VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

1971 ei meinannut eilen suostua yhteistyöhön. Kaksi päivää ajamatta ja 12 astetta pakkasta aamulla ja startti vaivoin pyöräytti, hörähti mutta sammui. Uusi starttaus, loppui pyöritys kokonaan. Kirosin jo että näinkö lähdettävä hakemaan sisältä toinen akku ja johdoilla laittaa käymään. Sitten vielä kerran käänsin avaimesta ja heti käynnistyi. Ei taida noi Zapit häävejä akkuja olla, lataus tuntuu valojen kirkkaudesta päätellen olla ok eikä koko päivänä työreissulla ollut mitään ongelmaa. Saa nähdä mitä lauantaiaamu tuo tullessaan, pitää kaivella varmaan veivi ja puukapula kytkinpolkimen pohjaanpainamista varten valmiiksi esille niin ei tarvitse käynnistysjohtojen kanssa pelleillä jos ei suostukaan käynnistymään...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Mulla on Polossa kohta neljä talvea nähnyt Zappi ja kyllä se on hyvin höräyttänyt joka aamu rehuriisselin tulille. Sanotaanko näin että kun oli 27 pakkasta ja lohkis ei ollut kiinni niin hieman pyöritti kankeasti mutta eiköhän se noissa lämpötiloissa kuulu asiaan. J akyseessä siis 72 ampeerinen versio.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Jokari »

THI-900 kirjoitti:Ja akyseessä siis 72 ampeerinen versio.
Jossa on CCA (Cold Cranking Amps) merkittävästi isompi kuin keskimäärin 55-62 Ah luokassa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen aamuna 10 astetta pakkasta ja samat kaksi päivää ajamatta (edellisenä aamuna yli 20 astetta jopa) ja ihan hyvin pyöritti. Mikä lie oli sitten keskiviikkona akkua tyhjentänyt vai oliko se vain tuosta kahdesta asteesta sitten kiinni?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Laittakaahan paremmaksi , minulla on Nappiksessani n. 10 vuotta vanha Salama akku!! Ja hyvin toimii ei pura itsestään ja latautuu hyvin.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

1970 Ladaan posti toi radion. Tässä pari kuvaa:
http://lada1970.1g.fi/x/radio_1.jpg
http://lada1970.1g.fi/x/radio_2.jpg
Päällä on leima VIII-71, mahtaneeko tarkoittaa että on valmistettu elokuussa 1971? Asennus vaikuttaa mielenkiintoiselta, se ei onnistu vain yksinkertaisesti tökkäämällä reiästä sisään kun on sivulla nuo siivet joilla se tulee johonkin kiinni. Sen verran tallissa kävin ihmettelemässä että alapuolella on sopivasti tupakansytytin ja ryypynvipu tiellä. Mahdollisesti sen saa sivusta paikoilleen kun heivaa radiokonsolin (Asiaankuulumaton varuste) pois, ei jaksanut tuolla kylmässä syventyä asiaan tarkemmin.

Kaiuttimenkin myyjä tiesi millainen kuuluu olla.
Kuva
Ilmeisesti tulee jonnekin kojelaudan alle piiloon, sen verran ruma hökötys!

Joku päivä pitää kokeilla toimiiko tuo, ainakin luvattiin olevan toimiva. Ei taida mikään enertsi tai nova kuulua, tosin ei ole väliksikään. Antenniliitintä ei taida löytyä, kyljessä on sen verran iso reikä että melkein pikkusormi mahtuu sisään.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

lada.h.s kirjoitti:Laittakaahan paremmaksi , minulla on Nappiksessani n. 10 vuotta vanha Salama akku!! Ja hyvin toimii ei pura itsestään ja latautuu hyvin.
Sikana Säkissä-Ladassa oli vuonna 2001 ostamani Exide-akku. Ei vaan jaksanut enää pyörittää 24 pakkasasteessa, 17 asteessa vielä toimi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Eilen aamuna oli -21 lämpömittarissa kun töihin lähdin ja kaksi päivää Lada seisonut käyttämättömänä pihassa. Ihan hyvin sen kolmisen sekuntia akku pyöritti konetta ennen kuin käynnistyi. Mikä lie sen akun viikko sitten lähes tyhjäksi veti?

Kotiin tullessa kameratolpalle hidastaessa katsoin mittariin ja oli tasan 10000. Vastahan se puolisen vuotta sitten nollille pyörähti. Nopeaan tahtiin nuo kilometrit nykyään kertyy...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Nyt se piru teki sen, ei käynnistynyt. Eilen sunnuntaina aamulla lähti hyvin ja ajoin n. 25 km. Iltapäivällä noin kuusi tuntia seisottuaan pakkasessa vaikeasti pyöräytti käymään, kävi sekunnin ja sammui. Ei enää jaksanut pyöräyttää käymään, kerran hörähti ja lakkasi kokonaan pyörittämästä. Autotallista hain käynnistysjohdot (miten osasinkin syksyllä paksut kirpputorilta ostaa kolmella eurolla) ja sisältä lämpimän akun ja heti käynnistyi. Olisi varmaan lähtenyt jos olisi lohkolämmitintä käyttänyt kun pakkastakin taisi joku 18 astetta olla. Saapa nähdä miten huomenaamuna hammaslääkärireissulle lähdetään... Ensi talveksi taidan ostaa uuden akun, jonkin muun kuin Zapin!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Lohkolämmitintä kannattaa käyttää ehdottomasti jos on mahdollisuus, se tekee autolle ja kuskille hyvää!
Oma Nappis 1700cc Lähtee käyntii ilman ryyppyä ja käy hyvin jos on n 2tuntia johon päässä. Virrat kun laittaa päälle niin lämpömittarikin nousee huomattavasti :)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Kolmena aamuna pyöräyttänyt ihan hyvin käymään vaikka pakkasta ollut jopa 29 astetta, ei tietoakaan akun tyhjenemisestä! Mystistä.

Eilen käytin pajalla, vaihdettiin vuotava jarrusatula uuteen sekä laitettiin nelivaihteisen vaihdelaatikon tukikumi viisivaihteiseen laatikkoon, sopi täydellisesti paikoilleen. Eli ainakin -88 ja -89 viisivaihteisiin laatikoihin joita itsellä on ollut kuuluu nelivaihteisen laatikon tukikumi. Olisiko sitten jossain vaiheessa 90-luvulla muuttaneet tukikumia ja laatikon valua? Samalla vaihtui laturin hiilille menevä abiko-liitin. Joskus viitisen vuotta sitten se oli ajossa katkennut ja lakkasi lataamasta (kotiin pääsi vaikka oli toista sataa kilometriä matkaa) Silloin korjasin liittämällä johtoon toisen jossa liitin yksinkertaisesti kääntämällä piuhat toisiinsa ja kumisukan sisään. Piti korjata paremmalla ajalla joka sitten oli eilen. Olisikohan liitos alkanut hapettumaan ja sen takia ei välttämättä ladannut kunnolla? Mikäli akku taas omia aikojaan tyhjenee niin vika ei ollut sitten siinä.

Olikin sopiva aika vaihtaa tuo satula. Matkalla jarruttaessa poljin meni pohjaan ja jarrutti pelkillä takajarruilla. Mielenkiintoinen yllätys kun jäinen tie päättyi risteykseen, jos joku olisi tullut päätietä pitkin olisi joutunut lumipenkkaan ajamaan. Ja vasta edellisenä päivänä tarkastin jarrunesteen määrän, oli säiliössä noin puolilllaan enkä lisännyt kun meinasin sen riittävän seuraavaan aamuun. Toivottavasti nyt tämä satula pitää nesteet sisällään.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Pikkuisen glykolin hajua tuntunut 1971:ssä. Katselin että pikku noro valuu lämppärin raanalta ja itse raana on märkä. Kannattaa todella keraaminen raana asentaa, kestää reilun vuoden. Nuo parjatut alkuperäisraanat sentään vuosikaudet (10-20) kestää ennen kuin vuotamaan alkaa! Täytyy vielä paremmalla ajalla tutkia josko vaan kumitiivisteet olisivat kovettuneet ja litistyneet, jos vaikka kiristystä vain olisi vailla. Nyt lisäsin vain muutaman desin jäähdytysnestettä syyläriin ja litran verran paisuntasäiliöön joka oli tyhjä. Toivottavasti pysyy kasassa.

Jarrunesteet ovat pysyneet tallella, ei sentään vaihdokkisatulakin vuotanut...

Öljyjä ihmettelin, mittatikussa vajunut määrä puoleen väliin. Huoltokirjasta (nyhräinen A4-arkki) tarkistin että noin 6000 km on öljynvaihdon jälkeen ajettu. Olisiko pakkaset syynä lisääntyneeseen öljynkulutukseen joka aiemman 0,05 litran sijasta alkaa lähentelemään 0,1 litraa tuhannella? Vai lopunko alkua jo havaittavissa? Johan tuolla koneella päälle 150 tkm on ajettu.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Onko mielestäsi desi tonnille kohtuutonta kulutusta?

Ja pari vuotta kesti mulla keraaminen... :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

No jos moottorilla on 150000 ajettu jo lähes 40 vuotta niin tuollainen kulutus ei ole millään lailla epänormaalia!
Autossa ei ole varmasti lohkolämmitintä, joten sitä on laitettu väkisin käyntiin kovissakin pakkasissa. Ja lähes 40 on ajettu kehnoilla mineraaliöljyillä.
Mutta ei tuo kulutus vielä hälyttävää ole.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Onhan tuo öljynkulutus lähes tuplaantunut, et silleen huolestuttavaa. Saapa nähdä meneekö öljynvaihtoväli ilman lisäyksiä, kertaakaan tämä peli ei ole öljynlisäystä vielä tarvinnut. Kerran tyhmyyttäni lisäsin kun oli mennyt ennen öljynvaihtoa alle puolenvälin, hukkaan meni sekin kanisterin pohjalla ollut pari desiä...

lada.h.s:lle tiedoksi, tämä laite on pilattu vuosimallin -97 1700-moottorilla.
http://lada1970.1g.fi/kalusto_ifo-11_menu.html
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin