VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Nyt on moottori irti! Yläpultit vastusti mutta räikkään 40cm jatkovarsi + nivel ja laatikon sivua pitkin vinosti alta niin lähti. Sitten unohtui vielä ne 4 pikkupulttia alapuolelle ja ihmettelin mikä vastustaa. Ne kun irrotti niin loppu meni kuin tanssi. Nyt on kone siis lattialla ja homma etenee. Seuraavaksi irti loota ja kardaani.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Purku etenee. Etupyörän ripustukset, ohjaus hilppeineen sekä laatikko+kardaani irrotettu. Taka-akselin kimppuun seuraavana. Miten muuten kattoverhoilun irrotus, onko vinkkejä tai niksejä? Katon muutamaa lommoa ei oikein muuten saa oiottua.
Re: 1200L 1980 entisöinti
JPM kirjoitti:Nyt on moottori irti! Yläpultit vastusti mutta räikkään 40cm jatkovarsi + nivel ja laatikon sivua pitkin vinosti alta niin lähti. Sitten unohtui vielä ne 4 pikkupulttia alapuolelle ja ihmettelin mikä vastustaa. Ne kun irrotti niin loppu meni kuin tanssi. Nyt on kone siis lattialla ja homma etenee. Seuraavaksi irti loota ja kardaani.
Mulla unohtuu myös joka kerta noi kytkinkopan suojapellin pultit

Re: 1200L 1980 entisöinti
Nyt on larva purettu tekniikan puolesta. Luukut, ikkunat ja verhoilua vielä jonkin verran paikoillaan.
Viikonlopun aikana sain irrotettua jarru- ja kytkimen pääsylinterit sekä taka-akseliston.
Oli taas positiivisten yllätysten vuoro. Takana on jarrurummut tosi hyvässä kunnossa, ei kuluneet ollenkaan.
Myös kengät asennussarjoineen ovat ihmeen hyvin säilyneet ajan hammasta vastaan.
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... ajarru.JPG
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... akseli.JPG
Kohta pitää alkaa suunnittelemaan sitä kääntötelinettä jotta pääsee ropaamaan pohjan kuntoon.
Oikeasta takapyöräkotelosta löytyi muuten jo ihan kunnon ruostevikaakin, ettei liian helpoksi meni projekti.
Viikonlopun aikana sain irrotettua jarru- ja kytkimen pääsylinterit sekä taka-akseliston.
Oli taas positiivisten yllätysten vuoro. Takana on jarrurummut tosi hyvässä kunnossa, ei kuluneet ollenkaan.
Myös kengät asennussarjoineen ovat ihmeen hyvin säilyneet ajan hammasta vastaan.
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... ajarru.JPG
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... akseli.JPG
Kohta pitää alkaa suunnittelemaan sitä kääntötelinettä jotta pääsee ropaamaan pohjan kuntoon.
Oikeasta takapyöräkotelosta löytyi muuten jo ihan kunnon ruostevikaakin, ettei liian helpoksi meni projekti.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Tiukassa oli ovien ruuvit vaan nyt ne on irti. Iskumeisselikin oli käytössä mutta silti piti porata 8 ruuvia irti. Ehkä osasyy huonoon menestykseen oli se että iskumeisselin ruuvikärki ei ollut aivan sopiva, vaan hieman väljä. Se oli positiivista että ne poratutkin tumpit sai pyöriteltyä sitten lopulta pois rei'istä kun veti ensin rälläkällä tasapäämeisselille uran siihen tumppiin.
Seuraavana pitää melkein organisoida ja siivota tallia, alkaa olemaan nurkat pullollaan purettua osaa. Varsinkin nuo ovet ja luukut vie pirusti tilaa. Taidan melkein irrottaa niistä ovipahvit ja kantaa itse ovet talveksi tallin vintille.
Seuraavana pitää melkein organisoida ja siivota tallia, alkaa olemaan nurkat pullollaan purettua osaa. Varsinkin nuo ovet ja luukut vie pirusti tilaa. Taidan melkein irrottaa niistä ovipahvit ja kantaa itse ovet talveksi tallin vintille.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Lada köllöttelee oikealla kyljellään ja alustamassojen raaputteluvaihe menossa. Pari iltaa meni väsätessä kääntölaite korille. Ensin oli ajatus tehdä ihan perinteinen grilli, mutta se vie tallista pituussuunnassa tilaa joten tein tuommoisen vehkeen jolla saa auton noin 80 asteen kulmaan kyljelleen. Kiinnitys edessä poikkipalkkiin ja takana reaktiotangon kiinnikkeisiin, niihin tolkumpiin eli runkopalkissa oleviin.

Telineessä on toki renkaat alla niin saa siirreltyä tallissa näppärästi. Käytin koria eilen myös ulkona ja pesin pohjan painepesurilla puhtaaksi kaikesta kuntasta ja pölystä.
Nyt siis alustan puhdistus menossa. Osin turhaa työtä, pohja on nimittäin tosi hyvässä kunnossa. Kuskin jalkatilasta on vedenpoistoreiän kohdalla ruostetta mutta muuten on tosi siisti. Ajatus on kuitekin puhdistaa, korjata mahdolliset viat ja sen jälkeen kunnon maalit + uudet massat seuraavaksi 30 vuodeksi.

Telineessä on toki renkaat alla niin saa siirreltyä tallissa näppärästi. Käytin koria eilen myös ulkona ja pesin pohjan painepesurilla puhtaaksi kaikesta kuntasta ja pölystä.
Nyt siis alustan puhdistus menossa. Osin turhaa työtä, pohja on nimittäin tosi hyvässä kunnossa. Kuskin jalkatilasta on vedenpoistoreiän kohdalla ruostetta mutta muuten on tosi siisti. Ajatus on kuitekin puhdistaa, korjata mahdolliset viat ja sen jälkeen kunnon maalit + uudet massat seuraavaksi 30 vuodeksi.
Re: 1200L 1980 entisöinti
On sulla siinä hommaa mutta eiku jaksamisia sulle pistä nappis kuntoon
Mites ne kumitulpat lattiassa ja varapyörankotelossa aijotko laittaa uudet vai miten? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen.

lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Re: 1200L 1980 entisöinti
Työtä riittää vaan helppo auto tämä on ruosteen kannalta. Kumitulpat on tallella ja hyvässä kunnossa eli takaisin laitan. Ne kuminastat joilla on lattiamatto kiinni esim peräkontissa, menivät osa poikki, uudet pitäis löytää.
Re: 1200L 1980 entisöinti
No täytyy venäjältä kysellä onko siellä noita jos on ostan varastoon, samoin vois hyvä olla ovipahvin kiinnikkeitä aina jemmassa!
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Re: 1200L 1980 entisöinti
Kyllähän nuo pikkunippelitkin kiinnostaa jos niitä jollakin on myytävänä. Eli tuo vaan Venäjältä jos on käyntiä.
Homma etenee pohjan putsaamisella. Noin 15h oiskohan rapsuttelua takana ja alkaa olla noin 90% pohjasta puhtaana.
Ne pienet kolot ja sopukat on kaikkein työläimpiä. Liuottimista on kaikkein tehokkaimmaksi osoittautunut tähän mennessä liuotinpesu, joka on jotain teollisuusbensiiniä. Tosi tylsää puuhaa, ja sotkuista. Näin irrotan massat jos jotakin kiinnostaa:
- 15mm leveällä taltalla työntelen massat irti
- Sumutinpullolla liuotinpesua
- Erilaisilla harjoilla hinkkausta
- Pinelinen tehopesua + harjaa
- Pumppupullolla kuumaa vettä
- Loput pienet massa kököt esim bräkleenillä + rätillä.
Ainut ilo työssä on että pohja on aivan tolkuttoman hyvässä kunnossa. Siinä mielessä teen turhaa työtä mutta tuleepahan toisaalta varmuus että ruostetta ei jää.
Ostin muuten kokeilumielessä Kärscherin höyrypuhdistimenkin, mutta siitä ei ollut mitään iloa. Täysin turha vehje massojen poistoon. Kuvittelin että kuuma höyry notkistais massan ja se valuisi noroina pois mutta ei käytännössä mitään tapahdu vaikka kuinka suhuuttaa ja messinkiharjaspäällä hieroo. No, tuleepahan pesuhuoneeseen saumojen puhdistukseen hyvä värkki.
PS. Renkaat 8kpl käytetty rengasliikkeessä. Yritin irrottaa yhtä kumia rengasraudoilla mutta oli aivan sairaan tiukassa. Nyt on paljaat vanteet odottamassa hiekkapuhallusta. Vielä pitäis oikeestaan vararenkaaksi löytää vielä yksi vanne.
Homma etenee pohjan putsaamisella. Noin 15h oiskohan rapsuttelua takana ja alkaa olla noin 90% pohjasta puhtaana.
Ne pienet kolot ja sopukat on kaikkein työläimpiä. Liuottimista on kaikkein tehokkaimmaksi osoittautunut tähän mennessä liuotinpesu, joka on jotain teollisuusbensiiniä. Tosi tylsää puuhaa, ja sotkuista. Näin irrotan massat jos jotakin kiinnostaa:
- 15mm leveällä taltalla työntelen massat irti
- Sumutinpullolla liuotinpesua
- Erilaisilla harjoilla hinkkausta
- Pinelinen tehopesua + harjaa
- Pumppupullolla kuumaa vettä
- Loput pienet massa kököt esim bräkleenillä + rätillä.
Ainut ilo työssä on että pohja on aivan tolkuttoman hyvässä kunnossa. Siinä mielessä teen turhaa työtä mutta tuleepahan toisaalta varmuus että ruostetta ei jää.
Ostin muuten kokeilumielessä Kärscherin höyrypuhdistimenkin, mutta siitä ei ollut mitään iloa. Täysin turha vehje massojen poistoon. Kuvittelin että kuuma höyry notkistais massan ja se valuisi noroina pois mutta ei käytännössä mitään tapahdu vaikka kuinka suhuuttaa ja messinkiharjaspäällä hieroo. No, tuleepahan pesuhuoneeseen saumojen puhdistukseen hyvä värkki.
PS. Renkaat 8kpl käytetty rengasliikkeessä. Yritin irrottaa yhtä kumia rengasraudoilla mutta oli aivan sairaan tiukassa. Nyt on paljaat vanteet odottamassa hiekkapuhallusta. Vielä pitäis oikeestaan vararenkaaksi löytää vielä yksi vanne.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Nuo rengasraudalla tehtävät rengastyöt on tekniikkalaji. Voimaa ei tarvita.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Kyllä ne rengasliikkeenkin mukaan tiukassa oli, kun 30 vuotta ollu aikaa vulkanoitua kiinni.
Tämmöinen on pohjan tilanne eli vetää suuta messingille.

Vielä on vähän massoja puhdistettavana, sitä varten pitää auto keikata telineessään vasemmalle kyljelle että
saa nyt piilossa olevat kohdat vielä putsattua.
Eilen testailin jo vähän pistehiekkapuhaltelua ja tutkin muutenkin noita pintapeltien ruostevaurioita.
Kyllähän tekemistä riittää vielä kun pyrin tekemään korjaukset kunnolla eli ei mitään ratsupaikkauksia tai pop-niittejä.
Mieli tekisi jo hitsuuhommaan mutta pakko vaan jaksaa tuo puhdistusoperaatio ensin alta pois ettei tarvi sotkea
paikkoja enää myöhemmin uudestaan.
Tämmöinen on pohjan tilanne eli vetää suuta messingille.

Vielä on vähän massoja puhdistettavana, sitä varten pitää auto keikata telineessään vasemmalle kyljelle että
saa nyt piilossa olevat kohdat vielä putsattua.
Eilen testailin jo vähän pistehiekkapuhaltelua ja tutkin muutenkin noita pintapeltien ruostevaurioita.
Kyllähän tekemistä riittää vielä kun pyrin tekemään korjaukset kunnolla eli ei mitään ratsupaikkauksia tai pop-niittejä.
Mieli tekisi jo hitsuuhommaan mutta pakko vaan jaksaa tuo puhdistusoperaatio ensin alta pois ettei tarvi sotkea
paikkoja enää myöhemmin uudestaan.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Tympäännyin noin viikko sitten tuohon kääntötelineeseen, kun sillä ei saanut koria käänneltyä 360 ympäri.
Joihinkin katvekoloihin jäi massaa ja ahdisti rapsutella hankalassa asennossa. Tekaisin siis sellaisen telineen kuin ois pitänyt tehdä heti alusta asti eli täyspyöräytyksen mahdollistavan grillin. Kuvassa on keulateline, takana identtinen paitsi puskurin reikiin menevä tuki on hieman pidempi. Hyvin kestää muuten puskurin kiinnikkereiät.
Kuvassa teline on ala-asennossa, tuosta kun noin 25cm nostaa ylemmäs niin pyörii kori kivasti ympäri. Tasapainossakin pysyy yllättävän hyvin eli pyörittäminen on kevyttä. Muutaman vinorevan ehkä lisään vielä, vaikka ei kyllä niitä tarvitse lujuuden puolesta, voivat jäädä lisäämättäkin.

Nyt kun vain räkätauti parantuisi niin jaksaisi puhdistaa pohjan loppuun ja saisi hommaa eteenpäin.
Joihinkin katvekoloihin jäi massaa ja ahdisti rapsutella hankalassa asennossa. Tekaisin siis sellaisen telineen kuin ois pitänyt tehdä heti alusta asti eli täyspyöräytyksen mahdollistavan grillin. Kuvassa on keulateline, takana identtinen paitsi puskurin reikiin menevä tuki on hieman pidempi. Hyvin kestää muuten puskurin kiinnikkereiät.
Kuvassa teline on ala-asennossa, tuosta kun noin 25cm nostaa ylemmäs niin pyörii kori kivasti ympäri. Tasapainossakin pysyy yllättävän hyvin eli pyörittäminen on kevyttä. Muutaman vinorevan ehkä lisään vielä, vaikka ei kyllä niitä tarvitse lujuuden puolesta, voivat jäädä lisäämättäkin.
Nyt kun vain räkätauti parantuisi niin jaksaisi puhdistaa pohjan loppuun ja saisi hommaa eteenpäin.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Tuli testattua ekaa kertaa kunnolla telinettä pesuhommissa. Räkätauti ei hellitä mutta aattelin että aukeepahan nokka kunnon liuotinhöyryillä. Pääsi teline oikeuksiinsa, oikein mukava käännellä työvaiheesta riippuen parhaimpaan asentoon.

Kysymys: Miten lähtee parhaiten irti kattokourun kromilistat? Alapuolelta kampeamalla vai yläkautta?
Kysymys: Miten lähtee parhaiten irti kattokourun kromilistat? Alapuolelta kampeamalla vai yläkautta?
Re: 1200L 1980 entisöinti
otin ite pullonkorkin avaajalla vääntämällä.en muista kumminpäin väänsin mutta hyvin lähtee ja siististi.