Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jaska HKI kirjoitti:1 Vahvikkeeton (Ural moottoripyörän sisäkumi?)vesiletku pullistuu niin että jäähdytysvedet tulevat pihalle.Syy Varkaus tehtaalla?Delta vaihtoi uudet tilalle.
2 Sama toistamiseen
Terve!
Voisiko syy olla siinä, että jäähdytysjärjestelmän täyttötulpan ylipaineventtiili toimii väärin?
menestystä
SvS
Tuntuu olevan aika yleinen viankohde tuo paisarin korkki. Yleensä se ei pidä painetta, huomaa siitä että paisarista nousee höyryä ja nestettä häviää eli haihtuu.
Oon kyllä nähny myös niitä tapauksia että halkee letkut ja paisuvaissäiliö liian paineen takia. Ehkä liika painekin voi johtua siitä että korkki ei pidä painetta ja nesteen kiehumispiste laskee. Kun kone keittää ´niin painetta tulee niin nopeesti että korkki ei ehi laskemaan pihalle ja sit alkaa pettämään muut paikat. Sekään ei kerkee pelastamaan kun flekti lähtee hyrräämään vasta n.104 celssiuksessa..
Tervehdykset toivottelen.
Kun tarkastelee kertomiasi vikoja, niin näyttää siltä kuin puolet vioista liittyisi siihen vesiletkuvaurioon. Täytyypä tarkastaa omasta, että on vahvikkeelliset letkut. Huolimattomuus on sen laturin hihnapyöränmutterin irtoaminen. Mahdollista on myös, että sytytysyksikkö olisi kuumentunut liikaa, kun moottorinlämmöt kohosivat nesteen puutteesta johtuen. Letkuvaurio on myös mahdollinen niin, kuin Sdelano mainitsi paisuntasäiliön painekorkin. Silloin, kun itse hankin perheelleni leivän ja muut elämisentarpeet Ladojen parissa oli sellainen paikka kuin Raippo, jossa kaikki Ladat, ainakin teoriassa, käytiin läpi, tarkastettiin ja korjattiin havaitut laiminlyönnit ja huolimattomuudet tehtaalla kasatessa autoa. Nykypäivästä en tiedä onko Raipon tarkastuskeskus vielä toiminnassa. Oman HB:ni kävin läpi silloin, kun sen käytettynä eräältäkuolinpesältä ostin 2500km ajettuna ja eka huolto tehtynä. Mutta löytyi kuitenkin melko "mukavasti" säädettävää ja kiristettävää ja tuettavaa. Jos totta puhutaan ja puolueettomasti ilman millaisia ennakkoasenteita, niin olisi Ladojen kokoonpanossa tehtaalla, Raipossa ja paikallisissa huolloissa paljon kehittämistä, työnlaadun ja vastaamista omista töistä suhteen, joka tuntuu taantuneen sen aikaisesta, jos kaikki ovat yhtälailla huolimattomasti hoidettu. Periaatteessahan se ei olisi auton ja suunnittelun vika vaan ihmisten vastuuttomuuden. Tuntuu, että se ladna ja saftra , joka oli välillä jo melkolailla vähissä, olisi taas palannut, kun on lukenut kertomuksia näillä palstoilla ja kuunnellut kylillä. Kun Ladasta on saatu nämä huolimattomuudet korjattua, niin nehän toimivat moitteettomasti.
Olen aikaisemminkin kirjoitellut samoista asioista, jopa tehtaalla hihnanvierestä kokoamista seuranneena. Tehtaan edustajat sanoivat, että naiset tekevät kaikki huolellisuutta vaativat kasaustoimet, moottorit ja voimansiirrot koska he ovat huolellisempia kuin miehet (anteeksi urokset) mutta näin he sanoivat. Loppujen lopuksi Lada on hyvä auto.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
larssi21074 kirjoitti: Ehkä liika painekin voi johtua siitä että korkki ei pidä painetta ja nesteen kiehumispiste laskee. Kun kone keittää ´niin painetta tulee niin nopeesti että korkki ei ehi laskemaan pihalle ja sit alkaa pettämään muut paikat. Sekään ei kerkee pelastamaan kun flekti lähtee hyrräämään vasta n.104 celssiuksessa.
Terve!
Voiphan se olla niinnii...
Täytyy ihan miettiä. Äkikseltä tuntuisi siltä, että jos kiehuminen alkaa, eikä korkki ehdi laskea painetta ulos, paine järjestelmässä nousee ja kiehuminen lakkaa siihen paikkaan.
***
Sen verran taustatiedoksi, että 50/50 -vesi-pakkasnesteseos kiehuu normaalipaineessa noin 106...108 asteessa ja tavanomaisessa jäähdytysjärjestelmän maksimipaineessa noin 122...128 asteessa.