VAZ-21033 - 1979 - äSSä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Hyvinhän tuo nyt on toiminut pakkasen ollessa vähän lauhempaa.
Lohkolämmitin on kyllä todella tehoton! Asialle voisi periaatteessa tehdä jotain. Voisi vaihtaa tehokkaamman, paljonko muuten veikkaisitte nykyisin
lämmittimen tehon olevan? Voihan se vastus olla myös sontainen.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Onko niitä vastuksia eri tehoisia olemassa? Silloin kun minä niitä möin ihmisille, olivat vesitilaan yhteydessä olevat vastukset muistaakseni pääsääntöisesti 500-550 wattisia, mallista riippuen. Tehoa ei siis voinut asiakas valita, vaan kuhunkin autoon oli tietynlainen lämmitin.

Toimivan vesitilaan yhteydessä olevan lämmittimen tulisi pitää ääntä, jos toimii. Semmoista kohinaa pitäisi kuulua. Jos ei kuulu, niin vastus on joko palanut, tai liittimessä on hypännyt kipinä. Calix-lämmittimet olivat herkimpiä särkymään juurikin panssarikaapelin liittimistään.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Kyllä sieltä ääntä kuuluu ja kyllä se lämpiääkin mutta ei meinaa 3 tuntia riittää että saa ylävesiletkun lämpöiseksi.

Minä en tiedä että minkätehoisia ne vastukset ovat.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Ei lohkolämmitin ole tarkoitettukaan lämmittämään moottoria käyntilämpöiseksi. Eli ei ole tarkoitus lämmittää niin kauaa, että ylävesiletku lämpenee, eli termostaatti aukeaa. Lohkolämmittimellä vain esilämmitetään moottori. 1-2 tuntia on riittävä lämmitysaika.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

No EI varmasti lämpeä ylävesiletku kovilla pakkasilla vaikka pitäisit viikon lämmityksessä :lol:

Lohkokun lämpenee niin johan riittää... :shock:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ensikertaa minä kuulen että lohkolämppärillä pitäis kone saaha käyntilämpöseksi... :lol: mutta siellähän niitä on lisää noita lommeja siellä pakosarjan alla, eiku joka reikään jonkunlainen vastus ja pari säteilylämmitintä vielä öljypohjaan, ei varmasti enää kärsi eikä kutia väljä kone pakkaspäivän piharallin alkaessa... :lol:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja E.P. »

No, kaikkihan meistä kaiketi oppii ja opettelee jatkuvasti uutta. Sitten opittuja asioita pidetäänkin jo itsestään selvyytenä.

Autosta riippuen lohkolämmittimellä lämmitetyn moottorin lämpö ei riitä edes nostamaan mittariston lämpömittarin viisaria. Mutta ajoon lähdettäessä sitten huomaa, että koneen lämmöt nousee nopeammin kuin ilman lämmitystä olisi noussut.

Polttoaineella toimiva lämmitin (käytetään myös nimitystä "vepasto", joka tulee erään valmistajan tuotemerkistä "Webasto") onkin sitten eri juttu. Sillä saa melko nopeasti koneen lähes käyntilämpöiseksi. Jos semmoisiin on tottunut, niin verkkovirralla toimiva lämmitin tuntuu varmasti onnettomalta. (Mulla olisi tiedossa ylimääräinen eber. Olishan se hienoa, jos ladan helman alta tulisi höyryä, ja lämmittimen ääni. 8) )
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tiedän ettei sen kuulu moottoria käyntilämpöön lämmittää. Mutta kun se on niin pirun hidas. Helmessä se on nopeampi.
No onhan tämä vanhempikin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Miten olet todennut hitauden? Voihan se tietenkin olla heikompitehoinen, nykyisin taitavat olla järjestään 500/550w tehoisia. Hitautta edistää myös vastukseen kerääntyvä lika joka toimii eristeenä. Lämpöä kannattaa tunnustella ennemminkin venttiilikopasta tai muualta moottorista, vesiletkujen lämmitys lohkolämmittimellä vaatii vähän enemmän kuin 3h :wink:
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Venttiilikoppa on yleensä hyvin tai melko kylmä ja lumet ei sula konepelliltäkään mihinkään. Tosin sehän nyt ei kerro ollenkaan koko totuutta.
Pitäisin kyllä vahvasti todennäköisenä syynä vastuksen likaisuutta. Täytyy varmaan joskus ottaa se irti ja puhdistaa se.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja tinuri »

No ei kai sillä lohkolämppärillä ole tarkoitus sulattaa autoa? Ei ne lumet ole sulaneet yhdestäkään minun koslasta lohkolämmittimellä, vepastolla on sitten ihan eri juttu. Vai väitätkö että toisesta Ladastasi sulaa konepellin päältä lumet kun lämmität sitä lohkolämmittimellä?
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

elä turhanpäiten mene irrottelemaan sitä lämmitintä et kuitenkaan saa sitä sen jälkeen pysymään kiinni... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

tinuri kirjoitti:Vai väitätkö että toisesta Ladastasi sulaa konepellin päältä lumet kun lämmität sitä lohkolämmittimellä?
Perkule. Täytyy kyllä sanoa että on Helmessä äkänen lokilämmitin :shock: :lol:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jos konepellin sisäpinnalla ei ole äänieristeitä, niin on täysin mahdollista, että lohkolämmitinkin riittää lumien sulattamiseen konepellin päältä. Äänieriste kun eristää myös lämpöä tässä tapauksessa.

Venttiilikopassa ei ole jäähdytysnestettä, joten on normaalia että se on viileä lohkolämmittimen jäljiltä.

Samaa mieltä siitä, että turha irroittelu saattaa aiheuttaa enemmän harmia kuin hyötyä. Jäähdytysnesteet kannattaa tietysti vaihtaa joskus, jollei ole jo vaihdettu.
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Kyllähän ne lumet sulaa äänieristämättömän konepellin päältä kun tarpeeksi kauan lämmittää moottoria. Paljon kyllä yhdestä vastuksesta tullu juttua. Komppaan toisia ettei vastusta kannata alkaa turhaan irrottamaan jos se kerta toimii. Lämmittää kauemmin niin saa mahdollisen heikomman tehon kuitattua.
Vastaa Viestiin