
Nivan-modifiointi osio!!!
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Mä vaihdoin itelle Venäläiset n. vuosi sitten ja edelleen toimii hyvin ja kumit ehjät. Näissä malleissa on kumi irrallinen eli pallon pääsee hyvin rasvaamaan aina kun irrottaa tukivarren kolme pulttia. Rasvanippahan ois tietenkin kaikkeis kätevin ja sit sais rasvan sinne pallon taakse joten voitelukin ois tehokkaampaa, ei o vaan jaksanu alkaa poraileen nippoja palloihin.
Viimeksi kun ei saatu tarpeeksi tuhoa aikaan niin pitipä nivan alle heittää 31"x10,5"x15 Insan Sahara2 competition renkaat
. Katsotaan jos näillä alkaisi löytymään pitoja, jakolaatikon välityksiä pitäisi alkaa muuttamaan parempaan suuntaan pikkuhiljaa. Elikkäs nyt kaikki asiasta tietävät voivat helpottaa oikeiden välityksien suhteen eli mitä ja mistä?
Kuvia löytyy tuolta
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0196&pos=0

Kuvia löytyy tuolta
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0196&pos=0
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Jakolaatikon välityksiä tänään kyselin ja RS-autolla ei ollut kiinnostusta/aikaa edes miettiä noiden tekemistä. Kauhajoelle yritin soitella arville mutta ei vastannut. Eli pitää ilmeisesti tehdä/teettää nuo rattaat jossain koneistamossa tai etsiä sopivat muista vehkeistä.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Niin jaon vaiko sytytyksen
Sytytyksestä varmaan kyse kun kerta virranjakaja on irti.
Perusennakon löydät aika helposti, pyöritä konetta niin että saat alamerkin kohdalleen tai mieluummin siihen keskimmäiseen merkkiin, se on 3 asteen ennakko. Sitten kun hihnapyörän merkki on siinä keskimmäisen viivan kohdalla niin laitat virranjakajan paikalleen sellaisessa asennossa että sytytys on ykkösen kohdalla eli pyörijän kärki on ykköstulpalle lähtevän nastan kohdalla. Kannattaa laittaa se virranjakaja sinne koloonsa niin että virranjakajaa pystyy kääntämään vielä kumpaankin suuntaan niin onnistuu se ennakonsäätö paremmin.
Sitten vaan koneet käyntiin ja joko lampulla tarkastaa ennakon tai mieluummin korvakuulolla hakee sytkän kohdalleen.

Sytytyksestä varmaan kyse kun kerta virranjakaja on irti.
Perusennakon löydät aika helposti, pyöritä konetta niin että saat alamerkin kohdalleen tai mieluummin siihen keskimmäiseen merkkiin, se on 3 asteen ennakko. Sitten kun hihnapyörän merkki on siinä keskimmäisen viivan kohdalla niin laitat virranjakajan paikalleen sellaisessa asennossa että sytytys on ykkösen kohdalla eli pyörijän kärki on ykköstulpalle lähtevän nastan kohdalla. Kannattaa laittaa se virranjakaja sinne koloonsa niin että virranjakajaa pystyy kääntämään vielä kumpaankin suuntaan niin onnistuu se ennakonsäätö paremmin.
Sitten vaan koneet käyntiin ja joko lampulla tarkastaa ennakon tai mieluummin korvakuulolla hakee sytkän kohdalleen.
Vaihdoin nivaan koneen
Etsin diiseliä, mutta ei löytynyt. 1700i ostin koko auton -96 50000 ajettu 400e. Alle pistettiin insa turbo saharat. Ensin hajosi hitsilukkoperä, kun se saatiin kestämään niin takavetari katkesi. Eli pitääkö tuohon romuun alkaa teettämään vetareita karpiolalla vai vaihtaa jakolaatikkoon alkuperäiset välitykset, vanha kaasarikone takaisin ja sileät all terrainit alle. Nyt menee kyllä ihan mihin vaan jos paikat kestäis.
Re: Vaihdoin nivaan koneen
Mitenkä nuo vetarit hajoaa, katkeaako boori osa vai meneekö kierteelle. Boori osa voi katketa jos taka-akseli on mutkalla, ja hitsilukko voi aiheuttaa vetarin kiertymisen jos ajetaan pitävällä alustalla.mersu126 kirjoitti:Etsin diiseliä, mutta ei löytynyt. 1700i ostin koko auton -96 50000 ajettu 400e. Alle pistettiin insa turbo saharat. Ensin hajosi hitsilukkoperä, kun se saatiin kestämään niin takavetari katkesi. Eli pitääkö tuohon romuun alkaa teettämään vetareita karpiolalla vai vaihtaa jakolaatikkoon alkuperäiset välitykset, vanha kaasarikone takaisin ja sileät all terrainit alle. Nyt menee kyllä ihan mihin vaan jos paikat kestäis.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Mää en o vielä rikkonu kun 2 etuvedon repsikanpuoleista sisempää tumppia, se on se heikoin lenkki - valitettavasti.
Ne napsahtaa poikki poorista, heti siitä kohtaa mikä on tasauspyörästön poskirattaan ulkopuolella. Eli just niin v-mäisesti että pitää purkaa toisenkin puolen vetari irti että saa lyötyä vetarinpätkän pois perästä!
Takavetarit opetin hitsilukkoperälle asfalttiajolla, alussa pisti hanttiin ja jarrutti niin pirusti että ei mieluusti ajanu liikenneympyröitä, nyt kun on n. kuukauden päristäny niin tiellä kuin metässäkin niin on alkanu vetarit nöyrtyyn ja kiertyyn, enää ei pistä niin kauheesti hanttiin ja nyt rupee jo huomaan kuinka vetrit kiertyy kun kaartaa parkkiruutuun niin toinen rengas pyörähtää vasta vähän myöhemmin kun vetari oikenee.
Ne napsahtaa poikki poorista, heti siitä kohtaa mikä on tasauspyörästön poskirattaan ulkopuolella. Eli just niin v-mäisesti että pitää purkaa toisenkin puolen vetari irti että saa lyötyä vetarinpätkän pois perästä!
Takavetarit opetin hitsilukkoperälle asfalttiajolla, alussa pisti hanttiin ja jarrutti niin pirusti että ei mieluusti ajanu liikenneympyröitä, nyt kun on n. kuukauden päristäny niin tiellä kuin metässäkin niin on alkanu vetarit nöyrtyyn ja kiertyyn, enää ei pistä niin kauheesti hanttiin ja nyt rupee jo huomaan kuinka vetrit kiertyy kun kaartaa parkkiruutuun niin toinen rengas pyörähtää vasta vähän myöhemmin kun vetari oikenee.
Vetareista ja jakolaatikosta
Rihlan vierestä menee poikki, oli hieman ensin kiertänyt rihlaa kieroon ja sitten poikki. Kannattaa katsoa niitä rattaita jakolaatikkoon sks;n rataskirjasta jos sellaisen saa käsiinsä, siellä on valmiit rattaat, ei tarvitse kuin lämpösovittaa, ei edes hitsattu. Laitoin etuperän etupalkkiin kiinni kummaltakin puolelta laipan kolmen pultin alta kiinni, suurin osa oli poikki ja etuperä irti.
En oikein usko tuohon vetarien jatkuvaan edestakaiseen kiertymiseen, ei kai ne mitään jousiterästä sentään ole? Luulisi melko pian napsahtavan jos ne siellä vähänkään kiertyilisivät edestakaisin mutkien mukaan. Omien hitsilukkokokemusten perusteella vetarit ei anna yhtään periksi, perän puslat joustavat jonkin verran kuten renkaatkin, mutta siihen se jousto sitten jääkin. Perä seuraa autoa töksähtelyjen kera jos on pitoa ja liukkaalla alustalla taas kohtalaisen siististi toisen tai molempien renkaiden luistaessa.TOVERI NIVA kirjoitti:Mää en o vielä rikkonu kun 2 etuvedon repsikanpuoleista sisempää tumppia, se on se heikoin lenkki - valitettavasti.
Ne napsahtaa poikki poorista, heti siitä kohtaa mikä on tasauspyörästön poskirattaan ulkopuolella. Eli just niin v-mäisesti että pitää purkaa toisenkin puolen vetari irti että saa lyötyä vetarinpätkän pois perästä!
Takavetarit opetin hitsilukkoperälle asfalttiajolla, alussa pisti hanttiin ja jarrutti niin pirusti että ei mieluusti ajanu liikenneympyröitä, nyt kun on n. kuukauden päristäny niin tiellä kuin metässäkin niin on alkanu vetarit nöyrtyyn ja kiertyyn, enää ei pistä niin kauheesti hanttiin ja nyt rupee jo huomaan kuinka vetrit kiertyy kun kaartaa parkkiruutuun niin toinen rengas pyörähtää vasta vähän myöhemmin kun vetari oikenee.