Sivu 4/10
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 23.2.2014 7:54
Kirjoittaja juippi11
Pösö 505:een liittyen.. Onko missään värikoodikartastoa, jossa olisi nuo ikivanhat 70-80 -luvun värikoodit muunnettu nykyisille maaleille? Pösön värikoodi on joku 674 met. green, jota ei näytä uusissa motipin, tai muissakaan listoissa olevan. Ladassa oli samaa ongelmaa värin 233 kanssa, ja talbotissa se oli 127H. Nykyiset oven töhrinnät on kuulemma maalattu summassa valitulla värillä, eikä edes mitään ruosteenestomaalia ym. turhaa ole alla.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 23.2.2014 11:13
Kirjoittaja t tulppu
Illulla kuopiossa varmaan nekin kartat on... Vanhat ja uudet.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 24.2.2014 13:23
Kirjoittaja juippi11
Nyt pösö on minun. Vasta kun tiellä olevat kuorma-autot ja kaivurit saa hallista pois, pääsen paremmin tarkastelemaan ostoksen kuntoa. Hintakin oli mallinumeron mukainen joten eiköhän tuosta saa omansa takaisin, vaikkei leimauskuntoon jostain syystä saisikaan. Kallishan se Samaraan (minulle maksettiin 100e että otin itselle) verrattuna oli.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 26.2.2014 17:05
Kirjoittaja Uitukki
No nyt ei vissiin paikkakunta ole salaisuus? Oliko Tappikoskella?
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 26.2.2014 17:19
Kirjoittaja juippi11
Siellähän se, ja saa olla vielä jonkin aikaa. Pitkään seisonut kuormuri siinä vieressä vaatisi uuden akun, että lähtisi pois tieltä. Ja edessä myös pitkään seissyt kuormaaja. Ikävä juttu aina myös koneiden kannalta, kun huolta pitänyt isäntä siirtyy autuaammille ajelumaille. Muita tädinmiesten entisiä autoja ei ole enää tulossa. Pösön tallikaverina oli aikanaan Taunus 17m Turnier, joka oli ollut sitä edellinen käyttöauto. Sekin lähti vuosia jossain heinäladossa seisottuaan käyntiin, kun innokas ostaja tuli sen herättelemään. Pohja oli saanut saman terva/vaihteistoöljykäsittelyn kuin pösössä (nyt muistin sen seoksen), ja oli olosuhteisiin nähden hyvä. Taunus lienee jo melkolailla kunnostettu.
Topicin aiheeseen liittyen, tänään tuli vastaan 70/80 -luvun vaihteen(?) Mitsubishi Colt, oikein siisti. Urbaanilegenda kertoo, että kaikki 70-80 -luvun Mitsubishit on tulleet Suomeen erehdyksen takia Australian vientiautoihin tarkoitetulla heikommalla ruostesuojauksella. Siksi ne katosivat täkäläisissä olosuhteissa ennätysnopeasti katukuvasta.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 26.2.2014 18:28
Kirjoittaja pavlik morozov
juippi11 kirjoitti:
Topicin aiheeseen liittyen, tänään tuli vastaan 70/80 -luvun vaihteen(?) Mitsubishi Colt, oikein siisti. Urbaanilegenda kertoo, että kaikki 70-80 -luvun Mitsubishit on tulleet Suomeen erehdyksen takia Australian vientiautoihin tarkoitetulla heikommalla ruostesuojauksella. Siksi ne katosivat täkäläisissä olosuhteissa ennätysnopeasti katukuvasta.
tuollainen näkyi katukuvassa varkaudessa muutama vuosi sitten. siitä uudempi lanceri tuli palasteltua varaosiks eteenpäin, taka akseli oli käsittämättömän järeä ja se olikin ratkennu kopasta irti eikä ollut enää ajokuntoinen. muutenkin kummallisia ratkaisuja niinkuin vipuvälitteinen vasemmanpuolinen jarrumekanismi polkimilta oikeenpuoleiselle pääsylinterille

mitähän ihme jääriä siellä oli ollu suunnittelemassa, varmaan sodanaikaisia lentokonesuunnittelijoita. kamikaze huivi päässä

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 26.2.2014 18:30
Kirjoittaja toktornivako
Juu ei 70-80 Luvulla autoissa ollut käytännössä minkäänlaista tehdas suojausta, vaan ne suojattiin kotimaisin voimin, joskus hyvin joskus huonosti tai hyvin huonosti.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 26.2.2014 18:47
Kirjoittaja Pavlovits
Olikos noissa Colteissa joku erikoinen voimansiirtojuttu. Ei nyt ihan tuplaperää, mutta jotenkin jäi mieleen joku vaihdekepin vieressä ollut vipstaaki.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 26.2.2014 19:04
Kirjoittaja Uitukki
Mitä vanhoista autolehdistä olen lukenut niin ykköskoppasessa koltissa oli kaksi eri välitystä taloudellisuus- ja sporttivälitys joka valittiin vaihdekepin vieressä olevalla kepillä.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 26.2.2014 20:00
Kirjoittaja juippi11
Niissä oli vaihteiston kertoja traktorityyliin eli 8 vaihdetta. Hitaat 4 vaihdetta ja "isolla perällä" nopeammat 4 vaihdetta. Tuo kertoja oli kallis korjata. Kauan sitten oli mobilistissa juttua, siellä oli myös tuosta ruostesuojauserehdyksestä. Joko tuo tai muu erehdys tehtaalla, mikä pitkän salailun jälkeen tuli esiin, johti kuulemma useamman pikkupomon harakiriin.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 26.2.2014 20:02
Kirjoittaja Jaska HKI
toktornivako kirjoitti:Juu ei 70-80 Luvulla autoissa ollut käytännössä minkäänlaista tehdas suojausta, vaan ne suojattiin kotimaisin voimin, joskus hyvin joskus huonosti tai hyvin huonosti.
Laki vaati että maahantuojan oli ruostesuojattava auto ennen myyntiä.Myöhemmin tämä laki poistui ja autojen hintaa saatiin pudotettua ja ruostumisen takia niiden kierto nopeutui.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 26.2.2014 20:21
Kirjoittaja juippi11
Melkein kaikissa vanhemmissa autoissa, mitä olen purkanut, on ollut sisäpuolen lattiaa ruostuttamassa tuollainen puoliksi irronnut bitumikerros. Äänieristeenä se varmaan on, eikö niitä ole uusissakin autoissa?
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 26.2.2014 22:23
Kirjoittaja Pavlovits
Uitukki kirjoitti:Mitä vanhoista autolehdistä olen lukenut niin ykköskoppasessa koltissa oli kaksi eri välitystä taloudellisuus- ja sporttivälitys joka valittiin vaihdekepin vieressä olevalla kepillä.
No oikein minä sitten muistin. Tuplaperäksi tuollaista kertojasysteemiä kuorma-autoissa kutsuttiin.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 28.2.2014 17:22
Kirjoittaja pavlik morozov
juippi11 kirjoitti: mobilistissa juttua, siellä oli myös tuosta ruostesuojauserehdyksestä. Joko tuo tai muu erehdys tehtaalla, mikä pitkän salailun jälkeen tuli esiin, johti kuulemma useamman pikkupomon harakiriin.
oisko täkäläinen haka-auto tms maahantuoja antanu matkamuistoksi lapinleukut pomoille ja kotiin päästyään osastopäällikkö kertoi huomanneensa erehdyksen ja tulkitsi puukot vinkiksi...
oliko 505 vielä herkkä ruostumaan, kun joskus tm:ssä väitettiin että 70 luvun alussa oli vielä ongelmana ruoste 504:ssa. faijan kapparikaverilla 80 luvun lopulla ois ollu muistaakseni jotain 1000mk:lla pakastavedetty 404 siipipösö eikä ollu ruosteinen, mut faija ei suostunu ostaan sitä mulle ekaks autoks.
mikäs se ambulanssijupakka oli kun uudehkot lähes normikorkuset pösöt ei kelvannu enää, oli sairasautoyrittäjät pitäneet pienen älämölön siitä hyvästä
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Lähetetty: 28.2.2014 17:45
Kirjoittaja juippi11
404 oli vielä jonkin verran parempi vastustamaan ruostetta kuin 504. 504 ruostui hirvittävän nopeasti, helmat ja pohja katosi muutamassa vuodessa. 505 oli sekin nopea ruostumaan, ovista, etuiskarien yläpäästä ja takatukivarsista ainakin. En tiedä tuliko loppupään malleihin sama hyvä ruostesuojakäsittely kuin 205:een, 309:ään ja 405:een, nehän ei ruostuneet oikein millään. Muuta vikaa olikin sitten enemmänkin kuin 505:ssä. 505 GR:n kone on päällisin puolin sama X-sarjalainen kuin 404:ssä, taitaapa olla jotain sukua vielä 203:n koneelle 40 -luvulta. Tosi vanhanaikainen, raskastekoinen, laiska, syöppö ja hirmuisen luja kahisija. Se ei tikitä kuten työntötankokoneet yleensä vaan lähinnä kahisee ja sipsuttaa hiljaa, pakoäänet on kyllä melkoista pörinää.
Vanhasta TM:stä nyt luin että ei se 505 GR niin laiska ollut, kuin esim. 244-kaasarivolvo, eikä ihan yhtä syöppökään. 0-100 oli muka vaan reilut 13s (toisessa testissä 12,5s) ja kulutus hyvissä olosuhteissa jopa alle kympin.. Samassa isojen perusmallien testissä vain 5-sylinterinen Audi oli suorituskykyisempi. Tehot ei oikein missään olleet juuri yli 100 hv.