Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Pösö 505:een liittyen.. Onko missään värikoodikartastoa, jossa olisi nuo ikivanhat 70-80 -luvun värikoodit muunnettu nykyisille maaleille? Pösön värikoodi on joku 674 met. green, jota ei näytä uusissa motipin, tai muissakaan listoissa olevan. Ladassa oli samaa ongelmaa värin 233 kanssa, ja talbotissa se oli 127H. Nykyiset oven töhrinnät on kuulemma maalattu summassa valitulla värillä, eikä edes mitään ruosteenestomaalia ym. turhaa ole alla.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Illulla kuopiossa varmaan nekin kartat on... Vanhat ja uudet.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Nyt pösö on minun. Vasta kun tiellä olevat kuorma-autot ja kaivurit saa hallista pois, pääsen paremmin tarkastelemaan ostoksen kuntoa. Hintakin oli mallinumeron mukainen joten eiköhän tuosta saa omansa takaisin, vaikkei leimauskuntoon jostain syystä saisikaan. Kallishan se Samaraan (minulle maksettiin 100e että otin itselle) verrattuna oli.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
No nyt ei vissiin paikkakunta ole salaisuus? Oliko Tappikoskella?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Siellähän se, ja saa olla vielä jonkin aikaa. Pitkään seisonut kuormuri siinä vieressä vaatisi uuden akun, että lähtisi pois tieltä. Ja edessä myös pitkään seissyt kuormaaja. Ikävä juttu aina myös koneiden kannalta, kun huolta pitänyt isäntä siirtyy autuaammille ajelumaille. Muita tädinmiesten entisiä autoja ei ole enää tulossa. Pösön tallikaverina oli aikanaan Taunus 17m Turnier, joka oli ollut sitä edellinen käyttöauto. Sekin lähti vuosia jossain heinäladossa seisottuaan käyntiin, kun innokas ostaja tuli sen herättelemään. Pohja oli saanut saman terva/vaihteistoöljykäsittelyn kuin pösössä (nyt muistin sen seoksen), ja oli olosuhteisiin nähden hyvä. Taunus lienee jo melkolailla kunnostettu.
Topicin aiheeseen liittyen, tänään tuli vastaan 70/80 -luvun vaihteen(?) Mitsubishi Colt, oikein siisti. Urbaanilegenda kertoo, että kaikki 70-80 -luvun Mitsubishit on tulleet Suomeen erehdyksen takia Australian vientiautoihin tarkoitetulla heikommalla ruostesuojauksella. Siksi ne katosivat täkäläisissä olosuhteissa ennätysnopeasti katukuvasta.
Topicin aiheeseen liittyen, tänään tuli vastaan 70/80 -luvun vaihteen(?) Mitsubishi Colt, oikein siisti. Urbaanilegenda kertoo, että kaikki 70-80 -luvun Mitsubishit on tulleet Suomeen erehdyksen takia Australian vientiautoihin tarkoitetulla heikommalla ruostesuojauksella. Siksi ne katosivat täkäläisissä olosuhteissa ennätysnopeasti katukuvasta.
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
tuollainen näkyi katukuvassa varkaudessa muutama vuosi sitten. siitä uudempi lanceri tuli palasteltua varaosiks eteenpäin, taka akseli oli käsittämättömän järeä ja se olikin ratkennu kopasta irti eikä ollut enää ajokuntoinen. muutenkin kummallisia ratkaisuja niinkuin vipuvälitteinen vasemmanpuolinen jarrumekanismi polkimilta oikeenpuoleiselle pääsylinterillejuippi11 kirjoitti: Topicin aiheeseen liittyen, tänään tuli vastaan 70/80 -luvun vaihteen(?) Mitsubishi Colt, oikein siisti. Urbaanilegenda kertoo, että kaikki 70-80 -luvun Mitsubishit on tulleet Suomeen erehdyksen takia Australian vientiautoihin tarkoitetulla heikommalla ruostesuojauksella. Siksi ne katosivat täkäläisissä olosuhteissa ennätysnopeasti katukuvasta.


Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Juu ei 70-80 Luvulla autoissa ollut käytännössä minkäänlaista tehdas suojausta, vaan ne suojattiin kotimaisin voimin, joskus hyvin joskus huonosti tai hyvin huonosti.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Olikos noissa Colteissa joku erikoinen voimansiirtojuttu. Ei nyt ihan tuplaperää, mutta jotenkin jäi mieleen joku vaihdekepin vieressä ollut vipstaaki.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Mitä vanhoista autolehdistä olen lukenut niin ykköskoppasessa koltissa oli kaksi eri välitystä taloudellisuus- ja sporttivälitys joka valittiin vaihdekepin vieressä olevalla kepillä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Niissä oli vaihteiston kertoja traktorityyliin eli 8 vaihdetta. Hitaat 4 vaihdetta ja "isolla perällä" nopeammat 4 vaihdetta. Tuo kertoja oli kallis korjata. Kauan sitten oli mobilistissa juttua, siellä oli myös tuosta ruostesuojauserehdyksestä. Joko tuo tai muu erehdys tehtaalla, mikä pitkän salailun jälkeen tuli esiin, johti kuulemma useamman pikkupomon harakiriin.
Viimeksi muokannut juippi11, 26.2.2014 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Laki vaati että maahantuojan oli ruostesuojattava auto ennen myyntiä.Myöhemmin tämä laki poistui ja autojen hintaa saatiin pudotettua ja ruostumisen takia niiden kierto nopeutui.toktornivako kirjoitti:Juu ei 70-80 Luvulla autoissa ollut käytännössä minkäänlaista tehdas suojausta, vaan ne suojattiin kotimaisin voimin, joskus hyvin joskus huonosti tai hyvin huonosti.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Melkein kaikissa vanhemmissa autoissa, mitä olen purkanut, on ollut sisäpuolen lattiaa ruostuttamassa tuollainen puoliksi irronnut bitumikerros. Äänieristeenä se varmaan on, eikö niitä ole uusissakin autoissa?
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
No oikein minä sitten muistin. Tuplaperäksi tuollaista kertojasysteemiä kuorma-autoissa kutsuttiin.Uitukki kirjoitti:Mitä vanhoista autolehdistä olen lukenut niin ykköskoppasessa koltissa oli kaksi eri välitystä taloudellisuus- ja sporttivälitys joka valittiin vaihdekepin vieressä olevalla kepillä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
oisko täkäläinen haka-auto tms maahantuoja antanu matkamuistoksi lapinleukut pomoille ja kotiin päästyään osastopäällikkö kertoi huomanneensa erehdyksen ja tulkitsi puukot vinkiksi...juippi11 kirjoitti: mobilistissa juttua, siellä oli myös tuosta ruostesuojauserehdyksestä. Joko tuo tai muu erehdys tehtaalla, mikä pitkän salailun jälkeen tuli esiin, johti kuulemma useamman pikkupomon harakiriin.

oliko 505 vielä herkkä ruostumaan, kun joskus tm:ssä väitettiin että 70 luvun alussa oli vielä ongelmana ruoste 504:ssa. faijan kapparikaverilla 80 luvun lopulla ois ollu muistaakseni jotain 1000mk:lla pakastavedetty 404 siipipösö eikä ollu ruosteinen, mut faija ei suostunu ostaan sitä mulle ekaks autoks.
mikäs se ambulanssijupakka oli kun uudehkot lähes normikorkuset pösöt ei kelvannu enää, oli sairasautoyrittäjät pitäneet pienen älämölön siitä hyvästä
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
404 oli vielä jonkin verran parempi vastustamaan ruostetta kuin 504. 504 ruostui hirvittävän nopeasti, helmat ja pohja katosi muutamassa vuodessa. 505 oli sekin nopea ruostumaan, ovista, etuiskarien yläpäästä ja takatukivarsista ainakin. En tiedä tuliko loppupään malleihin sama hyvä ruostesuojakäsittely kuin 205:een, 309:ään ja 405:een, nehän ei ruostuneet oikein millään. Muuta vikaa olikin sitten enemmänkin kuin 505:ssä. 505 GR:n kone on päällisin puolin sama X-sarjalainen kuin 404:ssä, taitaapa olla jotain sukua vielä 203:n koneelle 40 -luvulta. Tosi vanhanaikainen, raskastekoinen, laiska, syöppö ja hirmuisen luja kahisija. Se ei tikitä kuten työntötankokoneet yleensä vaan lähinnä kahisee ja sipsuttaa hiljaa, pakoäänet on kyllä melkoista pörinää.
Vanhasta TM:stä nyt luin että ei se 505 GR niin laiska ollut, kuin esim. 244-kaasarivolvo, eikä ihan yhtä syöppökään. 0-100 oli muka vaan reilut 13s (toisessa testissä 12,5s) ja kulutus hyvissä olosuhteissa jopa alle kympin.. Samassa isojen perusmallien testissä vain 5-sylinterinen Audi oli suorituskykyisempi. Tehot ei oikein missään olleet juuri yli 100 hv.
Vanhasta TM:stä nyt luin että ei se 505 GR niin laiska ollut, kuin esim. 244-kaasarivolvo, eikä ihan yhtä syöppökään. 0-100 oli muka vaan reilut 13s (toisessa testissä 12,5s) ja kulutus hyvissä olosuhteissa jopa alle kympin.. Samassa isojen perusmallien testissä vain 5-sylinterinen Audi oli suorituskykyisempi. Tehot ei oikein missään olleet juuri yli 100 hv.
Viimeksi muokannut juippi11, 9.3.2014 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.