Sivu 4/31
henkimaailman asioita...
Lähetetty: 28.6.2004 21:28
Kirjoittaja Jusu
Roplasin Ladani kaasaria, koska kyllästyin viimein ryypyn kakistelemiseen. Ryyppy ei nostanut lainkaan kierroksia ja moottori ei tahtonut käydä kylmänä tyhjäkäyntiä. Utsin vikaa ja huomasin ettei kaasuläppä auennut lainkaan ryyppyä vedettäessä ja tämä johtui siitä että ryyppyvivun ja kaasuvivuston välissä oleva taaki oli niin kiero, ettei liike riittänyt raottamaan kaasuläppää. Joku tee-se-itsemies on näköjään vääntänyt sitä tongilla mutkaan.
Väänsin taakia tonkosilla suoremmaksi ja vertailin muotoa varaosiin. Kaasuvivustossa on kaksi paikkaa, johon vipu voidaan laittaa. Kaikissa kolmessa varaosakaasarissani vipu on laitettu alempaan reikään. Kokeilin asentaa vivun siihen. Liike ei riittänyt edelleenkään joten laitoin vivun ylempään reikään ja nyt kaasuläppä avautui melkein yhtäaikaa ryypyn kanssa.
Kokeilin ryypyn toimintaa ja nyt se nostaa kierroksia reilusti. Jos ryypyn vetää täysin auki, kierrokset nousevat kolmen tonnin hujakoille ja lisäksi alkaa se perinteinen liikaasaaminen ja tukehtuminen. Puolella ryypyllä moottori käy noin kahta tonnia ja käynti on suht tasaista. Ryypytin antaa nyt kuitenkin ehkä liikaa kaasua joten voisi olla paikallaan vängätä siihen vipuun hieman lisää mutkaa että kaasuläppä aukeaisi vähemmän.
Jäin ihmettelemään mokomaa yksityiskohtaa, että myös varaosakaasareissa vipu on samanmittainen, mutta sen liike on kuitenkin eripituinen. Johtuuko se siitä että ne ovat tyyppiä 2105-jotakin ja autossani kiinni oleva on isompi 2107-? Kaasuvivustoissa on sen verran eroa, että käytössä olevassa ja yhdessä varakaasarissa on pakko-ohjattu kakkoskurkku. Vivustoissa tuntuu muutenkin olevan erilaisia välyksiä...
Taitavat olla yksilöitä nuo kapineet.
Onkohan tuohon kaasuläpän aukeamiseen olemassa jokin ohjearvo, jonka mukaan vivun liike pitäisi pitäisi säätää?
Lähetetty: 4.7.2004 20:44
Kirjoittaja Jusu
Nyt Ladaani saa sahata kylmänä niin perkeleesti, kun ei ryypytä lainkaan. Vaihdoin edellisessä remontissa ryyppyvivustoon sen teleskooppivivun ja se ei pysy paikallaan ryyppyläpän akselin päässä. Läppä ei sulkeudu lainkaan. Laitoin sen eilen takaisin ja aamulla se putosi taas paikaltaan.

Täytyisi kai vaihtaa koko ryyppyläpän akseli vipuineen, mutta läpän ruuvit on niin perkeleen tiukassa, että täytynee tehdä jokin pielavetinen jahka kerkiää...

Lähetetty: 6.7.2004 15:15
Kirjoittaja LamaAjanElvis
Kamaz kirjoitti:Pelkkää kiusantekoa se on kun pitää maksaa 50 eur siitä, että joku haukkuu autosi. Vielä vähän aikaa sitten katsastus oli 50 mk. Nykyään rekisteristä poistokin maksaa. Täytynee alkaa ajelemaan katsastamattomalla autolla. Jos kilvet lähtee niin haetaan purkaamolta uudet.
ja ennen vanhaan pappa pyyti prisman nurkalla yhtä markkaa, nyt se pyytää jo yhtä euroa. mihinkä se maailma on menossa!?
lasinvaihtosketsi...
Lähetetty: 18.7.2004 16:07
Kirjoittaja Jusu
Nyt kun viimein oli kesäinen ja sateeton päivä, niin ajattelin että olisi hyvä tehdä kanssa-autoilijoiden ja oman henkilökohtaisen liikenneturvallisuuden hyväksi jotain ja vaihtaa viimeinkin rihlaantunut tuulilasi parempaan.

Ruikkukombissa odotti kirkas lasi ja viime tiistaina tuli tapeltua ivecon ikkunan kanssa, joten kokemustakin löytyy (siinä hirvityksessä on sentään melkein kaksimetrinen tuulilasi ja se piti asentaa pystysuoraan

).
Kävin ensin varaosa-auton lasin kimppuun ja se lähtikin perin vaivattomasti irti. En viitsinyt irrottaa sitä kiilalistaakaan kun ei se periaatteessa ole suorassa yhteydessä siihen uraan, jolla tiiviste on korissa kiinni. Toin lasin pihaan ja huomasin ettei minulla ole mitään, mihin laskisin sen siksi aikaa, kun otan toisen lasin irti. Sitten muistin yhden vanhan paskaisen täkin, siinäpä hyvä pehmuste. Laskin akkunan varovasti Ladan tuulilasin päälle kun en muuta paikkaa sille keksinyt. Ajattelin ettei se siinä ainakaan väänny kun se on samanmuotoinenkin. Hain vällyn ja levitin sen pihaan. Nostin lasin varovasti ja käänsin sitä että voin laskea sen täkin päälle ja TIKS... ulompi puoli meni keskeltä poikki

Laskin lasin vällylle ja meinasin suutuksissani tampata sen sirpaleiksi mutta maltoin mieleni ja laitoin sen takaisin sinne mistä sen otinkin. Muovipäällysteinen pyykkinaru on näppärä asennuksessa eikä sitä helvetin listaa tarvinnut irrottaa nytkään.
Ladassani on sitten toistaiseksi edelleen lisävarusteena rihlattu tuulilasi...
Täytyypi suksia ostamaan uusi, mutta Sieväseltä en sitä kyllä osta, ennen kuin tiedän, mitä ne oikeasti maksavat
EDIT: Sieväsen Simo lupasi myydä lasin 70 eurolla mutta Simon luettelot on lisäksi ajalta ennen euroja joten ne voisivat vaatia hieman päivitystä. Äijä kun ei harrasta liiketoiminnassaan tietotekniikkaa lainkaan. Sen kassakonekaan ei taida toimia sähköllä.
Taidanpa soittaa vaikka Jyskän lasiin...
... ja siä ne sano että 65 € on listahinta joten käyn joku päivä Simolta sen siihen hintaan kiristämässä kun sillä on niitä hyllyssä.
bränd njyy vindruutta
Lähetetty: 23.7.2004 20:00
Kirjoittaja Jusu
Kaupantako Simon putiikissa onkin aina yhtä mielenkiintoista. Heti ensimmäiseksi se kysyi että laitetaanko lasi. Minä sanoin että laita vaikka sellainen 65 euron lasi. Se ihmetteli että eikö se 75 € ole hyvä hinta? (Ite tyrkytti 70:llä viimeksi

) Minä sanoin että otappa se uusin aapinen ja kato sieltä se oikea hinta. Simo mutisi jotain että nämä taitaa olla jotain verottomia hintoja ja luettuaan vihkosta se väitti että nämä on tukkuhintoja. Minä viisastelin sille että eikös tämä ole tukkuliike kun täällä on niitä hyllyssä ja tuonne toisaalle ne tilaakin sen siihen hintaan. Ei paljoa Simoa naurattanu ku se haki mulle ikkunan...
Asentelin sitten lasia kotona. Vanha lasi halkeili joka nurkasta kun painoin sen irti. Taisi olla alkuperäisasennus, ainakin siinä oli samanlainen venäläinen leima kun sivulaseissa.

Viskasin mokoman mänemään ja laitoin tiivisteen uuteen lasiin ja vetelin sen pyykkinarulla paikoilleen. Otin muutaman digikuvan valmiista asennuksesta ja lähdin katselemaan valtatien varsia kirkkaan ikkunan läpi.
Nyt kun lasi on kirkas, huomaa selvästi miten helposti noin se likaantuu. Tuskin ehtii edelliset Lasolit kuivua, kun taas on joku guano tuulilasissa.
Kotiin tullessani tuli kotitiellä joku volvonromu vastaan. Onneksi näkyvyys oli hyvä eikä ysikympin kurvassa voi muutenkaan paljoa yli neljääkymppiä ajaa joten sain mokoman korvikeauton väistetyksi.

bongausta ja matematiikkaa...
Lähetetty: 28.7.2004 15:14
Kirjoittaja Jusu
Näin Jämsässä parkissa venäjän kilvissä olevan 115-mallisen uuden Samara 1,5 i:n.

Koskaan ennen en ollut mokomaa livenä nähnyt, joten ajoin siitä ohi neljä kertaa.
Toissapäivänä pyörähti 46000 Ladani mittariin. Olen ajanut kesälomani aikana (tähän asti 8,5 vk) jo ainakin 5000 kilometriä. Katsastuspaperiin (24.5) on merkitty lukema 40000 ja muistaakseni mittari pyörähti seuraavalle tonnille jo samalla viikolla.
Mittari on jokatapauksessa jo ainakin kolmannella kierroksella (246000) sillä ainakin voimansiirto (myös itse mittari) ääntelee siihen malliin. Lisäksi alkuperäinen moottori oli lähes finaalissa auton ostaessani...
Moottori taas on alle sata tuhatta ajettu, sillä kun ostin sen 1200S:n sillä oli ajettu jotain 85000 (nopeusmittari oli kyllä vaihdettu tripilliseen mutta olen nähnyt alkuperäisen) ja itse en ole sillä vielä kymppitonnia ajanut (peltorallia jotain 1000 km ja combissa 6-7 tkm).
Tankkasin taas tänään (sitten eilisen

) ja laskeskelin ajaneeni edellisellä kaksikymppisellä (17,8 litraa 95E:tä) noin 230 kilometriä joten kulutus on jopa alle kahdeksan litraa sadalla...
Ihmeen kevyt voi olla 49 numeron kenkä.

pikahuoltoa ja kissanhuuhdontaa...
Lähetetty: 29.7.2004 19:22
Kirjoittaja Jusu
Kattelin aamulla lähtiessäni että öljynpaine ei noussut satasta ajettaessa enää sinne 4 kp/cm3 paikkeille ja muistin että öljyt on vaihdettu viimeksi n. 6000 km sitten ja filtteri viime syksynä
Öljyä on vuotanut kampuran etustefasta kaiken aikaa ja kun öljynpinta näytti olevan pari milliä alle alarajan, en katsonut tarpeelliseksi lisätä sinne tippaakaan vaan vaihtaa koko liemet. Ehdin tarvikekeskukseen ennen kuutta ja ostin halvinta mobilia (13,50€) ja vaihdoin kurat. Moottorista valui reilut kolme litraa mustaa kuraa ja osa meni lahjakkaasti maahan
Vaihdoin samalla lähes pikimustan ilmansuodattimen ja puolillaan sakkaa olleen bensafiltterin.
Taas kelpaa köröttää viisi tonnia...
Edit: Olen tähän asti antanut talon kissaeläinten (2 kpl) loikoa lämmittelemässä Ladani konepellillä (VIRHE! EMÄMUNAUS! niitä ei pidä opettaa siihen

) mutta tänään meni kuppi nurin. woihan wanha wihtahousu kolli oli läpsytellyt hiekkasine polkuanturoineen ylös
upouutta tuulilasiani!
Huuhdoin hiekan poies ja kun myöhemmin näin elikon taas makailevan konepellillä, minuun iski piru ->

Hain ämpärillisen sadevettä ja huuhtelin tuon alhaisen elämänmuodon karvoineen kaikkineen hiiteen kallisarvoisen Ladani maalipinnalta.
Jos joskus maalaan jonkun auton, niin nitistän mokomat hirviöt...
no niih
Lähetetty: 15.8.2004 17:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
nyt on minullakin 1500 Combi De Luxe (mallia nappis-farmari)

olkaa nyt kaikki kateellisia mulle

noh nih
Lähetetty: 15.8.2004 18:33
Kirjoittaja Lada-Jussi
laitoin kuviakin nähtäväksi
http://fi.msnusers.com/LADA/vaz21023.msnw
tonne kansioon voisi lisäillä kuvia muistakin 1500 nappis kombeista, eli liittykää yhteisöön ja ladatkaa sinne!!
okei...
Lähetetty: 15.8.2004 18:49
Kirjoittaja Jusu
Lada-Jussi kirjoitti:nyt on minullakin 1500 Combi De Luxe (mallia nappis-farmari)

olkaa nyt kaikki kateellisia mulle
Mullapa onkin kaksi!

(toinen tosin 1200

)

Mikäs siihen on osunut?
Täytyypi laittaa kuvia ehjemmästä (tai kahdestakin

) jahka saan aikaiseksi liittyä...

hmm
Lähetetty: 15.8.2004 20:40
Kirjoittaja Lada-Jussi
se on viime talvena osunut kulmakkain jonkun toisen auton kanssa
tohon on kans vaihdettu 1200 kone, mutta se varmaan pienempi ongelma tossa.... mut on sentään De Luxe pyörein mittarein ja kaikkee
kuvia...
Lähetetty: 16.8.2004 17:32
Kirjoittaja Jusu
EDIT: Kuvia tulee joskus enemmän toisaalle...
julmetut talmut
Lähetetty: 22.8.2004 21:38
Kirjoittaja Jusu
Huomiovalotkin laitoin kun satuin saamaan hyppysiini. Kiinnitysraudat puuttui, joten väänsin ne alumiinista ja tälläsin valot napottamaan käpyjen nokkaan kun joku oli jo repinyt reiät niihin. Kytkentää varten Ladan valokytkimessä on sopivasti yksi ylimääräinen liitin josta heräte (kytkimen kautta) releelle --> valot palaa kun on vain parkit ja sammuu kun laittaa H4:t päälle.

hmm
Lähetetty: 23.8.2004 7:33
Kirjoittaja Lada-Jussi
puuhailtiin kans vähän de luxen kanssa eilen, käytössä oli AvtoVAZ-210900 korinoikaisulaite ja B&D rälläkkä

kyllä siitä vielä auto tulee, oikeastaan seuraavaksi pitää alkaa hankkii uusia peltiosia keulaan.
oi kärjet, kärjet...
Lähetetty: 25.8.2004 20:24
Kirjoittaja Jusu
Pientä nykimistä on silloin tällöin ollut havaittavissa ja kierroskellokin on tanssinut viimeaikoina Lambadaa jopa tasakaasulla ajettaessa, joten ajattelin viimeinkin tarkistaa tuon paljonpuhutun kärkisillan laakerin.
Tovin käpisteltyäni selvisi, että kapistus on ihan finaalissa; koko kärkisilta liikkuu ainakin millin jokaiseen ilmansuuntaan ja jopa tappi, johon alipainesäätimen taaki tulee kiinni, on löystynyt.
Kävin hakemasta Jussin ex-kombista virranjakajan ja siinä tuntuu olevan parempikuntoinen tuo kapine. Täytynee motivoitua ja etsiskellä jostain työkaluja ja naputella hieman kireyttä siihen parempaan laakeriin ja kyhätä sitten kahdesta jakajasta yksi toimiva.
Paremmat tulpanjohdot toin myös toisesta kombista ja vaihdoin ne koppuraisten johtojen tilalle...
Kuinkas Jussilla luistaa korinoikaisu?