Sivu 4/6

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 8.9.2013 23:26
Kirjoittaja manni
pollq kirjoitti:Mitenkä tuo bensankulutus. Onko ollut suurta vaihtelua renkaiden välillä? Hakka Greenejä ovat kehuneet huomattavasti taloudellisemmiksi kuin monet halvat renkaat. Kokemuksia? Vai onko vähän turhan tarkkaa näin Ladan alla? =).
Olen seurannut tarkasti jokaisen kulutuksen tankkauksia, nyt renkaina ollut 1,5 kesää Continental EcoContact3:t kokoa 175/70R13. Kulutukset ovat kautta linjan ehkäpä muutaman desin verran vanhoja lukemia siistimpiä.

Esim. Ruotsin ja Tanskan reissun keskikulutus oli vain 6,67 l / 100 km ja 2800 km ajosuoritteesta suuri osa moottoriteitä moottoritievauhdeilla. Auto oli miltei maksimikuormalla.

Muita syitä kulutuksen laskuun voi myöskin olla hieman siistiytynyt ajotapa ja se, että turhaa kaupunkiajoa jäänyt paljon pois.

Pelkästään ajomukavuuden ja -turvallisuuden takia laaturenkaat on jo täysin perusteltu investointi. Ei enää meno täristä ja huomattavasti hiljaisempi joka vauhdissa. Pito on joka kelillä parempi, myös kuivalla. Sateellakaan ei enää pelota mennä rajoitusten mukaan.

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 11.9.2013 14:00
Kirjoittaja mprenkaat
Sopisiko tästä ladamiehille budjettirengas:

Evergreen EH22 155/65R13 73T kesärengas

http://www.riekko.eu/product_info.php?products_id=43

26,38€/kpl

Rahti kotiovelle 45€

http://www.riekko.eu - Suomen halvin rengaskauppa

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 11.9.2013 15:25
Kirjoittaja Smoppi
No nyt alkaa olla jo hintaluokka samaa kuin kalliimmissa polkupyörän renkaissa :shock:

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 11.9.2013 17:29
Kirjoittaja pressa
Miksi kaupata liian pieniä renkaita (toki ihme pikku koko on halpa)?? Tulee turhan paljon mittarivirhettä.
Tämä olisi lähempänä Ladan kokoa http://www.riekko.eu/product_info.php?p ... 7fc55e6e49 toki maksaakin jo hivenen enemmän...

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 11.9.2013 22:00
Kirjoittaja manni
Nuo Ladan kokoa olevat renkaat 181,32 € posteineen. Tuon päälle vielä rengastyöt.

Ostin nuo Continentalit, jotka ovat samaa kokoa, hintaan 290 €. Tämä oli reilu vuosi sitten paikalliselta Teboililta. Hinta sisälsi asennuksen vanteille (oli autossa alla, ottivat ne irti, vanhat renkaat pois vanteilta, uudet vanteille ja auton alle) ja tasapainotuksen.

Uskaltaisin väittää ettei 181,32 € renkaissa ole mitään järkeä kun laadusta ei uskalla mainita mitään, oikean kokoisia laaturenkaita kun saa miltei samaan hintaan.

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 13.9.2013 11:02
Kirjoittaja Larppana
manni kirjoitti:....Uskaltaisin väittää ettei 181,32 € renkaissa ole mitään järkeä kun laadusta ei uskalla mainita mitään, oikean kokoisia laaturenkaita kun saa miltei samaan hintaan.
Googlettamalla hiukan lisäinfoa
175
http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6945080117764

155
http://www.mytyres.co.uk/cgi-bin/rshop. ... uk&wt_ref=

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 13.9.2013 11:44
Kirjoittaja manni

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 13.9.2013 11:49
Kirjoittaja separi
Nyt, kun täällä puhutaan vierintävastuksen vaikutuksesta kulutukseen, niin laitetaan aiheeseen liittyvä kuva:

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... fullsize=1

Kyseessä siis Matlabilla tehty Nissan Micran liikuttamiseen tarvittava tehokuvaaja. Vaaka-akselilla auton nopeus, pystyakselilla suhteellinen teho. RR = rolling resistance (sininen käyrä), ADR = Aerodynamic Drag Resistance (punainen käyrä), Pr = Road load power. Siittä voi arvioida vierintävastuksen vaikutusta kulutukseen kullakin nopeudella. Huomatkaa, että jopa 90-lukulainen Micra on huomattavasti aerodynaamisempi kuin laatikkolada, joten takavetoladan tapauksessa punainen käyrä on melko paljon jyrkempi. Esimerkkinä kuvaajasta voi lukea, että vierintävastuksen pieneneminen 10 prosentilla 120 km/h nopeudella pienentää vaadittavaa tehoa n. 2%.

Selkeytyksenä vielä, että sininen+punainen käyrä = 1, mutta vihreä käyrä on suhteutettu maksimitehoon.

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 13.9.2013 16:31
Kirjoittaja Flaiman
Onko urasyvyydet pysynyt samana kuin vaikkapa 70-luvulla myydyissä.

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 13.9.2013 18:39
Kirjoittaja manni
Flaiman kirjoitti:Onko urasyvyydet pysynyt samana kuin vaikkapa 70-luvulla myydyissä.
Miten tuo vaikuttaa asiaan? Yli viisi vuotta vanhat renkaat saisi muutenkin kaikki hävittää, kumi ei pysy ominaisuuksiltaan tiekäyttön kelpaavana juuri tuota kauempaa. Kyllä uusissa renkaissa on urasyvyyttä hyvin ja aika isoja kilometrimääriä laaturenkaat kestävät.

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 11.4.2014 22:35
Kirjoittaja degen
Tilasin tänään kombiin Dunlop SP Streetresponse -kesäkumit. Kokoa 175/70R13. Irtovanteille asennettuna 282 eur. Saapa nähä mihin noista on.

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 13.4.2014 10:36
Kirjoittaja rotsi4
Isäukolla oli erikoisrenkaissa 20mm pintaa ja auto oli ihan hyvä ajaa. Ei ollut pakko ostaa vajaapintaista jos ei halunnut.

Tutkin rengasliikkeessä (muutama vuosi sitten) kesärenkaista että suuren nopeusluokan renkaissa (yli 200) urasyvyyttä 5-6 mm ja todella halvoissa renkaissa 6mm alapuolella. 8mm renkaita oli myös paljon. Ostin itse sellaiset joissa oli noin 8mm kulutuspintaa ja nopeusluokkaa sen verran kuin samara kulkee ohjekirjan mukaan. Kauppiaan mukaan halvimmat millä jotain tekee.

En ole ikinä kuullut perustetta sille miten renkaan kulutuspinnan vähentäminen parantaa renkaat ominaisuuksia auton alla suomessa.
Ja tuskimpa nämä muutamat kiinalaisvalmistajat olisi tehneet selvästi vajaapintaista rengasta jotta siihen olisi saanut hyvät ominaisuudet sekä hyvä kulumiskestävyys hinnasta välittämättä kun 13-tuuman rengassarja maksoi alle 200E

Minun mielestä nopeasti alle 2mm pintaan kuluvat renkaat ovat huonoja. Monet autot syövät rengasta väärien pyöräkulmien ja kaahailun takia, silloinkin saisi pintaa olla.
Eikä kukaan siantuntija ei ole sanonut että alkujaankin vajaapintainen (vaikka se 6mm) rengas olisi 2mm pintaan ajettuna turvallisempi kuin alkujaan 8mm pinnalla varustettu kahteen milliin kulunut.

Minun mielestä 4mm kumia vanhenee ja kovettuu helpommin kuin 8mm.

Mielestäni kumin pahin vanhentaja on valo..sen määrällä on enempi merkitystä kuin iällä, ja renkaita voi suojata parhaiten suojaamalla ne valolta. Vahvan kovettuneen kulutuspinnan voi vielä polttaa pienemmäksi sudittamalla, mutta tuskimpa muutamaa milliä paljoa voi polttaa..

Oli sitten nopeusluokka ja hintaluokka mikä tahansa, kalju rengas on sateella huono ja puhkeaa kuitenkin sepelitiellä ja teräväreunasissa kraatereissa.

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 15.4.2014 11:17
Kirjoittaja rotsi4
Vuonna 1970 ym kuulemma 100tkm oli aika normaali michelin X-rengaskerran kestoikä wanhan amisopettajani mukaan 10 vuotta takaperin. Nykyään: ei ikinä vaikka pinnaisi välillä..

Tietenkin vahvapintaisia ym koppuraisia sirkkelinterä-renkaita kuuluu kierrättää kulmasta toiseen jotta säilyvät muodossaan. Teillähän on tapana viettää ojaan päin, ja rengas kuluu viettämään ojaan päin kilometrejä myöden. Rengasmyyjät on tietysti tutkineet että ihmisiä ei kierrättäminen auton alla ja muutenkaan renkaiden kestokilometrit kiinnosta koska rahaa on suomessa liikaa.

Autobildin rengastestiin kuului jonkinlainen kulumistestikin vaikka renkaat ei mitään köyhällistön mallia ollutkaan, ja oli sen testin mukaan malleilla eroa.
Tosin luulen että tilannenopeus mutkissa ja paineiden sopivuus ajotehtävään vaikuttaa rengasmallia enemmän.

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 27.4.2014 21:15
Kirjoittaja degen
Dunlop SP Streetresponse saa varauksettomat kehut minulta. Rullaa hyvin, on hiljainen ja vakaa. Kyyti on melkein edustavaa. Suosittelen varauksetta.

Re: Kesärengasasiaa

Lähetetty: 17.9.2014 14:32
Kirjoittaja mprenkaat
Moro ladakerhon porukalle.

Päiviteltiin rengashintoja meidän kauppaan.

Myös ladaan sopivia renkaita löytyy. Tsekkaas: http://riekko.eu