Projektipäiväkirja 2104 & 2102 & 2102

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Nyt on virheessä sarjat kiinni koneessa ja hiukan kohdisteltunakin... Pakosarjan peltiosaan aattelin hakee motonetista uuden yhdysputken 2" putkeen ettei tarvi vääntää koko päivää. :roll:

Kaasarin sähköt alkaa olla selvillä, lambdalle löytyi sopiva mutteri hitsattavaksi ihan kotoa :shock: Eli M18 1.5 nousulla... Vielä ei tosin tiedä pelittääkö toi lambda vai ei :roll: Ajatuksena on että tolla sais matkaajon kulutuksen pysymään siinä 8 litran pinnassa kuten kattipelillä. II kurkun pääsuutinta kyllä täytyy suurentaa koska yläkierroksillä kakku loppuu ihan tyystin axteecilla... No jos ei toimi sittenkään niin suurennetaan I kurkunkin suutin sopivaksi. :wink:

Huomenna pitäis mennä kaverille poraamaan suuttimia jotta pääsee kokeilemaan, pääsuutinvalikoima on nyt seuraava

80 - 1 kpl
85 - 1 kpl
97.5 - 4 kpl
105 - 1kpl
110 - 2 tai 3 kpl

Noista varmaan poraillaan noita 97.5 ja 110 yhteensä joku 4 kpl sellaisiin kokoihin mihin on teriä -> eli vissiinkin 120, 130, 140... Näin arvalla voisi ajatella että I-kurkkuun laitetaan aluksi tuo 85 pääsuutin ja II-kurkkuun 130 suutin. Toisaalta voisi kokeilla tuota 105 I-kurkkuun ja katsoa että osaako toi boksi säätää vielä sen kanssa, senkään kanssa toi 1500 kone ei pitäis olla vielä kovin rikkaalla mutta miten tuo solenoidisuutin ja boksi sitten pelittää niin ei mitään hajua :lol:
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Mazda meni eteenpäin joten toivotetaan pitkää ikää emännän pitkäaikaiselle käyttikselle :) Jäljelle jäi viimetalvena ostetut pirellin talvikumit ja ne olis tarkoitus laittaa virheen alle kunhan kekkaan sopivat vanteet jostain...

Samalla reissulla kun vietiin maza vorssaan niin käytiin kyläilemässä samalla ja sain uuden kärjettömän sytkän ohjauspoksin ja porattua pääsuuttimia kokoihin 120, 130 ja 140. Maanantaina pitäis virhee viedä leimalle joten pakoputkea ja sisustaa saa väsätä vielä muutamana päivänä ihan tosissaankin :lol:
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Pistin virheeseen axtecin kine ja suuttimiksi tuli I pää 97.5, II pää 130. Ilmasuuttimet ihan vakiot, kakkoskurkun ilmasuuttimesta ei tosin menny 1.5 mm terä läpi (jotain pärsää) vaikka on 162 joten se tuli väljennettyä 1.5 millisellä, ykköskurkun 135 en saanu kokeiltua kun ei ole itellä sopivaa terää. Alunperin tossa oli 85 / 110 pääsuuttimet.

Hajottimia tuli hiukan viilailtua ja hiottua vaikkei tiedä onko siitä mitään hyötyä :lol: Niin ja aiemmin poistin ryyppyläpän akselista toisen puolen kokonaan ja vedin ruuvit lukitteella kine :roll: Pääakseleita en tällä kertaa jaksanut ruveta irrottaan kun toi tarttis saada ajoon... Sen vois sitten tehdä tohon hieman jumissa olevaan axteekkiin nin ei tarvi tuota vähän ajettua hajottaa :lol:

Emäntä kävi imuroimassa sisustan ja laitettiin mustat takapenkit kine. Huomenna katellaan noita 2107 penkin kiinnityksiä kun ovat kapeemmat kuin nappiksessa :? Tänään tarttis vielämennä tekeen pakoputkea tai siis sitä 2-1 sovitusta 2" putkeen kun en sitten jaksanut mennä käymään motonetissa... :roll:
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Do dii sain tehtyä pakosarjasta mieleiseni, koitan jossain vaiheessa laittaa kuviakin näytille, kamerassa niitä jo on :wink: Rakentelin siis ladan orggis sarjan 2 - 1 osaan sovituksen 2" putkeen ja siihen putkeen vielä hitsailin lambdalle mutterin :roll:

Pakoputkea joutuu kyllä vielä muokkaamaan mutta jotain on onneksi tehtynäkin kun oransista nappiksesta jäi toi 2" putki jäljelle kun pojat eivät sitä halunneet (hintapolitiikka)...

No jokatapauksessa kohta konetta voisi koittaa käymään :P Ei kai siinä muuta kuin tuo 2 - 1 putki kine ja lähitienoota terrorisoimaan :lol: No onhan siinä vielä kaikkea pientä nysvättävää ja takaiskaritkin (jotkut volvon) täytyy vielä vaihtaa kun tuntuvat olevan jotenkin hassut eli epäkurantit. Edessä onkin kybin valkoiset ja keula on kohtuu korkealla vaikka kone jo nokalla...

Ihmettelin siinä myös tuota axtecin täystehotunnistinta ja ihan alipainekytkinhän tuo on (kuten voi päätellä :lol: ). Kokeilin sitä siis alipaineella ja se toimii niin että yhdistää kun saa alipainetta... Järjestelmässä on joku 30 asteen termoskytkin ennen tuota täystehokytkintä alipainelinjassa, mutta saattaa jäädä pois käytöstä :roll:
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Kuvia...

Viesti Kirjoittaja arpati »

124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

:? Suunnitelmissa oli että maanantaina olis käynyt leimalla, mutta eipä ehtinyt... Eikä ole valmis vieläkään :? Seuraava tavoite on keskiviikko :lol:

No nyt on sentään vedetkin koneessa (pienen vuodon paikkauksen jälkeen) ja sähköt kaasarille ja sytkälle melkolailla kondiksessa. Puolalle rakentelin releohjatun virtasyötön kun tulin siihen tulokseen että + napaan tulee liikaa laitteita kiinni. Tuosta puolalle tulevasta virtasyötöstä ottaa virtansa puola, Axtecin AFR boksi, kärjettömän sytkäboksi ja lambdan lämmitys piiri... Vedin tuonne puolan viereen releelle 4 mm2 johdon akulta ja siitä sitten puolalle. Relettä ohjaa siis tuo puolan + johto...

Lambdan johdotuskin on melkolailla valmis enää täytyy liittää johdot yhteen auton alla, jotenkin kosteussuojattuna mieluusti... Johdot meni näppärästi pakin valokytkimen johtojen läpiviennistä apukuskin puolelta kardaanitunnelia. Pistin tuohon tollaista johtoa jossa menee 2 kpl 2.5 mm2 johtoa kuoren sisässä eli siitä siis menevät lambdan signaali ja lämmityksen +. Lämmityksen maaton otan auton alta ja ton nelijohtoisen lambdan boksille tuleva maajohto jää pois käytöstä kun sille ei ole paikkaa...

Kaasarin kanssakin oli pientä tiiveysongelmaa ja sen suhteen piti vähän soveltaa kun ei ollut riittävästi sopivia o-renkaita.

No kuitenkin kone alkaa olla siinä mallissa että voisi kokeilla käymään, jakajan paikkaa täytyy kyllä ensin hieman sihtailla että saa edes sinnepäin, jakaja kun oli joskus menossa jo toiseen kulkupeliin muttei sitten tarvittu...

Pakoputki on yhdysputken jälkeen kesken... Takaiskarit täytyis vaihtaa (haettiin launtaina uudet kybin kaasut motonetista), vaihteistoon ja perään ne öljyt, pitäis lykätä kotelosuojaa oviin ja kasata ovipahvit takaisin, etupenkkien kiinnikkeet tekemättä jne jne... :roll:
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Do dii pitäis mennä jatkaan harjoituksia... Aamulla tuli nukuttua joku 5 h eli 06.00 - 11.xx sitten kävin heittääs emännän koskiin ja käytiin antamassa ennakkoäänet postissa ja sitten nukuin vielä puolisen tuntia ja söin ym ja ajelin takaisin... Kun tossa puolitapäivin heräsin niin olo ei ollut hirveen hyvä, mutta nyt jo menee kun veti pari kippoo kahvia... "Vähän" nukuttais vieläkin tälleen hyvin valvotun yön jälkeen mutta virhee tarttee saada ajoon :wink:

Niin ja unohtui tosta yllä olevasta listasta että virittelin 1700i:n kaasuvaijerin tohon axtecciin kine... Syy oli toki se etten muistanut laittaa sitä poljintankoa paikalleen ennenkuin laitoin laatikon kiinni koneeseen :? Syy miksi tuo puuttui oli se että edellinen omistaja oli käyttänyt 1700i:n vaijeria kun paikalla oli ollut joku ruiskukone. No senpä tähden sovittelukin oli helppoa, koska vaijerille oli jo valmis reikä, ja näinollen riitti kun virittelin kaasaripäähän uuden kiinnityksen ja ruuvailin polkimen paikalleen... :)
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Nyt on uudet takaiskarit paikallaan, öljyt perässä ja laatikossa, AFR boksin sähköt valmiina ja boksi paikallaan, jne kaikenlaista pikkunysväystä tullut harrastettua...

Takaiskarit olivat vissiinkin ihan ehjät mutta liian lyhyet... Iskarit oli ihan tapissa vaikka kori oli normaaliasennossa :shock: Liikematka oli samaa luokkaa mutta koska iskari oli reilusti lyhempi ei ulosjoustoa ollut olenkaan ja perä jäi pomppimaan hassusti kun kun päästi perän ylös... No uudet iskarit korjasivat tämän ongelman :roll: Noista paikallaan olleistakin saa kyllä johonkin soppelit iskarit mutta kiinnikeväliä täytyy lyhentää jos ladaan laittaa... :)

Ajattelin tossa päivänvalon aikaa koittaa ottaa savuja koneesta oli pakoputki sitten missä vaiheessa tahansa (naapureille jotain ihmeteltävää) mutta nyt täytyy mennä ensin vähäksi aikaa nukkumaan :lol: Katsastus saattaa mennä torstaille :roll: :lol: No jos jättää ovipahvit pois ja heittää vanhat etupenkit takaisin niin sitten olis ehkä pieni todennäköisyys ehtiä, mutta ottaen huomioon viimeaikoina nukutut tunnit niin voipi herääminen mennä iltapäivään ja katsastus siis taas siirtyä eteenpäin :roll:
124/2101 practical beauty
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

Hitaasti mutta varmasti :wink:
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kone käy :) Hörähti heti ekalla starttauksella :P Päästöt tarttis varmaan käydä säädättämässä ennen leimaa mutta tarttee nyt kattoo ehtiikö... Lambda kyllä antaa arvoja 0.1 - 0.4V tyhjäkäynnillä ja 0.8/0.9V tollain paikallaan polkasemalla kierroksilla...

Pakoputki siis valmistui ja taka-akselin kohdalle tein alituksen kun on kokemuksia panhardiin kolisevasta putkesta 2" kokoluokassa :roll:

Nyt tarttee mennä vielä niputtamaan johtoja ja laitteleen auto muuten ajokuntoon :wink:
124/2101 practical beauty
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tulinpas välillä kahveelle... Vielä tarttis mennä vaihtaan jarruihin nesteet ja jotkut etupenkit pitäis löytää, mitkä sais heittämällä paikalleen (aika vähissä hyvät nappiksen penkit :cry: ). Valot ja muut laitteet toimivat ok joten niitten kanssa ei onneksi tarvi tapella...
124/2101 practical beauty
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Yöllä se hyvä tulee :wink: Toivottavasti saat nopeasti ajoon tuon.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

destor kirjoitti:Yöllä se hyvä tulee :wink: Toivottavasti saat nopeasti ajoon tuon.
Kyänäino :lol: En oo si nukkunu vuorokauteen eli eilen heräsin klo 14.00 ja siitä asti on menty :lol:

Ja auto on tosiaan ajossa :D Leimaa ei saatu kun toinen takakäyttöjarru ei oikein pelittäny... Käsijarru toimi hyvin :roll: No vähällä selvisin kun ei tarvi niveliä ym vaihdella. Huomenna täällä koskissa kerrostalon pihassa rumpu auki ja kattoo missä kunnossa liinat ja käy Tampereen motonetista hakees uudet jarrusylinterit (ja ehkä kengät) varalle, tiivisteitä mulla onkin noihin sylintereihin kotona... Niin siis 14.01.-06 mennessä pitää ajaa Punkalaitumelle "korjaamoon", joten saa pari päivää ajella (olen matkalla varaosaputkaan ja sitten Punkalaitumelle) 8)

Tässä katsastustietoja:

Pakokaasujen päästömittaus

CO pitoisuus 1.90 % (max 4.50)
HC pitoisuus 282 ppm (Max 1000)
CO2 pitoisuus 10.50 %
O2 490 % (max 5.00) Kehui että taitaa putki vuotaa ja niinhän se tekee kun aika monta tuoretta klemmariliitosta :lol:

Jarrut

1 akseli vasen 1.7, oikea 1.8, ero 6/30 %
2 akseli vasen 1.5, oikea 0.5, ero 67/30 %
Seisontajarru vasen 1.0, oikea 1.2, ero 17/70 %

Muuta huomioitavaa

Todistus; Ajoneuvon saa ajaa korjattavaksi 14.01.-06 klo 24.00 mennessä Punkalaitumelle sekä korjaamisen jälkeen katsastettavaksi.

Nyt alkaa kelit olla liian maukkaat tälle helmelle :roll: Emäntä jo vieressä alkoi neuvoa kun virhee meni joka mutkassa kylki edellä :roll: Alusta on mitä mainioin eli edessä valkoiset kybit ja takana ihan kybin normikaasut (vakiojouset). Tehoista ja suutinten porailujen vaikutuksista en pysty vielä sanomaan kun ei tiedä pitääko lambaada kutinsa ja toimiiko solenoidivenat niinkuin pitää... No tällä kelillä on kiva leikkiä kuitenkin :P Jos tulee kuivia pakkaskelejä voi motarilla koittaa varovasti kolmosella tai nelosella miltä meno tuntuu tuolla kierrosalueen yläpäässä... Tänään oli liian liukasta jotta saisi mitään kuvaa oikeista tehoista ja lisäksi nopeusmittari valehtelee aika reippaasti näin perstuntumalla, eli ajelin 110 kmh mittarinopeutta 80 alueella ja uskoisin että muut ajeli noin 90 kmh. :roll:

EDIT: Niin ja sopivat penkit (ja ainoat käyttökelpoiset) löytyi Lada-Jussin ex combista... Ajattelin silloin hakiessa että taas yhdet homeiset penkit lisää, mutta kun tilkitsin kuski oven ikkunan kesällä, eivät penkit ollu menneet miksikään :) Ovat myös tukevat joten enpä taida enää 2107:n penkkejä ruveta virittelemään paikalle... Penkit ovat melko oudon näköiset noin ladan penkeiksi, melkein sanoisin että ovat peräisin jostain fiudesta mutten ole ihan varma, onhan ladassakin ollut monen näköistä palikkaa vuosien varrella joko alkuperäisenä tai suomiosana...
124/2101 practical beauty
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

arpati kirjoitti:Niin ja sopivat penkit (ja ainoat käyttökelpoiset) löytyi Lada-Jussin ex combista... Ajattelin silloin hakiessa että taas yhdet homeiset penkit lisää, mutta kun tilkitsin kuski oven ikkunan kesällä, eivät penkit ollu menneet miksikään :) Ovat myös tukevat joten enpä taida enää 2107:n penkkejä ruveta virittelemään paikalle... Penkit ovat melko oudon näköiset noin ladan penkeiksi, melkein sanoisin että ovat peräisin jostain fiudesta mutten ole ihan varma, onhan ladassakin ollut monen näköistä palikkaa vuosien varrella joko alkuperäisenä tai suomiosana...
joo noi penkit oli kai edellisen omistajan toimesta tuunattu siihen, mutta ei tiennyt alkuperää, kehuskeli kyllä että on hyvät istua. aika juhlavan näköiset istuimet
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
minde

Viesti Kirjoittaja minde »

Huhuuh mikä urakka sillä oli :? Kellahti pari tuntia sitten sänkyyn eikä taida herätä seuraavaan vuorokauteen :wink:

Mutta hyvä nyt kuitenkin, että on taas auto millä ajella ja onhan tuo todella tyylikäs! :D
Vastaa Viestiin