
Nivan-modifiointi osio!!!
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Toi vetopistehommakin nyt taas riippuu paljon siitä sun puskimesta että mihinkä kohtaan saa sen kestävästi kiinni, ei tullu Mobiliassakaan sen tarkemmin katottuu sitä puskinta.
Mulla ittellä on vetopisteet hitsattuna kiinni niihin orkkispuskurin kiinnitysputkiin jotka on sit taas runkopalkeissa kiinni 2 pulttia per puoli (orkkis vaan yks puristava kiinnitys).
Puskuri onkin sit rakennettu niitten vetopisteitten ympärille.
Otakko vaikka kuvia siitä sun puskimesta ja sen kiinnityksestä niin on helpompi miettiä sopivat vetopisteet siihen tai jos ajelet Tampereella päin sillä (tai sattumalta huomenna Nokialla - tiimin ajopäivä Koukkujärvellä) niin soittele ja katotaan sitä livenä tarkemmin että mitä sille keksis!!!
Mulla ittellä on vetopisteet hitsattuna kiinni niihin orkkispuskurin kiinnitysputkiin jotka on sit taas runkopalkeissa kiinni 2 pulttia per puoli (orkkis vaan yks puristava kiinnitys).
Puskuri onkin sit rakennettu niitten vetopisteitten ympärille.
Otakko vaikka kuvia siitä sun puskimesta ja sen kiinnityksestä niin on helpompi miettiä sopivat vetopisteet siihen tai jos ajelet Tampereella päin sillä (tai sattumalta huomenna Nokialla - tiimin ajopäivä Koukkujärvellä) niin soittele ja katotaan sitä livenä tarkemmin että mitä sille keksis!!!
Vetopiste
Siellä edessä kun on kaksi vetopistettä, niin niistä ajattelin vetää tuet Nivan vakiopuskurin sisäpuolelle ja ulkopuolelle sen kummin päälle 20X40 seinämävahvuus 3mm kotelopalkin. Tää läpipulttaamalla kiinni puskuriin ja kaksi renksua kiinni puskurin alkuperästen kiinnikkeiden kohdalle uuteen palkkiin ja siihen kettinkisakkelit vetoliinan kiinnitykseen. Tämän jälkeen etupää kestää aika mukavia kolautuksia.
Jyrki-boy
Jyrki-boy
Edestä löytyikin pari valmista vetopistettä, mutta ne on aika piilossa etuhelman alla eli silleen huono paikka. Galleriassa on kuva. (Nonnis/Niva-80)
Takapäässä yksi mahdollisuus olisi kiinnittää vetokoukkuun, onko se huono idea? Myös auton peräpäästä löytyy kuva galleriasta.
Takapäässä yksi mahdollisuus olisi kiinnittää vetokoukkuun, onko se huono idea? Myös auton peräpäästä löytyy kuva galleriasta.
Reippaina käymme rekkain alle 

- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Ne orikinaalit vetopisteet ei kyllä kestä minkäänlaista vetoa, tullu kokeiltua ja vääntyy paskaks ennenkuin auto liikahtaakaan.
Toi etupuskinkin näyttää olevan sen verran hepposesti kiinni että siitäkään ei kyllä kannata vedellä.
Takana ne vetopisteet (jos on tallella) on vielä onnettomammat kuin edessä ja ne takarunkoaisat on monesti niin mädät että repee koko palkki kun rupee kiskoon.
Vetokoukku taitaa olla kiinni samoissa runkopalkeissa, muutenkin tollanen koukku on maastossa melkonen kantotutka, jumittaa nousuissa.
Eteen sais tehtyä ihan asialliset vetopisteet kun ensin vahvistais niitten puskuriputkien kiinnitystä niin että laittaa yhdet vaakapultit per puoli.
Se orikinelli kiinnityspultti ei yksinään kauaa riitä ottaan vetoja vastaan koska se ei oo edes runkopalkista läpi.
Ottaa ne orkkisvetolenkit pois kokonaan ja tiukkaa sen pultin oikein kunnolla ja sitten tosiaan poraa vielä yhdet 10mm pultit vaakaan ja mahdollisimman eteen. Orkkispultit + yhdet runkopalkin läpimenevät 10mm pultit vaakassa on kestäny uskomattomia vetoja/nykäsyjä.
Sitten ne itte vetopisteet, helpoimmalla pääsis kun taivuttais 12-14mm rautatangosta lenkin jonka päät sulattais mikkiliimalla kunnolla kiinni niihin puskuriputkiin. Jotenkin näin:


Takapuskimeen + vetokoukkuunkin ois idea mut kattoo sitä myöhemmin
Toi etupuskinkin näyttää olevan sen verran hepposesti kiinni että siitäkään ei kyllä kannata vedellä.
Takana ne vetopisteet (jos on tallella) on vielä onnettomammat kuin edessä ja ne takarunkoaisat on monesti niin mädät että repee koko palkki kun rupee kiskoon.
Vetokoukku taitaa olla kiinni samoissa runkopalkeissa, muutenkin tollanen koukku on maastossa melkonen kantotutka, jumittaa nousuissa.
Eteen sais tehtyä ihan asialliset vetopisteet kun ensin vahvistais niitten puskuriputkien kiinnitystä niin että laittaa yhdet vaakapultit per puoli.
Se orikinelli kiinnityspultti ei yksinään kauaa riitä ottaan vetoja vastaan koska se ei oo edes runkopalkista läpi.
Ottaa ne orkkisvetolenkit pois kokonaan ja tiukkaa sen pultin oikein kunnolla ja sitten tosiaan poraa vielä yhdet 10mm pultit vaakaan ja mahdollisimman eteen. Orkkispultit + yhdet runkopalkin läpimenevät 10mm pultit vaakassa on kestäny uskomattomia vetoja/nykäsyjä.
Sitten ne itte vetopisteet, helpoimmalla pääsis kun taivuttais 12-14mm rautatangosta lenkin jonka päät sulattais mikkiliimalla kunnolla kiinni niihin puskuriputkiin. Jotenkin näin:


Takapuskimeen + vetokoukkuunkin ois idea mut kattoo sitä myöhemmin

Vetokoukku
Edellisessä jutussa olevasta kuvasta näkyy alkuperäiset vetolenkit.
Noiden vääntyneiden vetovehkeiden välille paksuseinämäinen putki, jonka sisään kierretanko, joka mahtuu vetolenkistä läpi ja sinne päähän kierretankoon mutterilla kulmarauta, josta tuki alkuperäisen puskurin sisäpuolelle, jonne lattarauta (tai kulmarauta) poikittain ja puskurin ulkopuolelle toi 20x40 mm kotelopalkki, joka vedetään kiinni pulttamalla, niin että alkuperäinen puskuri jää kotelopalkin ja latan, tai kulmaraudan väliin. Kierretangon päälle jääneen paksuseinämäisen putken voi hyödyntää kiinnittämällä siihen pohjapanssarin etureunan. Tolla periaatteella olisi tarkotus tehdä, ja jos näyttää heikolta, niin vahvistetaan. Joo ja vetolenkit kiinni hitsaamalla puskurissa olevaan koteloon, tai pulttaamalla läpi.
Asia on niin, ettei mikään kestä, jos ei ole älliä päässä. Olen ollut paikalla, kun seitkytluvun Cherokee Chiefistä lähti natoköysihinauksessa repeämällä takapään runkopalkki irti. Oli kuin juustoa.
Jyrki-boy
Noiden vääntyneiden vetovehkeiden välille paksuseinämäinen putki, jonka sisään kierretanko, joka mahtuu vetolenkistä läpi ja sinne päähän kierretankoon mutterilla kulmarauta, josta tuki alkuperäisen puskurin sisäpuolelle, jonne lattarauta (tai kulmarauta) poikittain ja puskurin ulkopuolelle toi 20x40 mm kotelopalkki, joka vedetään kiinni pulttamalla, niin että alkuperäinen puskuri jää kotelopalkin ja latan, tai kulmaraudan väliin. Kierretangon päälle jääneen paksuseinämäisen putken voi hyödyntää kiinnittämällä siihen pohjapanssarin etureunan. Tolla periaatteella olisi tarkotus tehdä, ja jos näyttää heikolta, niin vahvistetaan. Joo ja vetolenkit kiinni hitsaamalla puskurissa olevaan koteloon, tai pulttaamalla läpi.
Asia on niin, ettei mikään kestä, jos ei ole älliä päässä. Olen ollut paikalla, kun seitkytluvun Cherokee Chiefistä lähti natoköysihinauksessa repeämällä takapään runkopalkki irti. Oli kuin juustoa.
Jyrki-boy
Rengaslaskuri
Löytyi tuommoinen rengaslaskuri mikä tuntee myös nivan 6,95R16 pyörän, siitä vaan laskemaan. Helpottais tosin jos ymmärtäisi nuo tekstit mittojen vieressä
http://www.kilometr.com/naprawiam-t-3.html

http://www.kilometr.com/naprawiam-t-3.html
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Vasemmalla puolella on ilmeisesti tuumamitat, eli renkaan korkeus, leveys, vanteen halkaisija, kokonaismitta, renkaan profiilin korkeus mm
Keskellä metrisen järjestelmän mukaan renkaan leveys, profiili, vannekoko, kokonaismitta ja kokonaishalkaisija mm.
Oikeanpuolimmaiset rivit jäi sitten vähän hämärän peittoon
Puolaako toi oli?
Keskellä metrisen järjestelmän mukaan renkaan leveys, profiili, vannekoko, kokonaismitta ja kokonaishalkaisija mm.
Oikeanpuolimmaiset rivit jäi sitten vähän hämärän peittoon

Puolaako toi oli?
Reippaina käymme rekkain alle 

- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Palataas vielä tohon rengasasiaan.
Nyt on STRO-kirjasta varmistettu mitat.
6,95-16 = halk. 686-696mm ja leveys 178-185mm
225r16 = halk. 764mm ja leveys 228-238mm
Jos sais lapun AKE:sta varustettuna niitten leimoilla ja allekirjotuksilla että toi 6,95-16 vastaa 225r16 niin sitten sais Nivaan isot pyörät leimattua.
Muistaakos Lada_VFTS minkänimisen hepun kanssa juttelit, jos vaikka voisit soittaa uusiks sinne ja sanoo että tarvis saada mustaa valkosella kun ei kattastusmiehet tahdo uskoa!?!? Sais isommat pyörät laillisesti alle sit kun joskus hamassa tulevaisuudessa voimansiirto sen sallii
225r16:
- halkasija 764mm + 51mm = 815mm
- leveys 238mm + 102mm = 340mm
Max. mitoilla vastaa esim. 32x13,5-15 rengasta

EDIT: STRO-kirjasen mukaan 6,95-16 vastaa kokoa 175/82r16
Nyt on STRO-kirjasta varmistettu mitat.
6,95-16 = halk. 686-696mm ja leveys 178-185mm
225r16 = halk. 764mm ja leveys 228-238mm
Jos sais lapun AKE:sta varustettuna niitten leimoilla ja allekirjotuksilla että toi 6,95-16 vastaa 225r16 niin sitten sais Nivaan isot pyörät leimattua.
Muistaakos Lada_VFTS minkänimisen hepun kanssa juttelit, jos vaikka voisit soittaa uusiks sinne ja sanoo että tarvis saada mustaa valkosella kun ei kattastusmiehet tahdo uskoa!?!? Sais isommat pyörät laillisesti alle sit kun joskus hamassa tulevaisuudessa voimansiirto sen sallii


225r16:
- halkasija 764mm + 51mm = 815mm
- leveys 238mm + 102mm = 340mm
Max. mitoilla vastaa esim. 32x13,5-15 rengasta



EDIT: STRO-kirjasen mukaan 6,95-16 vastaa kokoa 175/82r16
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti: