Sivu 4/9
Lähetetty: 15.3.2006 13:52
Kirjoittaja Stefa
9-3:n saabin ahdin? Millä kirroksilla tuo alkaa ahtaa tuon koneen kupeessa? Paljon bensapaineet ja minkäkokoisilla suuttimilla?
Itsellä on samanlainen jurpo, mutta se pitäis laitella 1,8 tc:n kylkeen.
Lähetetty: 15.3.2006 14:05
Kirjoittaja Kemppilukko
Stefa kirjoitti:9-3:n saabin ahdin? Millä kirroksilla tuo alkaa ahtaa tuon koneen kupeessa? Paljon bensapaineet ja minkäkokoisilla suuttimilla?
Itsellä on samanlainen jurpo, mutta se pitäis laitella 1,8 tc:n kylkeen.
Viikonloppuna pitäisi ajaa enemmän jotta saan tarkempia tuloksia.Jossain 2200-2500 paineet sen 0,5 bar.Pensanpaineet 2,5.Suuttimet isot,6000rmp0,5bar 50% suuttimet auki.
Lähetetty: 15.3.2006 14:24
Kirjoittaja lada 1200s
Onko kellekään muuten saabin svc -tekniikka tuttu?
Siinä on ahdot parhaimmillaan 2,8bar, kun puristussuhde on pienimmillään.
Lähetetty: 15.3.2006 15:14
Kirjoittaja Stefa
SVC siis tulee sanoista Saab Variable Compression, eli muuttuva puristussuhde. Tuossa säädetään puristusta kallistamalla lohkoa kampiakseliin nähden, jolloin männän etäisyyttä kannesta TDC:ssä saadaan säädettyä.
Onhan tuota svc:täkin tullut seurailtua, ei vaan ole aikoihin mitään tuostakaan systeemistä kuulunut

Ideanahan tuo on loistava, voi vaan olla liian vaikea tai arvokas massatuotantoon. Tuo testimoottorihan oli 1,6 litrainen ja antoi tehoa jotain 350hv ja vääntöä taisi olla lähemmäs 400Nm. Ensimmäinen kokeiluhan tuolla systeemillä oli joku yli 2 litrainen ja viisiylinterinen moottori, tässä olivat tehot karanneet kuulemma "järjettömiksi", jonka takia tehtiin tuo pikkukone.
Kotosalta löytyisi tästäkin jotain tarkempaa infoa, on tullut keräityä noita kaikenlaisia artikkeleja.
Lähetetty: 15.3.2006 15:43
Kirjoittaja Mäntä
mulla on kuva tuosta turbo ladasta joku oli laittanut joskus sen kotisivullensa mutta en tiiä miten ton saa laitettua tänne foorumille kun ei oo kotisivua

[/img]
Lähetetty: 15.3.2006 15:53
Kirjoittaja Mäntä
voin tietysti lähettää sähköpostiin jos joku osaa laittaa tänne? mutta kun se on se TM:mmän juttu koko sivu niin en tiiä että saisko sitä edes laittaa nettiin

Lähetetty: 16.3.2006 9:52
Kirjoittaja john deer
Mulle voit lähettää se jutun sähköpostiin!
john_deer@netti.fi (huomio! john_deer, ei välilyönti)
Kiitos!

Lähetetty: 17.3.2006 0:29
Kirjoittaja sunbeam
Jos 4.1 sellä perävälityksellä ja 165/13 lla renkailla varustettu auto kulkee 240 km/h sen tulis kiertää 9277 r/min
Lähetetty: 17.3.2006 7:19
Kirjoittaja foma
sunbeam kirjoitti:Jos 4.1 sellä perävälityksellä ja 165/13 lla renkailla varustettu auto kulkee 240 km/h sen tulis kiertää 9277 r/min
165/13 ei edes kestä sellaisia nopeuksia, tehoista/väännöstä puhumattakaan.
Lähetetty: 17.3.2006 9:08
Kirjoittaja Turbiini
foma kirjoitti:sunbeam kirjoitti:Jos 4.1 sellä perävälityksellä ja 165/13 lla renkailla varustettu auto kulkee 240 km/h sen tulis kiertää 9277 r/min
165/13 ei edes kestä sellaisia nopeuksia, tehoista/väännöstä puhumattakaan.
Ainakin 175/70r13 kesti 235 nopeuden.
Lähetetty: 17.3.2006 12:29
Kirjoittaja Kemppilukko
Turbiini kirjoitti:foma kirjoitti:sunbeam kirjoitti:Jos 4.1 sellä perävälityksellä ja 165/13 lla renkailla varustettu auto kulkee 240 km/h sen tulis kiertää 9277 r/min
165/13 ei edes kestä sellaisia nopeuksia, tehoista/väännöstä puhumattakaan.
Ainakin 175/70r13 kesti 235 nopeuden.
Mitä olette pitäneet ladan ajo-ominaisuuksista moisissa nopeuksissa?
Omakohtaisia kokemuksia noin 220-230km/h ja ei ollut hääviämenoa.
Lada 1200l"1600tc turbo".
Lähetetty: 17.3.2006 13:46
Kirjoittaja Stone
Kombi meinas ainakin lähtee lentoon kun kahtasataa päästeli.
otti vissiin ilmaa allensa liikaa.
piti hiljentää kun ei oo lentolupakirjaa:D
Lähetetty: 17.3.2006 14:05
Kirjoittaja Turbiini
Joo oli tuo 235 ehdoton yläraja, kaksin käsin piti pitää ratista kiinni kyynärpäällä ovesta tukea. Siinä vaiheessapiti lopettaa kun tuulilasin pyyhkimen vivusto vääntyi solmuun ajoviimasta. Nykyäänei moista vaara tilannetta pääse syntymään sen takaa 4vaihteinen laatikko, 4.1perä ja rajoitin 7000rpm.
Oliskohan siitä konelan korisarjasta ollu jotain apuakin? ei vielä 200 nopeudessa tuntunut huonolta ajaa, jossain 220 rupesi vasta huojumaan.
Lähetetty: 17.3.2006 14:14
Kirjoittaja lada 1200s
Stefa kirjoitti:SVC siis tulee sanoista Saab Variable Compression, eli muuttuva puristussuhde. Tuossa säädetään puristusta kallistamalla lohkoa kampiakseliin nähden, jolloin männän etäisyyttä kannesta TDC:ssä saadaan säädettyä.
Onhan tuota svc:täkin tullut seurailtua, ei vaan ole aikoihin mitään tuostakaan systeemistä kuulunut

Ideanahan tuo on loistava, voi vaan olla liian vaikea tai arvokas massatuotantoon. Tuo testimoottorihan oli 1,6 litrainen ja antoi tehoa jotain 350hv ja vääntöä taisi olla lähemmäs 400Nm. Ensimmäinen kokeiluhan tuolla systeemillä oli joku yli 2 litrainen ja viisiylinterinen moottori, tässä olivat tehot karanneet kuulemma "järjettömiksi", jonka takia tehtiin tuo pikkukone.
Kotosalta löytyisi tästäkin jotain tarkempaa infoa, on tullut keräityä noita kaikenlaisia artikkeleja.
Piirrettiin tänään kyseiselle koneelle pari pv-piirrosta, osakuormituksella ja täydellä lämällä. Se on kuulemma kuopattu koko hanke jo. Olisko ollu sitten liian kallis ja epävarma.
Lähetetty: 22.3.2006 8:20
Kirjoittaja Kemppilukko
Stefa kirjoitti:9-3:n saabin ahdin? Millä kirroksilla tuo alkaa ahtaa tuon koneen kupeessa? Paljon bensapaineet ja minkäkokoisilla suuttimilla?
Itsellä on samanlainen jurpo, mutta se pitäis laitella 1,8 tc:n kylkeen.
1300rmp nollaa alipaineen,2300rmp 0,5bar.