1500 Combi DeLuxe case closed
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Tulipahan tällä päivämäärällä kuluneeksi tasan kuusi vuotta siitä kun ostin tuon kompinreuhkan.
On siitä sen koommin jokusen kerran moottoria nostettu ja muutakin touhuttu, mutta loppua tälle tunaroinnille ei tunnu tulevan...
Ajelinpa vuosipäivän kunniaksi hurua pitkin maakuntaa ja kuuntelin siinä ajellessa noita kaikenlaisia sivuääniä ja nyt kuului välillä jonkinlaista uutta pöhinää konetilasta. Kurkistelin sitten kotiuduttuani että mistä moinen tuhina kumpuaa ja ilmanputsari tuntui olevan jonkun verran irrallaan ja sieltäpäin suhisevan.
Putsarin avattuani totesin että se onkin tukevasti paikoillaan ja löysällä olikin kaasuttimen kansi. Olipa kerran otsoonista kansi löysällä, mutta että kaasuttimien kruunaamattomasta kuninkaasta eli veeperistäkin moinen voipi löystyä...
Ravistaakohan tuo vikainen moottori pikkuhiljaa kaikenlaiset osaset kankaalle?
Olihan kaasari minulla toki levällään silloin ennenkuin sen paikoilleen asensin, mutta oli kansi kyllä vielä nyt huhtikuussa hyvin kiinni kun viimeksi venttiilikoneistoa rassatessani ilmanputsaria irrottelin.
Kiristelin ruuvit takaisin kiinni ja laitoin uuden ilmansuodattimenkin, kun entinen olikin jo vanha kuin taivas.
Eipä tuossa sitten muuta ole onneksi ollutkaan, eipä kyllä nyt juuri huvita roplatakaan.
On siitä sen koommin jokusen kerran moottoria nostettu ja muutakin touhuttu, mutta loppua tälle tunaroinnille ei tunnu tulevan...
Ajelinpa vuosipäivän kunniaksi hurua pitkin maakuntaa ja kuuntelin siinä ajellessa noita kaikenlaisia sivuääniä ja nyt kuului välillä jonkinlaista uutta pöhinää konetilasta. Kurkistelin sitten kotiuduttuani että mistä moinen tuhina kumpuaa ja ilmanputsari tuntui olevan jonkun verran irrallaan ja sieltäpäin suhisevan.
Putsarin avattuani totesin että se onkin tukevasti paikoillaan ja löysällä olikin kaasuttimen kansi. Olipa kerran otsoonista kansi löysällä, mutta että kaasuttimien kruunaamattomasta kuninkaasta eli veeperistäkin moinen voipi löystyä...
Ravistaakohan tuo vikainen moottori pikkuhiljaa kaikenlaiset osaset kankaalle?
Olihan kaasari minulla toki levällään silloin ennenkuin sen paikoilleen asensin, mutta oli kansi kyllä vielä nyt huhtikuussa hyvin kiinni kun viimeksi venttiilikoneistoa rassatessani ilmanputsaria irrottelin.
Kiristelin ruuvit takaisin kiinni ja laitoin uuden ilmansuodattimenkin, kun entinen olikin jo vanha kuin taivas.
Eipä tuossa sitten muuta ole onneksi ollutkaan, eipä kyllä nyt juuri huvita roplatakaan.
1500 Combi DeLuxe
Kuskinpenkistä ropsahti vieteri irti joten riipaisin sitten istuimen pihalle ja hitsasin sen jousenlenkuran kiinnityskoukun takaisin istuimen runkoon. Sahasin vielä rimanpätkistä vähän lisätukia penkin alle, jolloin jakkara tukevoitui huomattavasti ja vähentäneehän ne hieman niiden jousien kuormaa.
Imuroin siinä samalla sitten mattoa puhtaaksi roskista ja havaitsin että ovenpuoleinen penkinjalka on ratkennut poikki joten vahvistin sitäkin hieman hitsaamalla ja täppäsin samalla parista kohtaa paremmin lattiaan.
Toinen kisko liikkui myös melko huonosti joten purin sen katsoakseni mikä siellä kivestää. Toisen topparirullan ympärillä oleva kumirengas oli irronnut ja pyöri siellä välissä jarruttamassa. Heitin sen menemään ja otin toisestakin rullasta sen kumin irti ettei suotta jarruta ja nyt kisko luistaa paremmin.
Ruuvasin jakkaran takaisin ja pistin taas pönkän takapään alle. Ilman sitä istuimen kiinnitys nyrjähtäisi alta aikayksikön minunkaltaiseni mastodontin alta.
Starttaaminen on mennyt välillä naksuttelemiseksi, oliskohan hiilet lopussa vai startti vain liian täysi moottoriöljyä ja muuta paskoa. Täytyy kurkistaa sinnekin jossain välissä.
Imuroin siinä samalla sitten mattoa puhtaaksi roskista ja havaitsin että ovenpuoleinen penkinjalka on ratkennut poikki joten vahvistin sitäkin hieman hitsaamalla ja täppäsin samalla parista kohtaa paremmin lattiaan.
Toinen kisko liikkui myös melko huonosti joten purin sen katsoakseni mikä siellä kivestää. Toisen topparirullan ympärillä oleva kumirengas oli irronnut ja pyöri siellä välissä jarruttamassa. Heitin sen menemään ja otin toisestakin rullasta sen kumin irti ettei suotta jarruta ja nyt kisko luistaa paremmin.
Ruuvasin jakkaran takaisin ja pistin taas pönkän takapään alle. Ilman sitä istuimen kiinnitys nyrjähtäisi alta aikayksikön minunkaltaiseni mastodontin alta.
Starttaaminen on mennyt välillä naksuttelemiseksi, oliskohan hiilet lopussa vai startti vain liian täysi moottoriöljyä ja muuta paskoa. Täytyy kurkistaa sinnekin jossain välissä.
1500 Combi DeLuxe
Penkasin sen starttikoneen irti autosta tarkistaakseni että mikä sitä vaivaa.
Solenoidi tuntui olevan melko väsähtänyt joten etsin käsiini sen edellisen laiskasti pyörittävän startin ja otin siitä äkäisemmän solenoidin.
Kurkkasin niitä hiiliäkin mutta ne olivat vielä hyvät, joten tungin värkin niine hyvineen takaisin paikoilleen.
Solenoidi tuntui olevan melko väsähtänyt joten etsin käsiini sen edellisen laiskasti pyörittävän startin ja otin siitä äkäisemmän solenoidin.
Kurkkasin niitä hiiliäkin mutta ne olivat vielä hyvät, joten tungin värkin niine hyvineen takaisin paikoilleen.
1500 Combi DeLuxe
Eipä ole tämänkään kanssa paljoa tapahtunut, vähänlaisesti tullut ajeltuakaan, paitsi nyt viime päivinä vähän enemmän, kun kottikärrystä on perä remontissa.
Eli entisillä eväillä on menty, eipä mitään uutta.
Pientä nykimistä tosin ilmeni toissapäivänä ja katselin sitten pannuhuoneeseen, olisiko jotain havaittavaa vikaa. Vähän hapettumaa virranajakajan kannessa ja pyörijässä, jotka rapsuttelin puhtaaksi ja kävin kaikki tulpanjohdot sun muut läpi. Eipä tuo tietenkään paljoa pyllistäisi ostaa uusia osasiakaan mutta tuntuipa se kuitenkin mokomasta valohoidosta taas elpyvän joten menköön entisillä.
Pari mustaa ja pyöreää pitää kohta jostain hankkia, keväällä ostamistani yksi oli jo silloin aika kulunut ja kun kaiken lisäksi laitoin sen oikeaan takapyörään niin alkaa kyllä olla kokolailla sakkosliksi. Ensi kevääksi viimeistään.
Tarttis taas tehrä jotain, vielä on kuitenkin lähtenyt...Jusu kirjoitti:Starttaaminen on mennyt välillä naksuttelemiseksi
Desin tai pari sain lisättyä.Jusu kirjoitti:Lohkolämppärin vastuksen välistä näkyy noruneen hieman vettä, mutta ei sitä huomattavasti ole jäähdyttimestä kadonnut.
Maantiellä ajaessa kuulostaa lähinnä siltä kuin takaluukussa jauhaisi betonimylly.Jusu kirjoitti:Häkkyrän kaikki pyörivät osaset moottoria myöten lienevät jonkin verran viallisia.
Pyyhkäisin taas viime viikolla painepesurilla lisää maalinhilseitä irti. Hieman jynssäsin kattoon pinttynyttä likaa harjalla.Jusu kirjoitti:Kammottavan näköinen paska.
Eli entisillä eväillä on menty, eipä mitään uutta.
Pientä nykimistä tosin ilmeni toissapäivänä ja katselin sitten pannuhuoneeseen, olisiko jotain havaittavaa vikaa. Vähän hapettumaa virranajakajan kannessa ja pyörijässä, jotka rapsuttelin puhtaaksi ja kävin kaikki tulpanjohdot sun muut läpi. Eipä tuo tietenkään paljoa pyllistäisi ostaa uusia osasiakaan mutta tuntuipa se kuitenkin mokomasta valohoidosta taas elpyvän joten menköön entisillä.
Pari mustaa ja pyöreää pitää kohta jostain hankkia, keväällä ostamistani yksi oli jo silloin aika kulunut ja kun kaiken lisäksi laitoin sen oikeaan takapyörään niin alkaa kyllä olla kokolailla sakkosliksi. Ensi kevääksi viimeistään.
1500 Combi DeLuxe
Eilen ajon jälkeen haiskahti bensa jostainpäin autoa mutta en sitä siinä muun vatuloinnin ohessa ruvennut tutkimaan.
Tänään peräpäästä kumpusi edelleen bensankäryä vaikka kottero on seisonut eilisestä, joten kurkistin auton alle ja tankki olikin melkoisen märkä. Pelkäsin jo että sauma on ratkennut ja lapoin tankin liki kuiviin. Laskeskelin saadusta bensamäärästä että jotain kymmenkunta litraa lie ainakin mennyt maahan.
Kompuroin sitten tarkistelemaan uudelleen ja tankki oli kyllä märkä sauman yläpuoleltakin joten kurkistin takakontin lattiassa olevan luukun alle ja vuoto olikin siellä, bensaletkun pää tankin päällä oli hapertunut paskaksi.
Letkun toisen pään liitos auton alla kulkevaan putkeen on tankin välissä ja piti longottaa putkenmutkaa alaspäin että sain letkunpätkän irti. Letku oli kauttaaltaan melkoinen paska joten vaihdoin koko pätkän ehjään. Melko pujotteleminen oli siinä ja putken kiinnikelipare meni paskaksi joten piti poraruuvilla laittaa uusi kiinnike ettei putki rämise ja nitku jostain poikki.
Jospa nyt pysyisi kalliit pensselinpesuaineet tallella.
Tänään peräpäästä kumpusi edelleen bensankäryä vaikka kottero on seisonut eilisestä, joten kurkistin auton alle ja tankki olikin melkoisen märkä. Pelkäsin jo että sauma on ratkennut ja lapoin tankin liki kuiviin. Laskeskelin saadusta bensamäärästä että jotain kymmenkunta litraa lie ainakin mennyt maahan.
Kompuroin sitten tarkistelemaan uudelleen ja tankki oli kyllä märkä sauman yläpuoleltakin joten kurkistin takakontin lattiassa olevan luukun alle ja vuoto olikin siellä, bensaletkun pää tankin päällä oli hapertunut paskaksi.
Letkun toisen pään liitos auton alla kulkevaan putkeen on tankin välissä ja piti longottaa putkenmutkaa alaspäin että sain letkunpätkän irti. Letku oli kauttaaltaan melkoinen paska joten vaihdoin koko pätkän ehjään. Melko pujotteleminen oli siinä ja putken kiinnikelipare meni paskaksi joten piti poraruuvilla laittaa uusi kiinnike ettei putki rämise ja nitku jostain poikki.
Jospa nyt pysyisi kalliit pensselinpesuaineet tallella.
1500 Combi DeLuxe
Kuuluipa tuolla taipaleella tänään satasen vauhdissa alustasta jonkinmoinen kopsahdus ja kun vilkaisin peiliin niin näytti kuin tiellä olisi pomppinut jotain. Koska auton toiminnassa ja siitä kumpuavassa akustisessa kakofoniassa ei kuitenkaan tapahtunut mitään muutosta, ajelin sitten kotosalle ja tutkiskelin alustaa, olisiko jotain irronnut ja pudonnut.
Mitään puutetta ei kuitenkaan löytynyt joten kyseessä lie ollut jokin tiellä maannut esine joka sinkoutui etupyörän alta lattiaan.
Siinä samalla tutkaillessa havaitsin että takaäänenvaimentimesta näkyy putki pikkuhiljaa repeytyvän irti, täytyy joskus hitsata vähän sieltä.
Ilmanpuhdistimen kotelo alkaa olla irti kaasuttimesta. Loota on tehty hitsaamalla jokin veeperin päälle käypä lootanpohja Ladan omaan koteloon ja vaikka se mahtui nappiksen pikkulohkossa veeperin päällä olemaankin, niin isolohkon päällä se ottaa kiinni konepeltiin ja on siten moottorin keikkumisen johdosta rusikoitunut siksi paljon että ruuvinreiät ovat repeytyneet hajalle.
Moottorin käydessä konepelti auki kotelo rämisee irrallaan, pelti kiinni se pysyy paikoillaan.
Mitään puutetta ei kuitenkaan löytynyt joten kyseessä lie ollut jokin tiellä maannut esine joka sinkoutui etupyörän alta lattiaan.
Siinä samalla tutkaillessa havaitsin että takaäänenvaimentimesta näkyy putki pikkuhiljaa repeytyvän irti, täytyy joskus hitsata vähän sieltä.
Ilmanpuhdistimen kotelo alkaa olla irti kaasuttimesta. Loota on tehty hitsaamalla jokin veeperin päälle käypä lootanpohja Ladan omaan koteloon ja vaikka se mahtui nappiksen pikkulohkossa veeperin päällä olemaankin, niin isolohkon päällä se ottaa kiinni konepeltiin ja on siten moottorin keikkumisen johdosta rusikoitunut siksi paljon että ruuvinreiät ovat repeytyneet hajalle.
Moottorin käydessä konepelti auki kotelo rämisee irrallaan, pelti kiinni se pysyy paikoillaan.
Re: 1500 Combi DeLuxe
Mulla kun räjähti kardaanin kumilimppu toista kertaa niin samalla tavalla kopsahti ja meni takarenkaan alta.. 
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
1500 Combi DeLuxe
Kävi se kumidonitsi heti mielessä, sitä hyvän loikan se mikäliekäikäle siellä tiellä näytti ottavan, mutta tuntui se kuitenkin olevan edelleen kokonainen kun sitä kävin hypistelemässä.
1500 Combi DeLuxe
Jynssäsin rotiskosta enempiä paskoja irti parisen viikkoa sitten ja se on sittemmin seisoksinut tuolla kun on ollut kurjaa keliä ja välillä liukasta. Tänään oli aika kuivat tiet joten läksin autoa vähän tuulettamaan. Viskoin kumimatotkin mäelle ja painelin sitten lämppäri täysillä ympäri kyliä että auto vähän kuivahtaisi. Imuroin vielä enempiä hiekkoja lattioilta.
Täytyy sitten tällätä kottero seisontaan jahka saan ajeltua tankista enemmät bensat happanemasta.
Moottorista kuuluu välillä jotain kahinaa, liekö joko laturi tai vespumppu, en saanut selvää kun koetin kuunnella kun pelti auki se helevetin ilmanputsari alkaa rämistä. Mylly näkyy nykyään tihkuvan öljyäkin melkein joka lävestä, melko rasvainen kapine.
Täytyy sitten tällätä kottero seisontaan jahka saan ajeltua tankista enemmät bensat happanemasta.
Moottorista kuuluu välillä jotain kahinaa, liekö joko laturi tai vespumppu, en saanut selvää kun koetin kuunnella kun pelti auki se helevetin ilmanputsari alkaa rämistä. Mylly näkyy nykyään tihkuvan öljyäkin melkein joka lävestä, melko rasvainen kapine.
Re: 1500 Combi DeLuxe
Happanemasta? Meinaatko että menevät pilalle talven yli seisoessaan?
Tuon perusteellahan kelkankaan ei pitäisi pyöriä "vanhoilla" bensoilla kesän yli seisottuaan. Eikä tankkiin muodostu kosteutta/vettä jos on täynnä.
Tuon perusteellahan kelkankaan ei pitäisi pyöriä "vanhoilla" bensoilla kesän yli seisottuaan. Eikä tankkiin muodostu kosteutta/vettä jos on täynnä.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
1500 Combi DeLuxe
Pilaantuu tai ei, en nyt vain näe mitään syytä varastoida sitä siellä. Eikä tämäkään romu toimi mitenkään täydellisesti, oli siellä sitten uutta tai vanhaa bensaa tai vettäkin seassa joten samantekevää se kyllä siinä mielessä on.
Viime talvena lojui tosin puolisenkin tankkia, olipahan mistä ottaa kun saha sammui ja kaikki kanisterit kolisi tyhjyyttään.
Viime talvena lojui tosin puolisenkin tankkia, olipahan mistä ottaa kun saha sammui ja kaikki kanisterit kolisi tyhjyyttään.
1500 Combi DeLuxe
Poistin hävityksen kauhistuksen tänään liikenteestä. Herätellään sitten kevväämmällä taas.
1500 Combi DeLuxe case closed
Viimeinen raportti:
Sahuutin tuon kaameanvihreän isolohkorumiluksen hangesta käyntiin, lisäsin parisen desiä jäähdytysnestettä, tilkan jarrunestettä, ajoin pihassa parikymmentä kierrosta paskarinkiä todetakseni että se on ajokuntoinen ja hetki sitten se lähti veepereiden luvattuun maahan eli kymenlaaksoon.
Toivottavasti vie perille.
Eli noin kuuden ja puolen vuoden yhteistyö tämän värkin kanssa on nyt päättynyt. Jäikö sitten traumoja, jää nähtäväksi.
Nyt voisikin alkaa sitten touhuamaan jotain järkevää.
Sahuutin tuon kaameanvihreän isolohkorumiluksen hangesta käyntiin, lisäsin parisen desiä jäähdytysnestettä, tilkan jarrunestettä, ajoin pihassa parikymmentä kierrosta paskarinkiä todetakseni että se on ajokuntoinen ja hetki sitten se lähti veepereiden luvattuun maahan eli kymenlaaksoon.
Eli noin kuuden ja puolen vuoden yhteistyö tämän värkin kanssa on nyt päättynyt. Jäikö sitten traumoja, jää nähtäväksi.
Nyt voisikin alkaa sitten touhuamaan jotain järkevää.
Re: 1500 Combi DeLuxe case closed
Jaa että tännepäin meni, no ei huono vaihtoehto 
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™