Sivu 4/6

Lähetetty: 21.3.2006 8:30
Kirjoittaja Oskar
Siis jääkö siihen uuteen vakaajatankoonkin omat puslat/kumit siten että molemmissa vakaajissa on omat puslat/kumit?

Ja jos joku on tällasen tehny niin mielellään kuvia kehiin!

Lähetetty: 21.3.2006 8:34
Kirjoittaja pressa
lisä vakaajaa luhennetään niin että se voidaan kiinittää vanhan vakaajan alle ilman mitään kumeja
eli alkuperäinen vakaaja on kiinni alkuperäisillä kiinikkeillään (rakenne ei muutu)
lisävakaaja joka on päistä sen kiinityksen verran lyhennetty laitetaan vaijerisakkeleilla kiinni alkuperäisen vakaajan alapuolelle

Lähetetty: 25.3.2006 20:46
Kirjoittaja Esto_r
käykö siihen kiinnitys kohtaan ihan ladan omat kumit? Meinaan tolla sitä kohtaa mikä on ladan etupalkissa kiinni eikä tukivarressa.. ja lähinnä meinaan sitä ylä kumia... eli extra vakaajan kumia... :shock:

Lähetetty: 25.3.2006 21:20
Kirjoittaja ladaracing pori
Esto_r kirjoitti:käykö siihen kiinnitys kohtaan ihan ladan omat kumit? Meinaan tolla sitä kohtaa mikä on ladan etupalkissa kiinni eikä tukivarressa.. ja lähinnä meinaan sitä ylä kumia... eli extra vakaajan kumia... :shock:
Kyllä ne käy :wink:

Lähetetty: 25.3.2006 21:58
Kirjoittaja Esto_r
HUH :D Hyvä! meinaan tänää kattelin ja rupesin miettii et riittääkö se kumi nii paljo että puristuu runkoo kiinni ja kiristää sillee sopivasti... näytti nii pieneltä se kumi :o

Lähetetty: 25.3.2006 22:30
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Vähän kun olen pöljä ja mitään en näistä hommista tajua niin ihmettelen miksi pitää laittaa kaksi vakaajaa. Eikö se riitä jos tekee yhden ja kerralla paksuman. Eli sopivaa tankoa ja taivutusta niin jo kelpaa, myös katsastusmiehelle.

Lähetetty: 25.3.2006 22:54
Kirjoittaja destor
Pöhö-Andrei kirjoitti:Vähän kun olen pöljä ja mitään en näistä hommista tajua niin ihmettelen miksi pitää laittaa kaksi vakaajaa. Eikö se riitä jos tekee yhden ja kerralla paksuman. Eli sopivaa tankoa ja taivutusta niin jo kelpaa, myös katsastusmiehelle.
Tätä mietin kanssa, ongelmana saattaa olla löytää sopivanlaista tankoa ettei mene liian jäykäksi (vai haittaako se jotain?) ja onhan sellaisen kangen taivuttelu vaativampaa kuin toisen vakaajan lisääminen edellisen päälle. Pitääköhän tuo vakaaja olla jotakin jousiterästä tai muuten erikoista ettei mikätahansa akseli käy siihen? Jos sen voi oikeasti mustasta akselista tehdä niin kohta minulla on vähän paksumpi vakaaja siellä. Kumipuslat on sitten kanssa tärkeä jäykistää tuosta vakaajasta, laakerointi olisi paras mutta kovat muoviholkit käy kanssa.

Lähetetty: 25.3.2006 23:03
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Tuskinpa tuo mistään kovin erikoisesta metallista on tehty, periaatteessa kipinäkokeella voisi saada tuohon selvyyttä. Mielestäni ihan perustanko kelpaa tuohon tarkoitukseen hyvin ja sitähän pystyy taivuttelemaan kohtuu mukavasti.

Ainakin yhteen Impalaan tekivät naapurin pojat vakaajan ja olivat kysyneet siihen ihan luvan konttorilta. Lienee ollut ainoa muutos mihin yleensä kyselivät mitään lupia ja se kyllä näkyi ja kuului.

Lähetetty: 26.3.2006 10:52
Kirjoittaja ladaracing pori
Kyllä sen voi tehdä myös yhdestä PAKSUMMASTA tangosta mutta,mutta kun kaikilla ei ole tuota raudantaivutus vehjettä. Se kun tarvisi taittaa mieluummin kylmänä.

Lähetetty: 26.3.2006 11:01
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
No niin, nythän tässä ei ole enää mitään ongelmaa.

Lähetetty: 26.3.2006 12:06
Kirjoittaja pressa
jotkut konttorit vaativat jotain lujuus papereita vakaajasta
mutta isävakaajasta ei
tämähän on konttoreittain vaihteleva juttu
jossain kelpaa joku8 ja jossain ei

Lähetetty: 26.3.2006 13:58
Kirjoittaja destor
Lyhensin tuon toisen vakaajani tänään ja huomasin ettei se todellakaan ole mitään tavallista terästä. Vannesaha puri siihen huonosti ja kun rälläkällä sen sitten pätkin niin jätin pienen osan katkaisukohdasta laikkaamatta ja väänsin sen lopun käsin poikki niin katkeamiskohta muistuttaa murtunutta valua (harmaa ja tasainen murtojälki, ei yhtään venymää tai muitakaan muutoksia metallissa). Aine ei yhtään taipunut kun sitä väänsin vaan napsahti heti poikki. Ilmeisen kovaa ainetta siis.

Helppohan tuo toinen vakaaja sinne on laittaa, korikiinnikkeet käyvät suoraan kun laittaa tangon edellisen yläpuolelle, pienellä lisäkumilla varustettuna niin tulee tiukempi ja päistä toiseen vakaajaan vaikka hydrauliputkenkiinnikkeillä kiinni.

Vaijerisakkeleista en löytänyt sopivaa kokoa ollenkaan.

Lähetetty: 26.3.2006 16:57
Kirjoittaja ladoilla radalle
nii tota jos oikeen ymmärsin ni ton lisä vakaajan voi kiinnittää päistä vaik tol pakoputki klemmaril.. ja väliin jotai kumia?? :roll:

Lähetetty: 27.3.2006 20:42
Kirjoittaja Stefa
Patarauta ei oikein toimi. Helpoin on tosiaan laittaa toinen rinnalle, eikä tuo mene edes vielä liian jäykäksi. Toisaalta jos on epätasainen alusta niin tuo voi viskellä, ainakin jäällä moinen on vain positiivista..

Lähetetty: 27.3.2006 22:17
Kirjoittaja E__R
Viime viikolla vaihdettiin vakaajan runkokiinnikkeet sellaisiin vihreisiin hydrauliputki kiinnikkeisiin. Tukivarren päätä ei vielä uskallettu muuttaa, koska epäilytti kestääkö se muovi vai halkeaako se ja kun testaamaan ei joutanut tarpeeksi ennen kisoja niin tyydyttiin vielä tukivarren päässä vakio kiinnitykseen ja kumeen siellä välissä. Kyseisen operaation vaikutusta ei huomattu lyhyellä testauksella ja kolme minuuttia kestäneessä kisassa.

Mutta asiaa tutkitaan ja testataan taas kunnes innostusta löytyy.