Lada + turbo taas kerran

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
jiipee

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Yksi pikku ongelma voi olla edessä. Itse tein aikoinaan strömbergillä imupuolen asennuksen subarun ihi ahtimella. Ahtimessa ei ollu ahtopuolella alipainetta kestävää tiivistystä. Eli tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksissa imi öljyä ahtimesta jolloin savutti tosi rankasti. Tosta ahtimesta en tiedä millaset akselitiivisteet siinä on. Siirsin sitten kaasarin ,en strömberiä, ahtopuolelle ja savutus loppui siihen.
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Lada + turbo taas kerran

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

mitähän toi ladan kannen tiiviste kestää painetta? tässä koko talven suunnitellu ladan ahtamista... 1500 moottori mahlen tasalakisilla männillä ja höylätty/sika- portattu kansi puristus n.9.2:1, stocman turbo sierran kaasari, ooppeli ruisku pumppu ja 9000 turbo saabin t03 puhallin itse väännetyllä pakosarjalla ja ford transiitin coolerilla,5- vaiheisella lootalla ja 2.5" putkella... pitäis vaan niputtaa ja löytää jostain viri- nokka akseli..
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
larkkeni

Viesti Kirjoittaja larkkeni »

olisko kellää myydä halpaa pikku turboo? ilmotelkaa yv..
ammattimies

Viesti Kirjoittaja ammattimies »

Kaverilla oli 95 heppaa 0.3 baarilla.
1500 koneella.
Mä ainaki suosittelen että ehottomasti 1600 kone. eipähän ala sitte kaduttamaan...
laattarauta

Viesti Kirjoittaja laattarauta »

komiasti jenkkityyliin... tarttis ahtimen olla vielä 4 tuumaa leveällä remmillä :D
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

ittellä nyt mitä luultavimmin tulossa 1500 turpotekniikka.
ilmeisesti saa revittyä ne lailliset 100 hepoa helpostikkin turbon kanssa? ois tarkotus laittaa sääjettävillä ahtopaineilla että voi sitten radalla päästellä vähä kovemmilla tehhoilla :D mites sitte väännöt mennee turpon kanssa? eli saako siitä konneesta mitenkä vääntävän? ku eihä tuon väännön kanssa mitään rajotuksia (ainakaan niin kovia) ole.
larkkeni

Viesti Kirjoittaja larkkeni »

ny o kavereitten kaa edessä rojekti 1200 ahtamista. Elikkäs siinä on joku Schwitzerin ahdin (varmaa pienin mitä on) ja sit kone o ny läjäs, ja pitäis jaksaa hakee motonetisä kaikki laakerit m-renkaat ym.. et saa nippuun sen ja koekäyttämään :) tarkotus o saada mahdollisimman paljon tehoa, mutta alle sallitun rajan :evil:
1200.79

Viesti Kirjoittaja 1200.79 »

micco kirjoitti:
Jooseppi kirjoitti:
Kuinkas muuten tuo dumppi pitäis laittaa tälläseen systeemiin ettei ole bensasumut pitkin konehuonetta? Vai onko By-pass ainoa kelvollinen systeemi? Ja kuinka suurilla paineilla yleensä dumppi tulee todella tarpeeseen?
Unohda koko dumppi tuommoisen systeemin kanssa! Mahtaako kalvotyyppiset venttiilit edes tykätä bensasumusta..
Itse kyselin dumppia eräältä turbogurulta ja se meinasi ettei kannata laittaa kilon ahdoillakaan käytettäessä Service-Turbon ahdinta. Muutenkin tuntuu olevan enemmänkin noiden tuunaajien touhuja laittaa dumppeja jokaikiseen diisselikolffiin ym.
En tosin kiellä etteikö dumpista hyötyä olisi kovilla ahtopaineilla ja etteikö IHI:n ahtimista saisi akselia kierteille jos venttiiliä ei käytä isoilla paineilla.
Mitenkä niitä ahtopaineita sitten säädetään esim. leimalle mentäessä?
larkkeni

Viesti Kirjoittaja larkkeni »

niinpä.. sehän sen paineen säätää.. vai miten on?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Siis paineethan säädetään hukkaportilla. Dumppi on se, joka laskee kaasuläpän sulkeutuessa painetta pois.

Eli kun esimerkiksi vaihdettaessa kaasuläppä menee kiinni, niin turbo pyörii silti, paine iskee kaasuläppää päin ja paineisku välittyy myös kompuran siiville -> pyöriminen hidastuu ja turbo rasittuu. Dumppi suhauttaa tämän liikapaineen ulos, eikä turbon pyöriminen hidastu -> pienempi ahtimen viive vaihdettaessa. Micollahan tämä vielä korostuu kun kyseessä on kompura, tuo pyörii aina koneen mukana vaikka kaasu olisikin kiinni. Taisi noita oikein pari aivastella siellä pellin alla :wink:

Dumppi, dump valve, pop-off, blow-off, tuuletusventtiili... Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta ei kuitenkaan sotketa sitä hukkaporttiin.
Vauhdin tae - alamäki
larkkeni

Viesti Kirjoittaja larkkeni »

eikös toi oo just se Dumppi? ja by pass venttiili josta sä tossa tekstissä kerroit? en mä näistä turbohommista tiiä kauheesti mut..
larkkeni

Viesti Kirjoittaja larkkeni »

HUKKAPORTIT
Turboahtimen siipipyörät on käyttötarkoituksesta riippuen suunniteltu toimimaan määrätyillä kierrosalueilla. Suunnitellun huippuarvon ylittäminen tuo mukanaan merkittäviä ahtimen ja moottorin toimintaan sekä kestävyyteen liittyviä riskitekijöitä. Hukkaportin tehtävä on mahdollistaa ahtimen kierrosnopeuden rajoittaminen suunniteltuun maksimiarvoon ohjaamalla raja-arvon ylittävä osa pakokaasuista turbiinipyörän ohi. Hukkaportti on pieni, mutta merkittävä osa ahdetun moottorin toiminnan kannalta. Oikein mitoitetulla ja luotettavalla hukkaportilla saadaan ahtimen pyörimisnopeus ja tuotettava ilmamäärä, pakokaasujen paine sekä ahtopaine säädettyä tarkasti haluttuihin arvoihin, jolloin moottorin ominaisuudet optimoituvat
larkkeni

Viesti Kirjoittaja larkkeni »

ihan sama, mut antakaa mulle neuvoja miten saan tost ladast niin et siin o paineet 0.5bar? miten asennan ne kaikki palikat? ja mitä kaikkee siihe tarvii?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Siis hukkaportti on juuri noin kun tuossa lainauksessasi (?) kerroit. Nuo muut tuossa omassa kirjoituksessa mainitut ovat taas eri asia ja toiminta kuten selitin. Eli dumppi on eri asia mitä hukkaportti, jos tätä hait?

Niitä hukkaportteja pystyy säätämään. Yleensä jousen esikiristyksellä, tai jos painetta pitäisi paljon muuttaa niin vaihtamalla jousi löysempään, jolloin paine laskee. Tai nostettaessa ohjaamalla bleederillä painetta hukkaportin kellon ohi. Paineita ei tulisi juurikaan nostaa kiristämällä tuota hukkaportin jousta koska painekellon kalvo saattaa revetä. Pienen noston voi toki tuota kiristämällä tehdä.

Mitäköhän kaikkia palikoita tarkoitat? Dumppia et noille paineille tarvitse, ja jos tuo oli se imupuolen asennus niin ei todellakaan dumppia.

Onko ahtimessa hukkaporttia? Bensapaineensäädin? Bensapumppu? Paluulinja tankille? Ainakin nuo tarvitsee painepuolella, mutta ei jos imuasennus.
Vauhdin tae - alamäki
1200.79

Viesti Kirjoittaja 1200.79 »

Jos nyt olen ymmärtänyt oikein, niin paineiden säätäminen on suht työläs homma. Esim. autossa, eli ladassa, on tehoja 0.7 bar:n paineella 100 hp ja sen dynolapun kanssa käydään katsastamassa. Sen jälkeen pajalle ja ruvetaan vaihtelemaan hukkaportin jousia jotta saadaan esim. 1.4 bar:a ja tehot 150hp? Menikö pahasti metsään?
Vastaa Viestiin