VAZ-21033 - 1979 - äSSä
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Tuo oli kyllä todella tyhjentävä vastaus! Mitään kysyttävää/vastaanväitettävää ei jäänyt.
Joskus silloin tällöin kun minulla sattuu jostain syystä olemaan paljon ( lue puolitankkia ) bensaa niin jätän auton käymään lämppäri ja puhallin täysillä
ja otan kuramatot pois. Annan käydä about puoli tuntia ja sitten sammutan auton ja jätän kaikki ovet auki. Tämä kyllä tarjoaa hetekellisen avun
ongelmaan. Vaikutus kestää parisen päivää.
Joskus silloin tällöin kun minulla sattuu jostain syystä olemaan paljon ( lue puolitankkia ) bensaa niin jätän auton käymään lämppäri ja puhallin täysillä
ja otan kuramatot pois. Annan käydä about puoli tuntia ja sitten sammutan auton ja jätän kaikki ovet auki. Tämä kyllä tarjoaa hetekellisen avun
ongelmaan. Vaikutus kestää parisen päivää.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Tee mielummin niin sitten oikeana talvena, että jätä ikkunoita aina karvan rakoselleen. Näin ilma pääsee vaihtumaan autossa.
Pakkanen KUIVATTAA!!!
Tuon ovat ihmiset aikanaan todenneet. Esim. pyykin kanssa manetelttiin vieläpä 60-luvulla siten, että pyykki mankeloitiin, kierrettiin tai muuten rutistettiin niin kuivaksi kuin mahdollista. Sitten vain suoraan pakkaseen riippumaan. Tokihan pyykki jäätyy levyiksi ja koppuroiksi, mutta jostain termodynamisesta syystä siitä poistuu samalla paljon kosteutta.
Vanhoissa kerrostaloissa nämä kuivatukset tapahtuivat avovinteillä. Itse olen asunut Joensuussa vielä 90-luvulla tällaisessa talossa, jossa oli selkeä kuivatusvintti.
Sitten ennen pyykin tuomista sisään sitä vielä "kepitettiin" jolloin pinnalle kiteytynyt vesi eli jää ropisi alas. Pyykki olikin sitten lähes valmis silityskuntoon ja silittämisen jälkeen kaappiin. Kuivaushuoneet ovat oikeasti täysin tarpeeton kapistus.
Paras kuivatuskeli on KevätAhava. Silloin kuivavat puut, kala, liha... Juhannuksen jälkeen eivät juurikaan kuiva enää polttopuut.
Eli talven aikana ulkona seisovia autoja on ihan turha kuivattaa ellei nyt halua ajatella että siitä on jotain hyötyä. Vesitalvina on eriasia, mutta jo -5 ja selkeää niin kuivamista tapahtuu. Voi seurata vaikka paikallisista säätiedoista ilman suhteellista kosetutta, jos haluaa tietää milloin on kuivaa. Vielä nuo lukemat ovat korkeat, mutta kunhan kevyt kiva arktinen korkeapaine saapuu niin johan on rapsakat kelit.
Korkeapaineessa yläilmakehän paineistunut kylmä ilma painuu alas. Se on raskaampaa kuin lämmin. Alas laskeutuva ilma lämpeää aina hiukan. Kylmä ilma siellä ylhäällä ei ole koskaan vesikyllästeistä, koska se on aikanaan noustessaan ylös ja kylmetessään luovuttanut kosteudetaan suurimman osan. Nämä nousut ovat tapahtuneet ilmakehän painevirtausten pakottamina, joten ilman on ollut noustava vaikka se kokoajan on kylmentynyt. Tässä on siis päinvastoin kuin siinä että kylmä ilma painuu alas ja nousee ylös.
Arktisen korkeapaineen (maanpinnalta mitattuna) ilma on kylmää ja erittäin kuviaa eli ahavoittavaa. Ylhäällä samalla alueella on matalapaine, koska sieltä poistuu koko ajan ilmaa maatakohti. Nämä ovat ilmakehän ns. suursäätieteellisiä järjestelmiä.
Tässä nyt vähän ilmakehänkin kuivatteluasiaa. Mutta talvella vaan ikkunoita vähän rakoselleen niin ei ole huolta matkustamon vettymisestä, homehtumisesta, pilaantumisesta...
Pakkanen KUIVATTAA!!!
Tuon ovat ihmiset aikanaan todenneet. Esim. pyykin kanssa manetelttiin vieläpä 60-luvulla siten, että pyykki mankeloitiin, kierrettiin tai muuten rutistettiin niin kuivaksi kuin mahdollista. Sitten vain suoraan pakkaseen riippumaan. Tokihan pyykki jäätyy levyiksi ja koppuroiksi, mutta jostain termodynamisesta syystä siitä poistuu samalla paljon kosteutta.
Vanhoissa kerrostaloissa nämä kuivatukset tapahtuivat avovinteillä. Itse olen asunut Joensuussa vielä 90-luvulla tällaisessa talossa, jossa oli selkeä kuivatusvintti.
Sitten ennen pyykin tuomista sisään sitä vielä "kepitettiin" jolloin pinnalle kiteytynyt vesi eli jää ropisi alas. Pyykki olikin sitten lähes valmis silityskuntoon ja silittämisen jälkeen kaappiin. Kuivaushuoneet ovat oikeasti täysin tarpeeton kapistus.
Paras kuivatuskeli on KevätAhava. Silloin kuivavat puut, kala, liha... Juhannuksen jälkeen eivät juurikaan kuiva enää polttopuut.
Eli talven aikana ulkona seisovia autoja on ihan turha kuivattaa ellei nyt halua ajatella että siitä on jotain hyötyä. Vesitalvina on eriasia, mutta jo -5 ja selkeää niin kuivamista tapahtuu. Voi seurata vaikka paikallisista säätiedoista ilman suhteellista kosetutta, jos haluaa tietää milloin on kuivaa. Vielä nuo lukemat ovat korkeat, mutta kunhan kevyt kiva arktinen korkeapaine saapuu niin johan on rapsakat kelit.
Korkeapaineessa yläilmakehän paineistunut kylmä ilma painuu alas. Se on raskaampaa kuin lämmin. Alas laskeutuva ilma lämpeää aina hiukan. Kylmä ilma siellä ylhäällä ei ole koskaan vesikyllästeistä, koska se on aikanaan noustessaan ylös ja kylmetessään luovuttanut kosteudetaan suurimman osan. Nämä nousut ovat tapahtuneet ilmakehän painevirtausten pakottamina, joten ilman on ollut noustava vaikka se kokoajan on kylmentynyt. Tässä on siis päinvastoin kuin siinä että kylmä ilma painuu alas ja nousee ylös.
Arktisen korkeapaineen (maanpinnalta mitattuna) ilma on kylmää ja erittäin kuviaa eli ahavoittavaa. Ylhäällä samalla alueella on matalapaine, koska sieltä poistuu koko ajan ilmaa maatakohti. Nämä ovat ilmakehän ns. suursäätieteellisiä järjestelmiä.
Tässä nyt vähän ilmakehänkin kuivatteluasiaa. Mutta talvella vaan ikkunoita vähän rakoselleen niin ei ole huolta matkustamon vettymisestä, homehtumisesta, pilaantumisesta...
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Sovin kaupat tähän autoon käyvistä vinyylipenkeistä! Sain halvalla ja hyvännäköiset ne ainakin on! Nykyiset penkit ovat vähän kauhtuneet ja
homeen haalistamat. Homeet kyllä lähti pesussa pois mutta ne penkit ovat niin haalistuneet ja laikukukkaat että parempikuntoiset penkit
tekevät todella positiivisen vaikutelman sisustaan.
Akku minkä sain naapurista toimii nippanappa kun lämpötila on +1 tai ylöspäin siitä, mutta pakkasella mitään ei tapahdu.
homeen haalistamat. Homeet kyllä lähti pesussa pois mutta ne penkit ovat niin haalistuneet ja laikukukkaat että parempikuntoiset penkit
tekevät todella positiivisen vaikutelman sisustaan.
Akku minkä sain naapurista toimii nippanappa kun lämpötila on +1 tai ylöspäin siitä, mutta pakkasella mitään ei tapahdu.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
^ halavalla harvoin saa hyvvää vaan tuommonenkin jotensakkin virtasapitävä on aina hyvä olla olemassa, mullakin tuolla lämpimässä varastossa yks testiakku, voi sähkölaitteiden toimintaa kokeilla, mm. releet ja hehkut.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
No ratkaisin akkuongelman. Otin iskän veneestä akun. Autossahan sitä on talvella hyvä käyttää koska saa latausta helposti. Eli pitäis pysyä hyvänä.
Taitaa olla ajovalojenkin suuntaus tässä autossa ihan viturallaan. Oikea lähivalo valaisee maata suoraan edessä ja vasen valaisee taivaita.
Taitaa olla ajovalojenkin suuntaus tässä autossa ihan viturallaan. Oikea lähivalo valaisee maata suoraan edessä ja vasen valaisee taivaita.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Vaihdoin vaihteistoöljyt. Tuli vaihteistosta vähän napakampi, ja täsmällisesti. Vaihdossa meni vain parisen tuntia... Öljy on niin helkkarin jäykkää
joten sen valuminen kestää kauan. Jos jaksaa niin sitten huomenna vaihtaa vielä peräöljyt.
Tulihan sitä lunta vihdoin vähän reilummin! Tuli vähän siivutettua perjantai-iltana. Kaverini kuvasi siitä videota, harmi vaan että parhaimmat luistot
sattu just silloin kun kamerasta loppu akku. Tässä linkki: www.youtube.com/watch?v=0ElkdT_Vrbk
joten sen valuminen kestää kauan. Jos jaksaa niin sitten huomenna vaihtaa vielä peräöljyt.
Tulihan sitä lunta vihdoin vähän reilummin! Tuli vähän siivutettua perjantai-iltana. Kaverini kuvasi siitä videota, harmi vaan että parhaimmat luistot
sattu just silloin kun kamerasta loppu akku. Tässä linkki: www.youtube.com/watch?v=0ElkdT_Vrbk
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
^Onpas harmittavan lyhyen näköinen tienpätkä. Meikäläinen oli 12 vuotta kun meidän talon liittymästä 100 metriä eteenpäin tehtiin metsäautotie toiselle puolen maantietä. Mutta eipä se isä koskaan antanut lupaa autonhankintaan. Näin jälkeenpäin ajateltuna se oli ehkä viisas veto. Tiekunnan osakkaat eivät välttämättä ois tykänneet hyvää ja naapuririitojahan siitä olisi voinut syntyä. Sain minä siellä kuiten Helkama Ässällä päästellä niin paljon ku halusin. Sitten ku täytin 15 sain rippilahjaksi Zhongyu Fude skootterin. Oli aikasta vapauttava olo kun pääsi vihdoin moottovehkeellä taittamaan taivalta. Tuli sillä monesti käytyä Taivalkosken Metsäoppilaitoksella kun olin siellä koulussa. Ajohaluja tosiaan oli jo silloin ja näyttää niitä olevan vieläkin. Vaikka työkseni sompailen päivittäin 8-12h niin silti pitää vapaapäivänäkin päästä tienpäälle omalla autolla. En tiiä mistä niitä ajohaluja oikein riittää.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Kyllä valitettavasti harmittavan lyhyt tienpätkä! Mutta onneksi pidempi kuin monilla muilla ihmisillä!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Mikä kierre on tämän Ladan öljynpainemittarin anturissa? Isän maasturista mitattiin mekaanisella mittarilla paineet ja haluaisin mitata ne myös
Ladoistani. Maasturissa anturin kierre oli 1/8 NPT onko Ladoissa sama?
Ladoistani. Maasturissa anturin kierre oli 1/8 NPT onko Ladoissa sama?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Ei ole.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Asia selvä.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Nythän noita sisätilankuivattamiseen soveltuvia pakkasia olisi tiedossa!
Mistä johtuu kun äSSä tykkää niin kovasti harrastaa jälkikäyntiä? Tulpat ovat oikeat ja hyvät sekä muutkin sytkäosat hyvässä kunnossa.
Karstaa ei ole ainakaan siinä määrin että jälkikäyntiä aiheuttaisi. Kun ajetaan siivussa kierrosten ollessa luokkaa 4000-6000 RPM niin luulisi
karstan häviävän ja eikös sitä pitäisi syntyä kauheasti lisää.
Kysyin asiaa koulussa opettajalta ja tämä sanoi että jos kaasuläppä jää paljon auki niin se saattaa aiheuttaa jälkikäyntiä kuumalla moottorilla
niinkuin tässäkin tapauksessa on.
Mistä johtuu kun äSSä tykkää niin kovasti harrastaa jälkikäyntiä? Tulpat ovat oikeat ja hyvät sekä muutkin sytkäosat hyvässä kunnossa.
Karstaa ei ole ainakaan siinä määrin että jälkikäyntiä aiheuttaisi. Kun ajetaan siivussa kierrosten ollessa luokkaa 4000-6000 RPM niin luulisi
karstan häviävän ja eikös sitä pitäisi syntyä kauheasti lisää.
Kysyin asiaa koulussa opettajalta ja tämä sanoi että jos kaasuläppä jää paljon auki niin se saattaa aiheuttaa jälkikäyntiä kuumalla moottorilla
niinkuin tässäkin tapauksessa on.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Eipä ole tässä Ladassa enää öljynpaineita. Mittasin mekaanisella mittarilla paineet kylmästä moottorista ( ulkona -7 ) kierrosten ollessa ryypyllä
3500 RPM. Paineet oli vajaa 2.7 Bar! Moottorissa Teboil Gold S 5W-40. Voishan sinne vaihtaa Mobil Delvac 10W-30 kun sitä sattuu iso pönttö löytymään. Näin ennen koneremppaa siis. Nouseeko sillä öljynpaineet yhtään?
Tänään voisi vaihtaa myös ehjän pakosarjan. Alkaa kyllästyttämään pakokaasun haju kabiinissa, eipähän se kyllä terveellistäkään ole.
3500 RPM. Paineet oli vajaa 2.7 Bar! Moottorissa Teboil Gold S 5W-40. Voishan sinne vaihtaa Mobil Delvac 10W-30 kun sitä sattuu iso pönttö löytymään. Näin ennen koneremppaa siis. Nouseeko sillä öljynpaineet yhtään?
Tänään voisi vaihtaa myös ehjän pakosarjan. Alkaa kyllästyttämään pakokaasun haju kabiinissa, eipähän se kyllä terveellistäkään ole.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
delvac on maatalousöljyä vaan kukin tavallaan, ei varmaan paljon vaikuta... se paineitten nousu riippuu siitä miten teet sen moottoriremontin mutta periaatteessa pitäs nousta kun tulee timmimmät laakerit.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Enpä jaksanut niitä öljyjä tänään vaihtaa sittenkään. Pakosarjan vaihdoin. Kyllä oli karstaa pakoaukoissa, 3-4 milliä pahimmillaan. Eipä ole enää.
Ruuvarilla isoimmat karstat putsailin ja sitten teräsharjalla ja ihan lopuksi vanhalla hammasharjalla.
Kun laitoin koneen tulille niin savutti aika paljon! Itse asiassa koko ajan eikä se savutus oikeastaan loppunut missään vaiheessa. Ihan perus sinistä
öljyn palamisesta syntyvää savuahan se oli. Outoa kun yhtäkkiä alko niin paljon työntämään .
Ruuvarilla isoimmat karstat putsailin ja sitten teräsharjalla ja ihan lopuksi vanhalla hammasharjalla.
Kun laitoin koneen tulille niin savutti aika paljon! Itse asiassa koko ajan eikä se savutus oikeastaan loppunut missään vaiheessa. Ihan perus sinistä
öljyn palamisesta syntyvää savuahan se oli. Outoa kun yhtäkkiä alko niin paljon työntämään .

Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990