Sivu 29/78

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 11.2.2010 7:36
Kirjoittaja AI
1971 ei meinannut eilen suostua yhteistyöhön. Kaksi päivää ajamatta ja 12 astetta pakkasta aamulla ja startti vaivoin pyöräytti, hörähti mutta sammui. Uusi starttaus, loppui pyöritys kokonaan. Kirosin jo että näinkö lähdettävä hakemaan sisältä toinen akku ja johdoilla laittaa käymään. Sitten vielä kerran käänsin avaimesta ja heti käynnistyi. Ei taida noi Zapit häävejä akkuja olla, lataus tuntuu valojen kirkkaudesta päätellen olla ok eikä koko päivänä työreissulla ollut mitään ongelmaa. Saa nähdä mitä lauantaiaamu tuo tullessaan, pitää kaivella varmaan veivi ja puukapula kytkinpolkimen pohjaanpainamista varten valmiiksi esille niin ei tarvitse käynnistysjohtojen kanssa pelleillä jos ei suostukaan käynnistymään...

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 12.2.2010 9:03
Kirjoittaja THI-900
Mulla on Polossa kohta neljä talvea nähnyt Zappi ja kyllä se on hyvin höräyttänyt joka aamu rehuriisselin tulille. Sanotaanko näin että kun oli 27 pakkasta ja lohkis ei ollut kiinni niin hieman pyöritti kankeasti mutta eiköhän se noissa lämpötiloissa kuulu asiaan. J akyseessä siis 72 ampeerinen versio.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 12.2.2010 21:37
Kirjoittaja Jokari
THI-900 kirjoitti:Ja akyseessä siis 72 ampeerinen versio.
Jossa on CCA (Cold Cranking Amps) merkittävästi isompi kuin keskimäärin 55-62 Ah luokassa...

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 14.2.2010 7:54
Kirjoittaja AI
Eilen aamuna 10 astetta pakkasta ja samat kaksi päivää ajamatta (edellisenä aamuna yli 20 astetta jopa) ja ihan hyvin pyöritti. Mikä lie oli sitten keskiviikkona akkua tyhjentänyt vai oliko se vain tuosta kahdesta asteesta sitten kiinni?

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 14.2.2010 12:12
Kirjoittaja lada.h.s
Laittakaahan paremmaksi , minulla on Nappiksessani n. 10 vuotta vanha Salama akku!! Ja hyvin toimii ei pura itsestään ja latautuu hyvin.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 15.2.2010 17:01
Kirjoittaja AI
1970 Ladaan posti toi radion. Tässä pari kuvaa:
http://lada1970.1g.fi/x/radio_1.jpg
http://lada1970.1g.fi/x/radio_2.jpg
Päällä on leima VIII-71, mahtaneeko tarkoittaa että on valmistettu elokuussa 1971? Asennus vaikuttaa mielenkiintoiselta, se ei onnistu vain yksinkertaisesti tökkäämällä reiästä sisään kun on sivulla nuo siivet joilla se tulee johonkin kiinni. Sen verran tallissa kävin ihmettelemässä että alapuolella on sopivasti tupakansytytin ja ryypynvipu tiellä. Mahdollisesti sen saa sivusta paikoilleen kun heivaa radiokonsolin (Asiaankuulumaton varuste) pois, ei jaksanut tuolla kylmässä syventyä asiaan tarkemmin.

Kaiuttimenkin myyjä tiesi millainen kuuluu olla.
Kuva
Ilmeisesti tulee jonnekin kojelaudan alle piiloon, sen verran ruma hökötys!

Joku päivä pitää kokeilla toimiiko tuo, ainakin luvattiin olevan toimiva. Ei taida mikään enertsi tai nova kuulua, tosin ei ole väliksikään. Antenniliitintä ei taida löytyä, kyljessä on sen verran iso reikä että melkein pikkusormi mahtuu sisään.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 15.2.2010 17:05
Kirjoittaja AI
lada.h.s kirjoitti:Laittakaahan paremmaksi , minulla on Nappiksessani n. 10 vuotta vanha Salama akku!! Ja hyvin toimii ei pura itsestään ja latautuu hyvin.
Sikana Säkissä-Ladassa oli vuonna 2001 ostamani Exide-akku. Ei vaan jaksanut enää pyörittää 24 pakkasasteessa, 17 asteessa vielä toimi.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 21.2.2010 7:55
Kirjoittaja AI
Eilen aamuna oli -21 lämpömittarissa kun töihin lähdin ja kaksi päivää Lada seisonut käyttämättömänä pihassa. Ihan hyvin sen kolmisen sekuntia akku pyöritti konetta ennen kuin käynnistyi. Mikä lie sen akun viikko sitten lähes tyhjäksi veti?

Kotiin tullessa kameratolpalle hidastaessa katsoin mittariin ja oli tasan 10000. Vastahan se puolisen vuotta sitten nollille pyörähti. Nopeaan tahtiin nuo kilometrit nykyään kertyy...

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 22.2.2010 7:31
Kirjoittaja AI
Nyt se piru teki sen, ei käynnistynyt. Eilen sunnuntaina aamulla lähti hyvin ja ajoin n. 25 km. Iltapäivällä noin kuusi tuntia seisottuaan pakkasessa vaikeasti pyöräytti käymään, kävi sekunnin ja sammui. Ei enää jaksanut pyöräyttää käymään, kerran hörähti ja lakkasi kokonaan pyörittämästä. Autotallista hain käynnistysjohdot (miten osasinkin syksyllä paksut kirpputorilta ostaa kolmella eurolla) ja sisältä lämpimän akun ja heti käynnistyi. Olisi varmaan lähtenyt jos olisi lohkolämmitintä käyttänyt kun pakkastakin taisi joku 18 astetta olla. Saapa nähdä miten huomenaamuna hammaslääkärireissulle lähdetään... Ensi talveksi taidan ostaa uuden akun, jonkin muun kuin Zapin!

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 22.2.2010 9:23
Kirjoittaja 'aatee'
Lohkolämmitintä kannattaa käyttää ehdottomasti jos on mahdollisuus, se tekee autolle ja kuskille hyvää!
Oma Nappis 1700cc Lähtee käyntii ilman ryyppyä ja käy hyvin jos on n 2tuntia johon päässä. Virrat kun laittaa päälle niin lämpömittarikin nousee huomattavasti :)

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 26.2.2010 7:40
Kirjoittaja AI
Kolmena aamuna pyöräyttänyt ihan hyvin käymään vaikka pakkasta ollut jopa 29 astetta, ei tietoakaan akun tyhjenemisestä! Mystistä.

Eilen käytin pajalla, vaihdettiin vuotava jarrusatula uuteen sekä laitettiin nelivaihteisen vaihdelaatikon tukikumi viisivaihteiseen laatikkoon, sopi täydellisesti paikoilleen. Eli ainakin -88 ja -89 viisivaihteisiin laatikoihin joita itsellä on ollut kuuluu nelivaihteisen laatikon tukikumi. Olisiko sitten jossain vaiheessa 90-luvulla muuttaneet tukikumia ja laatikon valua? Samalla vaihtui laturin hiilille menevä abiko-liitin. Joskus viitisen vuotta sitten se oli ajossa katkennut ja lakkasi lataamasta (kotiin pääsi vaikka oli toista sataa kilometriä matkaa) Silloin korjasin liittämällä johtoon toisen jossa liitin yksinkertaisesti kääntämällä piuhat toisiinsa ja kumisukan sisään. Piti korjata paremmalla ajalla joka sitten oli eilen. Olisikohan liitos alkanut hapettumaan ja sen takia ei välttämättä ladannut kunnolla? Mikäli akku taas omia aikojaan tyhjenee niin vika ei ollut sitten siinä.

Olikin sopiva aika vaihtaa tuo satula. Matkalla jarruttaessa poljin meni pohjaan ja jarrutti pelkillä takajarruilla. Mielenkiintoinen yllätys kun jäinen tie päättyi risteykseen, jos joku olisi tullut päätietä pitkin olisi joutunut lumipenkkaan ajamaan. Ja vasta edellisenä päivänä tarkastin jarrunesteen määrän, oli säiliössä noin puolilllaan enkä lisännyt kun meinasin sen riittävän seuraavaan aamuun. Toivottavasti nyt tämä satula pitää nesteet sisällään.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 9.3.2010 12:40
Kirjoittaja AI
Pikkuisen glykolin hajua tuntunut 1971:ssä. Katselin että pikku noro valuu lämppärin raanalta ja itse raana on märkä. Kannattaa todella keraaminen raana asentaa, kestää reilun vuoden. Nuo parjatut alkuperäisraanat sentään vuosikaudet (10-20) kestää ennen kuin vuotamaan alkaa! Täytyy vielä paremmalla ajalla tutkia josko vaan kumitiivisteet olisivat kovettuneet ja litistyneet, jos vaikka kiristystä vain olisi vailla. Nyt lisäsin vain muutaman desin jäähdytysnestettä syyläriin ja litran verran paisuntasäiliöön joka oli tyhjä. Toivottavasti pysyy kasassa.

Jarrunesteet ovat pysyneet tallella, ei sentään vaihdokkisatulakin vuotanut...

Öljyjä ihmettelin, mittatikussa vajunut määrä puoleen väliin. Huoltokirjasta (nyhräinen A4-arkki) tarkistin että noin 6000 km on öljynvaihdon jälkeen ajettu. Olisiko pakkaset syynä lisääntyneeseen öljynkulutukseen joka aiemman 0,05 litran sijasta alkaa lähentelemään 0,1 litraa tuhannella? Vai lopunko alkua jo havaittavissa? Johan tuolla koneella päälle 150 tkm on ajettu.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 9.3.2010 13:23
Kirjoittaja Jokari
Onko mielestäsi desi tonnille kohtuutonta kulutusta?

Ja pari vuotta kesti mulla keraaminen... :lol:

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 9.3.2010 16:57
Kirjoittaja lada.h.s
No jos moottorilla on 150000 ajettu jo lähes 40 vuotta niin tuollainen kulutus ei ole millään lailla epänormaalia!
Autossa ei ole varmasti lohkolämmitintä, joten sitä on laitettu väkisin käyntiin kovissakin pakkasissa. Ja lähes 40 on ajettu kehnoilla mineraaliöljyillä.
Mutta ei tuo kulutus vielä hälyttävää ole.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 9.3.2010 19:32
Kirjoittaja AI
Onhan tuo öljynkulutus lähes tuplaantunut, et silleen huolestuttavaa. Saapa nähdä meneekö öljynvaihtoväli ilman lisäyksiä, kertaakaan tämä peli ei ole öljynlisäystä vielä tarvinnut. Kerran tyhmyyttäni lisäsin kun oli mennyt ennen öljynvaihtoa alle puolenvälin, hukkaan meni sekin kanisterin pohjalla ollut pari desiä...

lada.h.s:lle tiedoksi, tämä laite on pilattu vuosimallin -97 1700-moottorilla.
http://lada1970.1g.fi/kalusto_ifo-11_menu.html