Perhana ku on mielenkiintonen sivu. Sais olla suomeksi samanlainen. Mielenkiintosia nuo kotimaiset Hyry sahat.Uitukki kirjoitti:Kyse on kanadalaisesta sivusta acresinternet.com
moottorisahoista
Re: moottorisahoista
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: moottorisahoista
Tallinnassa joku juuri kaupittelee tuollaista uutta Druzhbaa, hinta (n.45e) vaan panee epäilemään, että onko tämäkin sitten joku kiinalainen versio?Lesnaja Sobaka kirjoitti: Tässä uusi Druzhba:
Vanhain kertomusten mukaan vissiin 60-luvulla tällaisia viimeksi Suomessa käytettiin. Löysin jostain venäläisen artikkelin (jonka jo hukkasin), missä vertailtiin länsimaisia sahoja (enimmäkseen kiinalaisia väärennöksiä näyttivät olevan) ja venäläisiä perinnemalleja. Kääntölaippasahojen käyttöä edelleen Venäjällä perusteltiin artikkelissa sillä, että hakkuut tehdään syvän lumen aikaan ja että puut ovat järeitä. En oikein usko noita perusteluja. Kysymys on todennäköisesti varaosien saatavuudesta. Minulla on ollut ilo ja kunnia rypeä metsätöissä venäläisten metsurien kanssa. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita siinä riittää. Yksikään länkkärisaha ei sellaista kyytiä kovin kauan kestä.
Ural 2TE olisi kyllä tehonsa puolesta (3,5 KW) hyvä vehje katkaisusahaksi. Tai vaikka voimanlähteeksi pelkkahirsien kenttäsahauksessa.
http://www.okidoki.ee/item/544854/
Muistelin joskus Tartossa kuulleeni, että tuo Druzhba olisi aikoinaan jonkun paikallisen suuruuden suunnittelema niin tutkin hieman asiaa:
et.Vikipedian mukaan vietti virolainen Boris Kabur v.1947-1954 Siperian vankileirillä, jossa toisten karkoittujen tutkijoitten yms. kanssa työskenteli Yleisliittolaisessa Metsäteollisuuden suunnitteluyksikössä ja suunnitteli tuon sahan. Kabur nimitti sahan aluksi "Taigaksi" ja vasta myöhemmin se sai nimen "Druzhba".
ru.Vikipedian mukaan se sai tuon "Druzhba" nimen Ukrainan ja Venäjän yhdistymisen 300vuotispäivän kunniaksi v. 1954. Kaburin osuudesta sahan suunnittelijana ei tuossa kerrota mitään.
Tuon Uralin teho kyllä tosiaan varmaan riittäisi niihin "jokamiehen raamisahoihin". Edellyttäen, että tuo teho pitää paikkansa. Esim. se 8hv Veterok vastaa mielestäni korkeintaan jotain 5hv japsirutkua. Pitäs päästä kyllä ennen kokeilemaan, voi olla hyvinkin kovakin tekijä.
Tässä muuten löytyy venäläisiä "Taiga" merkillä tekemiä pieniä kenttäsahoja:
http://www.pilorama1.ru/
näkyy olevan nuo bensamallit Hondan koneella.
Kyllähän se vieläkin näissä venäläisissä aina vähän epäilyttää se kuuluisa "Neuvostotekniikka"


Muistuu kyllä mieleen mummolasta Korpilahdelta -70 luvulta sellainen vanha Homelitekin, jolla yritettiin monta kertaa päästä hommiin. Oli aina starttikunnossa liiterin katoksen alla, mutta kun pääsi metsään ja näki puun, niin ei enää millään käyntiin. Oli vielä tosi painava romu kantaa metsään ja takaisin.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: moottorisahoista
Jos se saha todellisuudessa vastaa annettua kuvaa, niin kyseessä on aito. Kiinalaiset eivät ymmärrettävistä syistä valmista yläkahvoilla varustettuja kääntölaippasahoja. Hinta on kyllä kiinansahan hinta. Venäjällä pyydetään vähittäismyynnissä Druzhba-sahasta noin sadan euron hintaa. Niin että näkemättä paketin sisältöä en ostaisi.Tallinnassa joku juuri kaupittelee tuollaista uutta Druzhbaa, hinta (n.45e) vaan panee epäilemään, että onko tämäkin sitten joku kiinalainen versio?
http://www.okidoki.ee/item/544854/
Kyllä ne väittävät, että tuollainen sahamalli on alunperin yleisneuvostoliittolainen keksintö. Sahaustekniikka on lievästi sanoen omintakeinen: http://www.cah.ru/1_4_02b.jpg Hakkuumiehet tykkäävät mallista etenkin sen takia, että syvän lumen aikaan ei tarvitse kaatomiehen hengittää pakokaasua tyvelle lapioidussa poterossa. On se tietysti omankin kokemuksen mukaan ikävä paikka. Tietää päänsärkyä jo puolen päivän aikaan. Karsinta taitaa kuitenkin jäädä tuolla sahalla tekemättä. Mutta katkonta sujuu kyllä hyvinkin ergonomisesti. Tosin sahojen painotiedot pistävät selän särkemään jo katsomalla.
Venäläisten käyttäjäkokemusten mukaan paino ei tosin ole ongelma. Käynnistäminen on.
Tulin miettineeksi sitä, että Ural- ja Druzhba- sahojen kaasuttimissa ei taida olla alipanekalvoa. Bensatankin asettelu koneen yläpuolelle viittaisi siihen suuntaan. Eli saha käy ainoastaan silloin kun bensatankki on kaasuttimen yläpuolella.
Mutta mistäpä sen tietää ennen kuin on testannut. Tahtoo! Valitettavasti ei isänpäiväpaketissa ollut, mutta hakuun laitetaan.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Re: moottorisahoista
On ne vaan niin hyviä nuo venäläiset sahat että Suomen itäraja näkyy heti Google Earthissä.Se sankempi puoli oikealla on sitten Venäjää 

Re: moottorisahoista
Eli hitlerin sahat on hyviä kun siellä on vähemmän puita??
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: moottorisahoista
On ne vaan niin hyviä nuo venäläiset sahat että Suomen itäraja näkyy heti Google Earthissä.Se sankempi puoli oikealla on sitten Venäjää
Voisiko tämä kaksikko hypätä lähimpään vessanpönttöön ja pyytää ystävällisesti jotakuta vetämään?Eli hitlerin sahat on hyviä kun siellä on vähemmän puita?
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Re: moottorisahoista
Asiasta toiseen.Minulla oli aikoinaan kaksi serkusta jotka menettivät terveytensä juuri noissa sahahommissa.Suomalainen kun on niin hullu että tekee.Metsäyhtiöt saivat puutavaransa,porvarit rahansa ja eläkevakuutusyhtiöt säästivät eläkkeiden maksussa R.I.P. Onneksi Suomessa on Ponsse jonka perustaja Einari Vidgren kuoli hiljattain.http://www.Ponsse.fi
Re: moottorisahoista
.Tarkistappa asia...Saksan metsäteollisuus on Suurempi kuin Suomen.pressa kirjoitti:Eli hitlerin sahat on hyviä kun siellä on vähemmän puita??
Re: moottorisahoista
Ainakin Helsingissä vessanpytyn rööri on kymmensenttinen,Joensuusta en tiedä.Lesnaja Sobaka kirjoitti:On ne vaan niin hyviä nuo venäläiset sahat että Suomen itäraja näkyy heti Google Earthissä.Se sankempi puoli oikealla on sitten VenäjääVoisiko tämä kaksikko hypätä lähimpään vessanpönttöön ja pyytää ystävällisesti jotakuta vetämään?Eli hitlerin sahat on hyviä kun siellä on vähemmän puita?
Re: moottorisahoista
Lesnaja Sobaka kirjoitti:Voisiko tämä kaksikko hypätä lähimpään vessanpönttöön ja pyytää ystävällisesti jotakuta vetämään?



Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: moottorisahoista
Hieman tutkin käyttöohjekirjasta, (lopussa kuvat) niin Druzhbassa on kaasarina "КМП-100АР", aika erikoinen luistinkaasari, jossa on sivussa iso alipainekalvorumpu.Lesnaja Sobaka kirjoitti: Tulin miettineeksi sitä, että Ural- ja Druzhba- sahojen kaasuttimissa ei taida olla alipanekalvoa. Bensatankin asettelu koneen yläpuolelle viittaisi siihen suuntaan. Eli saha käy ainoastaan silloin kun bensatankki on kaasuttimen yläpuolella.
näkyy hyvin tässä videossa: http://www.youtube.com/watch?v=UM129km8 ... re=related
Toinenkin kaasarimalli siinä on kuvattuna "КМП-100У", mikä on normaali kalvokaasutin. Olisikohan tuo kuitenkin käytössä paremminkin niissä normaalikahvasahoissa?
Zid näyttäisi tekevän myös järeämpääkin Druzhbaa "5E" - 109ccm3 ja 3,7kW
http://motopila.ru/chainsaw/benzo/druzhba/5-e/
lis. Vai tekeekö Zid enää moottorisahoja ollenkaan ja myynnissä olevat ovat vielä vanhaa tuotantoa? Tämän artikkelin perusteella alkoi tuntua, että Venäjän moottorisahateollisuus olisi kannattamattomana lyöty lautoihin:
http://pr.motopila.ru/?news=120
Selittäisi kyllä sen, miksi siellä Zidin kotisivulla ei siitä moottorisahatuotannosta ole mitään.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: moottorisahoista
Tov. Samarai löysi totuuden siemene. Dzhershinskin nimikkotehdas on lopettanut moottorisahojen tuotannon suunnitellusti toukokuussa 2008.
Uusina noita sahoja kuitenkin näyttää markkinoilla olevan. Zid valmisti sahoja vuodesta 1954 lähtien. Vuonna 2005 valmistui 14. miljoonas "Druzhba". Suuresta valmistusmäärästä huolimatta aloin epäillä, että eivät ne varastot ihan tänne asti riittäne...
Mielenkiintoista on, että Felix Dzhershinskin nimeä kantava tehdas on edelleen olemassa. Muistamme kumminkin, että Neuvostoliiton romahtamiseen johtanut tapahtumaketju alkoi symbolisesti Lubjankan aukiolla olleen "Rauta-Felixin" patsaan tuhoamisella elokuussa 1991. Tämän tehtaan olemassaolo vahvistaa edelleen käsitystäni siitä, että ei Neuvostoliitto mihinkään ole kadonnut. Se vain siirtyi Moskovan kaupungin rajojen ulkopuolelle.
Vähittäiskauppiaiden ilmoituksissa sahojen valmistajaksi ilmoitetaan edelleen "ZiD". Todellisuudessa valmistus siirtyi Siperiaan, Altain alueelle. Bijskiläinen SIBPRIBORMASH http://www.novosibirskgid.ru/sibpribormash.html valmistaa lisenssillä sekä Uralia, Druzhbaa että Taigaa.
SIBPRIBORMASH on siitä erikoinen tehdas, että markkinointiin se ei suoranaisesti panosta. Tehtaalla ei ole edes omia www-sivujaan. Johtunee siitä, että puulaaki valmistaa etupäässä sotatarvikkeita. Ja nyt sitten näitä Neukkusahoja.
Asiaa kun tarkemmin ajattelee, niin on se jotenkin johdonmukaista.
Uusina noita sahoja kuitenkin näyttää markkinoilla olevan. Zid valmisti sahoja vuodesta 1954 lähtien. Vuonna 2005 valmistui 14. miljoonas "Druzhba". Suuresta valmistusmäärästä huolimatta aloin epäillä, että eivät ne varastot ihan tänne asti riittäne...
Mielenkiintoista on, että Felix Dzhershinskin nimeä kantava tehdas on edelleen olemassa. Muistamme kumminkin, että Neuvostoliiton romahtamiseen johtanut tapahtumaketju alkoi symbolisesti Lubjankan aukiolla olleen "Rauta-Felixin" patsaan tuhoamisella elokuussa 1991. Tämän tehtaan olemassaolo vahvistaa edelleen käsitystäni siitä, että ei Neuvostoliitto mihinkään ole kadonnut. Se vain siirtyi Moskovan kaupungin rajojen ulkopuolelle.
Vähittäiskauppiaiden ilmoituksissa sahojen valmistajaksi ilmoitetaan edelleen "ZiD". Todellisuudessa valmistus siirtyi Siperiaan, Altain alueelle. Bijskiläinen SIBPRIBORMASH http://www.novosibirskgid.ru/sibpribormash.html valmistaa lisenssillä sekä Uralia, Druzhbaa että Taigaa.
SIBPRIBORMASH on siitä erikoinen tehdas, että markkinointiin se ei suoranaisesti panosta. Tehtaalla ei ole edes omia www-sivujaan. Johtunee siitä, että puulaaki valmistaa etupäässä sotatarvikkeita. Ja nyt sitten näitä Neukkusahoja.
Asiaa kun tarkemmin ajattelee, niin on se jotenkin johdonmukaista.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Re: moottorisahoista
Huski ostettu tänään menomatkalla terveystarkastukseen. Nyt pitäs vaa päästä tositoimiin testaamaan. Noh viikonloppuna Pudasjärvelle. Ei kehtaa täällä Rovaniemellä kerrostalon pihalla ruveta tuon kans riehumaan. Saattas tulla poliisit paikalle äkkiäUitukki kirjoitti:^ Juup. Harmittaa vaan kun ei oo huomenna kirppis auki. Ja tosiaan koekäytin ja oli soiva peli siitä ei ollut epäilystäkään. Taitaa tuo olla vähän parempi Partneria kun se nyt ilmeisesti on sitten kevyempi vaikka tosin tehoja on hieman vähemmän. Saa nähä kerkiääkö Huski mennä vaan jollekin muulle kun ei tiedä miten joudan kirpparilla käymään kun on nuo työajat aina miten sattuu. Tosin mulla pitää käydä maanantaina kesken päivin terveystarkastuksessa niin vois sillä reissulla käydä ostaan jos vain ehdin.

Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: moottorisahoista
Kaikista vähiten Neuvostoliitto on kadonnut varmaan Valko-Venäjällä. Esim. Dzhershinskiin liittyen siellä on Minskin lähellä edelleen hänen nimeään kantava pikkukaupunki. Ja vuonna 2006 kovana Neuvostoliiton ihailijana tunnettu Lukasenka teetti tarkan replikan tuosta Moskovan patsaasta Minskiin ja Valko-Venäjän turvallisuuspoliisinahan toimii KGB, mikä perustettiin 1991 juuri jatkamaan NL:n Tsekan ja KGB:n perinteitä.Lesnaja Sobaka kirjoitti: Mielenkiintoista on, että Felix Dzhershinskin nimeä kantava tehdas on edelleen olemassa. Muistamme kumminkin, että Neuvostoliiton romahtamiseen johtanut tapahtumaketju alkoi symbolisesti Lubjankan aukiolla olleen "Rauta-Felixin" patsaan tuhoamisella elokuussa 1991. Tämän tehtaan olemassaolo vahvistaa edelleen käsitystäni siitä, että ei Neuvostoliitto mihinkään ole kadonnut. Se vain siirtyi Moskovan kaupungin rajojen ulkopuolelle.
Ja aiheeseen liittyen: polttopuun tekoa - Minskin moottoritehdas voimalähteenä:
http://www.youtube.com/watch?v=17M4H6elavs
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: moottorisahoista
Komennuskunta "Raiva" pistää Karjalassa kuusta pötkölleen Ural-sahalla. Päällysmies on mainio. http://www.newstube.ru/#/video/9629836A ... 8DEF0A9697
Neuvostomallinen pitkillä kahvoilla varustettu saha on mitä ilmeisemmin paikallisten ammattimiesten mieleen. Tuotekehittelyä ei tosin ole tehty juurikaan vuoden 1953 jälkeen. Jossain vaiheessa Druzhba- ja Ural- sahoihin on tullut sähkösytytys. Siinä suurin piirtein kaikki.
Mutta on yksi poikkeus. Vuonna 1992 Moskovan lähistölle perustettiin ruotsalais-venäläinen yhteisyritys "Himki-Husqvarna". Se valmistikin Himkissä muutamaa Husqvarnan mallia vuoteen 2008 asti. Yksi malleista oli HVA 262 XPH. H mallimerkinnässä tarkoittaa "höga handtagarna".

262 XPH on ollut myynnissä ainoastaan Venäjän markkinoilla. On edelleenkin. Ilmeisesti Husqvarnassa kasataan vieläkin näitä sahoja. Virallisissa HVA:n katalogeissa ei tästä paljon mainintoja löydy.
Neuvostomallinen pitkillä kahvoilla varustettu saha on mitä ilmeisemmin paikallisten ammattimiesten mieleen. Tuotekehittelyä ei tosin ole tehty juurikaan vuoden 1953 jälkeen. Jossain vaiheessa Druzhba- ja Ural- sahoihin on tullut sähkösytytys. Siinä suurin piirtein kaikki.
Mutta on yksi poikkeus. Vuonna 1992 Moskovan lähistölle perustettiin ruotsalais-venäläinen yhteisyritys "Himki-Husqvarna". Se valmistikin Himkissä muutamaa Husqvarnan mallia vuoteen 2008 asti. Yksi malleista oli HVA 262 XPH. H mallimerkinnässä tarkoittaa "höga handtagarna".
262 XPH on ollut myynnissä ainoastaan Venäjän markkinoilla. On edelleenkin. Ilmeisesti Husqvarnassa kasataan vieläkin näitä sahoja. Virallisissa HVA:n katalogeissa ei tästä paljon mainintoja löydy.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...