Sivu 4/11
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 10.8.2013 12:52
Kirjoittaja kappa12
jta kirjoitti:Ite yleensä ottanu tuon ylätukivarren pultin pois että jättäny mutterin siihen pultin nokkaan ja vasaralla naputellu samalla kun toisesta päästä nitkuttanu listalla edestakaisin. Yleensä lähtee suht. kivuttomasti tuollain pois. Sitten kun ei pysty enää vasaralla lyömään pulttiin niin sopivaa tuurnaa/pulttia käyttää millä saa lyötyä pulttia ulos.
Pitää kokeilla...
Hitaasti mutta varmasti etenee... Uudet alatukivarret saapui, varaosaraadon etupää on purettuna ja sieltä otetaan navat, olka-akselit ja jarrukilvet tähän... Tämän alkuperäiset osat jää talteen ja ne sitten ajan kans fiksaillaan ja vaihdellaan laakerit...
Etupään osia on pikkuhiljaa putsattu periaatteella akkuporakone ja teräsharja... Meinasin pohjille vedellä motonetin 182 zink -maalin ja pinnalle sitten jotain mustaa väriä... Eiköhän se tästä joskus etene...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 15.8.2013 20:06
Kirjoittaja kappa12
Etupään osat saanu maalipintaa, ylätukivarret pitää vielä irrotella, hioa ja maalata... Sitten saiskin ruveta kasailemaan...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 21.8.2013 6:46
Kirjoittaja kappa12
Jaaha, nyt olis taas hyvät neuvot tarpeen... Meinasin irrotella edesta ne ylätukivarret, jäipä vielä paikoilleen... Irrotin puskurin pois edestä ja pyöritin pulttia pulttipyssyllä, aikansa kun paukutti niin se alkoi jopa pikkuhiljaa pyöriä, toki hitaasti... Koitin lyödä pajavasaralla toiseen päähän pulttia pyöritellessä, mutta eipä tuolla mitään vaikutusta tuntunut olevan... Millähän ihmeellä tuon sais pois tuolta... Koitin ruiskia sinne kaikenlaisia irrotusöljyjä ja jättää hautumaan...
Muuten alatukivarret olis koottuna uusilla puslilla ja nivelillä, vielä kun nuo ylemmät sais irti hiottavaksi, maalattavaksi ja puslitettavaksi...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 21.8.2013 8:11
Kirjoittaja pressa
Ilmeisesti puslan sisäholkit on ruostuneet pulttiin kiinni ja se pyörii kumissa. Itse suosittelisin "nytkysahaa"

Pultti tukivarren molemmilta puolilta poikki ja pätkäthän sitten tuleekin puslien kanssa pois.
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 21.8.2013 8:25
Kirjoittaja kappa12
Melkeinpä jotain tuollaista pitää kokeilla...
Saako noita pultteja jostain uusia, vai pitääkö ottaa vain mitta ja mennä kyselemään ruuvikaupasta...?
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 21.8.2013 8:44
Kirjoittaja pressa
Ainakin takatukivarsisarjasa tulee uudet pultit ja kyllä idäntuojat noitakin alkuperäisiä pultteja saavat. Toki kyllä sinne voi pulttikaupastakin ostaa pultin, varaosakirjassa on muistaakseni pituus paksuus ja nousu ilmoitettu.
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 22.8.2013 2:39
Kirjoittaja Smoppi
pressa kirjoitti:Toki kyllä sinne voi pulttikaupastakin ostaa pultin
Voi olla aika hankalaa. Itse kysyin Kuopion kaikista pulttikaupoista 11 milliä paksua kierretankoa. Kierteen nousulla tai muilla tekijöillä ei olisi ollut yhtään mitään väliä, olisin tarvinnut ainoastaan tuon paksuista kierretankoa ja pari siihen sopivaa mutteria. Missään ei tuollaista ollut, kun kuulemma myyvät vain yleisimpiä kokoja. Pitäkööt tunkkinsa sitten, kun niitä yleisimpiä kokoja saa halvemmalla Motonetistä...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 4.9.2013 6:38
Kirjoittaja kappa12
Osien kunnostusta jatkettu... Etuvakaajan kans vain tuli ongelma... Millä nuo vakaajan kumit saa irti sieltä, pitääkö ne raudat porata auki...?
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 4.9.2013 9:05
Kirjoittaja MrKz
kappa12 kirjoitti:
Osien
kunnostusta jatkettu... Etuvakaajan kans vain tuli ongelma... Millä nuo
vakaajan kumit saa irti sieltä, pitääkö ne raudat porata
auki...?
poraa auki,ovat niistä pultin rei'istä ns.holkilla toisissaan
kiinni,joku 1mm paksummalla terällä poraa niin pitäis irrota
toisistaan..
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 4.9.2013 9:49
Kirjoittaja kappa12
MrKz kirjoitti: poraa auki,ovat niistä pultin rei'istä ns.holkilla toisissaan
kiinni,joku 1mm paksummalla terällä poraa niin pitäis irrota
toisistaan..
Näin vähä epäilinkin... Kiitos tiedosta...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 25.9.2013 7:11
Kirjoittaja kappa12
pressa kirjoitti:Ilmeisesti puslan sisäholkit on ruostuneet pulttiin kiinni ja se pyörii kumissa. Itse suosittelisin "nytkysahaa"

Pultti tukivarren molemmilta puolilta poikki ja pätkäthän sitten tuleekin puslien kanssa pois.
Kahdesta terästä sain vain hampaat menemään, pultti on edelleen paikoillaan... Siispä uudet tukivarret tilaukseen ja nuo vanhat rälläkällä paloiksi... Pe#####, alkaa lähtemään sieltä...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 25.9.2013 8:14
Kirjoittaja pressa
kappa12 kirjoitti:
Kahdesta terästä sain vain hampaat menemään, pultti on edelleen paikoillaan...
Osta kunnollisia teriä. Itse kun nytkysahan ostin niin myyjältä (asiantunteva kauppa ja myyjä) kyselin mukana tulevista teristä että tekeekö mitään. Myyjä kertoi niiden olevan lähinnä malleja joiden mukaan voi oikeita teriä ostaa. Myi sitten jotain kohtuullisen hyviä teriä paketin. Kun menin tukivarsia vaihtamaan ajattelin kokeilla "malli"terällä. Ensimmäisen pultin puolivälin jälkeen oli hampaat sileät, Sitten vaihdoin oikean terän ja sillä katkoin useita pultteja kunnes terä katkesi ylemmän tukivarren pultissa kun sahausasento oli huono, toisella terällä (joka vieläkin käytössä) sahasin homman loppuun.
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 25.9.2013 8:20
Kirjoittaja kappa12
pressa kirjoitti:Osta kunnollisia teriä. Itse kun nytkysahan ostin niin myyjältä (asiantunteva kauppa ja myyjä) kyselin mukana tulevista teristä että tekeekö mitään. Myyjä kertoi niiden olevan lähinnä malleja joiden mukaan voi oikeita teriä ostaa. Myi sitten jotain kohtuullisen hyviä teriä paketin. Kun menin tukivarsia vaihtamaan ajattelin kokeilla "malli"terällä. Ensimmäisen pultin puolivälin jälkeen oli hampaat sileät, Sitten vaihdoin oikean terän ja sillä katkoin useita pultteja kunnes terä katkesi ylemmän tukivarren pultissa kun sahausasento oli huono, toisella terällä (joka vieläkin käytössä) sahasin homman loppuun.
Boschin terällä kokeilin(toinen olikin biltema

) ja molemmista meni vain hampaat... Voi toki olla miehestäkin kiinni...
No, laikka auttaa tuohonkin, ei nuo tukivarret kuitenkaan enää uuden veroiset oo...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 25.9.2013 8:26
Kirjoittaja pressa
Niin siis kunnon terällä menee hienosti. Tähän muuten sopisi jokarin jutut kuinka ne ladan kaikki pultit on kuin tinaa ja kovuus merkinnät on vain koristeena pulteissa. Rälläkällä noiden pulttien katkominen on työlastä kun se kumi alkaa sulamaan sinne väliin...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lähetetty: 25.9.2013 8:40
Kirjoittaja kappa12
pressa kirjoitti:Niin siis kunnon terällä menee hienosti.
Millainen terä sitten pitäis hommata että menee...? Kunnollinen joo, mutta kaipaisin esimerkkiä...
EDIT: Työmaalta löyty wyrthiläisiä teriä, kokeillaan siis sellaisella seraavaksi...