Tässä on Neuvostoliittolainen ääntä nopeampi postinkuljetus lentokone, olikohan Tu-144. Aika hieno. Kellään ei olisi ollut varaa Neuvostoliitossa matkustaa tuollaisella. Kone oli tarkoitettu kai ulkomaan markkinoille.
Tuollainen Tu-144 on eksponaattina myös Simsheimin auto-ja tekniikkamuseossa Etelä-Saksassa yhdessä Concorden kanssa. Molempiin pääsee myös sisälle tutustumaan. http://wingsovereurope.com/tupolev_t-144.html
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Juu näinkin, mutta ei konetta oikein voi kai pitää matkustajakoneena jos se tyyppi vaan puol vuotta tai vuoden oli matkustajakäytössä yhteensä 55 lennolla. Oikeat matkustajakoneet lentävät ainaskii kymmeniätuhansia lentoja. Suuremman uran kone teki kuitenkin rahdin kuljetuksessa kuin matkustajakäytössä.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Tässä on Neuvostoliittolainen ääntä nopeampi postinkuljetus lentokone, olikohan Tu-144. Aika hieno. Kellään ei olisi ollut varaa Neuvostoliitossa matkustaa tuollaisella. Kone oli tarkoitettu kai ulkomaan markkinoille.
Kyllä Neuvostoliiton aikana ihmisillä oli hyvinkin varaa matkustaa lentokoneella,sillä ei sillä toiminnalla ollut tarkoitusta kapitalistiseen tapaan tuottaa voittoa vaan "suunnitelmatalous" piti huolen siitä että lähes kaikilla oli mahdollisuus lentää esim: aurinkoon Sotshiin, tämänpäivän näkökulmasta lentäminen oli silloin lähes ilmaista.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Kyllähän tuo Tu-144 oli pelkkä kylmän sodan tuote jolle ei ollut mitään järjellistä käyttöön perustuvaa tilausta/tarvetta. Sillä kai todisteltiin lähinnä Neuvosto-insinöörien osaamista ja että sosialismissa voidaan rakentaa samoja vempeleitä kuin lännessä.
Käsittääkseni Neuvostoliitossa ei kellään ollut kiire mihinkään.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Paitsi lomalle Sotsiin. Ja pulla uatsilla Ampulanssilla.. Ja miggi kuskeilla rajan pinnassa. Ja loikkareilla länteen. Ja rapula aamuna joskus vessaan..
Käsittääkseni koneen suunnittelu ei ollut kovin suuri haaste Tupolevin suunnittelutoimistolle. Olihan heillä kokemusta ääntä nopeampien ydinpommittajien suunnittelusta. (Tässähän alkaa jo mielikuvituskin laukata. Pommikuilun tilalle rakennettiin vaan vessa , no ei laisinkaan.)
Jos Tu-144 matkustajien lentolippujen hinnat olisivat perustuneet lähimainkaan kannatavuuslaskelmiin, olisivat niiden ruplahinnat olleet kovin suuret esim kolhoosityöläisen tai traktorikuskin kukkarolle. Puhuttaisiin varmaankin sadoistatuhansista ruplista per lippu. Kaikki kunnia silti koneen suunnittelijoille, kolhoosityöntekijöille ja traktorinkuljettajille.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Suomessa harvinainen II maailmansodan aikaisen VL Myrsky II hävittäjälentokoneen entisöinti-, ja rakennusprojekti käynnistyi 20.11.2013. Tuolloin myös avattiin "Myrskyn" nettisivut:
Malmin lentokenttä siirtyy asukaskäyttöön.Hyvä.Helsingissä on 4000 asunnotonta ja hillittömän kallista asua riippumatta asuntomuodosta.Miksi rikkaitten pitää päästä kävelymatkan päästä lentelemään kun moni käy kaukaa töissä.Firmassa jossa työskentelen Vantaan Hakkilassa käy porukkaa mm. Heinolasta 130km,Karkkilasta 100km,Askolasta 60km,Tuusulasta58km ym.....
Tässä vähän ilmailun historiaa. Unohtui mainita, että samaan aikaan 40-luvulla osaksi Myrsky hävittäjää varten kehiteltiin Suomessa maailman ensimmäinen ns. "musta laatikko", eli tässä tapauksessa koelentojen aikaisten korkeus, nopeus, kiihtyvyys yms.arvojen taltoimislaite. Aluksi laite oli mekaaninen mutta myöhemmät mallit olivat jo sähkötoimisia. Tämän laitteen alkuperäisenä tarkoituksena oli helpottaa koelentäjän työtä Myrskyn kehittelyssä ja saada kaikki mahdollinen "data" tehdyistä koelennoista. Samalla ehkä nopeutettiin myös lentokoneen kehitystyötä. Laitetta vietiin jopa Ruotsiin ja muistaakseni Sveitsiinkin asti muutamia kappaleita. Laitetta kutsuttiin Suomessa "Mata Hariksi".
Lennontaltioimislaite muuttui maailman ensimmäisen kerran aidoksi "mustaksi laatikoksi" syksyllä 1943, kun koesarjan Myrsky My-3 syöksyi syöksykokeessa lentäjineen maahan asti. Jälkeenpäin pystyttiin tästä "Mata Harista" saamaan selville onnettomuuden aikaiset olosuhteet.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Onko kukaan muu kuullut huhua, jonka mukaan Suomessa olisi rakenteilla Me 109-koneen lentävä replika mittakaavassa 8:10. Koneeseen tulisi Corvetten kone ja hommalle pitäisi olla ilmailuhallituksen siunaus.
Enpä ole kuullut. Kyllähän tuolla flightforumilla olisi tiedetty asioista jotain jos sellainen olisi rakenteilla. Nykyisin on tavallisempaa ja minusta hienompaa että rakennettaan enimmäkseen ihan oikeiden koneiden raadoista kokonaista ehjää lentokonetta joka sitten museoidaan. Kukapa sitä ajelisi pienellä Ladan replikalla jos olisi mahdollista ajaa ihan aidon kokoisella Itä-autolla.
Tässä olisi joitain eksoottisia esimerkkejä museoon päätyvistä ja rakenteilla olevista rojekteista:
Saksassa ainakin Ju-88 ja Focke Wulf FW 200 "Condor"
Norjassa kasataan Junkers Ju-88 konetta,
Englannissa aiotaan entisöidä Dornier 17,
Suomessa VL Myrskyä, ja Valmet Vihurin takaohjaamoa.
Norjasta on löytynyt lisäksi jostain tunturijärven pohjasta hyväkuntoinen, ja todella harvinainen Heinkel He-115 joka varmasti päätyy museoon.
Lisäksi on lukuisia Me-109 ja Focke Wulf 190 projekteja maailmalla jotka päätyvät joko museoihin tai ihan lentäviksi koneiksi asti.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.