Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
ei noissa enää paljon säästäis vaikka venäjältä hakis, paitsi sieltä voi tietty saada ihan orkkistavaraa, noi on kai jotain länsimaista.
Eikä tosta enää puutu isompaan huoltoon kuin jäähdytysnesteen ja jarrunesteenvaihto, jakohihnan + rullan vaihto, lambda anturin vaihto sekä vaihteistoöljyn vaihto, mutta noita ei tarvii kuin parin vuoden välein tehdä.
joo ei noissa paljoa halvemmalla pääse varmaan kun tossa bensaputsarissa. Ostin juuri tossa Viron reissulla nokkahihnan ja rullat tohon 16V:en, niin toi hihna maksoi saman kuin motonetissä mutta noi rullat(2kpl) oli kyllä yli puolet halvemmat (näky olevan "originaalirullatkin made in germany"). Lambda näky olevan kalliimpi tohon GM:ään kuin Boschin lambdat. Originaal GM-lambda maksoi jotain 70€, jäi ton hinnan takia itseltäkin ostamatta, vaihto olisi kanssa ajankohtainen- kilsoja yli 92t. Eihän tosta lambdan ehtymisestä mun mielestä voi olla muuta kuin korkeintaan bensankulutuksen lisääntyminen-jäännöshapen tunnistus ehtyy boksille-rikkaampi seos.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Tuosta voisi säästää Ostamalla öljyt isommassa astiassa, oletan että tuo on 4l hinta. Öljyä ku tarvii aina, paitsi jos olet ajatellut luopua autoilusta
Kävin eilen ostamassa Samaran mallia HB 1500i, vuosimallia 1996, ajettu 63000.
Kokemusta on vasta noin sadan kilometrin verran, mitä oli matkaa myyjältä kotiin. Lisää kokemusta hankitaan heti kun kelit lauhtuu ja on käyty akkukaupassa.
Havaintoja: Mukava ajaa, vaikka oli kova pakkanen ja alla melko huonokuntoiset nastarenkaat. Miinuksena pistävä käry ja lasien huurtuminen eli todennäköisesti lämmityslaitteen kenno vuotaa. Onko työläs homma vaihtaa (ei just nyt tarkene tutkia)?
Kumpihan ruisku tässä mahtanee olla (GM vai Bosch).
Hankook-merkkinen akku ostettu ja asennettu. Ei löytynyt Lappeenrannan akkuliikkeistä Vartaa eikä Exideä varastotavarana Samaran napaisuudella.
Lämmityslaite vuoti letkuliitoksista, koska kaksi alkuperäistä ryssäläistä lemmaria oli korkannut.
Pakko on vannoutuneen kanttiladailijan myöntää, että Samaralla on mukava ajella.
Samara kulkee vieläkin ihan kivasti. Tyhjäkäynti vähän heijaa ja toisinaan sen jälkeen sytyttää CE-valon, valo kuitenkin aina häipyy kun auton sammuttaa eikä vilkkuttamalla sitä löydy mitään koodia. Kylmänä tyhjäkäynnillä haisee selvästi benziinille, eli vähän niiq rikastyhjäkäynti...
Kävimpä sitten kysyy Deltasta jos ne sais enemmän koodii testerillä, sanovat että kyllä onnistuu ja yleensä aina vika löytyy, mutta piuhan käyttö autossa maksaa 68 euroa taidan nyt kuitenkin käyttää siellä, jos se kertoo vian niin pääsee korjaamaan eikä tarvii pelätä koska hajoo täysin.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Nyt on Samara uudistunut, auton ajomäärä putosi radikaalisti, nyt mittarin lukema on jotain 100 km, eli auto on kuin uusi, teknisesti se ei kyllä ihan pidä paikkaansa. 15000 km nyt tällä kärryllä ajoa takana. tyhjäkäynti vähän seilaa. tarvinnee alkaa kyselee tätä tekniset puolella, kun eivät deltassa oikein tiedä. Alkoivat puhuu venttiiliviasta, mut jos Samarassa menee venttiilit alle 100 tkm ajettuna niin mä taidan siirtyy Toyotaan.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti: tyhjäkäynti vähän seilaa. tarvinnee alkaa kyselee tätä tekniset puolella, kun eivät deltassa oikein tiedä. Alkoivat puhuu venttiiliviasta, mut jos Samarassa menee venttiilit alle 100 tkm ajettuna niin mä taidan siirtyy Toyotaan.
Tuota minäkin ihmettelen. Jos todellakin on mennyt venttiilit, niin eipä keksi muuta syytä kuin välyksen säädön laiminlyönti. Eiköhän ne mene tojotassakin jos ei välyksiä säädellä tarvittaessa.
Lada-Jussi kirjoitti: tyhjäkäynti vähän seilaa. tarvinnee alkaa kyselee tätä tekniset puolella, kun eivät deltassa oikein tiedä. Alkoivat puhuu venttiiliviasta, mut jos Samarassa menee venttiilit alle 100 tkm ajettuna niin mä taidan siirtyy Toyotaan.
Tuota minäkin ihmettelen. Jos todellakin on mennyt venttiilit, niin eipä keksi muuta syytä kuin välyksen säädön laiminlyönti. Eiköhän ne mene tojotassakin jos ei välyksiä säädellä tarvittaessa.
,_,/ukka
ps. onneksi takavedossa on säätö helpompaa
Samaran säätöväli suositus on kai nostettu jo peräti 75tkm asti, ei pitäisi olla kovin huoltoa kaipaava osa, huoltokirjassa on kyllä joitain leimoja, vuoden välein käytetty huollossa, mutta tiedä sitten tarkalleen mitä on tehty, jakohihna on ainakin kirjattu vaihdetuksi 60 tkm huollossa
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Samaran säätöväli suositus on kai nostettu jo peräti 75tkm asti, ei pitäisi olla kovin huoltoa kaipaava osa, huoltokirjassa on kyllä joitain leimoja, vuoden välein käytetty huollossa, mutta tiedä sitten tarkalleen mitä on tehty, jakohihna on ainakin kirjattu vaihdetuksi 60 tkm huollossa
Niin riippuu kai minä vuonna sitä suositusta on nostettu ja milloin se huolto on tehty? Katselin tosta Samaran (96)huoltokirjasta 60 tkm huollon töitä, niin "venttiilivälyksien tarkastusmittaus ja säätö tarpeen vaatiessa" ainakin kuuluisi tehdä sen mukaan silloin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
joo tosta venttiilien säätötarpeesta oli jossain konelan uutisissa eli 90-luvulta, jotain niitä viimesiä lehtiä. periaatteessa kun kone on ihan sama niin luulisi saman suosituksen koskevan sitten vaikka -86 1300 Samaraa, ehkä valmistaja on tuon rakenteen huoltovapaaksi todennut, vai olisiko sinne tehty jotain parannuksia?
mutta joo huonolta näyttää Samaran tilanne. Edellinen oli sentään jo päälle 160 tkm ajettu kunnes alkoi ryytymään, tämä yksilö meni jo alle 100 tkm:n ajossa. Täytyy varmaan vaihtaa kytkin tohon jasun vanhaan ruskeaan 2109 samaraan ja alkaa ajaa sillä. olikos siinä jo 170 tkm ajoa takana ja hyvin kulki
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:
Samaran säätöväli suositus on kai nostettu jo peräti 75tkm asti, ei pitäisi olla kovin huoltoa kaipaava osa, huoltokirjassa on kyllä joitain leimoja, vuoden välein käytetty huollossa, mutta tiedä sitten tarkalleen mitä on tehty, jakohihna on ainakin kirjattu vaihdetuksi 60 tkm huollossa
Niin riippuu kai minä vuonna sitä suositusta on nostettu ja milloin se huolto on tehty? Katselin tosta Samaran (96)huoltokirjasta 60 tkm huollon töitä, niin "venttiilivälyksien tarkastusmittaus ja säätö tarpeen vaatiessa" ainakin kuuluisi tehdä sen mukaan silloin.
Ja jos se tuossa huollossa on laiminlyöty, mutta leima on, niin ei kukaan epäile että onko sitä tehty vai ei. Kaikki vaan uskoo että on?
tänään touhusin samaroiden kanssa, tosin kaikkea ihan epäolennaista kunnostuksen kannalta
kattelin vähän Sedan Axtec Samaraa josko siitä saisi auton, letkuja yms tutkin, ainoa mekaaninen vika mitä huomasin, on melkein irti oleva ilmanputsarin kotelo, vaikuttaisiko se päästöhin? Takavalot ja jarruvalot sain korjattua kun vähän rävelsin takavalojen kontakteja ja sulakkeita. toi sedani oliskin päästöjä vajaa leimapeli....
Sedaniin oli muuten laitettu uudenmallinen sulakerasia, siellä oli kaikki uudet venäläiset sulakkeet ja releet, uusi boxi on siis näillä painettavilla sulakkeilla (vai mitä noi lätyskät lienee) aika kestävän näköinen rakennelma (laitan jossain vaiheessa kuvaa galleriaan jos joku ei sellaista ole nähnyt)
varaosaraadosta purin jo vähän ilmansuodatinta yms. pois tieltä, ennakoiden tulevaa kansiremonttia ja samalla sain kivoja osia koristeeksi ja kuvaa ladawikiin
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
tutkittiinpa viime yönä Samara Sedania. Päästöthän siinä ongelmana oli. kaasutin näyttäisi muuten ihan toimivan, kohosta kyllä puuttuu paloja. yksi alipaineletku oli palanut lähes poikki, eli vuotaa sieltä. venttiilien välykset oli säätämättä, osa välyksistä pienentynyt liiaksi. siinäpä sitten onkin puuhaa, tarviis nyt tutkia axtecia ja vähän huoltaa, venttiilien säätötyökalut olisi kova juttu, koska näyttää olevan noi kaikki säädön tarpeessa.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)