Sivu 29/45

Lähetetty: 15.4.2006 17:39
Kirjoittaja loska
Kamrat kirjoitti: Samoin nelivedon lukko on vaikea saada pois päältä
Oot varmaan lukennukin jo tältä palstalta, mutta silleen se lähtee helposti että peruuttaa vähän, pysähtyy ja yrittää sitte uudelleen. Voi olla että tota joutuu muutaman kerran hakemaan mutta pitäis se tolleen lähtä ilman voimakeinoja.

Onko kellään muuten sellasta lukkoa, joka lähtis aina ilman peruutteluita tms. pois?

Lähetetty: 16.4.2006 0:56
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Mulla ainakin on lukko vetreytyny jo sen verran hyväks että saan päälle/pois sekä ajossa että paikallaan, joskus hyvin harvoin jumittaa paikallaan ollessa niin ettei sää päälle/pois mut sekin ani harvoin nykyään.

Käytön puutettahan se vaan on!

Pohjapanssari

Lähetetty: 22.4.2006 21:03
Kirjoittaja Jyrki-boy
Käytiin emon kanssa laittamaan pohjapanssaria Nivaan. Olin paikalla, kun se irroitettiin toisesta Nivasta. Kiva juttu ja iso työ, mutta ei vaan käy minun autooni, sillä pultinreijät heittää paikoiltaan suurimmillaan 15 mm.
Taitaa olla joka auto persoona, eikä yksi laumasta.

Oli ihan kiva ilma tehdä tyhjää viitisen tuntia. Semmosta on elämä.

Nivan jouset ja renkaat.

Lähetetty: 22.4.2006 21:17
Kirjoittaja Jyrki-boy
Nyt on sitten kokeiltu jousia ja renkaita. Takapää on hyvä jousiltaan, mutta renkaat ei pelaa. 205/80/16 orkkisvanteilla ottaa kiinni vasemmalta puolelta lokarin sisäseinään. Panhartilla saisi keskitettyä, mutta sitten se vain ottaisi molemmilta puolilta. Ostin 15" Sukisukin vanteet ei mankelit vaan kunnolliset teräsvehkeet. Olivat jääneet rengaskorjaamoon. Ostan taakse 235/75/15 Saharat ja noilla vanteilla työntyy renkaat ulos 50 mm enemmin kuin orkkiksilla. Toinen kummajainen on oiken takalokasuojan rengaskaaren takakulma. Se otti vahvasti kiinni renkaaseen. Pitänee rälläköidä.

Etupää on tarpeeksi ylhäällä mutta keskijäykillä Saabin jousilla ei tee paskaakaan. Aivan liian jäykät. Ajoin toisen etupyörän kivelle, jolloin ulosjoustokumi irtosi noin sentin vastakappaleesta. Sitäkään ei olisi tapahtunut, ellen olisi leikannut kumista puolta pois.

Kokeilin takajoustoja, jolloin ajoin toisen takapyörän ojaan. Ojan pohja antoi periksi ja etupää ei joustanut, joten syntyi kaunis ristiriipunta. Selvisin onneksi pois ojasta tunkilla nostattamalla ja siirtämällä. Ei tarvinnut pestä kun talon seinä ja lipputanko, jotka olivat mutarapattuja.

Eteen laitan soveltamalla nappulat etujousilautasen alle ja alkuperäiset jouset takaisin. Nää uudet jutut tapahtuu joskus, mutta kuitenkin korjattava tuo sydeema on.

Jyrki-boy

Lähetetty: 22.4.2006 23:16
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Jollekin sivulle jo aiemmin kirjottanutkin muttei jaksa ettiä on sen verran paljon jo sivuja tässäkin topicissa... mut joo toi orkkisvanne ja 205/80-16 Saharat tuli sovitettua yhteen Nivaan, takavanteita levitin 15mm ulospäin niin ei enää ota kiinni pyöränkotelon pystyseinään.
Peräseinä on tosiaan seuraava mihin nappaa kiinni mutta silloin rengas on ainakin mun tarpeisiin tarpeeks sisällä joten en viittiny alkaa muokkaan sitä vaan mieluummin rajotti sisäänjoustoo sen verran ettei raavi.

Säädä panhardilla akseli keskelle ja levitä niitä takavanteita vähän ulospäin niin ei tarvi ruveta säätään rengaskoon kanssa!?! Onhan toi 15" tosin ET:ltään heti paljon sopivampi ja 235/75-15 vs. 205/80-16 on eroo melkein kuin yöllä ja päivällä!!!

Noi Saabin jouset on kyl alkuun ihan sika jäykät, Lennylle kun ne laitettiin niin katoin heti että pysyyhän se hyvin ylhäällä mut ei voi kyllä paljoo joustaa, nyt ne jouset on vähän lässähtäny ja kyllä vaan keula joustaa niilläkin jousilla:
Kuva

Määhän tein eka ittelleni eteen jouset Sierran etuvietereistä mut ne lässähti turhan nopeesti ja meni lopuks poikkikin. Nyt on noi MB:n jouset ollu alla jonkun aikaa ja ne tuntuu kyl sopivilta, pitää keulan ryhdissään ja kuitenkin joustaa maastossa vaikka tuntuukin painamalla jäykältä, toi Nivan etupää vaan on hankala saada joustaan tunkkailemalla tai "rampilla".

Jäykät on

Lähetetty: 23.4.2006 13:19
Kirjoittaja Jyrki-boy
On se tietysti hyvä, että meitinkin perheessä joku on jäykkänä. Jos ei muu, niin ainakin auton jouset.

Juu toi homma oli niin, että vasen takanen upposi ojanpohjaan ja vasen etunen ei joustanut sisään, jolloin oikea etunen nousi ilmaan, Kummallakin akselilla yksi rengas ilmassa ja sen pituinen se. Jos joustoa olisi ollut sisäänjouston rajoitinkumiin, niin ei olisi jäänyt kiinni ollenkaan.

Jyrki-boy

Lähetetty: 16.5.2006 16:00
Kirjoittaja liero
viime torstaina kevään kunniaksi pesin nivan, oli suuri virhe ,sillä niva kukki kilpaa kedonkukkasien kanssa ,ja mulla alkoi syömään miestä....
räkkäkkä kouraan ja piikkipyörällä kukkaset poes + muun maalipinnan karhennus ja sinkkispräytä pellille hiottuihin kohtiin , sitten perjantai aamuna marsmars maalikauppaan ja puteli mustaa kirjoa ja litra tärpättiä(siis ohennetta maalille) matkaan, sitten toisen kaupan kautta vielä hakien tärpättiä maalarille 8) ,ja niin sai niva (mielestäni)kauniin uuden sävytyksen...

ja pari kuvaakin kun ne on niin kivoja... :shock:

Kuva
Kuva

Lähetetty: 16.5.2006 16:15
Kirjoittaja 99
Niin keväthän on kukkien heräämisen aikaa? :lol:

Lähetetty: 18.5.2006 13:10
Kirjoittaja Lada_VFTS
Kesän tullen pitää taas vähän nivaakin parannella maastokäyttöä ajatellen. Elikkäs on tullut vaihdeltua uusia niveliä puslia, raidetangonpäitä ja vetarintumppi sekä laakeroitu apusimpukka. Toivottavasti nuo pienet korjaukset parantaa 31x10,5x15 renkaitten käyttäytymistä :lol: ja mahdollisesti uusi vetarikin voisi kestää. Kumit tulee Suzuki sj:n vanteelle, mitkä mahdollisesti vielä väärinpäin paikoilleen saa vähän enempi raideleveyttä ja muutenkin näyttää paremmalta.

Lähetetty: 20.5.2006 19:16
Kirjoittaja Lada_VFTS
Tulipa käytyä vähän testailemassa nivaa metsässä tuloksena, molemmat takaiskarit poikki palanut kytkin ja repeshän tuo etuperäkin irti :cry: . No kaikesta huolimatta hauskaa oli :twisted:

Sekunda ukko

Lähetetty: 25.5.2006 0:00
Kirjoittaja Jyrki-boy
Nyt sain Nivan siihen kuntoon, että kävin kokeilemassa sitä puskikossa. Auto toimii hyvin, mutta mies ei. Kun on niska paskana, niin maastossa Nivan ohjauspyörän kääntely tekee olkapään niin pirun kipeäksi.

Saako Nivaan kohtuullisesti ohjaustehostinta tai huomattavasti kevennettyä ohjausta. Toinen vaihtoehto on tietenkin luopua koko autosta, mutta sekään ei ole oikein hauskaa, kun auto alkaa valmistua kovempaan käyttöön. Toisaalta se mikä tulee eteen on tehtävä.

Jyrki-boy

Lähetetty: 25.5.2006 0:34
Kirjoittaja destor
Lada_VFTS kirjoitti:Tulipa käytyä vähän testailemassa nivaa metsässä tuloksena, molemmat takaiskarit poikki palanut kytkin ja repeshän tuo etuperäkin irti :cry: . No kaikesta huolimatta hauskaa oli :twisted:
Vikalistasta päätellen metsässä oli todella hauskaa, ilmeisen paljon annoit kuitenkin leipää sille nivalle kun sait sen noin kehnoon kuntoon?

Mikä mättää

Lähetetty: 28.5.2006 19:17
Kirjoittaja Jyrki-boy
Kun kääntää ratista painon ollessa auton renkaiden päällä kuuluu Nivan etusista narinaa, kun vanhasta saranasta. Vaikuttaa, että narina on lähtöisin ylä- ja alapalloista. Onko kellään kokemusta mistä äännähdykset olisi merkkinä. Pyörät ylhäällä ääntä ei kuulu, eikä tunnu välyksiä mistään. Myös vetarit ovat ehjän tuntuiset.

Ajossa on yli seitsämänkympin nopeudessa aika jurina, kun veto on päällä. Nostettaessa kaasu ylös jurina vaimentuu. Harrastin juuri asfalttiajoa yli sata kilsaa ja huono hiekkatie on Nivan ja Turbo renkaiden oikea ajoalusta.

Jyrki-boy

Lähetetty: 28.5.2006 23:41
Kirjoittaja Lada_VFTS
Taitaa olla pallonivelet kuivana, jos venäläiset niin joissakin on rasvanippa mikäli tarvikkeet niin injektioruiskulla vaseliinia kumin läpi. Auttaa jonkun aikaa.

Rasvaton ongelma

Lähetetty: 29.5.2006 7:25
Kirjoittaja Jyrki-boy
Tätä mie vähän ajattelin. Nivaan on siis ilmeisesti saatavana nipallisia palloja? Onko Suomessa vai pitääkö noutaa entisestä edistyksellisestä Neuvostovaltiosta? Työtä tulee jonkinverran, mutta kustannukset on kohtuulliset 30 eeroa kaikki neljä Motonetistä.

Jyrki-boy