Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Tuossa kuvassa nro 1 näyttää puristusliitoksen josta vaihdekeppiä saadaan säädettyä enemmän oikealle. Ja 5-vaihetta käytettäessä vänkärin polven mustelmille
Ennen kuin säädät merkitse alkuperäinen kohta erittäin tarkasti, jo pini säätö vaikuttaa kepinpäähän paljon. Säädön jälkeen pitää totutella hetken kun se pakki löytyykin jo entisen ykkösen paikalta...
Aiemmin sain postia koskien Ladan turvamerkintää. Esitteen mukaan varas saattaisi olla autosta kiinnostunut, tein samoin kuin JaskaHKI eli heitin mainoksen roskiin. Nyt tuli sitten vielä puhelukin asian tiimoilta: auton ajonesto kuulemma on niin helppo ohittaa, että varastamisriski on suuri ja tämän ikäiset autot ovat erittäin kysyttyä tavaraa rajan takana. Selitin, mitä ajoneston ohittaminen tässä autossa vaatii ja epäilin, ettei varast tämän hintaluokan Ladan kanssa jaksa nähdä sitä vaivaa ja toivottelin hyvät päivänjatkot.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe kirjoitti:Nyt tuli sitten vielä puhelukin asian tiimoilta: auton ajonesto kuulemma on niin helppo ohittaa, että varastamisriski on suuri ja tämän ikäiset autot ovat erittäin kysyttyä tavaraa rajan takana...
Tälläiset tiedot pitäisi antaa iltapäivä lehdistölle, saisivat kirjoitta kissankokoisin otsikoin kuinka haluttuja Ladat ovat...
Nyt on vaihdettu alle auton nuo Kama-merkkiset venäläiset ensiasennusrenkaat. Ajellaan nyt kokeeksi niillä ainakin jonkin aikaa ja katsotaan, kuinka hyvin palvelevat. Pintaa on vaikka muille jakaa, tasapainotus tosin ei tunnu olevan ihan kohdillaan, mutta eivät nyt mielestäni kuitenkaan liikaakaan täristä. Ilmanpaineetkin olivat pitäneet talven aikana hyvin.
Kulutus putosi talvirenkaisiin verrattuna, ajotietokoneen mukaan 6,1 litraa / 100 km keskikulutus 40 km:n matkalla, kun kävin kirkonkylällä. Talvirenkailla keskikulutus tuolla matkalla oli 0,4 l enemmän, tosin hiekkatietkin ovat nyt paremmassa kunnossa, kun lumi on sulanut pois ja aurinko kuivattanut tien pinnan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
5,8 litralla / 100 km mentiin pidempi reissu. Kamat ravisuttavat jonkin verran. Taidan pistää vaihtoon enkä tasapainotukseen. 7 vuodessa kuitenkin kumiseos jo kovettuu ihan tarpeeksi ja jos täristys johtuukin renkaiden säteisheitosta, niin eivät laakeritkaan tykkää hyvää.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe kirjoitti:Nyt on vaihdettu alle auton nuo Kama-merkkiset venäläiset ensiasennusrenkaat. Ajellaan nyt kokeeksi niillä ainakin jonkin aikaa ja katsotaan, kuinka hyvin palvelevat. Pintaa on vaikka muille jakaa, tasapainotus tosin ei tunnu olevan ihan kohdillaan, mutta eivät nyt mielestäni kuitenkaan liikaakaan täristä. Ilmanpaineetkin olivat pitäneet talven aikana hyvin.
Kulutus putosi talvirenkaisiin verrattuna, ajotietokoneen mukaan 6,1 litraa / 100 km keskikulutus 40 km:n matkalla, kun kävin kirkonkylällä. Talvirenkailla keskikulutus tuolla matkalla oli 0,4 l enemmän, tosin hiekkatietkin ovat nyt paremmassa kunnossa, kun lumi on sulanut pois ja aurinko kuivattanut tien pinnan.
omalla kokemuksella nuo alkuperäset kama renkaat on ihan kohtuullisen ajettavat renkaat
Tosin ovathan nuo renkaani jo 7 vuotta vanhat, 8 vuotta sanotaan olevan ehdoton maksimi, mitä yksiä renkaita saisi pitää riippuen säilytys- ja käyttötavasta. Ajettu näillä on todennäköisesti lähes kaikkki se vajaa 7000 km, mitä autolla sen ostaessai oli ajettu, alkuperäinen omistaja ei oikeastaan ajanut talvisin. Toisaalta oli Kuplavolkkarissa itselläni käytössä yli 20 vuotta vanhatkin renkaat ja siinä käytössä toimivat, nykyisille Gislavedeilla taitaa tulla jo 12 vuosi täyteen.
Joka tapaksessa nuo Kamat täristävät varsinkin kiihdytyksessä ja moottoritienopeuksissa. Talvirenkaat eivät sitä tehneet, joten vika on joko renkaissa tai tasapainotuksessa. Ja oikestaan miltei samalla vaivalla ostaa uudetkin renkaat, kun uusien vanteille laitto ei paljoakaan ole tasapainotusta kalliimpi toimenpide. Ja kun vuodet ovat joka tapauksessa omalta kannaltani renkaissa täynnä. Mutta myydä toki voin nuo Kamat tarvitsevalle, ei ole mikään pakko antaa kierrätykseen uusien oston yhteydessä. THI-900 ainakin oli näistä jo alustavasti kiinnostunut.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Huomenna vaihtuvat renkaat. Hetken harkitsin Kamoilla ajamista vielä, mutta kun ajokäytökseenkin on renkailla vaikutusta, niin vaihtoon menevät. Pintaa näissä nyt sinne päin mitaten (en löytänyt nyt tähän hätään työntömittaa) on jotain 4 mm tai vähän yli. Mitä lienee sitten uusissa renkaissa ollut.
Onkohan R14 renkaista muuten ainoastaan tuo 175/65 soveltuva koko, vai onko tälle vannekoolle myös vaihtoehtoista rengaskokoa?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
mikko853 kirjoitti:175/70/14 ja 185/65/14 käyvät myös jos haluaa mittarivirhettä pienentää hieman.
Ja ilmeisesti kaikki koot ovat autoon hyväksyttyjä, ettei myöskään tule tarkemmankaan katsastusmiehen kanssa ongelmia? Mutta mikä koko sitten on ajo-ominaisuuksien kannalta paras, vai onko suurtakaan eroa? Tietysti mittarivirheen minimoiminen on aina toki hyvästä.
Vastataan jo vähän itselleni:
"Renkaan leveys ei saa olla yli 30 milliä alkuperäisestä ja ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 milliä." Tosin pitäisi jaksaa laskea tai katsoa taulukosta, miten nuo muut mitat sitten tähän sääntöön suhtautuvat. Kuitenkin tavoitteena on ostaa kooltaan renkaat, joilla saavutetaan parhaat ominaisuudet. Eli tähän vielä vinkkejä odottelen, jos joku ehtii ennen klo 13 vastailemaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Sdelano v SSSR kirjoitti:Ne "mystiset" polttimovikavalon syttymiset johtuvat todennäköisimmin takavalojen liittimien tahi taka- tai jarruvalojen polttimojen kontaktihäiriöistä.
Helppo, nopea ja kustannukseton laittaa pysyvästi kuntoon.
Vasta tänään paremmin tutkin tilannetta, kontaktihäiriö tuntui olevan lattakaapelin liitoksessa. Nyt vain tyydyin laittamaan liitokseen kontaktiainetta, ilmeisesti parempi korjaus olisi juottaa vähän tinaa kontaktipintoihin?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT