VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

31.12.2017

Eipä ole hirveästi tullut kirjoiteltua kun ei ole ollut mitään kirjoittamista. Lada vaan on toiminut. Takakontin lukkoa on vaan joutunut välillä öljyämään kun vuoroin on satanut vettä ja vuoroin ollut pakkasta ja on muuttunut jäykäksi. Kunnolla se ei kuitenkaan ole kertaakaan päässyt jäätymään.

10.000 km ajoa tuli juuri ennen vuoden loppua täyteen.

Öljynkulutus tässä on ollut n. 2-2,5 dl / 1000 km. Jarrunestettä häviää aavistuksen verran etujarrujen säiliöstä.

Takapöntön kittipaikatkin ovat pysyneet paikoillaan.

Yksitoista vuotta vanhoilla Aurora nastarenkaillakin on pärjäilty vaikka välillä tiet ovat olleet todella jäisiä. Eli ilmeisesti noiden kanssa lopputalvenkin pärjää. Ääntä ne kyllä sulalla asfaltilla pitää.


23.01.2018

Reilu viikko sitten sunnuntaina noin kilometrin ajon jälkeen syttyi latauksen merkkivalo. Matkalla huomasin ettei vilkkukaan toimi. Latauksen sulakkeen tarkistin ja se oli puhdas ja ehjä sekä hyvin paikoillaan. Kolmannen pysähdyksen jälkeen startti ei jaksanutkaan enää käynnistää autoa. Puhelimesta katsoin että Biltema on kuuteen auki, sieltä saa täyden akun. Työntämällä Lada lähti käymään ja muutaman kilometrin matkan ajoin seisontavaloilla Bilteman pihaan josta ostin uuden akun 59,90 euron hintaan. Todennäköisesti tuolla vanhallakin olisi kotiin päässyt mutta jos se olisi kokonaan simahtanut niin olisi tullut vielä kalliimmaksi jos olisi tien varteen jäänyt. Ja ottanut aivoon kun pakkastakin vielä oli. Parin viikon ajan olinkin kiinnittänyt huomiota vilkun hitaaseen toimintaan ja oli tarkoitus latausjännite mitata mutta eihän sitä koskaan kotona muistanut. Eipä ollut pitkäikäinen tämäkään laturi, aivan uusi venäläinen joka kesti nelisen kuukautta, kirosin. Keskiviikkoaamuna kahden aikaan lähdin töihin, sitä varten varauduin pakkaamalla takakonttiin kolme täyteen ladattua vanhaa akkua ja tuon uudenkin latasin täyteen. Kyytiin laitoin myös akkulaturin ja jatkojohdon joilla sain töissä akun vielä täyteen. Oikean ajovalon sulakkeen otin pois paikoiltaan että kuluu mahdollisimman vähän virtaa ajaessa. 1974 Ladasta otin jännitteensäätimen mukaan, pihassa sitä en alkanut vaihtamaan kun oli todella tuulista ja kylmää, enkä uskonut vian siinä olevan. Töissä sen sain sisällä lämpimässä vaihdettua. Kun sitten lähdin töistä sisältä liikenteeseen, latauksen merkkivalo ei enää palanutkaan ja vilkkukin toimi normaalinopeudella eli vika oli kuin olikin jännitteensäätimessä. Nyt olen sillä vajaan viikon ajanut ja edelleen toimii, tosin yksi vara-akku on takakontissa mukana vielä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Kampi kannattaa olla mukana kun kerran reikä on jos vielä syylärissäkin.. Lähtee vähävirtasessakin käyntiin...ainakin meidän kombi lähti hyvin. kun ei enää edes mittarivalot syttyneet..tosin oli kesä.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Kyllä veivi matkassa mukana on. Tosin lämpimänä kun on kymmenisenkin minuuttia seisonut niin en minä sillä sitä käymään ole saanut. Kylmänä kyllä lähtee hyvin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Pitäis olla toisen Kaasua polkemassa kun lämmintä moottoria pyöräyttää.. Kylmanä vain ryyppypääle ja Nykäsy.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Lämpimänä ryyppyä sen verran vetää että nostaa tyhjäkäyntiä eli painaa kaasua.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Eipä näköjään reiluun kuuteen vuoteen ole tullut tätäkään aihetta päivitettyä. Lada on toiminut ja ei ole toiminut, enimmäkseen kyllä toiminut. Nyt on meneillään 120.000 km määräaikaishuolto.
https://drive.google.com/file/d/18WS7PH ... YkKsq/view
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1972 - Kestotesti

Viesti Kirjoittaja AI »

Näinkin eksoottista tekniikkaa tuli tilalle:
https://drive.google.com/file/d/1McstY9 ... nyRGt/view
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin