VAZ-21033 - 1979 - äSSä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

no sittenhän se sun hinkkaama pakosarja toimii, virtaa öljytki paremmin läpi... :lol:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Kylläkait se on turha sinne mitään öljyjä on vaihdella kun kerta kohta olet aukomassa konetta !?!?
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja audiq »

lada.h.s kirjoitti:...Moottorissa Teboil Gold S 5W-40. Voishan sinne vaihtaa Mobil Delvac 10W-30 kun sitä sattuu iso pönttö löytymään. Nouseeko sillä öljynpaineet yhtään?
Harvemmin paineet lirumpaan vaihtaessa nousee. Kuumana varmaan katoaa loputkin paineet 10W-30:llä.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

En minä nyt niitä mihkää vaihda. Ihan turhaa.


Korjasin vuotavan syylärin vihdoin! Alkoi kyllästyttämään jaktuva nesteiden lisäily ja ostaminen. 5 litran purkki pakkasnestettä maksaa helposti
yli 10 euroa.
Juottamalla korjasin. Ensin laitoin juoksutetta ja sitten liekillä lämmitin ja lämpöiseen kohtaan syötin tavallista tinaa. Tuli ihan nätti.
Vielä pitäisi syyläri asentaa takaisin autoon, taitaa mennä huomiselle. Jos huomenna jaksaa, pitää nimittäin juoksuttaa ylä-astelaisia amiksessa
avoimien ovien päivinä AO paita päällä! :D
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

vai että tutor toimintaan mukaan... itsekkin muutaman kerran olin, mutta ei menny se tunti homma niinku luvattiin joten jätin homman innokaamille
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Joo ajattelin lähteä kokeilemaan. Ainahan voi lopettaa jos ei tunnu omalta.
Jos nyt alkavan viikon jälkeisellä viikolla saisi vietyä tämän auton vihdoin sinne koululle.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tuo tutor homma on ollut aika letkeetä. Tuttuja on nähty.

Asiaan! Tänään laitoin äSSään imuilmanesilämmityksen toimimaan. Jospa vähenisi bensankulutus kylmäkäynnistyksissä sitäkautta että
ryyppyä ei tarvitse käyttää niin kauaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Ainakin mahdollisuus kaasarin jäätymiseen vähenee, mutta se, vaikuttaako mitää kulutukseen on toinen asia. Jäätymisen estoonhan tuo lämmitys on.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Koskaan tuo ei ole minulla piha-ajossa jäätynyt. Mutta olen huomannut onnekseni ryypyn käyttötarpeen vähentyneen melko paljon
lämmityksen kanssa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Mistähän johtuu ongelma joka on ollut koko ajan olemassa kun olen tämän auton omistanut. Nimittäin mittareiden huurtuminen lasien sisäpuolelta!
Pahiten huurtuu jostain syystä lämpömittari ja kierroslukumittari.
Huuru poistuu jossain vaiheessa, mutta mistä mittareihin pääsee kosteutta ja mitä voisin tehdä asialle?

Toinen on moottorin hitaanpuoleinen lämpiäminen tai oikeastaan sisätilojen hidas lämpeneminen. Helmessä lämpiää huomattavasti nopeammin.
Termostaatti?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

sisätilanlämppäri puhaltamaan mittaritauluun, kuivattaa aika tehokkaasti...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Vois kokeilla.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eiväthän ne mittarit mitään umpioita ole. Lämppärin puhalluskanavat puhkuvat usein minne sattuu kun ne ovat huonosti kiinni. Se mittarilasi on sellaisessa paikassa, ettei siihen juuri puhallusta tule muuta kuin koejetaulun takaa. Kun kostea ulkoilma lämpiää lämppärissä ja sitä puhaltuu mittarin sisään se näkyy huurtumisena kylmässä mittarilasissa.

Aivan normaalia näissä TakaPotkuissa.

Mikä sitten on hidasta moottorin lämpenemistä näillä keleillä on suhteellista. Kun jäähdytysnestemäärä on niin suuri ja moottori suhteellisen pieni, niin ei se moottori aivan äkkiä lämpene vaikka termari olisi miten hyvä.

Paikallaan oleva TakaPotku tyhjäkäynnillä ei lämpene kesälläkään äkkiä siihen lämpöön, että termari aukeaa kokonaan. Vielä jos on mekaaninen lehta niin sehän puhkuu koko ajan kylmää moottoria kohti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

lada.h.s kirjoitti:Mistähän johtuu ongelma joka on ollut koko ajan olemassa kun olen tämän auton omistanut. Nimittäin mittareiden huurtuminen lasien sisäpuolelta!
Pahiten huurtuu jostain syystä lämpömittari ja kierroslukumittari.
Huuru poistuu jossain vaiheessa, mutta mistä mittareihin pääsee kosteutta ja mitä voisin tehdä asialle?
Se on ihan ominaisuus näissä, samaa tekee meikäläisen 1500 DL Combikin.
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Lada-Mies kirjoitti:
lada.h.s kirjoitti:Mistähän johtuu ongelma joka on ollut koko ajan olemassa kun olen tämän auton omistanut. Nimittäin mittareiden huurtuminen lasien sisäpuolelta!
Pahiten huurtuu jostain syystä lämpömittari ja kierroslukumittari.
Huuru poistuu jossain vaiheessa, mutta mistä mittareihin pääsee kosteutta ja mitä voisin tehdä asialle?
Se on ihan ominaisuus näissä, samaa tekee meikäläisen 1500 DL Combikin.
Asia selvä.

Vaihdoin tulpat tähän autoon. Koulusta sain vähän käytetyt Boschin nelikärkiset ilmaisiksi. Olivat olleet Opelin Eg(c)oiluTecissa kiinni joka leipoi.
Vähän puhdistin niitä niin hyvät tuli.
Tänäaamuna lähti tämä auto harvinaisen huonosti käyntiin vaikka oli ollut lämmössä! Sahailin aika kauan ja lupaili välillä ja lopuksi lähti tulille
mustan ja sinisen savun saattamana. Ilmeisesti sai liikaa bensaa -> ryyppyä avaava kalvosysteemi oli kai jumissa jotenkin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Vastaa Viestiin