Pähkäilin ihan huvikseni vielä tuota nitinää:
Ohjaustehostimessa on pumppu, joka pyörii kampiakselin nopeuden mukaan. Hiljaisessa ajossa siis hitaammin, jne...
Kun pumppu pyörii hiljaa ja renkaita käännetään hitaassa vauhdissa niin renkaiden vastus on suuri ja pumpulta pyydetään paljon painetta. Pumppun paine tai vastus kiilahihnapyörää ja kiilahihnaa kohti on voimakasa. Tämä pakottaa hihnan luistamaan ja jos hihnapyörän hammastus on likainen tai kulunut niin hihna luistelee vielä herkemmin.
Moottorin pyöriessä nopeammin pumppu saa enemmän voimaa ja jos auto on vielä nopeammassa liikkeessä niin rengasvastuskaan ei ole niin suuri eli hihna pitää.
Onko tällainen ajatusmalli järkevä ja oikea?
VorkkaliVoorumilta lueskelin aikoinaan että joissain tämän aikakauden VAG -vekottimissa on matkamittariominaisuus. Eli mittari nollautuu kun tappiin tulee 300 000km. En tiedä onko tässä tämä ominaisuus, mutta nuo kun lähestytään 280 000km niin 2yläsakara alkaa selvästi haalistua.

Taitaa PIIKA alkaa valmistautua mittarin nollaukseen.
