Sivu 4/8
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 27.6.2011 0:05
Kirjoittaja separi
Totta höpäjät, se on tietysti myös. Hyvin tuntuu ainakin mulla sopivan paikalleen se kiristin.
Viikonloppuna taas kerkes jotain tekemään. Koneistamossa ottivat 3. ja 4. männistä tavaraa pois ja nyt tulee molemmat tasan 0,1 mm lohkon yli. Kasasin koneen ja testasin muovailuvahan kanssa ne venttiilin ja männän väliset etäisyydet. Selvis, että noi mäntien kolot ei ole imuvenan kohdalta tarpeeksi pitkät, eli otti männänlakeen kiinni. Männät otettu nyt irti ja muokkaillaan noita koloja samalla, kun korjataan puristussuhde oikeaksi. Tuli myös tehtyä sylintereihin pienet viisteet imuvenan kohdalle. Kiitoksia vaan vinkistä.
Paljastui muuten kannen oikasussa inhottava valuhuokonen juurikin nelospytyn liekkirenkaan kohdalta(näkyy yhdessä kuvassa). Onko ideoita, miten tuon sais täytettyä? Hitsaaminen ei mielellään tule kyseeseen. Meinasin aluksi "kemiallista titaania" tuohon, mutta ei tunnu saavan ainakaan Suomesta. Lämpöä kestäis 280C ja hetkellisesti 300C.
http://aijaa.com/v.php?i=000798244136.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004828244137.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004968244138.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=001218244139.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=007278244140.jpg
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 4.7.2011 8:21
Kirjoittaja naco
Miksei siihen voi TIGillä pientä täppiä laittaa, ja sitten tasoitella, vaikkapa ihan vaan yhteen suuntaan pyölletyllä lattaviilalla varovasti?? Tälläinen tulis äkkiseltän mieleen..

Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 5.7.2011 0:27
Kirjoittaja separi
Eikös TIGillä hitsatessa tarvii esilämmittää kappale ennen hitsausta? Mietin vaan, notta saatta mennä kieroon, jos kauhiasti lämmittelee. Kyllähän se muuten varmasti se varmin tapa olis. Mitäs sanoo palstan hitsarit, onnistuisko ilman uutta tasohiontaa?
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 5.7.2011 10:50
Kirjoittaja START
ei se mitään esilämmitystä tarvi, kun on riittästi virtaa. ei tommonen valu mihkään vetele, ja AlSi lanka niin ei halkee.
mut kyllä se tasohionta olis silti järkevää, et tulee varmaan tasanen.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 7.7.2011 23:20
Kirjoittaja separi
Jotain on taas saatu tehtyä:
Männät on saatu valmihiksi ja sitten päästään taas mittailemaan. Mäntien palotilojen syvennystä kasvatettu 12,5 kuutiosenttiin, jolloin puristussuhteeksi tulee n. 10,6. Ennenhän tuo oli siis jotain 12,5 tällä kannella. Tein muovailuvahasta mallin tuosta kannen palotilasta ja sen mukaan tein mahdollisimman samanlaisen peilikuvan mäntiin. Imuvenan koloa myös hieman levitetty, eikä enää ota venttiiliin kiinni.
Tänään aloittelin mittailemaan venttiilien aukeamisia. Tuossa meikämannen nokassa on 4 mm pienempi perusympyrä kuin orkkiksessa. Onkos kokemuksia millaisella nokkapukilla olette saaneet vastaavien nokkien vipusuhteen järkeväksi? Mulla on vakiokorkuinen nokkapukki ja 2 mm laskettu, jonka ostin nokan mukana. Vakiopukilla mittasin imuventtiilin nousuksi 10,2 mm 0,15 välyksellä. Suoraan nokalta nosto on imulla 7,05 ja pako 7,00. Lasketulla pukilla taas ei saanut minkäänlaista välystä keinun ja nokan väliin. Laitoin myös 1 mm paksut prikat tuonne lasketun pukin alle, jolloin se on 1 mm vakiota matalampi. Välykset sai säädettyä, mutta nosto jäi taas vaatimattomaksi sinne kympin tienoille. Huomenna kokeillaan lisää.
Kuvia männistä ym.:
http://aijaa.com/v.php?i=001008288148.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=000618288149.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=003508288150.jpg
Mäntä väärinpäin sylinterissä <--- ei kannata heti aamusta mennä talliin
http://aijaa.com/v.php?i=004998288152.jpg
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 8.7.2011 17:19
Kirjoittaja Tooberi
mun nokkaan tuli hap-racingilta ohje laskea nokkapukkia puolet siitä mitä nokan perusympyrä on pienentyny. mutta onha se tapauskohtasta. ite laittasin vakio nokkapukin että saa nostoja jos saa välykset kohilleen ja keinut jää oikeeseen asentoon. mulla muistaakseni 5.5mm pienempi perusympyrä ja pukki laskettu 2.75mm mutta en oo päässy vielä kokeileen mite pelaa ku kansi vaiheessa.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 8.7.2011 18:04
Kirjoittaja elmeri racing team
venttiilien mitta vaikuttaa myös kuinkapaljon pukkia laskee,jos on venat pitemmät niin ei tarvii pukkia pudottaa niinpaljon.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 8.7.2011 20:01
Kirjoittaja Jokari
Paljonko pitäisi jäädä venajousien väliin rakoa täydellä nostolla ja entä montako venajousen kierrosta olisi hyvä olla "auki"...mielipiteitä on monia, mites kisapiireissä toimitaan että lelut kestää läjässä?
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 9.7.2011 21:58
Kirjoittaja Tooberi
jokari puhuu asiaa. vahintää milli venajousien välissä pitää olla jos haluu et kestää jonku aikaa. itellä hap-racingin myymät/neuvomat jäykät jouset 32mm asennuspituudella ja 14mm nostovara. kalleimpia osia budjetti vehkeesee vaa pitäs kestää. 100e.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 12.7.2011 13:42
Kirjoittaja separi
Noniin, kiitoksia jälleen vastauksista. Näyttäis siltä, että vakiokorkuisella nokkapukilla mennään, jolloin venat aukeaa n. 10,1 mm. Aika pieni nosto siis. Nokalta mittasin nostoksi 6,9 mm ja tuosta sitten vielä välys pois. Vaihdetaan sitten rajumpaan nokkaan, jos lopputulos ei tyydytä. Kaveri tiesi suositella tuttua alumiinihitsaria tuon huokosen täyttämiseen. Jos ei hitsaamalla järkevästi onnistu, niin kokeillaan sitten jotain tököttiä.
Mitkäs suodattimet on järkevät imutorville? Onko väliä, että onko tuollainen tuplasukka vai oma sukka joka tötteröllä? Entäs onko tuollaisella pulssilevyllä ja siihen kiinnitetyllä yhdellä isolla suodattimella jotain etuja sukkasuodattimiin nähden?
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 13.7.2011 11:51
Kirjoittaja jaketech racinteam
separi kirjoitti:
Mitkäs suodattimet on järkevät imutorville? Onko väliä, että onko tuollainen tuplasukka vai oma sukka joka tötteröllä? Entäs onko tuollaisella pulssilevyllä ja siihen kiinnitetyllä yhdellä isolla suodattimella jotain etuja sukkasuodattimiin nähden?
ei sukkia suppiloiden päälle. tehot tippuu ja suppilon tarkoitus katoaa. paras on laittaa molemille kaasareille oma iso suodatin tai sitte yksi iso suodatin. supiiloiden ympärille pitää jäähä vähintää 30mm tilaa.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 14.7.2011 11:34
Kirjoittaja separi
Ok, kiitoksia neuvosta. Hommaan varmaan yhden ison suodattimen pohjalevyllä sitten. Kaveri muuten tiesi hyvän menetelmän tuon kannen huokosen paikkaukseen. Tuollainen juotettava ilmeisesti jokin alumiiniseos:
TECHNO-WELD. Käynpä huomenna ostamassa puikkoja ja eikun paikkailemaan. Saahan tuo kansi tuossakin hieman lämpöä. Kahtotaan mitä tulee.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 14.7.2011 16:12
Kirjoittaja micco
separi kirjoitti:Ok, kiitoksia neuvosta. Hommaan varmaan yhden ison suodattimen pohjalevyllä sitten. Kaveri muuten tiesi hyvän menetelmän tuon kannen huokosen paikkaukseen. Tuollainen juotettava ilmeisesti jokin alumiiniseos:
TECHNO-WELD. Käynpä huomenna ostamassa puikkoja ja eikun paikkailemaan. Saahan tuo kansi tuossakin hieman lämpöä. Kahtotaan mitä tulee.
En usko että saat sylinterinkanteen mitään juoteltua techno-weldillä. Joitakin alumiinipellinpalasia sillä voi toisiinsa liimailla mutta ei oikein mitään isompaa...
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 14.7.2011 16:27
Kirjoittaja separi
Tuo huokonen on sellanen noin millin läpimittainen, ehkä puoli milliä syvä kolo. Kyllä tuon nyt luulis täyttyvän.
Re: Projekti: Räkänaama racer
Lähetetty: 14.7.2011 18:31
Kirjoittaja START
mut ongelma voi olla se että se on niin iso kappale, vaatii energiaa melkosesti että lämpiää.
ei meinaan ihan 100amppeeria riitä tigilläkään jos koittaa lähtee vetään
mut en tiedä sit, voihan se toimiakkin, ehkä ne on keksineet jotain mullistavaa, mitä teollisuudessa ei vielä tunneta.