Sivu 4/18

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 5.11.2008 23:15
Kirjoittaja IlkkaHe
Melko paljon näyttää otetun tuosta Startin vauhtiksesta tavaraa pois :shock: Olisko sen syytäkin, että hammaskehä varmuuden vuoksi hitsattu kiinni, jos tuo vauhtiksen reuna nuin ohuena joustaa/luullaan joustavan niin paljon, että starttikehä saattaa ikään kuin olla käytössä liian väljä tuohon?


Ja Jokari, kyllä se nyt on aikomus tuo keventää, jos vain se tuttu kyläseppä sen osaa. Holkituksen se nyt 95%varmuudella osaa, mutta kevennyksestä (lue tasapainotuksesta) en ole varma, joten en tiedä alanko sitä muualla sitten teetättämään tässä vaiheessa, vai laitanko tuon nyt vaan paikoilleen, ja etin sen fiatin motin käsiini, ja teen sinne nuo kaikki jipot, mitkä on suunnitelmissa, ja sitten Armeijjan jäläkeen vaihtuu isompi motti :lol:

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 6.11.2008 20:05
Kirjoittaja START
sorvautat kylä sepällä tasapainotat moottorikoneistamolla. vaatii kampiakselin tai jonkun akselin jonka saa siihen jikiin kii. kampuran ei välttämättä ole pakko olla se mihin tulee kii (sitten kun tehään oikeesti kunnon myllyä niin asia on eri)

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 7.11.2008 11:03
Kirjoittaja IlkkaHe
Näinkin vois tehä, mutta tosiaan siihen fiuden koneeseen teen tasapainotukset yms kunnolla. Pitää nyt kattoa mitä tekee ja mille.


Edis 4 sytkä hilppeet postissa tulossa, ja luultavasti tulee myös innovativen laajakaista lambda :shock: Sillä saa jo melkeen ajelemalla seokset kohilleen...
Seos mittaria en välttämättä erikseen laita, koska megassahan nuo kaikki näkyy. Tosin, olisi se hyvä saada ajossakin tietää ilman läppäriä, jos seokset yhtäkkiä sekoilee...

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 8.11.2008 2:27
Kirjoittaja IlkkaHe
Noniin. Tännekin saapui Pimiä talavi, lunta tulla tupsahti tuossa viikko sitten reilu viistoista senttiä, joten eikun kelkalla ajelemmaan. Noh, kelkka kun on mitä on, niin ajelut jää vähiin, eli ladaakin saa etiä päin.

Aluksi alako pakoputken down pipen tekemisellä, ja sovite tuohon T25 tehtynä Toivottavasti ois tiivis... Siitä sitten vähän liiankin tiukka mutka ja mahtuupi tuo down pipe menemään kun on tilaakin tehty ja nyt pakoputki yltää vaihelootan perään asti tuon jälkeen pitäs laittaa katalysaattori (toimiva toki :lol: ) ja jatkaa matkaa perälle asti.

Aapo89:ltä tuli myös haettua 1700i:n virranjakajan peitetulppa ja nesteen lämpötilaanturi+sen paikka Joista ensin mainittu kolahti nätisti paikoilleen

Sitten joutuki laatokka pihalla pyörähtään ja pääs pappamallin corollasta hitsaamaan helema peltejä, ja pakko taas muistaa haukkua kuin per*seestä se on :lol: No lada takas sisälle, halogeeni hyttiin ja hitsaamaan sitäkin! Lootan sivut umpeen ja kun ei rahkeet oikeen tuohon metallin laadukkaaseen työstämiseen riitä, niin piti tehä tilkkutäkki versio, jossa vielä kuitenki on vähän tekemistä mutta pääpiirteissäänhän tuo on jo sen verta valmis, että huomenissa vois vaikka nostella koneen ja lootan pois paikoiltaan. Tosin kässäri systeemit pitää nyt selvittää, ja taaemmas teinkin jo uuden reijän ja kässärin vivustoakin piti mulkata tuli tosin välitys suhteesta liianki "pitkä" verrattuna vakioon, pitää vähän lyhentää vielä tota..

Niin ja eka ahto letkukin sovitettiin :lol:

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 8.11.2008 11:16
Kirjoittaja BME316
IlkkaHe kirjoitti:Seos mittaria en välttämättä erikseen laita, koska megassahan nuo kaikki näkyy. Tosin, olisi se hyvä saada ajossakin tietää ilman läppäriä, jos seokset yhtäkkiä sekoilee...
Mulla on sitten varattuna sulle FMI 1.4 seosmittari jos innostut erillisen mittarin laittamaan ;) http://www.futurez.fi/webshop/product_d ... php?p=2122

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 9.11.2008 22:27
Kirjoittaja IlkkaHe
BME316 kirjoitti:
IlkkaHe kirjoitti:Seos mittaria en välttämättä erikseen laita, koska megassahan nuo kaikki näkyy. Tosin, olisi se hyvä saada ajossakin tietää ilman läppäriä, jos seokset yhtäkkiä sekoilee...
Mulla on sitten varattuna sulle FMI 1.4 seosmittari jos innostut erillisen mittarin laittamaan ;) http://www.futurez.fi/webshop/product_d ... php?p=2122
Uuh :D pitää katsoa nyt, kun tuo laajakaista tulee, että millasen mittarin siihen laittaa.
Jos kiinnostaa vaihto siihen mp3 soittimeen, niin raatetaan asiasta lisää vaikka YV:nä :lol:



Ja tännään tuli latuskaa värkättyä lisää. Tein uusille penkeille kiinnikkeet pohjaan :shock: oma kehu haisee, mutta pakko vaan hehkuttaa, että ajoasento on kyllä helvetin hyvä. Okei, puutteitakin on, mutta orggis kamoihin verrattuna monin kertaa parempi. Miinuksia ajoasennossa vielä:
-Ratti liian oikealla, niinkuin ladoissa aina, korjataan kyllä.
-Ratti ehkä jopa liiankin matalalla (oli viime kokoonpanossa pari tuumaa pienempi ratti)
-Rattia vois myös tuoda 3-5cm taaksepäin, katsoo jos ostais tuohon yhteen ylimääräiseen keskiöön uuden ratin...
-Vaihe vipu on liikaa kallistunut vasemmalle (vitos vaihde silmässä vaihe vipu on jopa hieman kallellaan vasemmalle vielä.)

Eli ei se ihan perfekt vielä ole, mutta pää asia että penkit tuntuu hyviltä! Taakse tosin jää meikäläisen ollessa kuskissa melko marginaalinen tila, about 10cm takapenkin etulaidasta selkänojaan..

Nyt alkaa siis sitten tekniikan purku, pitää saada pohja hitsattua tiiviiksi (kaasupullo tyhjänä, eli muita hommia siihen asti että täyttävät) Edis4 hilppeet luultavasti huomenna oulussa, joten häätyy hakea että saa niitä sovitettua.

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 9.11.2008 22:29
Kirjoittaja Jokari
90 mm syvällä keskiöllä varustettu mokkaruori vaan kiinni niin jo kelpaa :wink: Penkitkin on varmasti ihan jees kun ne säätää kunnolla, meilläpäin ne oli vaan nopeasti huiskaistu kiinni ja ihan perseellään :?

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 10.11.2008 7:33
Kirjoittaja someroladasti
mahtava rojekti. upee laatokka noin päälleppäin ja varmaan valnmistuttuaan suht rivakkakin.
mahtavaa ett joku jaksaa tehä noinki isoja projekteja.

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 10.11.2008 9:43
Kirjoittaja IlkkaHe
someroladasti kirjoitti:mahtava rojekti.
Kiitos!
someroladasti kirjoitti:upee laatokka noin päälleppäin
Loppujen lopuksi, ei se niin upea ole päällepäin. Kuvissa, ja muutamien metrien päässä katsottuna omasta mielestäkin ihan hyvän näköinen, mutta lähempää tiiraillessa huomaa huonohkon maalipinnan. Meni kalliit maalit osaltaan hukkaan, kun pohjat oli mitä oli :? Asia kyllä korjaillaan pikkuhiljaa, ja ainakin etulokasuojat maalataan kunhan tekniikka saadaan kuntoon.
someroladasti kirjoitti:ja varmaan valnmistuttuaan suht rivakkakin.
Ois parasta olla :lol:
someroladasti kirjoitti:mahtavaa ett joku jaksaa tehä noinki isoja projekteja.
On tässä hommaa ollukin, ja kirves on meinannu lentää monet kerrat kaivoon, muttakun se on alotettu, niin tehään nyt loppuun.
Monesti sitä vaan tulee mietittyä, että miksi pitää ladasta värkätä tätä :? Paljon parempiakin autoja näin suureen rojektiin olis, ja joissakin autoissa jotain vois olla jo valmiina, tähän kun tuntuu joutuvan tekemään kaiken uusiksi. Noh, ei ole joka pojalla :lol:

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 10.11.2008 16:57
Kirjoittaja someroladasti
juu...ei varmasti....niitä hienompia pelejä mihin löytyy kaikenmaailman tuuningrompetta hyllyt notkollaan niithän on joka kylässä kyllästymiseen asti. mutt oikeesti menevää ja vieläpä suht nätin näköstä laatokkaapa ei joka kadunkulmassa tuu kyllä vastaan.
kait se vanha sanonta ett lopussa kiitos seisoo pitää paikansa tässäkin

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 10.11.2008 17:14
Kirjoittaja IlkkaHe
Mullakin varmaan seisoo kunhan valamis tää ois :shock: :lol:

Tänään tuli postissa Edis4 ohjain poksi, hukkakipinä puola, vr-anturi(ko) ja Boschin lisäilma venttiili (tämä siis ikäänkuin päästää kaasuläpän ohi ilmaa koneen ollessa kylmä, jolloin koneen käyntinoppeus kylmänä on about 1300-1500rpm... Ilman tätä kone varmaan jaksa käydä juuri ollenkaan tyhjää kylmänä, eli tuiki tärkeä palikka)

Nyt alkaa jo polttelemaan sähköjen vetely ja ensimmäiset infot megan poksilta läppäriin :shock: Monen mielestä sähkötyöt on tympeitä, itsestäni myös kun etitään autosta esim sähkövikaa, mutta tämmönen uusien sähköjen vetely on kyllä aivan mahtavaa minun mielestä :lol: pitänee vaan käydä ostamassa kunnollinen tinakolvi ennen alottamista tuon vanhan pikakolvin tilalle. Tosin suositellaanhan sitä että johtoja ei juuri tinailtais, kun ne yleensä sitten katkeaa vierestä...
Niin ja johtoa menee erivärisiä varmaan kilometri, joten sitäkin haettava.

Eli kyllä se tästä :)
Lukion loppusuora vain enää käsillä, joten se häirittee rakentelua (nytkin pitäis tehä äidinkielen mediakurssin tentti tehtäviä :( ) itse kun nyt viimein päätin, että loppuun son saatettava, ja lakki oltava 5 joulukuuta päässä..

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 10.11.2008 17:19
Kirjoittaja Teemu Kankaanpää
IlkkaHe kirjoitti: Lukion loppusuora vain enää käsillä, joten se häirittee rakentelua (nytkin pitäis tehä äidinkielen mediakurssin tentti tehtäviä :( ) itse kun nyt viimein päätin, että loppuun son saatettava, ja lakki oltava 5 joulukuuta päässä..
..hop hop läksyjä siitä tekemään!

:lol:

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 12.11.2008 0:07
Kirjoittaja IlkkaHe
Taas on läksyjä tehty yks ilta, niin toisena iltana voi jotain jo tehä :lol:

Kuskinpenkki On nyt paikallaan. Huomaa komeat verhoilut :lol: Nyt alkaa olla ratin siirtelyä vailla ajoasento passeli. Tympii kyllä kun on jalat niin hemmetin pitkät. Ratti alkaa jäämään kauaksi :D häätyy ehkä laittaa jokin toinen ratti, tai ajella polvet sivuilla. Tai sitten nostaa vaan raakasti selkänoja niin pystyyn että yltää, ja köyttää 4-pistevöillä selkänojaan kiinni niin että olkapäät lähtee sijoiltaan :lol:
Niin ja tulihan nuo EDIS4 vermeet postissa, niin ja tuo lisäilma luisti. Myös triggeripyörä on ostettu, mutta myyjä koneistaa sen keskireijän vielä passeliksi ladaan.

Sitten vähän purku työtäkin. Ensiksi DP pois (JESS sen sai pujoteltua alakautta juuust ja just pois kun etupään oli nostanu pukkien päälle :lol: Pelkäsin ettei se mahu tulemaan tuolta ellei konetta/lootaa ota pois...) Pakoputkistoon liittyen, kaverilta tuli käytetty Katalysaattori ja kyllä, se on ihan toimiva peli, elkää kyselkö enempää :lol:
Sitten se kone sieltä tupsahtikin ylös! Lootan vielä illanpäälle jätin paikalleen, sekin vielä kuitenki irrotellaan
Seuraavaksi pesin koneen Ja irrottelin öljypohjan, jotta siihen saapi hitsailla sen öljyn paluuletkun kiinne.
Pitänee siistiä tuota konehuonetta samalla, johtoja yms vedellä paremmin ja maalata jotain.

Koneesta irrottelin kytkimen, ja kyllähän siellä selvää luistoa oli tapahtunu jo hurjan 1600tehojen voimin :lol: Oli meinaa niin vauhtis kuin paineasetelmaki lasittunu melkosesti, joista jälkimmäinen ottanu jo lämpöjä ihan kivasti.
Onko jokari tai joku,tämä laakeri riittävän leveätuohon fiatin vauhtikselle

Uuh tuninkia <3

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 12.11.2008 1:12
Kirjoittaja Jokari
Katoppa huviksesi toi silmälaakerin numero, onko se 62202 vai 6202. Jos se on ryssäläinen niin sitten siinä on omat numeronsa, josta ei osaa sanoa mitään.
62202 on leveämpi kuin 6202 ja sitä suositellaan, mut saman verran tuo sun laakeri tulee ulos kuin siinä koneessa josta toi sun uusi vauhtis on. Sama juttu tossa levinneessä padassa, ei siinäkään sen ulommas tule ja hienosti toimi.
Kyllähän tuollainen riittää keskitykseen ihan hienosti.

Sulla on näköjään asetelma samannäkönen kuin meilläpäin vauhtis, ainoa vaan että vauhtiksesta näkee itsensä hienosti ja se on ihan sininen. 98 hp/131 Nm oli sitten näemmä liikaa Mätänjetin makaroonikytkimelle :lol:

Muistat vaan käyttää viiatin asetelman kanssa painelaakerina sellasta mallia joka on tarkotettu siihen käpälämallin asetelmaan.
Tossa latan asetelmassa on näköjään se pyöreä levy siinä kynsien päällä ja siinä on oma laakerinsa. Ei kannata sotkea laakereita ristiin, tulee muuten omituinen kytkintuntuma.
Käpälämallin asetelmissa on yleensä se painelaakerin vastinpinta hieman kupera. Ainakin mulla oli.

Ja nyt se syväkeskiöinen ruori hankintalistalle, eihän tosta muuten mitään tule :twisted:

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Lähetetty: 12.11.2008 16:22
Kirjoittaja IlkkaHe
Jep, painelaakereita on hyllyssä kahta sorttia, mutta samahan tuo ois kyllä uuskin hakea. Tuossa kytkimessä tosiaan oli tuo toinen painelaakeri.

Nyt on lootakin irti. Ei vaan saa siihen kytkinakselille stefaa mistään :? menin jo repimään pientä väkivaltaa käyttäen sen pois, kun kuvittelin että kyllä nyt laakeriliikkeestä ainakin saa, niin ei. Ulkomitta oli tuumakokoja, sisä millejä... prkl, onneks on vielä tossa toisessa lootassa paikoillaan se, on ainakin yksi "ehjä" käytetty, ei vaan mitään tietoa miten se pitää öljyä. hitsit jos ja kun se kusee sitten öljyt uuden kytkimen päälle :?

Ja eihän tää oikeen meinaa ottaa tuulta allensa, mikä hemmetin tartti tähän sopii
Ladan startti napsahtaa "pohjiin" muttei pyöritä sitä (ei myöskään suttaa tyhjää) hmmm... Sen kyllä pitäs siinä toimi :? Noh, tuo tartti on aika paska, joten nuo bendixin hampaat saattaa jumia tuohon fiatin vauhtikselle, siinä kun kerta on kunnon hampaat sentään.. -----> Uuden startin hakuun, ja testaileen.

Kytkinkopan tiivistettäkään ei tarviketori enää tiennyt, mutta sen nyt tekee itsekin.

Kunhan saa taas kaasua niin pääsee hitsailemaan. Kuten jo sanottua, koulun loppusuora vie aikaa, 3kurssia tentittävänä, reilu viikko aikaa :? kyl se tästä... Eli tuskin tulee viikkoon hirveenä tehtyä mitään, mutta sitten alkaakin koeviikko, ja vapaa päiviä tais olla 3kpl peräkkäin, eli eiköhän sitä jotain saa aikaseksi :lol: