Sivu 28/30

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 3.12.2017 22:04
Kirjoittaja mush
Lada Scandinavia kirjoitti:Nyt kun ilmat viilenneet, käytättekö edelleen E85 siinä määrin, kuin kesäaikana?
Nollakelillä vaatii viinalla kaksi starttia, vasta toisella jää käyntiin. Tullut pidettyä vähän bensaa joukossa tästä syystä. Tällä hetkellä tankissa noin 30l RE85 ja 10l E95. Tällä sotkulla käynnistyvyys ym. yhtä hyvät kuin bensalla, kulkupuoli parempi viinalla.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 6.12.2017 21:31
Kirjoittaja Lattarauta
Omissa starteissa huomannut, että sahaaminen ei auta mitään, vaan ennemmin muutama lyhyt startti, jos tarve sellaiselle tulee eteen.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 6.12.2017 22:39
Kirjoittaja mush
^juurikin näin, ei kannata edes sahata pidempään, sen verran vain että hörähtää ja suosiolla toinen yritys. Toisella jo yleensä jää käyntiin ihan toisella tavalla. Monesti oikea-aikaisella kaasun käytöllä saa narrattua käyntiin ensimmäisestäkin, mutta silti toisella jää heti kunnolla käyntiin eikä tarvitse leikkiä. Ilmeisesti ruisku rikastaa seosta toiseen yritykseen jos ensimmäinen epäonnistuu.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 9.12.2017 6:35
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Lähden vaimon kanssa tänään Lahteen 50v juhlille ja tullaan illalla takaisin. Tarvii paluumatkaa varten tankata ja Renkomäen ST1 asemalta bensaa ja vähän E85 myös.

PS. Mun tutulla eläkeläismiehellä on Flexifluel Mondeo ja eikä juurikaan tankkaa E85:sta. Kävimme kerran Hämeenlinnassa hänen Mondeolla ja lupasin ostaa paluumatkan bensat. Tankkasin 15e:lla tietty E85:sta tankkiin. Näin asia tuli sitten puheenaiheeksi. Tämä tuttu käy usein Raisiossa ja siten on Haunisten ST1:ltä mahdollista ostaa E85:sta. mutta ostaa normaali bensaa. Ei voi käsittää!

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 9.12.2017 20:18
Kirjoittaja Lattarauta
Lada Scandinavia kirjoitti:PS. Mun tutulla eläkeläismiehellä on Flexifluel Mondeo ja eikä juurikaan tankkaa E85:sta. Kävimme kerran Hämeenlinnassa hänen Mondeolla ja lupasin ostaa paluumatkan bensat. Tankkasin 15e:lla tietty E85:sta tankkiin. Näin asia tuli sitten puheenaiheeksi. Tämä tuttu käy usein Raisiossa ja siten on Haunisten ST1:ltä mahdollista ostaa E85:sta. mutta ostaa normaali bensaa. Ei voi käsittää!
Et sitten kysynyt, miksei tankkaa? Menee vähän niinku tuo Flexifuel ominaisuus hukkaan.. Sekasinkin voi tankata vaikka joka toisella kertaa toista laatua.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 10.12.2017 17:47
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Kyllä kysyin ja omistaja epäluuloinen. Kaivoin hansikaslokerosta silloin palumatkalla otteen ja näytin, että tässä lukee 2 polttoainetta. Sanoin hänelle, että käy Laakkosella, niin saat täyden varmuuden.

Eilen tankkasin Ladaani Renkomäen ST1:tä 10e:lla 85e:tä ja 5e:lla 95e:tä. Tankissa oli kyllä normibensaa reilusti. Tänään kävin kaupassa ja heti lähti käymään ja kävi alkuunsa kierroksilla, kuin kuuluukin. Päätelmä, että voin tankata E85:sta. ainakin 5e:lla vielä näillä keleillä.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 15.12.2017 14:33
Kirjoittaja Lattarauta
Mulla on toiminut kovillakin pakkasilla ihan hyvin jos tankkaa bensaa kympillä ja loput RE85 tyhjään tankkiin.
Pikkupakkasilla ~ -15 lähtee vielä ihan kelvollisesti käyntiin pelkällä RE85:llä.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 19.12.2017 14:05
Kirjoittaja Lattarauta
Onko teillä viinaan menevillä minkälaisia virityksiä autoissanne, esim. kylmäkäynnistysten suhteen?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 20.12.2017 15:05
Kirjoittaja Lattarauta
En nyt enempiä selannut taakse päin, joku oli huijannut lämpötila-anturia, kytkimen tms. laittanut.

Tähän asti on kyllä ollut niin lämmintä ettei mitään ongelmia ole RE85 ollut, ehkä vuoden vaihteen jälkeen jo kylmenee...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 20.12.2017 15:54
Kirjoittaja mush
Minulla on bensapainetta nostettu erillisellä säätimellä. Ei niinkään kylmäkäynnistystä varten, vaikka siihenkin vaikuttaa, vaan siksi että seos saadaan pysymään vähän reippaammassakin kiihdytyksessä normaalimpana. Siinä noin 4,2bar on paineet, joka tuntuu näillä suuttimilla ihan riittävältä sekä etanolille, että bensalle.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 8.1.2018 22:01
Kirjoittaja Lattarauta
Niin minäkin olen nostanut bensan painetta erillisellä säätimellä 2,5-3,0bar --> ~3,5-4,0bar, säädin maksoi joskus Biltemassa 50€.
Hyvin riittää keitto ainakin normaalissa ajossa ja hyvin lähtenyt nyt -10 asteen pakkasessa käyntiin. Tämä vanhassa Nissanin ruoskassa...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 12.2.2018 21:03
Kirjoittaja Lattarauta
Onko kokemuksia valtion 200€ muutostuesta RE85 käyttöön?

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=59&t=180374

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 12.2.2018 21:52
Kirjoittaja Ladanautti
Enpäs tiedä miten tulee oma kulkemaan viinan voimalla mutta yritetään. Eli takapotkussa (kohta kohta kun saa valmiiksi) Nivan 4-piste megasquirtilla, mutta sopiiko ahtaminen samaan kuvioon viinan kanssa miten hyvin? Jos laittaisin flexfuel -anturin bensaletkuun ja annan tekniikan päättää. Linjasto tietysti viinanpitäväksi...

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 13.2.2018 10:06
Kirjoittaja matomaukka
Turbottajat taitavat suosia E85:sta. tuo mukanaan moottorin kestoon liittyviä positiivisia juttuja. BTU on pienempi kuin normibensassa, eli tavaraa menee enemmän mutta (vissiin) nakutusvaara pienempi, sylinteri jäähtyy paremmin jne. Youtubesta katteltua. Ylistetäänkö sitä nyt uutena edullisena rallibensana.

Itte meinasin ihan vaan sen viheraatteen takia käyttää viinaa. Kouvostoliitossa alkaa noita asemia putkahtelemaan enemmän ja enemmän niin miksei. Eikös tällä saavuteta pienemmät paastötkin?

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 13.2.2018 10:16
Kirjoittaja Ladanautti
matomaukka kirjoitti:Turbottajat taitavat suosia E85:sta. tuo mukanaan moottorin kestoon liittyviä positiivisia juttuja. BTU on pienempi kuin normibensassa, eli tavaraa menee enemmän mutta (vissiin) nakutusvaara pienempi, sylinteri jäähtyy paremmin jne. Youtubesta katteltua. Ylistetäänkö sitä nyt uutena edullisena rallibensana.

Itte meinasin ihan vaan sen viheraatteen takia käyttää viinaa. Kouvostoliitossa alkaa noita asemia putkahtelemaan enemmän ja enemmän niin miksei. Eikös tällä saavuteta pienemmät paastötkin?
Ok. Mennään sitten tuolle linjalle. Pitää vaan miettiä tekniikkaa uudelleen kun tuo flexfuel -anturi vie yhden prossun sisääntuloista ja olin kaavaillut muuta..
Päästöt ei mua vaivaa kun auto on mallia -76 eli ei edes mitata :)