koskaan näytä olevan 22mm lenkkiä saatavilla. Normaali hylsy ei tuohon mene, koska sen sisäpituus ei riitä. Liitinnatsa on niin pitkä, että se pohjaa hylsyyn.
Minulla ei sitten taas sopivaa avainta ollut. Harmistutti taas kerran. Homma venyisi ja paukkuisi kunnes saisin oikeanlaisen työkalun, joka pitäisi ostaa tietenkin.
Mutta minähän olin ostanut LambdaHylsyn. Sitä kokeilemaan. Sen ongelmana taas on vääränlainen kara. Mikä lie 1/2 kara se on. En muista. Mutta se välimalli kuitenkin. No, on minulla siihen sovitin tai muunnin jolla sen saa muutettua pienen räikän karaan sopivaksi. Mutta osoittautuikin, että on hemmetin hankala paikka väännellä ja pikkujatkoilla voima häviää välille. Eli ei onnistu. Ei ainakaan rikkomatta pikkuräikkää.
Miksi se taas oli niin tiukalle pitänyt laittaa? No, siksi että aiemmassa oli vuoto ja luulin että se vuoti kierteestään tai jostain muualta kuin siitä liitosnatsasta, josta se oikeasti vuoti.
Millä sitten kiinni kytkimeen ja miten sen sai auki. Pohjapanssarihan on kiva, mutta se on TIELLÄ!!! Sen alla ovat vielä ne omat metallilerpakkeet. No, puurtamaan niitä irti. Juuri ja juuri mahtui käsi pyörimään pohjapanssarin ja näitten moottorinalussuojien välissä. Sain sen vasemmanpuoleisen lirputtimen irti. Silti niin hemmetin hankalaa.
Olisi tarvittu 26mm lenkki, jolla olisi LambdaHylsyä voinnut kääntää. Ei ole. Ei kun vanha konsti, jota käytin aiemminkin. Hajotetaan liitinnatsa. Näin saadaan kytkin niin lyhyeksi, että siihen sen normaalihylsyn saa. Sitten vain pitkä jatko ja kiinteä reiluvartinen väännin.
Lähti. Irti. Uusi nopeasti paikoilleen. Öljyä valui muutama tippa. Ei aihetta lisäämiseen. Kokeilu. Toimii.
Meinasin vaihtaa lootaöljyt, koska muistelin laittaneeni sinne ohjekirjan mukaisesti Moottoriöljy. Sen verran kuitenkin haiskahi kissankusi tai muu lemu, että uskoin lootassa olevan ihan sitä lootaöljyä. En ruvennut vaihtelemaan niitä siis.
Valuttelee se moottorimötikkä niitä öljyjä vieläkin. Öljyä tulee vähän moottorinöljytilasta ja myös lootan pohja on vähän märkä ja tippoja näkyy. En kuitenkaan tiedä mistä lie liruttavat. Ei näytä vaikuttavan mihinkään eikä öljymäärä vähene kummastakaan niin paljon, että kannattaisi taas alkaa rassaamaan. Sitä rassautumista tulee muutenkin ihan tarpeeksi.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 30.9.2010 17:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Käväisin eilen Talvisalossa katsomassa SapKo - KooKoo. Kannatti käydä. Hieno peli ja viihdyttävä.
Ei minusta taida enää autoradiokasettisoittimien kuuntelijaksi olla. Ajelu on niin hyvää rentoutusta, ettei siihen näköjään enää kaipaa mitään oman pään ulkopuolista musakki. Ei vain siis tule laitettua vehkeitä päälle. Niin ja tietysti äänentoiston taso on niin surkea ettei näillä oman pään musiikkikaluilla halua moista mökää revittää.
Valoista sen verran havaintoa, että korotettu perä saa valot piirtämään melko lyhyelle. Vaikka vihaankin häikäisijöitä, niin kai nuo saisivat olla vähän ylempänä. Täytyy mittailla ja kohdistaa.
Vieläkin hehkutan konepeltilipan tehoa. Märkä tie, ei sadetta, EI tuulilasinpyyhkimistarvetta jos ajetaan 80km/h tai yli. Rekan kosteussumukaan ei lyö lasiin. Kerrankin jotain toimivaa, joka ei varmaan näytä muulta kuin turhalta koristeelta.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 1.10.2010 7:23
Kirjoittaja Jokari
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Kerrankin jotain toimivaa, joka ei varmaan näytä muulta kuin turhalta koristeelta.
Toimiva tai ei, niin aivan s**tanan ruma se on...pitkät kilvet vielä niin avot

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 1.10.2010 7:27
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Missähän noita kilpiä voisi Venyttää?
Kun on kaikenmaailman koneistamoja, höyläämöjä, ruuvaamoja, viilaamoja niin kai sitä jossain on Venyttämöjäkin?
Tietääkö kukaan hyvää Venyttämöä Pohjois-Karjalasta tai Kymenlaaksosta?
Venäjällä ei tuollaisia venyttämöjä ole, koska siellä noissa autoissa on ihan viranomaisten puolesta PitkätKilvet.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 9.10.2010 14:00
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Laitatin sitten lasiin ne TurhaUrat. Tai siis monen mielestä ne ovat täysin turhat, rumat, haitalliset ja siis yksinkertaisesti TURHAT.
Mutta härregutt!

Johan oli turhakkeilla hintaa. Enpä kehtaa edes sanoa paljonko. Mokomien neljän viillon tekemisessä pääsi kyllä Pojat tuntipalkoille.
Noita Turvauria ei joka paikasta ensää saa. Autolasiliikkeet eivät niitä kyselyjeni mukaan enää juurikaan tee. Ei ole kysyntää sanottiin. Jossain oli kyllä vehkeet, mutteivät alkaneet tehdä, kun olisi ensin pitänyt harjoitella muutama lasi
Joensuun Valtionkonttori niitä vielä sitten raapi. Ensin pyysin selkeän kannanoton siitä, että onko Saranan etulasi tarpeeksi paksu kestääkseen varmasti nuo viiltelyt. Eivät olleet saaneet suosituksia olla tekemättä noita. Lisäksi kun kyseessä oli kaksoisisura, joka ei tule niin syväksi kuin vanhemman mallinen yksiurainen, niin uskaltauduin sitten antamaan VäliPalan viilleltäväksi.
Joskus minulla oli Hondassa ja Carinassa nuo. Olin silloin tyytyväinen niihin. En muista kyllä olivatko vanhaa yksiuramallia. Ainakin Hondassa pyyhinteho parani huomattavasti. Suolasumumössökökkö pyyhkiytyi paremmin lasista kuin ilman.
No, laitettu on ja olkoon.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 9.10.2010 15:31
Kirjoittaja Pavlovits
Minulla edellisessä lasissa oli urat ja nyt tässä uusitussa ei.
Erot ovat selvät.
Samat sulat ja muut olosuhteet.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 12.10.2010 17:47
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuli sitä taas hehkuteltua tuon VäliPalan lämmityslaitteen tehoa!
Nyt sitten kai ollaan normaalitilanteessa, jossa ei sitä lämpöä puhkukaan enää viimekeväiseen malliin.
Ongelmana näyttäisi olevan se, että moottori ei lämpiäkään näillä ilmoilla tarpeeksi varsinkaan kun pöhötetään kabiiniin lämmintä. Tänään ajoin Kuusaa - Kouvola - Tunnin Tauko - Kuusaa - Voikkaa. Kouvolasta Voikkaalle on vajaat 15km. Ei toivoakaan, että oltaisiin saavutettu normaali käyntilämpö.
Termostaatti kai se on sitten siinä jamassa, ettei enää sulkeudu kunnolla. Tilanteeseen reagoidaan ensin niin, että vähennetään jäähdytysilman virtausta laittamalla ala-aukkoihin estettä. Taisi kerran tarttua VaraosaPutiikin ilmaistavarakorista (minulle ilmaisia) oikein LadanLogolla varustetta muovikangaslärpäke, jonka kai voisi virittää ala-aukkojen eteen. Etumaskiin se ei käy. Tai sitten ihan vaan sitä perus pahvia sinne alas. Ja saattaapa olla, että sitä siellä oli viimekeväänäkin. Tuoltahan se selviäisi kun viitsisi aina pakittaa viestiketjussa sinne jonnekin ja katsella mitä sinne on rustattu.
Termostaatin vaihtelen sitten jos muu ei auta. Tavoitteena on tänä talvena selviäminen mahdollisimman vähällä räpeltämisellä, mutta saattaa taas jäädä haaveeksi. Katsastushan VäliPalalla on vasta Toukokuun 2011 puolen välin jälkeen.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 12.10.2010 18:03
Kirjoittaja tinuri
Eli siis tuo sama ominaisuus on jo samaroissa ja on jatko jalostunut näihin 110 sarjaan. Ainakaan minun farkussa ei lämpötilamittari nouse "normaaliin" kohtaan kun lämmittää kabiinia ja samaa vikaa taitaa olla myös ukon kikottimessa. Tosin siihen vaihdettiin jo yhteen otteeseen termostaatti, koska lämmöt alkoivat painua liian alas. Silloin vika oli siellä päin, mutta ei sekään nosta lämpöjä 90 asteeseen.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 12.10.2010 18:09
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Lämpömittarit eivät välttämättä ole mitään tarkkuusinstrumentteja. Esim. omassa 21113:ssani mittari näyttää termostaatin avautumislämpötilassa noin 6 astetta liian vähän.
Luotettavimman lt-tiedon saa ruiskuvehkeistä moottorinohjausyksiköstä ajotietokoneella tms.
SvS
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 12.10.2010 18:21
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
VäliPalassa kun on tuo GM -järjestelmä. Olen ollut siinä käsityksessä, että näihin ei ajotietokoneita saa mistään. Ei ainakaan Venäjällä ole näkynyt.
Tämä havaintoni moottorin lämpenemättömyydestä perustuu sekä lämpömittarin jäämiseen todella vasemmalle verrattuna kesään, jolloin ei lämpöjä kabiiniin ajettu sekä kabiiniin tulevan lämmön alhaisuuteen verrattuna viimekevääseen ja myös tuossa kesällä kokeilemaani lämpöön, kun testasin sitä ja puhallinta.
Eli homma ei toimi kuten aiemmin. Tästä nämä päättelyt.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 12.10.2010 18:24
Kirjoittaja tinuri
Missähän netti sivulla eilen surffasin, vaikka en uida osaakkaan, mutta olin mielestäni näkevinäni GM järjestelmään sopivan ajotietokoneen. En kyllä satavarma asiasta ole. Saatoin väärinkin huomata kun elokuvaa telkkarista välillä vilkuilin.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 21.10.2010 22:06
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Oli tuossa jonkin aikaa koko syyläri edestä peitetty pahvilla. Kävi pidemmällä matkalla hieman liian kuumana. Ei mitään ongelmia, mutta lehta vähän pörisi turhaan. Nyt se on vain puoliksi peitetty eli alaosastaan. Talvella se luultavasti saa olla kokonaan. En todellakaan viitsi vaihdella termostaatteja.
Katsellaan huomenna Venäjänretkellä miten lämmöt käyttäytyvät. Muutenhan tuossa ei mitään ihmeempiä ole. Vaihteisto rouhii ja mouruaa kuten ennekin. Vähän tiputtelee öljyjä tai sitten vesiä. Pohjapanssari on niin öljyinen että voihan se olla, että Akvaariosta valuva vesi värjääntyy ja näyttää muka öljyvuodolta.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Lähetetty: 22.10.2010 16:29
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kyllähän tuonne näköjään saa öljyjä lisäillä. Mistä lie vuotaa vaikka ölypumpun ja öljypohjantiiviste on vaihdettu. Mutta ei kai tuo vuoto hälyyttävä ole kun saa tuhansia ajella ennen kuin tarvitsee lisäillä.