Sivu 30/39

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 2.12.2010 21:55
Kirjoittaja Pavlovits
Elä välitä. Käy noita muillekin. Juuri tuli telkkariuutisissa, että sen australialaisen jumbojetin moottoripalon syy oli väärillä kierteillä ollut öljyputki.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 5.12.2010 17:00
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Käytin sitten Öljypisteessä. Vanhassa suodattimessa ei näkynyt vetoakselin iskemiä. Suodatinhan oli hivenen pitkä Samaraan. Kierreputken kierteet olivat kunnossa. Laitettiin uusi suodatin ja lisättiin liru öljyä.

Öljypisteen pihassa odotellessani annoin auton käydä melkoisen pakkasen takia. Ja vuotohan oli melkoinen. Käytettiin sitten autoa jonkin aikaa hallissa toimenpiteiden jälkeen. Ei vuotoa. Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö se voisi taas vuotaa jostain.

Kunnollinen koeponnistus tapahtunee sitten taas normaalin käytön yhteydessä. Taas on toivoa, mutta kuinka kauan?

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 5.12.2010 22:21
Kirjoittaja mush
Mikäs suodatin sinulla siellä oli kun oli liian pitkä? Ettei vain olisi ollut sopimaton jostain muustakin kohtaa, eli kantanut rungostaan tai muuten jostain niin ettei kiristynyt tiivisteeltään kunnolla.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 5.12.2010 22:34
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kaikki on mahdollista, kun rupesin pelleilemään TakaPotkun suotimilla. Idiotismia.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 5.12.2010 22:53
Kirjoittaja 1500i
No en tiijä joitain kertoja on ollut pitkä suodatin, kun matalia merkkisuotimia ei ole ollut tarjolla, kun niitä olen useampia ostanut. Eikä tuo ole ottanut mihinkään kiinni vaikka on ajettu sinne minne pääsee eli joustoja on kyllä ollut puoleen ja toiseen.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 7.12.2010 15:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jonkinmoinen koeponnistus on tehty öljypuolelle. Kaupunkikurvailua ja parkissa tyhjäkäyntiä käyntilämpöiseksi ja vähän ylikin normaaliajolämmöistä. Elättelee taa toiveita siitä, ettei öljyvuotoa enää olisi.

Huomenna lähden kurvailemaan Kuusaalle ja siitä tulee sitten kunnollinen koeponnistus. Varkaus - Mikkeli - Kuusaa. Mikkelissä piipahdan katsomassa Mesitispelin.

Eiköhän VäliPalan jatkokohtalo tällä Kuusaaturnella selviä.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 11.12.2010 13:32
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eilen KooKoo - TuTo pelistä lähtiäisiksi kuljettajan turvavyön yläkiinnike irtosi. Pultti oli löystynyt ja tipahti pois. Onneksi näin ettei siinä tilanteessa kun vyö olisi ollut tärkeä. On tainnut käydä näin ennekin. Täytynee joskus kiristellä kunnolla.

Öljyvuotoja ei enää ole. Löytyi se vika onneksi ja helpoimmasta kohteesta.

Peruutettaessa vetoakselit tai mitkä lie pitävät pahaa roklotusta. Tätä nyt on ollut jo kauan. Mistähän lie moinen? Melko pahaa tutinaa ja ravistusta sieltä joku antaa.

Saamarin kattovaloa ei tahdo saada pysymään toiminnassa. Valo toimii laitettaessa se päälle. Ovitunnistimet ovat kunnossa, mutta joku kosketushäiriö sinne aina tulee kun se on laittanut toimimaan. Saattaa ole että valon johdotuksissa on vikaa, koska se tärinästä lakkaa toimimasta.

Nyt on sitten molempien peilien sisähantaakit saatu poikki. Heppoista on kama pakkasella. Nykäisin repsikan puoleista peiliä kohdilleen ja naps. Kuskinpeilin hantaaki meni jo aikaa sitten. Huolimattomuutta.

Eikai tuossa taas muuta kuin Kuusaalt Mikkeliin katsomaan Jukurit - JokiPo ja sieltä Joensuuhun.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 11.12.2010 13:50
Kirjoittaja E.P.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Peruutettaessa vetoakselit tai mitkä lie pitävät pahaa roklotusta. Tätä nyt on ollut jo kauan. Mistähän lie moinen? Melko pahaa tutinaa ja ravistusta sieltä joku antaa.
Olen kuullut tämmöisenkin tarinan: Jos vetari pitää ääntä eteenpäin ajaessa, voi murrosnivelet vaihtaa puolelta toiselle. Siten äänen joka kuuluu eteenpäin ajaessa saa loppumaan. Pitää sitten tietysti äänen peruutettaessa. Siksi autoa ostettaessa kannattaisi kokeilla myös peruutella autoa. On siinä nuukuus huipussaan, jos ei samalla pistä uutta niveltä kun kerran irti ottaa.

Eihän joku vaan ole näin tehnyt autoosi jossain vaiheessa? Vai onko ääni tullut sinun omistuksen aikana?

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 11.12.2010 16:39
Kirjoittaja tinuri
Juurikin näin. Tätä kikkaa olen kuullut käytettävän erittäin paljon niiden yksilöiden kohdalla jotka halutaan nopeasti pois jaloista. Tosin jos tuota jurinaa ei ole aikaisemmin kuulunut niin ihmettelen miksi se sitten nimenomaan juuri pakilla ajaessa on tullut esiin? Yleensähän jurina ja naputus alkaa eteenpäin ajaessa. Ja varsinkin sellaisissa peleissä joissa on vetokoukku.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 11.12.2010 18:01
Kirjoittaja mush
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Saamarin kattovaloa ei tahdo saada pysymään toiminnassa. Valo toimii laitettaessa se päälle. Ovitunnistimet ovat kunnossa, mutta joku kosketushäiriö sinne aina tulee kun se on laittanut toimimaan. Saattaa ole että valon johdotuksissa on vikaa, koska se tärinästä lakkaa toimimasta.
Tuollaista vikaa on ollut Samaroissa täälläkin. En muista aivan tarkkaan sitä rakennetta, mutta ongelma korjaantui kun otti valon lasin pois ja hieman taivutti sitä kytkimenä toimivaa messinkiliuskaa. Lisäksi ainakin -90 Samarassa se lasi oli sen verran rapsakka, että hajosi varovaisesti irroittaessa, joten todella varovasti irroitus.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 12.12.2010 10:05
Kirjoittaja keikkakuski
mulla kans ton -98:n kattovalo teki samaa,aina vaan uudestaan ja uudestaan. Kiltisti sitä korjasin ja korjasin kunnes viimein palo hermo ja laitoin alusta loppuun uuden valon, johdon kaikki mitä nyt voi, nyt on oikein loisteputki joten näkeeki kunnolla. Tosin syttyy vaan kuskin ovesta, mutta kyllä se mulle riittää. Eikä todellakaan ollu kallis remppa ja valo pelaa.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 12.12.2010 12:35
Kirjoittaja 1500i
Se on senverta haitekkia tuollanenkin kattovalo, että kaikki valmistajat ei osaa sellaista tehdä :wink: :lol:

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 12.12.2010 12:52
Kirjoittaja keikkakuski
1500i kirjoitti:Se on senverta haitekkia tuollanenkin kattovalo, että kaikki valmistajat ei osaa sellaista tehdä :wink: :lol:
Onhan se toisaalta pelkkää luxusta, mut eipä toi mitään haittaakaan vaikka toimii. Eihän sitä tosin välttämättä mihinkään tarvi..

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 12.12.2010 13:22
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eteenpäin ajossa ei tosiaankaan kuulu vetonivelistä mitään. Ei mutkissa eikä suorassa ajossa. Roklotus tuntuu kun peruutetaan ja se on kyllä vomakkaampaa kun mitä vetonivelte pitäisivät. Lootahan tässä vinkuu ja vonkuu. Voisikohan sylttytehdas olla itse loota.

Roklotus on pahinta kun peruutetaan esim. lumessa, jolloin joudutaan vähän kovemmalle. Toisaalta taas kylmänä kierrokset ovat sen verran kovat, ettei paljon kaasua viitsi painella kun hyökkää pakilla. Johtuisiko roklotus siis siitä, että joudutaan pakittamaan liian pienellä teholla? Pakila joutuu kytkimen painamiselle (ei luistattamiselle) säätämään peruutusnopeutta.

Kattovaloa on viksailtu, lirpakkeita taivuteltu ja räpelletty monin tavoin. Kattovalo syttyy kaikista ovista sen toimiessa. Pitänee joskus ottaa irti kun taas huvittaa räpeltää. On se irtikin jo ollut taannoin ja olen sen tutkinut. Eikä tuo paljon Venäjällä maksa jos vaikka tuo uuden.

VäliPalassa on saatettu tehdä vaikka mitä pikaremontteja. Ennen minua se myytiin 250e. Itse jouduin maksamaan vähän enemmän kun se jollekin jopparille tuolla hinnalla meni. Hintansahan VäliPala on tienannut jo moninkertaisesti. En verran paljon se on saanut minun allani maantietä maistaa.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 14.12.2010 9:27
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuolla eräässä viestiketjussa oli puhetta lohkolämmittimien tehoista. VäliPalassa tehot riittävät.

Samarassahan ei ole mitään konepellin eristinpeittoa. TakaPotkussahan on jonkinlainen. Kun pidetään normaalilla pakkaskelillä ( 5 - 15 )VäliPalaa piuhassa n. 1h niin konepellillä oleva pieni lumimäärä tai huurre sulaa hyvin. Ja pyörähtää käyntiin todella helposti.

Ainoa ongelma on välillä startin lyöminen tyhjää eli hampaat eivät ota kunnolla toisiinsa. Tämä tapahtuu, jos starttaa nopeasti. Kun antaa virtojen olla hetken päällä ennen starttia niin tätä ei tapahdu.

Eilen sitten turvavyö taas kiukkusi. Vähän kiireessä lähdin illalla harjoituksista ja en saanut vyötä tulemaan tarpeeksi ulos. En sitten jaksanut jäädä säätämään sen kanssa vaan lähdin ajelemaan. Välillä yritin tempo vyöhön mittaa, mutta ei onnistunut. Saa sitten nähdä onko vika tilapäinen vai onko jotain oikeasti rikki.

Turvavyön yläkiinnikkeen irtoaminen ei tähän vaikuttanut. Turvavyö ei mennyt liian paljon kerälle, jolloin vyöhän ei enää purkaannu normaaliksi. Kaikkea pientä aina tulee.

Hanskalokero on täysin hajalla. Jossain vaiheessa sitä korjasin. Laitoin sokkia kohdilleen ja mitä lie. Nyt ne ovat sitten lennelleet ja jos luukun avaa se läpsähtää tunnostomasti ihan alas. Sitten saa asetella tarkkaan luukkua takaisin, että menee kiinni. Ei sillä väliä, mutta tullissa joutuu tuota joskus availemaan. Pitänee joskus purkaa SÄMIstä ehjä luukku tilalle.

Ei muuten kunnolla lämmitettynä tai yleensäkin lämpöisenä roklota peruutettaessa. Mikähän lie siellä. Johtuuko siis siitä, että ruisku pitää kylmänä "ryyppyä" päällä ja hyökkää taaksepäin. Kun sitten kytkimellä joutuu pelaamaan niin roklottelee vedon ollessa välillä liian kova. Siis käyntilämpöisenä ei roklota ollenkaan. Mikä lie. Ei tuosta nyt hirveää haittaa ole.