Sivu 28/42
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 17.10.2011 8:54
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Tov.
mushin kaipaama työkalu on kuvassa alempi.
Saa polkupyöräliikkeistä muutamalla eurolla.
v-mäisyys iloksi -terveisin
SvS
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 17.10.2011 19:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Pähkäilin ihan huvikseni vielä tuota nitinää:
Ohjaustehostimessa on pumppu, joka pyörii kampiakselin nopeuden mukaan. Hiljaisessa ajossa siis hitaammin, jne...
Kun pumppu pyörii hiljaa ja renkaita käännetään hitaassa vauhdissa niin renkaiden vastus on suuri ja pumpulta pyydetään paljon painetta. Pumppun paine tai vastus kiilahihnapyörää ja kiilahihnaa kohti on voimakasa. Tämä pakottaa hihnan luistamaan ja jos hihnapyörän hammastus on likainen tai kulunut niin hihna luistelee vielä herkemmin.
Moottorin pyöriessä nopeammin pumppu saa enemmän voimaa ja jos auto on vielä nopeammassa liikkeessä niin rengasvastuskaan ei ole niin suuri eli hihna pitää.
Onko tällainen ajatusmalli järkevä ja oikea?
VorkkaliVoorumilta lueskelin aikoinaan että joissain tämän aikakauden VAG -vekottimissa on matkamittariominaisuus. Eli mittari nollautuu kun tappiin tulee 300 000km. En tiedä onko tässä tämä ominaisuus, mutta nuo kun lähestytään 280 000km niin 2yläsakara alkaa selvästi haalistua.

Taitaa PIIKA alkaa valmistautua mittarin nollaukseen.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 17.10.2011 19:41
Kirjoittaja 1500i
Se hihnaspray vaan saa ainakin toiset hihnat (ne harvat mihin sitä olen laittanut) kitisemään ja sitkuttamaan silleen v-mäisesti

Katumus iskee jo ensi suihkauksella, kun kitinä alkaa kuulua ja lopputulos onkin yleensä hihna joka on huuhdeltu puhtaaksi ko. aineesta.
Kiristys tai hihnan/pyörien uusiminen on oikea konsti eikä mikään "ihmeaine".
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 17.10.2011 20:23
Kirjoittaja Jokari
Todellakin, kerran pistin kitkaspraytä, ensimmäisen ja viimeisen. Se volina ei katoa kuin uudella hihnalla. Ihan hyvää tavaraa se on esim. dynorullilla muttei paljon muualla...

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 17.10.2011 21:13
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tähän vekottimeen ei ole laiteltu mitään "kitinäsoossia, remmiliukastetta tai muuta mössöa.". Vai mihinkäs edelliset viittasitte?
Ohaustehostimen hihna on vaihdettu 5000km sitten viime keväänä juuri tuon kitinän takia. Ajattelin että remmi on valmis, mutta pajalla sanoi, että aiempikin remmi oli hyvä. Kireys on oikea. Ehkä ne remmipyörät ovat kuluneet. Ohjaustehostimen remmin kiristinhän tällaisessa on sellaine hammasratastyyppi. Siis pultti, jossa on hampaat ja se liikkuu hammashahlossa. Osittain tämä systeemi oli joskus aiemmin saatu solmuun. Kysyin paljalla että pitääkö kiristinsysteemi vaihtaa, mutta kommentoivat että kiristys onnistuu muutenkin.
No, eiköhän tämä remmipähkäily taas minun osaltani riitä. Katsotaan mitä pajalla sanoo kun kyselen näistä. Mutta mielenkiintoisen ilmiön tästäkin saa pähkäilemällä ja ihmettelemällä.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 17.10.2011 22:44
Kirjoittaja samarai
Ladaboardiltahan ei löydy mistään niin paljon meitä viisaita miehiä kuin PöyhöinKuusalt -kokemuksia topikeista viasta tai automerkistä riippumatta.
Mutta parempi se näin kuten papin edessäkin - puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 18.10.2011 23:52
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Sen verran vielä tuosta ohjaustehostinvikinästä että kun lähdetään liikkeelle niin annetaanpa vähän paikallaan kierroksia koneelle ja ohjaustehostimelle. Saadaan järjestelmään vähän painetta niin eipäs vikisekään. Eli vikinä onkin ainakin minun tapauksessani ollut käyttövirhe.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 19.10.2011 13:34
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Piika on jo sen verran tietä nähnyt, että kiilahihnapyörä saattaa olla kulunut.
Silloin hihna ei kanna kyljistään, vaan sisäkehältään hihnauran pohjaan => hihna muuttuu kiilahihnasta kapeaksi lattahihnaksi ja luistaa.
Ettei vain hihnauran pohja kiillä?
menestystä
SvS
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 19.10.2011 13:40
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Täytyy muistaa kysyä pajalla ja jos hihnapyörä on valmis niin vaihtoon. Tämäkään ei olisi mikään ihme, koska se on roiskeille vielä alttiimmassa paikassa kun laturinhihnapyörä. Voisihan tuota vaikka valmiiksi ostaa uuden hihnapyörän ja vaihdattaa. Ei se vikinä mikään hyvä ominaisuus ainakaan ole.
Täytynee laittaa VorkkaliVoorumille se moottorinpohjasuoja hakuun. Jos sellaista nyt saa. Tietysti olisi hyvä jos saisi Venäjältä erikoismallin, mutta tosiaan ne kontaktit länkkäriautokauppoihin ovat olemattomat.
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 19.10.2011 17:22
Kirjoittaja samarai
Tuota omaa käyttövirhe-otaksumaasi tukee ainakin vahvasti wanha sananlasku - kun Isäntä vie, silloin Piika vikisee.

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 22.10.2011 20:24
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ensi viikolla täytyy ajaa nosturille ja tutkia pakoputkitilanne. Veikkauksena on että joudutaan kirurgiseen toimenpiteeseen eli takapöntön poistoon. Näyttää siltä että pakoputken päästä ei juuri sauhuja tule vaan kaikki tulee jo hapantumasta ulos. Ja kaikkein hulluinidea olisi vetää välipöntöltä suora jatke helman alle. Vaikka on siellä alla on kyllä hyvät lämpöpellit eli joutaisi se sieltäkin tuprutella. Nähtäväksi jää.
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 24.10.2011 20:29
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Käytiinpäs sitten irrottelemassa pakoputken viimeinen pätkä eli takasillan ylitys + äänenvaimennin. Näytti melko äskettäin vaihdetulta. Tietysti välipöntön takaputkesta jäi loppu osa sinne sisään, mutta sain sen irrotettua siten, että siitä saa hyvin kiinni lukkopihdeillä. Takapönttöä käytetään vielä.
Melkoinen jättimurkula se välipönttö on alkuperäismallisena. Tosin ostin tarvikemallin, mutta alkuperäisen kaltaisen. Katalysaattorilta suora putki keskipöntölle + keskipönttö 115e. Miksi ihmeessä sen vaimentimen pitää olla niin ISO ja painava?
Meinattelin ajaa talven sillä pelkällä vanhalla pienemmällä keskipöntöllä, joka oli jotain tarvikemmallia myös ja tosiaankin puolta pienempi kuin alkuperäinen, mutta viime keväänä rakennettu suora putki katin ja sen pöntön välille on niin hemmetin huono, että kai ne on vaihdettava. Kunhan tässä ehtii ja innostuu. Äänet on nyt mureat mutteivät mahdottomat.
Pitänee ruostesuojata ostetun pöntön hitsaussaumat. En tiedä onnistuuko, mutta kokeillaan. Samanhan tein jo KRIINIn putkeen.
Näytti PIIKAssa oleva pakoputken etukappale aika erilaiselta kuin katalookeissa oleva kappale. Pitäisi olla alkukäyrä, joka tulee laipalla kattiin. Taitaa olla joku tarvikekatti lyöty hitsaamalla alkupätkän päähän. Se myös ihmetyttää, että alkupätkä + katti joustaa melko lailla alaspäin kun sen paketin päästää roikkumaan. Vuotoja siellä ei kuitenkaan ole. Liekö sinne johonkin asennettu joku joustopala. Ei siellä alkuperäisen sellaista pitäisi olla. Eikä sinne ylös oikein näe kun putki kulkee lämpösuojapeltien sisällä. Ei kai se alkupätkä voi pakosarjassa niin paljon joustaa että taipuma on katalysaattorin kohdalla jo 10cm kun katti on heti alkukäyrän päässä.
Pitäneekö laitattaa putki sitten kun menee remmivaihtoon vai eikö malta pitää näppiä irti tuostakaan kohteesta. Lämpöpeltejä olisi kiinniteltävä vähän paremmin. Jostain kiinnityksistä on sellainen kierreprikka häipynyt ja osassa on peltiin (alumiini?) tullut niin iso aukko ettei prikka pidä. Saas nähdä niidenkin kanssa. Ja yksi jo viime keväänä havaittu hitsauspaikka on ihan valmis. Se on jossain kuljettajan penkin alla ja tehty todella huonosti. Vähän räitty kamaa sinne sun tänne ja paksusti massapaskaa suoraan päälle. Kivasti jo irtistää toinen pitkä sivu. Muuten pohja ei miltään katastrofilta näytä. En kyllä suurennuslasilla sitä syynännytkään.
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 24.10.2011 21:10
Kirjoittaja mush
Siellä on sellainen joustohanuri suoraan pakosarjassa kiinni, missä putki menee veilä tuplana. Paskatissakin katti sellainen hillittömän pitkä kartionmallinen tekele, joka alkaa levitä heti kun putki kääntyy auton alle. Eikä siellä mitään liitosta ollut, vaikka toisin yrittävät jossakin väittää.
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 24.10.2011 22:27
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kiitokset mush tiedoista. Eipä tarvitse ihmetellä turhaan. Helpompi alkaa rakentamaan kun tiedetään lelut ja niiden yhteensopivuus.
Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA
Lähetetty: 28.10.2011 16:23
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Oli muuten MurhatMörinät Venäjänretkellä! Kunnon putkiviritteinen. Ei tuota kauan viitsisi kuunnella. Epäilin jo tulomatkalla että välipätkä pönttöineen oli irronut etukappaleen liitoksestaan ja etupätkä roikkuisi vain joustoliitoksen varassa viipottaen. Onneksi näin ei ollut.
Eilen illalla yritin paistaa kiukaan pesässä takapätkän sisään jäänyttä jämää pois, mutta eihän siitä mitään tullut. Täytyi taas ihmetellä että miksi noin pitkän päivän jälkeen edes yrittää mitään noin vaikeaa. No, kun oli mieleen pukanut että tänään laitellaan pakari kasaan niin sitähän se tietää.
Päätin koittaa lyödä jämiä takapöntön sisään. Sitäkin vähän eilen aloittelin kun putken pää oli kuuma. Huonolta näytti tulos. Jätin homman ja valmistauduin jo ostamaan uuden takapöntön. Tänään sitten vähän paremmalla ajalla ja valossa jatkettiin samaa. Putkea vähän kiinni ruuvipenkkin ja muuta kommervenkkiä. Ei sitä pätkää sinne sisään olisi millään järjellä saanut. Mäisikimään pallovastaralla kevyttä raivoa tuntien levitemuhvia sinne ja tänne ympäröittäin. Jonkun verran paukuttelua ja kolinkilin. Ajattelin että mikähän hajosi vai lensikö huonon kiinalaisen pallopäävastaran nuppi KRIINIn klasista sisään. Ei hemmetti! Se putkenjämä sieltä sisältä sinkosi kaaressa ulos. Onnistui!
Sain myös väänneltyä vanhan pöntön muhvin sen verran hyväksi että uusi pätkä menee sen sisään melko hyvin. Ei nyt tietenkään uuden veroisesti, mutta kyllä sen sinne saa.
Näyttäisi siis siltä että huomenissa voidaan lähteä nosturille kasaamaan pakoputki. Kyllä se tuon pörinäkokemuksen jälkeen on tarpeen. Saattaapi nimittäin olla että sen vanhan keskipöntön sisuskalut ovat melko päreinä. Se myöhemmin vaihdettu takapönttö on erittäin hyvässä kunnossa. Hitsaussaumatkin ovat vain pintaruosteessa. Kolistelin sitä vielä pallovastaralla ja helistelin. Ei ole edes kovin paljon irtokamaa sisällä.
Ja minä kun vannottelin IIZI ja KRIINI putkituskokemusten jälkeen että tästä lähin pannaan aina kokonaan uusi kanki. Turhaa puhetta. No, tietysti asiaan vaikuttaa hivenen se, että saan noita TakaPotkuputkia Venäjältä vähän toisenlaiseen hintaan kuin näitä Vorkkaliputkia vaikka tarvikemalleja ovatkin. Pelkän takapöntön vaihtaminen myöhemmin näihin on todella helppoa koska pönttö on ripustettu parilla paksulla kumiripustinasetelmalla ja putki lähtee irti lähes suoraan taaksepäin vetämällä.
Muutenkin tämä on eestaas vetkuttamista. Laittaako lelut itse vai antaako laittaa Pajalla samalla kun vaihtavat remmin. No, en viitsi kuunnella nyrpistelyä ja kommentteja koko kangen vaihtamisen välttämättömyydestä. Paja on halpa ja hyvä, työn jälki on hyvää, mutta noita kommentteja tulee. Lisäksi on tarkastettava ne lämpösuojalevyjen kiinnitykset ja ne on parasta tehdä itse, kun ei voi olla paikalla katsomassa ja kertomassa mitä halutaan.