Sivu 4/39

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 22.2.2010 23:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Enpä ole kokenut moista. Moni täällä tietänee autojeni ulkonäöstä jotakin ja he kenties voisivat paremmin arvioida ovatko Vekottimeni Provosoivan näköisiä.

Ja ne viirut nyt eivät ainakaan siinä paarin edessä syntyneet.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 22.2.2010 23:33
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Täytyypä huomenna tutkia tarkemmin noita naarmuja. Ei niitä Junnut ole raastaneet. Joko joku auto on viistänyt ne tai sitten joku aiempi tämän Vekottimen kuljettaja on viistänyt jotakin.

No, eivät nuo pahoja naarmuja ole kun puhutaan 1996 käyttöönotetusta autosta.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 14:17
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Oli tuossa sopivasti välissä aikaa ja keli oli mitä mainioin. Aurinkoista ja -11astetta.

Kyllähän se oli käytävä sen jäähdytyksen kimpuun. Minä näköjään aika hyvin jo lämpötilamittarin heilahteluista ja koneen muusta lämpiämisestä osaan arvioida missä vika.

Termostaatti. Yli puolillaan auki kylmänä. Lurittelin SÄMPYstä hyvät nesteet talteen, otin termostaatin ja hyvän puhdistetun paisarin ja ei kun VäliPalan kimppuun.

Täytynee kohta käynnistellä ja täytellä järjestelmä. Sittenpäs kertoillaan lisää. Tulihan sitä muutakin vähän räpellettyä.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 18:06
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Siispä niitä pikkuräpellyksiä. Tiedossa on ehken melkoinen ajorupeama tässä ihan lähiaikoina, joten olihan sitä räpellettävä.

Kun tällaiseen vaihtaa termostaatin, on ilmanputsarihässäkkä otettava pois. Siinä siis samalla tarkastetaan putsaripatruuna. Erittäin siisti ja puhdas oli. Lie vaihdettu äskettäin.

Tulpat katsoin ja johdot. Tulpat olivat NKG 6 ja niitä kirjaimia mitä siinä oli. Todella hyväkuntoiset ja täysin harmaat. 2 tulppa ei meinannut oikein tulla ulos yhtä helposti kuin tulpat yleensä. Pelkäsin, että kierteet ovat mennet tai sitten että siellä on joku pommi. Kumpaakaan ei ollut tapahtunut. Tulpanjohdot olivat hyvät.

87 termarin laitoin. Mikä lie noissa se alkuperäinen. Alkuperäinen siellä ainakin oli kiinni. Niin karmeassa kunnossa se oli.

Otin pois sen keskikonsolin jatkeen ihan sinne takajalkatilaan asti. Ja tietenkin sen torven, joka muka vie ilmaa sinne taakse. Se vie lämpöä ihan väärään paikkaa ja lämppäritehot putoavat sieltä, missä niitä kaivataan.

Lämmin on tämä VäliPala. Toivottavasti joku ViluSaranalla ajava joskus tulee kyytiin ja voi arvioida onko tämä oikeasti lämmin verrattuna omaansa. Mielenkiintoinen ominaisuus on se, että lämpömittari, polttoainemittari ja lie vielä latausmittarikin olivat poissa pelistä kunnes sytytin valot. Olen poistanut valoautomatiikasta kaksi relettä eli mitään valoja ei tule ennenkuin räppää valot napista. Myöhemmin tuota ei tapahtunut.

Toinen hemmetin takavalo ei tahdo syttyä kolauttamatta. Vaikka kuinka niitä liittimen viiksiä nostelin niin ei. Pitänee kiristää vielä panelin ruuvit. Josko maita olisi vailla vaikka kyllä näyttäisi maakin olevan ihan hyvin kiinni.

Tuulilasinpyyhkimiä otin asteen ylöspäin. Makasivat siellä alhaalla tiivisteen päällä, jossa ovat varmasti aina jäähyhmässä eivätkä sula millään. Kuskinpuoleinen menee nyt vähä sivusta yli mutta siitä ei lie haittaa.

Takalasinpyyhkimen moottorista on otettava piuha irti. Taitaa pyyhkiä takalasia jos vahingossa näpäyttää viikseä itseensäpäin. Vinkuna ainakin sieltä kuuluu. Siis pyyhkiikö se takalasia, jos yrittää ruiskaista etulasille? Kertokaahan joku tästä HäsPäkin pyyhinjutusta. Kyllähän sen tuolta löytäisi, mutta kai joku voi heittää tiedonkin. No, joka tapauksessa otan irti sen piuhan.

Täytyy Mopiiliassa antaa jonkun SaranaAsiantuntijan kuunnella tuo kahnatus tuolla lootassa, kytkimessä tai missä lie. Ei se putkesta tule.

Meinasin käyttää päästötestissä, mutta ei ollut johtaja paikalla, joten jäi käymättä. Joutaahan tuota vielä.

Pitänee vielä laitella ne etukuräläppäjutut mieleiseen kuntoon. Siinähän sitä räpellystä sitten jo on ollutkin. Täytynee testailla vielä tuo takalasinlämmitin.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 18:41
Kirjoittaja pikku-maukka
itsellä ainakin alkaa etupyyhkiät pyyhkiä samalla kun persee lasia vähän pitenpään. takapyyhki ei tahdo toimia olleskaa, välillä vaan kun on pitempään ajanu.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 18:45
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minultahan on poissa etupyyhkijät, niiden moottorit ja vielä kun muistan niin vedän ne pesunestepumputkin sieltä mykiksi.

Mutta se takapyyhin? Mikä asento sitä käyttää?

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 19:02
Kirjoittaja Jaakkima
Viikseä pitää työntää eteenpäin, silloin takalasinpyyhkijä menee "tihkulle" eli pyyhkäiseen silloin tällöin. Kun sitä työntää vielä lisää, ruikkii myös vettä ja pyyhkii hetken jatkuvasti. Tihkulta pyyhin saadaan pois kun vetää viikseä sen "naksun" yli.

Kuinkas monta moottoria sieltä pesunestesäiliöstä löytyy? Jos vain yksi, siinä säiliön vieressä on sellainen "venttiilihässäkkä", joka ohjaa vettä oikeaan paikkaan viiksen asennon mukaan. Pumppu lähtee pyörimään aina.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 19:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jotain tuollaista epäilinkin niistä merkeistä siinä viikessä. Pyyhki kyllä jatkuvasti melko kauan ihan omiin nimiinsä vaikka vedin viiksen perusasentoon. No, kunhan katsotaan ja sitten revitään johto irti.

Muutenkin täytyy Pimentää ne turhat jakopumput sieltä pissisäiliöltä.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 19:17
Kirjoittaja Jaakkima
Jos kerran olet jo lampunpesurit ottanut irti, ja takalasinpyyhkijän kanssa niin kannattaa laittaa vaan se tuulilasille menevä letku suoraan pumppuun kiinni. Antaa vaikka sen jakajan siellä poksutella tyhjiä itsekseen.

Tiesithän että jos takalasinpyyhkijä on paikoillaan, on sen katsastuksessa toimittava vaikka pakollinen varuste ei olekaan. Ja se tynkä kanssa pitää repiä irti! Toiset asiaan kiinnittävät huomiota ja toiset eivät. Ja jos kiinnittävät niin sanomista tulee joko korjauskehotuksena tai hylkynä.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 19:33
Kirjoittaja Pavlovits
Jos se sinun tuuliohjain pitää takalasin puhtaana niin hyvä on. Muussa tapauksessa joudut laittamaan sen pyyhkimen takaisin, kakkaantuu meinaan melkoisesti.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 19:51
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuuliohjain pitää alasin ja perän moitteettoman puhtaana. Katsotaan sitten suolasumusotkukeleillä vielä. Jo 50km/h puhaltaa lumet takalasilta huit hemmettiin. Aion vielä virittää sitä vähän paremmaksi eli vetää sitä hieman eteenpäin, jollon viima osuu optimaaliseen kohtaan.

Ja mitään takalasinpyyhkijää en laita. Saavat huomauttaa. Jos haluavat sen niin laitan sen sitten siinä paikanpäällä paikoilleen. Ja tietysti samalla asetan sen johdon sinne moottorille.

Ettäkö takalasia pitää pystyä pyyhkimään? Lampunpesureidenhan ei tarvitse toimia. Eli takalasinpyyhin on pakollinen varuste?

Eivät ne VenäjäMaanLatat turhaan ole tällä älyttömällä kattolipalla ole varustettuja. Kun se Lippa Setanissakin toimi niin mahtavasti niin miksei sitten HässiPäkissä. Suosittelen lämpimästi. Ja Combissa se läppä vasta hyvä onkin. Tietenkin siinä se on erilainen kuin näissä Samsaroissa.

Jos tuo takalasinpyyhin on pakollinen varuste niissä autoissa, joihin se on asennettu, niin kyllä tulee talviaikaan hylkyä. Mitä hirveimmissä jäävuorissa niitä näkee ja moneen suuntaan vinksallaan.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 21:07
Kirjoittaja Pavlovits
Minulla ei kummassakaan Samarassa ole ollut tuon pyyhkijän kanssa muuta ongelmaa kuin tuo älytön käyttöliittymä. Ja pyyhin on ollut ahkerassa käytössä.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 21:14
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Taitavat nuo takalasinpyyhkijäongelmaiset olla laiskoja putsaamaan takalasia muulla kuin pyhkijällä ja takalasilämppärillä. Mutta kyllähän sekin vaikuttaa että säilyttääkö autoa tallissa vai lumihangessa. Minähän kuulun tuohon jälkimmäiseen kastiin.

Mutta kun se tuulenohjainlippa on kunnossa ei pyyhkimistarvetta ole. Uskoo ken näkee.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 21:32
Kirjoittaja Jaakkima
Takalasinpyyhin EI ole pakollinen varuste missään! Mutta sen pitää toimia JOS pyyhkijä on paikoillaan katsastaessa! Jos takalasinpyyhkijä on poistettu, myös se "tynkä", joka vartta liikuttaa pitää poistaa! Sen tyngän katsotaan olevan vaaratekijä, jos se sinne jätetään.

Ihan sama että lisävalojen kiinnikkeet pitää poistaa ainakin katsastukseen jos ne otetaan pois keulalta katsastuksen/kesän ajaksi. Oletettavasti myös valorauta pitää poistaa keulalta. Näiden kun katsotaan olevan vaaratekijä jalankulkijalle mahdollisessa törmäyksessä.

Kyse ei välttämättä ole laiskuudesta takalasin putsaamisessa ajoon lähtiessä. Farmareissa ja HB-mallisissa kun se ilmavirta työntää sitä lunta takalasille. Omassa Volvossa näillä keleillä saa takalasinpyyhkijän pitää jaksotoiminnassa koko ajan ettei takalasi muurannu umpeen. Tiedän vain kaksi HB-mallia, joissa takalasi ei muurannu umpeen ilman tuulenohjaimia ja takalasinpyyhkijää. Toinen on Volvo 340 3/5-ovisena ja toinen Fiat 127, eikä kummassakaan takalasinpyyhkijää ole saanut edes rahalla.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 23.2.2010 21:50
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tosiaankin melkein kaikkien nykyautojen Pyllyt pöllyävät karmeaan mömmöön. Ja mitä se lumipölly, mutta yleensähän se on sitä suolatihkumössömönjää.

Minäpä poika laitan jonkun kivan pehmikkeen tai pehmolelun siihen tappiin. Onhan noita kikkoja. Ja jos se Syynäri sitten joskus ei muuhun keksi kiinnittää huomiota niin olkoon. Hylkyä tuollaisesta ei kukaan kehtaa antaa.

Mutta kokeilkaas muutkin niitä lippoja. Monissa autoissahan niitä on nähty. FarmariVolkkareissa ainakin ja vaikka missä.

Minä poika hommaan vielä sen NuapurjiMallisen konepellinetureunalipan. Ne ovat niin käsittämättömiä, että pakko kokeilla, mitä ne oikein vaikuttavat tai tekevät. Tähän on turha heittää sitä käsitystä, että ne kimmottavat kivet ja muut köntit paremmin tuulilasiin. Joku muu tarkoitus niillä on. Enkä usko, että ne voisivat olla vain koristekamaa tai kuuluvat johonkin korisarjaan.